Toon posts:

Vergroten brandpunt ?

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een echte amateur op foto gebied, en ik heb geprobeerd te verdiepen in de topics over brandpunten en diafragma's. Maar het duizelt me wat.
Wat ik graag wil weten: Ik heb een Olympus Fs320 met 3x optische zoom, verder staat er op de lens:
8.0-24mm f 2,8-4,9. Nu zijn er voorzetlenzen te krijgen die het brandpunt met 1,7 vergroten. Wat schiet ik daarmee op in termen van ...X zoom.? En is het zinnig om hier 150 euro aan uit te geven, ik ben in ieder geval niet van plan een andere camera te kopen :)

Bij voorbaat dank

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:13
de 8-24mm die genoemd word is de daadwerkelijke brandpunts afstand van je lens. Met die voorzetlens die je noemt blijft je zoom factor (3x) hetzelfde, maar word je brandpunts afstand 13.6-40.8mm. Je zoomt dus wat verder.

Of dat voor jou 150 euro waard is moet je zelf bepalen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle 1e reactie. Het valt me nu pas op dat er in de reeks 8-24 mm een mooie tafel van 8 zit. 1x zoom =8 , 3x zoom=24 mm? mag je dat zo vertalen?. Dat houd dus in dat 40,8mm ongeveer gelijk is aan 5x zoom? (dan heb ik tenminste een beetje idee van wat ik kan verwachten)

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Nee. Je bereik was 8-24. 24/8=3x zoom. Je nieuwe bereik wordt 40.8/16.3=3x zoom.

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Ofwel: De zoomfactor is zoals het woord al zegt een verhouding. Het is namelijk de verhouding grootste bereik / kleinste bereik.
Des groter het grootste bereik van een lens, des te dichterbij je een subject kunt halen.

I make things.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 14:03

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:04:
Bedankt voor de snelle 1e reactie. Het valt me nu pas op dat er in de reeks 8-24 mm een mooie tafel van 8 zit. 1x zoom =8 , 3x zoom=24 mm? mag je dat zo vertalen?.
Nee, dat mag je zo niet vertalen. Het is toeval dat dit toevallig in de tafel van 8 valt, 3x zoom had bij wijze van spreken ook 50-150mm kunnen zijn.
Dat houd dus in dat 40,8mm ongeveer gelijk is aan 5x zoom? (dan heb ik tenminste een beetje idee van wat ik kan verwachten)
Nogmaals, nee. Die voorzetlens verlengt de brandpuntsafstand *altijd*. Wat er dus gebeurt is dat je hetzelfde zoombereik hebt, maar dat dit in z'n geheel gewoon wat verder ligt.

Volgens mij haal je de brandpuntsafstand en het 'aantal keer zoom' door elkaar. In de fotografie rekenen we eigenlijk altijd met een brandpuntsafstand om aan te geven wat het bereik van een lens is. Dat zijn absolute getallen, een 17-55mm lens op de ene camera doet precies hetzelfde als op de andere camera (cropfactor buiten beschouwing gelaten). Het 'aantal keer zoom' is een beetje verneukeratief omdat het een relatief getal is. Het zegt alleen maar iets over het verschil in bereik van de lens, maar niet in wélk bereik dat verschil zit.

Je kan dus beter altijd gewoon met de brandpuntsafstand rekenen, dan weet je tenminste waar je aan toe bent :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voorbeeldje:

Een 28-140 lens is 5x zoom.
Een 35-175 lens is ook 5x zoom. Je zou denken dat de 35-175 meer zoom heeft, want het verschil tussen

28-140 = 112
35-175 = 140

Maar dit is dus niet zo, de millimeters aan het korte eind hebben namelijk ook een groter effect op de foto. Met de 2e lens kun je wel verder 'inzoomen', maar op het korte eind (groothoek) kom je dus een stukje tekort.

Het is sowieso altijd beter om ook van de equivalenten uit te gaan, die 8mm moet je vermenigvuldigen met de cropfactor. Als jou lens bijvoorbeeld 35mm al equivalent heeft (35/8) dan heb je een cropfactor van 4,375. Met het gebruik van het 35mm equivalent (35mm slaat in dit geval op kleinbeeld film) dan praat je ongeacht het type camera altijd over dezelfde brandpuntsafstanden. 8mm op een normale 35mm camera zouden namelijk een extreme ultragroothoek zijn die met normale rectilineaire objectieven niet eens bereikbaar is.

[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 13-05-2007 22:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok een boel heldere reacties, thanx. Dit houd dus in dat met de lens ervoor geplaatst de camera ook in het kleinste bereik van 13,6mm en op "nul x zoom stand oftewel groothoekstand" ( ja ja ik weet het, slecht taalgebruik 8) ) een voorwerp al dichterbij haalt dan wanneer ik de lens niet gebruik.

Rest de vraag of het verschil tussen 24 mm en 40 mm heel veel is. Kortom haal je een voorwerp echt veel dichterbij.

Verwijderd

Topicstarter
[/quote]Het is sowieso altijd beter om ook van de equivalenten uit te gaan, die 8mm moet je vermenigvuldigen met de cropfactor. Als jou lens bijvoorbeeld 35mm al equivalent heeft (35/8) dan heb je een cropfactor van 4,375.[quote]

Ok, dat verklaat ook waarom op internet 35-114 mm staat en geen 8-24mm. Dat klopt dus aardig met die cropfactor

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 14:39

Sick Nick

Drop the top!

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:40:

Rest de vraag of het verschil tussen 24 mm en 40 mm heel veel is. Kortom haal je een voorwerp echt veel dichterbij.
Op de verste telestand van je camera zal je met die voorzetlens het beeld 1.7x dichterbij halen dan zonder. Hetzelfde gaat ook op voor je breedhoek, dat haal je ook gewoon 1.7x dichterbij.

Of die 1.7x genoeg is voor jou om daar 150 euro voor te betalen, tja dat kan je alleen zelf bepalen natuurlijk.
Pagina: 1