oude pentium 3 probs met hdd 120GB

Pagina: 1
Acties:

• Fjutrackx
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik ben een oude pentium 3 aant fixen voor hoofdzakelijk ubuntu te draaien, en server 2003 als 2de OS.
Server 2003 werkt perfect, op een oude hdd van 4.3GB, ata33
Maar wanneer ik er een HDD van 120GB in die pc steek, en daar server 2003 op installeer, boot het OS niet meer :s

mobo: chaintech 6OIV2
HDD: seagate 120GB, 2mb cache, ata100
cpu: pentium 3, 1GHz
ram: 384MB sdr
bios: de laatste bios van 2Mb, nieuwere zijn 4Mb en werken niet op dit mobo :?

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-02 10:14
Ik heb hier zelf ook ergens een servertje liggen met een P3 1GHz + 250GB HDD en dat werkt wel goed. Misschien moet je even je BIOS instellingen na lopen of eventueel updaten?

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Orky
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07-2013
Als hij niet boot, dan ondersteunt het bord waarschijnlijk geen harddisks groter dan 32GiB.
Ik heb een Pentium III met een mobo dat maximaal 128GiB ondersteunt, maar ik heb weleens te maken gehad met een bord dat max 32GiB ondersteunde. Ik dacht dat wel te verhelpen door een BIOS update toe te passen. Ik weet zeker dat ik de juiste BIOS had voor dat bord, en in de Changelog werd vermeld dat met de nieuwe versie grotere schijven werden ondersteund, maar het ging heel erg mis, en de 80 gieg schijf werd random(?) met random(?) junk beschreven. Toen maar weer de backup BIOS teruggezet...

Dus: probeer het eens met een harddisk van 20 of 30 gieg, dat moet wel lukken.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Maxblast e.d. zijn ook een optie (maxtor schijf uiteraard) voor andere schijven zijn er van de fabrikant tools voor.
Even de BIOS instellen (handmatig!!) en dan met het OS de rest weer toewijzen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat meer over Opslagmedia & I/O Controllers (al zit die controller fysiek op het moederbord), dus ik move even:

Move PMG -> OM :)

Overigens weinig nog aan toe te voegen behalve dat je -mochten BIOS updates en patches a la Maxblast (maar dan de Seagate variant) niets uithalen- prima kunt installeren op de grotere en snellere schijf en het kleintje alleen gebruiken om vanaf te booten. In Windows is dat doodsimpel, gewoon de oude trage schijf als primary master erin hangen en de snelle schijf als secundary master (plus evt optische drive liefst als primary slave), dan bij install (even ervan uitgaande dat beide schijven leeg zijn) aangeven dat je op de D: (of E: of wat dan ook aan de WD toegekend wordt) wilt installeren. Als het goed is zou dat moeten lukken, omdat dan de bootsector op de C: dus de oude 4.3GB schijf gezet wordt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Fjutrackx
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11-2025
Bios is de nieuwste die er voor dat mobo is (2mb bios versie :s)

verder is deze bios van 16-07-2001. Hij boot wel, ubuntu werkt (geeft alleen dat vastlopen bij afsluiten).
En ik ken iemand die een pentium 3 (slot1) heeft (500MHz) en die heeft wel schijven van 40 en 80GB draaien, dus deze zou dat ook moeten aankunnen. chipset = intel 815, met ich1r als ik me niet vergis

• Orky
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07-2013
Ik heb een Pentium III die schijven t/m 128GiB ondersteunt, maar er bestaan ook Pentium III computers die maar schijven t/m 32GiB ondersteunen. Dat ligt echt aan het moederbord (chipset) en de BIOS.

Hierbij nogmaals de waarschuwing dat ik hele nare problemen (dataverlies) heb gehad na een BIOS-update om die 32GiB-grens te verleggen, en dat ik maar weer teruggegaan ben naar de oude BIOS.
Pagina: 1