[Gentoo] Hoe onstabiel is unstable?

Pagina: 1
Acties:

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
Meestal draai ik op mijn gentoo box pakketjes die gemarkt staan als stabiel, maar als die niet willen compilen omdat ze te oud zijn oid, pak ik zo af en toe wel eens een unstable package. Zo ook met ndiswrapper daarstraks.

Maar hoe onstabiel is dat dan? Toen ik op de site van ndiswrapper keek, bleek 1.43 de laatste stabiele versie te zijn, terwijl 1.33 tm 1.43 allemaal als unstable geflagd zijn in portage.

Ik krijg dus een beetje het idee dat unstable draaien op Gentoo geen zak uitmaakt, omdat deze stiekum gewoon toch stabiel zijn. Klopt dit?

There is no replacement for displacement!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Unstable moet je - denk ik, ben geen Gentoo-expert - niet bekijken als experimenteel of de laatste versie, maar eerder als dat het nog niet voldoende getest is om in de stable tree te belanden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Borromini schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:34:
Unstable moet je - denk ik, ben geen Gentoo-expert - niet bekijken als experimenteel of de laatste versie, maar eerder als dat het nog niet voldoende getest is om in de stable tree te belanden.
exactomundo :) De ervaring die ik ermee heb is dat unstable gewoon redelijk stabiel is, op af en toe wat kleinere probleempjes na dan.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Stable betekent dat het package niet negatief de rest van de tree negatief beinvloed. Maar omdat Gentoo zo'n waaier aan gekke combinaties packages heeft, duurt het bij sommige wat obscuurdere dingen wat langer er ze als stable staan. Iets dat als unstable staat is in ieder geval altijd een stable release van de makers zelf, en geen beta of alfa ofzo :)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

unstable is wat libs betreft echt een puinzooi atm. "Losse" programma's als Audacious etc. doen het vanzelfsprekend perfect. Als je een systeem wilt dat zichzelf binnen een paar weken laat exploderen (lees : gigantische revdep-rebuilds) moet je compleet unstable draaien.

Gentoo lijkt helemaal nergens meer op qua unstable, wxGTK 2.8 zit nog niet in de tree (er zijn wel ebuilds in bugzilla te vinden), Python 2.5 zie ik steeds vaker langs zie komen in andere distro's, maar is nog hardmasked bij Gentoo (Arch Linux, Ubuntu) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze kunnen zich beter gaan richten op 1 gecombineerde tree en het dan doen zoals het hoort (zal ook de druk op de devs behoorlijk verminderen).

[ Voor 51% gewijzigd door Jungian op 13-05-2007 22:54 ]

0.0

• _eXistenZ_
Aha ok :) Bedankt heren (/ dames?) voor de uitleg.

De libs kwam ik toch al niet aan, maar losse programma's zoals Thunderbird 2 vind ik wel een stuk fijner werken dan Tb 1.5. Dit hoef ik dan ook niet te missen merk ik :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

unstable is wat libs betreft echt een puinzooi atm. "Losse" programma's als Audacious etc. doen het vanzelfsprekend perfect. Als je een systeem wilt dat zichzelf binnen een paar weken laat exploderen (lees : gigantische revdep-rebuilds) moet je compleet unstable draaien.
Ik draai nu 1.5 jaar ~amd64. Relatief weinig issues (tot ik een keer dronken mijn world-file wegtief). Echt complete onzin wat je verkondigt Jungian.

Over het soms wat inconsequente gebeuren moet ik je wel gelijk geven.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
Ik moet zeggen dat er over het algemeen toch wel verontrustende geluiden uit het Gentoo-kamp komen... Ik ben sinds een paar maand op Arch overgestapt (neen, niet van Gentoo), en op het Arch forum kom je toch wel heel wat ex-Gentoo-users tegen...

Ook de berichten over de sfeer tussen de ontwikkelaars zijn zelden positief. Maar goed... Het is ook maar van horen zeggen :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook de berichten over de sfeer tussen de ontwikkelaars zijn zelden positief. Maar goed... Het is ook maar van horen zeggen :).
Klopt.

Komt doordat er teveel 'slimme' mensen zijn, met hun eigen ideeen. Dat gecombineerd met het not-invented-by-me-syndroom....

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Idd, ik ben niet echt een hardcore gentoo gebruiker, maar imo is de kwaliteit van de ebuilds sterk gedaald in het laatste jaar of zo ... Een probleemloze emerge is niet meer zo gewoon...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je een voorbeeldje?

ik vind het zeker op sparc en ppc erg sterk vooruit gegaan namelijk.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ook hier geen problemen met Gentoo. Ik gebruik voornamelijk stable,maar ik heb er ook een paar ~x86 pakketten tussen zitten. Dan moet je met name denken aan nvidia-drivers en bepaalde apps, geen libs dus.
Mijn ervaring is dat dat prima gaat. :)

Op zich emerged alles hier ook prima, hoewel ik wel laatst had dat een nieuw timezone pakket weigerde te downloaden omdat deze niet gevonden kon worden op de mirrors :?
Ik denk dat dat inmiddels wel verholpen is, ik heb het niet meer geprobeerd.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 14-05-2007 00:54 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Ik draai al jaren ~x86 en sinds een aantal maanden ~amd64. En 99% werkt gewoon. Je komt wel eens een pakketje tegen wat dan even niet wil compilen of dat niet wil werken (dhcp 3.x heeft tijden lang niet gewerkt bij me). Maar met de hulp van de forums kom je er altijd wel uit.

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op maandag 14 mei 2007 @ 00:10:
Ik draai nu 1.5 jaar ~amd64. Relatief weinig issues (tot ik een keer dronken mijn world-file wegtief). Echt complete onzin wat je verkondigt Jungian.
Ik heb het een jaar gedraait tot 2 maanden terug, waarbij ik praktisch om de paar dagen een dikke revdep-rebuild kon gaan doen of iets kon gaan fixen omdat er @random ebuilds verneukt waren. Onzin verklaren kan ik ook doen in de kroeg, daar heb ik GoT niet bij nodig.

0.0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja fijn dat je weer met concrete dingen aankomt, dat maakt de discussie ook eerlijk.

ik ga verder dus niet op je in, omdat je pertinent lijkt te weigeren je mening te funderen.

Verwijderd

Jungian schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:00:
[...]

Ik heb het een jaar gedraait tot 2 maanden terug, waarbij ik praktisch om de paar dagen een dikke revdep-rebuild kon gaan doen of iets kon gaan fixen omdat er @random ebuilds verneukt waren. Onzin verklaren kan ik ook doen in de kroeg, daar heb ik GoT niet bij nodig.
Gewoon niet elke dag updaten scheelt je een hoop frustratie. Toen ik nog student was deed ik het wel omdat ik toen bakken met tijd had. Maar nu houd ik een oogje op de GLSA mailinglist en "emerge --sync" ik hoogstens nog 1x in de week. En dan kijk ik alleen welke packages een update hebben gehad. Meestal update ik alleen nog maar dingen als amaroK of Kaffeine. De rest boeit me niet meer zo.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 22:15

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb op mijn gentoo bak maar een paar keer geklooi gehad:
- revdep-rebuild ging semi-fout na emerge world van ~1.2GB, nodige handmatig moeten fixen
- Overschakelen vaan gcc 4 (kernel modules gingen massaal over de zeik)
- keertje een bug met libs waarvan de nieuwe versie in /lib stond en de oude nog in /usr/lib

Verder alles prima, maar draai ook x86 stable.

Boudewijn: heb over ~amd64 juist gehoord dat veel packages in ~amd64 echt nog niet goed lopen, terwijl ze dat op ~x86 wel doen. Dat is dus niet zo? Niet dat ik zelf iets 64 bits heb :P

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Boudewijn schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:04:
tsja fijn dat je weer met concrete dingen aankomt, dat maakt de discussie ook eerlijk.

ik ga verder dus niet op je in, omdat je pertinent lijkt te weigeren je mening te funderen.
Ik hoef toch niet elke lib af te gaan die een gigantische revdep-rebuild tot gevolg had ? Veel packages die unstable zijn niet unstable, maar zijn prima van kwaliteit. Nieuwe versies van libs zorgen daarentegen vaak voor lange revdep-rebuilds of vervelende problemen (glib, met als terugkerend probleem dat Nautilus zijn settings niet kon onthouden en dat weer prima deed na upgraden na de (steeds) gefixte versie, of masken en dan de vorige versie emergen).

0.0

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb er echt heel weinig gezeik mee.
maar ik update wel dagelijks, dat scheelt ook fors.

dat is dan wel weer een reden voor mij om naar een alternatief te kijken. Op ~ppc en sparc had ik meer issues dan met ~amd64. ~amd64 is de laatste jaren echter wel fors veel beter geworden vind ik.

Mijn issues laatst:

- Paludis proberen te installen en world wegtiefen. Daarna erachter komen dat paludis nog rete buggy is, en ik mijn systeem heb vern**kt. Stage1 reinstall terwijl systeem nog draait loste het op.

- een box die ik 1 jaar niet had geupdate, updaten. Niet doen.

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:18:
[...]
- Paludis proberen te installen en world wegtiefen. Daarna erachter komen dat paludis nog rete buggy is, en ik mijn systeem heb vern**kt. Stage1 reinstall terwijl systeem nog draait loste het op.

- een box die ik 1 jaar niet had geupdate, updaten. Niet doen.
Kijk, en dit is dus precies de reden waarom gentoo unstable is wat het is, unstable ...

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja dat klopt , je moet wel continue blijven updaten.
dat zeg ik toch net zelf ook?

en ja in een aantal gevallen is een andere systeem beter ;)

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:55:
[...]
en ja in een aantal gevallen is een andere systeem beter ;)
Nee, een systeem wat omvalt op het moment dat je er "normale" operaties mee uitvoert (package updates bijvoorbeeld) is instabiel en dan is, afgezien van de hobby-bob installaties, ieder ander systeem meer geschikt ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ach ja je hebt ook systemen met 2 halve package-managers , daar heb je ook de nodige haken en ogen aan.
Sowieso is dat *jouw* definitie van unstable.

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 14 mei 2007 @ 12:52:
ach ja je hebt ook systemen met 2 halve package-managers , daar heb je ook de nodige haken en ogen aan.
Wat bedoel je hier precies mee? Is dit relevant voor de discussie of zoek je nu gewoon argumenten om mijn opmerkingen onderuit te halen?
Sowieso is dat *jouw* definitie van unstable.
Ja dat klopt ja. Ik beheer professionele servers, waar geld mee verdient wordt. Als je een paar honderd van die servers hebt, dan is het errug vervelend dat je na bijna iedere upgrade je distro mag gaan repareren. Kun je je voorstellen dat zoiets enorm veel geld kost (FTE's) om je omgeving modern te houden? Daarom, gentoo is unstable en niet geschikt voor iets anders dan hobby-bob systemen en mensen met teveel tijd op hun handen.

• _eXistenZ_
Dat laatste vind ik ook wel een beetje van het lompe, Gentoo stable is heel stabiel afaik maar het probleem is meer dat je dan dus dingen mist die nieuwere versies wel bieden. Als je unstable gaat moet je ook niet zeuren als het een keer niet goed loopt imho.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

r3boot.

ik ga er echt niet meer op in.
stik maar in je mening ;)

dat gentoo niet ideaal is voor servers is 1, maar de manier waarop jij het ook continu poneert is evenmin correct.
eveneens het feit dat jij jezelf godlike vindt en ook weigert naar andersmans mening te luisteren :z

[ Voor 62% gewijzigd door Boudewijn op 14-05-2007 17:50 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Het concept van fora is net dat je onderbouwde meningen poneert die de ander onderbouwd probeert onderuit te halen. In deze thread alleen vlucht je al 2 keer uit een discussie omdat de mening van de ander je niet aanstaat. Je verwijt anderen (imo onterecht) gebrek aan onderbouwing maar geeft zelf bitter weinig onderbouwde argumenten. En je reageert met een zin zoals "stik maar in je mening".
Als je dit van iemand anders zou lezen, wat zou je dan denken over deze persoon?

Zo kan ik je mening ook gewoon echt niet serieus nemen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
eveneens het feit dat jij jezelf godlike vindt en ook weigert naar andersmans mening te luisteren :z
Wauw, je had het gewoon tegen jezelf kunnen hebben vind je niet?
Ik snap ook niet echt hoe "je moet continu updaten" en "als je na een jaar pas update gaat het gruwelijk stuk" kunt combineren met stable.
Ik stel bij deze dan ook voor dat je of argumenten gaat noemen in plaats van ad-hominems smijten richting r3boot. Als je 2 halve package managers hebt (waar je ook maar naar moge verwijzen) die samen prima werken zonder dat je een dag kwijt bent om troep te repareren als je een hele normale update-operatie doet kwalificeert dat prima als "stabiel" lijkt me, dus misschien moet je dat punt ook nog even verduidelijken (voorzover het een geldig punt is).

• Jungian
  • Niet online

Jungian

>_<

Laten we ook niet de nuance constant geen problemen bij updaten / installeren van programma's (zoals het hoort) en (makkelijk) op te lossen problemen bij updaten/installeren niet vergeten. Ik wacht in spanning af :D

[ Voor 23% gewijzigd door Jungian op 14-05-2007 19:29 ]

0.0

Verwijderd

Het heet trouwens gentoo testing en het is precies dat.

Veel problemen heb ik er niet mee (ik draai ~amd64), afgezien van enkele paketten die een tijd nodig hebben om op de mirrors te komen. Natuurlijk heb je af en toe wel eens een probleem, sommige zijn gerelateerd aan package manager keuze (pkgcore).

Ik installeer wel eens experimentele pakketten, zoals baselayout-2 (dit ging trouwens zonder problemen, afgezien van een (eigen) init script dat even moeilijk deed).

Mijn ervaring is juist dat de problemen iets minder zijn geworden tov een jaar geleden.
Maar dat kan mijn verbeelding zijn.

Voor servers zou ik gentoo alleen kiezen als je rare eisen hebt, of een grote voorkeur.

Ik denk namelijk dat je ongeacht of je stable of testing kiest altijd wel wat problemen zult hebben, dat kan problematisch zijn op hele grote schaal.

Grote breakage heb ik alleen nog maar meegemaakt met libexpat-2, dit was al een tijd geleden, vanaf dat moment gebruik ik ook de ldflag --as-needed, om dit in de toekomst iets beperkter te houden.

Hou er bij gentoo rekening mee dat updaten na een jaar niet probleemloos zal zijn (je ziet wel eens mensen die er een dagje of twee zoet mee zijn), ik heb mij laten vertellen door een gentoo developer, dat die specifieke persoon een upgrade pad voor 6 maanden ondersteund.

Ik vind gentoo prachtig, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Daarbij wil ik wel zeggen dat het geschikter is als desktop systeem, dan als server waarschijnlijk.
Pagina: 1