Zelf subwoofer bouwen - vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 9.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Hallo mensen,

Ik zit erover na te denken om zelf een subwoofer te bouwen.
Ik zit alleen nog met een paar vraagjes die ik graag beantwoord zou hebben voor ik er aan begin. :)

Een schets van het model zoals hij er ongeveer uit zal komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/sub.jpg

De bedoeling is om een Peerless XLS-12 sub te gebruiken in combinatie met een Pearless XLS-12 425 gram passieve radiator. Ik ben tot deze keuze gekomen omdat ik veel goede dingen over deze unit heb gehoord, hij blijft strak op hogere volumes. Een vriend van mij heeft de 10 inch variant, en die geeft goed geluid weer, vooral bij dvd's >:).

De versterker word een zelfbouw 180 watt UcD module van Hypex, ook deze heb ik gekozen vanwege de goede recenties, en ik ben ook van plan om een stereo versterker te bouwen van deze modules.
180 watt lijkt (mij) ruim voldoende.

Nu komt het probleem:
Om deze sub toe te voegen aan mijn huidige set (Klipsch RF-25) moet ik een scheidingsfilter bouwen. Na het afzoeken van sites stuite ik op dit schema.
Denken jullie dat dit schema zal voldoen voor de subwoofer? en 20hz tot 100 hz lijkt mij opzich wel goed, zelf had ik hem liever iets hoger gezien, wat is jullie mening hierover ?
Ik geef grote voorkeur aan een actieve filter, aangezien het betere geluidskwaliteit geeft.

Of moet ik het zelf-versterker-idee gewoon laten vallen en een kant-en-klare module van Hypex halen ?

[ Voor 0% gewijzigd door Gurbe de n00b op 13-05-2007 21:14 . Reden: Foutjes |:( ]

Portfolio

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
Waarom geen plate-amp van Hypex? Is makkelijker en je hebt gelijk regeling voor dingen als fase en kantelfrequentie.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Gaat een UcD180 wel genoeg vermogen leveren voor zo'n XLS12?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Gurbe de n00b
@FatalError
Tja, misschien wel zo'n verstandige keus, is ook wat minder fout-gevoelig :)

@Barry
Die friend heeft een Hypex 1.2 en die levert meer dan genoeg vermogen.

Hij heeft die model kast, vrij compact:
http://www.vikash.info/audio/xls10/

Afbeeldingslocatie: http://www.vikash.info/audio/xls10/images/braceddrivers01.jpg

Die van mij word ongeveer ~50 liter.

Portfolio

• FatalError
Ik heb zelf een Hypex DS2.0 icm een Vifa 26WA550 woofer. Mij lijkt de DS1.2 toch net wat te licht voor zo'n Peerless woofer.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Mij ook trouwens.

Maar een paar dingen: Een XLS12 is natuurlijk leuk, maar er is een hoop meer. XXLS series, SLS series in een TL om maar een paar dingen te noemen. De XLS 12 is wel een goede woofer hoor, ik heb hier zelf een XLS 10 staan.
Je kast is veels te zwak zo, er moet veel meer gebraced worden.
Plaats een passieve radiator liever niet horizontaal.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, is die ucd een "must"?

Met een "echte" subamp (desnoods ook van hypex) heb je meteen een ingebouwd scheidingsfilter en meestal instelbare boost en fase. Dat kan je natuurlijk allemaal los inbouwen, maar dan wordt je leercruve wel erg steil zeg maar.

Meer tips:
Meer bracen, dikke wanden (lijm 2x18 op elkaar)
Kies een zware amp, xls lust wel iets.

Wise enough to play the fool

• Gurbe de n00b
Nee die UcD is geen must, ik denk dat ik daar ook maar vanaf stap.
Ik denk dat ik voor de Hypex DS 2.0 ga, geen gedonder met scheidingsfilters enzo.

Over de behuizing; ik ging uit van 1x 18mm, maar zal thuis even het ontwerp aanpassen, kan ik dan beter 2x 18mm opelkaar lijmen of kan ik ook 30mm mdf gebruiken ? Ook zal ik de passive radiator even horizontaal plaatsen en wat meer bracing toevoegen.

Over de unit zelf; Er zit zowat geen verschil in de XLS en XXLS, alleen voor de XLS kon ik een passende passive radiator vinden. Kan iemand de afkorting TL toelichten :? 8)7

Portfolio

• Seers
Gurbe de n00b schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:56:
Nee die UcD is geen must, ik denk dat ik daar ook maar vanaf stap.
Ik denk dat ik voor de Hypex DS 2.0 ga, geen gedonder met scheidingsfilters enzo.
Da's een goede keuze. Misschien is er tweedehands ook nog een hoop leuks te vinden hè. ;)
Over de behuizing; ik ging uit van 1x 18mm, maar zal thuis even het ontwerp aanpassen, kan ik dan beter 2x 18mm opelkaar lijmen of kan ik ook 30mm mdf gebruiken ? Ook zal ik de passive radiator even horizontaal plaatsen en wat meer bracing toevoegen.
Ik zei liever niet horizontaal hè. 2x 18 is 36 en niet 30. Maar 2x 18 geeft meer gedoe, maar wel meer stevigheid. Nog beter is het als je verschillende houtsoorten dan doet. Dunne wanden + veel bracing is beter dan dikke wanden en weinig bracing.
Over de unit zelf; Er zit zowat geen verschil in de XLS en XXLS, alleen voor de XLS kon ik een passende passive radiator vinden.
Mja, dan moet je de XXLS hebben voor passieve radiatoren. Je hebt 3 versies ervan.
Kan iemand de afkorting TL toelichten :? 8)7
TL = een lange buis. Het is gebaseerd op het principe van een resonantie van een buis, met de lengte van 1/4 de afstemfrequentie. De bas die je dan krijgt is behoorlijk strak en heerlijk luchtig. De behuizing is wel vrij groot, maar als je dat kunt plaatsen...

• Gurbe de n00b
Opzich is dit een TL ook een goede oplossing.

Link: http://www.lautsprechersh...index.htm?/hifi/ct221.htm
Hier hebben ze zelfs een model met 2 Peerless SLS 315 subwoofers.
Mooi model, zoek alleen even een bouwtekening, of hoe het er van binnen uitziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/ct221.jpg

Alleen om die 2 woofers aan te sturen heb ik waarschijnlijk wel weer een zwaardere versterker nodig...

Edit:
Als ik bereken op ongeveer 25-30hz, dan kom je al op gigantische kasten van ~1.4 hoog.

Misschien doe ik het ook wel fout ?

Berekening:
code:
1
2
3
4
Uitgaande van 25 Hz en snelheid geluid 343 m/s

343 / 25 = 13,72
13,72 * 0.25 = 3.43 Meter

[ Voor 43% gewijzigd door Gurbe de n00b op 14-05-2007 15:36 ]

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Nee, die berekening klopt wel; je zou hem meer kunnen vouwen, maar een kleine kist zal je niet krijgen. Maar om nou een "beginnende" zelfbouwer (nofi hoor!) een TL aan te raden is a bridge too far denk ik.

Lijm gewoon 2x18 op elkaar, en maak een bracing (eentje in de lengte 2 in de breedte) Calculeer ook een aparte dichte ruimte voor de amp in mocht die niet luchtdicht zijn.

• Gurbe de n00b
Ik zie het maken van een Transmission Line behuizing meer als een uitdaging.

Ook heb ik de deze site gevonden, word duidelijk uitgelegd over de werking van de transmission line werking, en hoe je het kunt realliseren.

Nu zit ik met het volgende probleem, de berekening van hoe breed de "line" moet worden.
Voor het verkrijgen van de verlangde kwaliteit moet de doorsnede van het begin van de line ca 50% groter zijn dan het conus oppervlak terwijl de line eindigt met een oppervlak gelijk aan het conus oppervlak.
Het verband tussen de lengte L en de doorsnede A wordt gegeven door de volgende formule L= 1/4 x C/f - 1,7 x de wortel uit A/pi.
Hier is f de resonantie frequentie van de basunit. pi is een wiskundig begrip maar is het getal 3,14 .
Formule:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
L = 1/4 x C/f - 1,7 x A/pi

C = 300 (m/s, Snelheid van geluid)
f = 25 (Hz)
A = 39 x 39 x pi  (mm, oppervlakte cone, uitk; 4775,94)

L = 0.25 * 300/25 - 1,7 x 39
L = - 63,3

Idee van mijn huidige model:
Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/sub2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gurbe de n00b op 14-05-2007 19:16 . Reden: perongeluk gesubmit ]

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ik ben zelf niet vies van TL's :+, maar ik zou je aanraden eerst een bestaand ontwerp na te bouwen.
Die zullen er vast wel zijn met de xls.

Verwijderd

Gurbe de n00b schreef op maandag 14 mei 2007 @ 10:50:
Opzich is dit een TL ook een goede oplossing.

Link: http://www.lautsprechersh...index.htm?/hifi/ct221.htm
Hier hebben ze zelfs een model met 2 Peerless SLS 315 subwoofers.
Mooi model, zoek alleen even een bouwtekening, of hoe het er van binnen uitziet.

Alleen om die 2 woofers aan te sturen heb ik waarschijnlijk wel weer een zwaardere versterker nodig...

Edit:
Als ik bereken op ongeveer 25-30hz, dan kom je al op gigantische kasten van ~1.4 hoog.

Misschien doe ik het ook wel fout ?

Berekening:
code:
1
2
3
4
Uitgaande van 25 Hz en snelheid geluid 343 m/s

343 / 25 = 13,72
13,72 * 0.25 = 3.43 Meter
HEYY :P Die heb ik gebouwd, hij is inderdaad aardig hoog, 110 ong (dan heb ik 2x18MM gebruikt ipv 1 x op de tekening)

Als je eventueel de tekening (of 3D) wilt hebben, heb ik hem voor je.

Ik heb de meine op een Monacor SAM-2 aangesloten, speelt(d) heeeeeerlijk _/-\o_

*edit hehe wis ik wel O-)

Verwijderd

speelT heerlijk nick ;)

Yep.. klein is die sub niet, maar wat een geluid!

die TML sub met de SLS 12 is echt een aanrader

• Gurbe de n00b
@ngroenewoud

Als je de tekening zou kunnen doorsturen naar Knorfski (at) gmail (dot) com dan zou ik dat heel erg op prijs stellen :>

Ik had je topic ook gevonden mbv van de search, dat zag er ook echt uit als een beest. :9

Portfolio

Verwijderd

you've got mail!

Weetje of je waarmee je verder gaat? de SLS, XLS en/of XXSLS-en? En wat voor budget had je in gedachten??

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2007 11:04 ]

• Gurbe de n00b
Bedankt voor de tekening :)

Ik denk dat ik er net zoals in het ontwerp 2 sls-315 woofers inbouw, als ik met XXLS'en in de weer ga dan heb je echt een gruwelijke luchtverplaatsing (Linear excursion +/- 12,5).
En de XXLS en de XLS zijn eigelijk voor BR/PR kasten ontworpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gurbe de n00b op 15-05-2007 11:39 ]

Portfolio

• Gurbe de n00b
Okey, vandaag even langs de praxis geweest, heb wat mdf gehaald voor de subwoofer.

Heb alle platen hebben nu de juiste afmetingen, het enige wat nog moet gebeuren is het freesen aangezien ik de platen 8mm inelkaar laat verzakken.
Ik ga de plaaten aanelkaar bevestigen met scroeven en met epoxy voor extra stevigheid.

Pix:

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/ss1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/ss2.jpg

Er komen 2 Peerless SLS-315 units in.
Over de versterker ben ik (nog) niet uit.
En ik vroeg me af of ik de speakers het beste serieel of parallel kan aansluiten ? Wat zijn de voordelen/nadelen ?

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Mis ik niet nog een middenpaneel?

En pas als je je amp hebt, weet je of je serieel of parallel aan kan sluiten; dit ivm de impedantie die de amp aankan.

Enneh, wat is er mis met gewone houtlijm?

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 19-05-2007 17:23 ]

• Gurbe de n00b
Ja, er komen nog 2 schotten in.

Het zijn 2 speakers van 8Ohm.

Met epoxy zit het echt muur en muurvast, en het vult wat beter de kieren op.

Portfolio

• Seers
Gurbe de n00b schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 18:03:
Ja, er komen nog 2 schotten in.

Het zijn 2 speakers van 8Ohm.

Met epoxy zit het echt muur en muurvast, en het vult wat beter de kieren op.
Houtlijm is sterker dan het MDF dus ach... Anders zou ik echt voor bruislijm gaan, als je niet recht kunt zagen wat kieren moet opvullen. :+

En als het zo muurvast zit, waarom haal je jezelf dan een hoop werk op de hals door te gaan schroeven?

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
Seers schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 18:22:
[...]
Houtlijm is sterker dan het MDF dus ach... Anders zou ik echt voor bruislijm gaan, als je niet recht kunt zagen wat kieren moet opvullen. :+

En als het zo muurvast zit, waarom haal je jezelf dan een hoop werk op de hals door te gaan schroeven?
ik denk dat het anders teveel gaat schuiven tijdens het in elkaar zetten, denk dat die schroeven meer voor het in elkaar zetten zijn dan voor de stevigheid

• Gurbe de n00b
Aangezien ik er stukken uit frees, wil ik de stukjes die ik niet helemaal recht heb gezaagd O-) (Al met al is het wel recht, alleen soms zaag je er net een milimetertje te veel af) opvullen met epoxy en dan om het goed te laten drogen het vastzetten met schroeven die ik laat verzinken. Hier zie je later niks meer van maar dan zit het allemaal wel goed tegen elkaar aan.

Portfolio

• Seers
hellmonder1986 schreef op zaterdag 19 mei 2007 @ 18:32:
[...]

ik denk dat het anders teveel gaat schuiven tijdens het in elkaar zetten, denk dat die schroeven meer voor het in elkaar zetten zijn dan voor de stevigheid
Ja tuurlijk. Alleen als hij een beetje scheef trekt bij het schroeven ben je ook gelijk de banaan.
Aangezien ik er stukken uit frees, wil ik de stukjes die ik niet helemaal recht heb gezaagd O-) (Al met al is het wel recht, alleen soms zaag je er net een milimetertje te veel af) opvullen met epoxy en dan om het goed te laten drogen het vastzetten met schroeven die ik laat verzinken. Hier zie je later niks meer van maar dan zit het allemaal wel goed tegen elkaar aan.
Als je op die manier schroeven wilt gebruiken zou ik ze ercht daarna weer verwijderen, maar nogmaals, gebruik ze gewoon niet. Zo te horen is die je eerste speakerproject. En ik zou gewoon zeggen... doe het gewoon niet. Ik heb het ook gedaan hoor, maar als je goed kijkt zie je bij sommige nog wel. Sommigen zijn ook goed weg. Maar er is een verschil tussen nu weg en over 5 jaar nogsteeds weg. Nu mag ik lekker schroeven (ik gebruik 6 mm 'fineer', dus zie je niets meer van), maar ik ben het gewoon afgeleerd.

Wat ben je sowieso van plan met de afwerking?

Verwijderd

leuk om te zien dat je voor dit ontwerp heb gekozen, ben zeer benieuwd hoe de jouwe er uit gaat zien ;) ik ga dit topiqe zeker volgen!

• Gurbe de n00b
Vandaag de groefen erin gefreest, leuk stoffestijn is dat altijn :+ .

Over de schroeven, ik laat ze natuurlijk wel verzinken, en daarna een laagje plamuur erover en je ziet niks meer. :)

Over de afwerking denk ik dat het zwart hoogglans word, en de de randjes ga ik rond affrezen.
Waar straks nog wel erg veel werk in zit is het volledig vlak krijgen van het oppervlak, anders lijkt de hoogglans nergens naar.

Moet alleen de gaten voor de speakers er nog infrezen, zal even zo'n geleide moeten maken.

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Gurbe de n00b schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:58:

Over de schroeven, ik laat ze natuurlijk wel verzinken, en daarna een laagje plamuur erover en je ziet niks meer. :)
iiiiiiiiiiiiiiiiii

Maar daar kom je nog wel achter ;)

• Gurbe de n00b
Oei >:)

Maar ik heb nog een vraagje :)
Kan ik mijn speakers het beste parallel aansluiten of serieel ?
De speakers zijn 8 Ohm.

Portfolio

• Seers
Gurbe de n00b schreef op maandag 21 mei 2007 @ 21:44:
Oei >:)

Maar ik heb nog een vraagje :)
Kan ik mijn speakers het beste parallel aansluiten of serieel ?
De speakers zijn 8 Ohm.
Dat ligt, zoals al gezegd, volledig aan de versterker.

• Gurbe de n00b
Sorry, had ik overheen gelezen |:(.

De versterker word een Hypex DS 1.2

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Even de toelaatbare impedantie van die amp checken dan :Y

Het trouwens laatst hier een stukje geschreven over frezen:
teacher in "Hulp bij zelfbouw speakers..."

• Seers
teacher schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:41:
Even de toelaatbare impedantie van die amp checken dan :Y

Het trouwens laatst hier een stukje geschreven over frezen:
teacher in "Hulp bij zelfbouw speakers..."
Hij gebruikt een SLS12, dus het is goedbedoeld, maar niet echt nodig. :P

En met een DS1.2 zou ik hem zeker parallel aansluiten. Liever nog een iets sterkere amp zoeken, mijns inziens.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 19:24

Shuriken

Life is all about priorities

Gurbe de n00b schreef op maandag 21 mei 2007 @ 19:58:
Plamuur gaat weer scheuren e.d. Je kan beter van die 2 componenten hout vuller gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Shuriken op 22-05-2007 13:46 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Seers schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:43:
[...]

En met een DS1.2 zou ik hem zeker parallel aansluiten. Liever nog een iets sterkere amp zoeken, mijns inziens.
Ja dat lijkt mij ook inderdaad, als je voor hypex gaat zal ik dan minimaal voor de 2.0 gaan. kijk ook naar andere merken als detonation, monacor (SAM-2 _/-\o_ O-)) , Inosic, Mivoc.

Hoe ga je trouwens je subwoofer aansluiten op je AMP? Hi-level of Lo-level? Ik heb de mijne High-level op de B-kanaal aangesloten op me reciever,. Werkt super

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2007 13:54 ]

• Gurbe de n00b
Dat word dus parallel aansluiten :)
Ik denk dat ik het bij de 1.2 houd, aangezien het een relatief kleine kamer is waar hij in komt te staan. Ik ga al mijn speakers en versterker bij speaker en co halen, daar heb je eigelijk vrijwel alleen maar keuze in Hypex, en een maat van mij heeft ook een Hypex en hij is daar erg tevreden over.

Over de plamuur:
Gister even wat plamuur in een testfreesgaatje gestopt, maar het scheurt inderdaad best wel erg, en het hecht niet echt 100%. Toch maar ff MDF vuller halen :)

Over het aansluiten:
Hij komt op de lowlevel van de receiver.

Ik zal vanavond nog even kijken of ik nog wat pics kan schieten, want:
'this thread is worthless without ...' ;)

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Seers schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 12:43:
[...]
en dan hoef je niet te frezen omdat...... ?

• Seers
teacher schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 19:00:
[...]
en dan hoef je niet te frezen omdat...... ?
Omdat een zaag voldoet lijkt me.
A. Low profile of basket
The low profile front of the basket is chamfered so that no countersinking is necessary. For rear mounting a rigid cardboard gasket can be fitted.
Afbeeldingslocatie: http://www.tymphany.com/datasheet/photo/830669.jpg

• Gurbe de n00b
Zojuist ff de rondingen voor de speakers uitgefreest.
Morgen ga ik de kast inelkaar zetten, dan komen er pics :)

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Tja, verzinken vind ik eigenlijk altijd mooier...

Maar das persoonlijk :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

In dit geval niet omdat de rand naar "0" gaat. Als je gaat frezen krijg je juist weer een rand.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Gurbe de n00b
Kom't toch doek voor :)

Portfolio

Verwijderd

voodooless schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 22:18:
In dit geval niet omdat de rand naar "0" gaat. Als je gaat frezen krijg je juist weer een rand.
Ja dat is inderdaad waar, je kan ze beter niet infrezen, daar zijn deze woofers ook niet voor gemaakt. Ik heb het ook niet gedaan, en het staat zeker niet lelijk.

Wanneer komen de eerste foto's?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

* teacher durft niets meer te zeggen over frezen :$

• Gurbe de n00b
Bah! Zou vanmiddag de luidsprekers ophalen maar ze waren niet op vooraad |:( .
Zeer spijtig, had juist dit weekend mooi even tijd...

Word dus wachten tot dinsdag, dan zal ik ook weer ff wat picjes maken...

Portfolio

• Gurbe de n00b
Is deze misschien een alternatief ?

http://www.visaton.de/en/...ehoer/tiefton/w300_8.html

Portfolio

• Gurbe de n00b
Units zijn besteld en ik verwacht ze rond woensdag.

Enkele pics:

De sub van voren:
Afbeeldingslocatie: http://online-ais.com/cs/photos/sample/images/32/640x480.aspx

De sub van achteren:
Afbeeldingslocatie: http://online-ais.com/cs/photos/sample/images/33/640x480.aspx

Het pijpje intern waar de kabels door lopen:
Afbeeldingslocatie: http://online-ais.com/cs/photos/sample/images/30/500x375.aspx

Pijpje aan de binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://online-ais.com/cs/photos/sample/images/28/500x375.aspx

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://online-ais.com/cs/photos/sample/images/29/500x375.aspx

Ga de gaten van de schroeven dicht maken met epoxy (want dat krimpt niet).
Woensdag ws meer pix :)

Portfolio

• Seers
Tussen de 70 en 300 Hz duikt de woofer iets onder de 8 Ohm. Rond de zes ofzo. Ik denk ik zeg het even, dat je er rekening mee houdt met je crossover.

Echter: hoe ga je hem afwerken, en kun je me nog een keer uitleggen waarom je een rand heb uitgefreesd? :P

• Gurbe de n00b
Wat voor invoed heeft het als hij tussen de 70 en de 300 hz onder de 8ohm duikt ?
Ik gebruik gewoon een plate amp van Hypex..

En ik heb er een rand uitgefreest omdat ik er later een doek voor wil hebben en hem daarom er iets laat inzakken :)

Portfolio

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Die plate amp maak je er toch ín? Waarom komen dan je draadjes uit de achterkant?

En, als je er doek voor maakt, zet dan nu je nippies (of magneetjes, kan ook) op de goede plek.

En, zonder lullig te doen; dit wordt nog een fijne klus om netjes af te werken, op foto 2 zie je dat er nog flink wat schuur en plamuur werk aan zit.

Nog een tip: haal nog even een bovenfrees langs de randen en rond ze af :Y

Verwijderd

teacher schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:52:
Die plate amp maak je er toch ín? Waarom komen dan je draadjes uit de achterkant?

En, als je er doek voor maakt, zet dan nu je nippies (of magneetjes, kan ook) op de goede plek.

En, zonder lullig te doen; dit wordt nog een fijne klus om netjes af te werken, op foto 2 zie je dat er nog flink wat schuur en plamuur werk aan zit.

Nog een tip: haal nog even een bovenfrees langs de randen en rond ze af :Y
Plate amp kan je in dit geval niet inbouwen omdat je dan het ontwerp van de TL aantast. Daarom moet hij extern.

• Gurbe de n00b
Zojuist nog even contact gehad met mijn leverancier voor mijn onderdelen.
Hij raade wel zwaar aan om een zwaardere versteker toe te passen.

Helaas paste de hypex ds 1.2 mooi in mijn budget, maar als ik naar de 2.0 ga dan zit je direct 120 euro erbij.

Nu zat ik als alternatief te kijken naar PA-Verstekers en met een (zelfbouw) filter, maar nu is mijn vraag; Tast dit de geluidskwaliteit dramatisch aan of is dit bij een subwoofer te overzien ?

Portfolio

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Gurbe de n00b schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:00:

Helaas paste de hypex ds 1.2 mooi in mijn budget, maar als ik naar de 2.0 ga dan zit je direct 120 euro erbij.

Nu zat ik als alternatief te kijken naar PA-Verstekers en met een (zelfbouw) filter, maar nu is mijn vraag; Tast dit de geluidskwaliteit dramatisch aan of is dit bij een subwoofer te overzien ?
Dat kan alleen jij oordelen. Ook PA versterkers zijn er in alle soorten en maten. Bioscopen gebruiken immers ook PA versterkers. Nadeel is dat de meeste voorzien zijn van actieve fans voor cooling. Met een beetje knutselwerk kan je dit wel verhelpen. Sommigen haten PA en anderen verafgoden het. Als ik jou was zou ik me er niet zo veel van aan trekken, en gewoon een versterkertje even op proef halen.

Droogkloot.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Wat is je bugdet voor een plate amp?

• Gurbe de n00b
Ik had ingedachten € 150,--.

Portfolio

Verwijderd

Gurbe de n00b schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:00:

Zoals seers en ik al eerder aangaven, heb je zeker een zwaardere versterker nodig. Toevallig had ik voor mijn SAM-2 ook een PA versterker gekocht en LOW aangesloten op de sls-en. (zonder filter) Ikzelf kreeg geen geluid uit de woofers. Ik ben dus tegen een PA-versterker.

Als ik jou was zou ik zekerweten overwegen even door te sparen voor een zwaardere versterker (of op marktplaats kijken) want je zult er zeker geen spijt van krijgen.

• Gurbe de n00b
Helemaal geen geluid ? :? En zonder filter is het ook niet eerlijk he ;)

2e hands had ik al wat gekeken, maar er is helaas bijzonder weinig te vinden.... :O

Portfolio

Verwijderd

Gurbe de n00b schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:09:
Helemaal geen geluid ? :? En zonder filter is het ook niet eerlijk he ;)

2e hands had ik al wat gekeken, maar er is bijzonder weinig te vinden.... :O
Het kan misschien aan mij liggen, maar als je hem LOW-LEVEL aansluit. Dan word alles toch al op je reciever gefilterd? (LFE-OUT)

Maargoed. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Detonation DT150. Die is maar 50 euro over je budget.

• Gurbe de n00b
Ja, je hebt gelijk 8)7

Maar, die heeft op papier maar 30 watt meer, dat zet volgens mij niet echt zoden aan de dijk...

Portfolio

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
een DT 150 heeft het dubbele heh !!!!!

let op de DS 1.2 heeft 120W aan 4 ohm, de DT 150 heeft 300W aan 4 ohm, dat scheelt dus nogal.....
(of is de site van strassacker onduidelijk ? )

grrr die site is nogal onduidelijk, dacht dat het respectievelijk 8 en 4 ohm was :(, mmz jammer, iemand blij maken met een dooie mus is altijd vervelend.

[ Voor 44% gewijzigd door B_FORCE op 30-05-2007 12:35 ]

One World Concepts

Verwijderd

Hoe staat het ervoor? Nog progressie geboekt? Weetje al welke amp je wilt gaan gebruiken?

• Gurbe de n00b
Morgen de speakers ophalen en vanavond even de versterker en filter bestellen.

Het word dit filter en deze versterker, tenzij iemand nog betere suggesties heeft.

Ik denk dat ik hiermee wel wat geluid uit de sub kan pompen :)

Portfolio

• FatalError
Je mist dan alleen nog n faseregeling, maar als je de subwoofer altijd met de conus in dezelfde richting als de andere speakers richt is dat geen probleem.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Er is ook een filter passend bij de amp, dat is best goed en heeft meer regelmogelijkheden. Kost een paar euro extra :) Met de amp is verder niets mis. Specs kloppen netjes. Power zat dus :)

• Gurbe de n00b
Over het fase probleem: ze komen in dezelfde richting te staan als de fronts, dus dat zal niet zo'n probleem worden :)

Over het filter, ik neem aan dat je deze bedoelt.
Ik heb hier ook nog naar zitten te kijken, maar is een subsonische filter van 25hz niet wat aan de hoge kant ?

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:11:
Over het filter, ik neem aan dat je deze bedoelt.
Ik heb hier ook nog naar zitten te kijken, maar is een subsonische filter van 25hz niet wat aan de hoge kant ?
Tja, dat is eigenlijk weer jammer aan het ding :( Maak heb voor een serieuze sub eigenlijk niet erg bruikbaar.

Maar een (traploze) fase regeling is echt wel nodig, ook al zet je je sub naast je fronts.

• FatalError
Zo kom je al bijna weer aan de prijs van de DS2.0 plate amp (€225,- ongeveer), en die heeft wel n traploze faseregeling en nog wat extra knopjes:P

• Gurbe de n00b
Een DS 2.0 kost € 249,-- ;) .

En met het duurdere filter zit je nog onder de € 200,--.
Is toch weer 1/4e van de prijs...

Ik weet alleen niet welke ik moet kiezen :( moeilijk moeilijk...

Portfolio

• FatalError
Bij http://www.bmm-shop.nl kost ie €226, maar omdat ik n grote bestelling had ging daar nog 10% vanaf. Verder is BMM ook met speakers en veel andere onderdelen lekker goedkoop.

Verwijderd

Hehe ik had precies diezelfde conrad amp besteld toen. Ben benieuwd of jij er wel geluid uit krijgt. Maar ik blijf voorstander van een plate-amp.

Trouwens. Als je dan toch conrad-shit wil gaan aanschaffen, kijk dan eerst s naar de inbouwmodules die conrad ook heeft. Veel power voor weinig geld.

• Gurbe de n00b
Die plates heb ik niet zo'n vertrouwen in... Allemaal oem spul, op die andere amp staat teminsten nog een merk ;)

Bedoel je met geen geluid, helemaal niks of heel brak geluid ?

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De hypex plateamps zijn zeker geen OEM spullen!

Verwijderd

voodooless schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:47:
Hij bedoelde die conrad shit ;)

• FatalError
Zoek voor de grap eens naar die Hypex UCD modules op internet (er zit er een aangepaste UCD op die DS plateamps van Hypex). Die dingen worden overal de hemel in geprezen.

• Gurbe de n00b
voodooless schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:47:
Nee dat zeker niet, ik bedoelde de standaart plates van Conrad.

@FatalError:
Die zijn helaas ook niet erg goedkoop te noemen, vandaag nog even gekeken.
Er is trouwens ook een nieuwe serie uit; heeft een verbeterde buffer.

[ Voor 26% gewijzigd door Gurbe de n00b op 30-05-2007 22:57 ]

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:54:
Er is trouwens ook een nieuwe serie uit; heeft een verbeterde buffer.
Klopt, en die is zeker beter, want ik draai al langer met de meeste mods die ook in de nieuwe versie zitten. Ook de modulator is iets beter geworden. Helaas kan ik daar niet van meegenieten. Achja, ik ben nu al ruim tevreden.

De conrad plate amps zijn inderdaad OEM modules, maar zijn op zich niet zo slecht voor het geld.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik gewoon voor de hypex DS 2.0 gaan. Dan weet je tenminste zeker dat je iets goed in huis heb, en niet de huis-tuin-keuken gedoe van conrad (no offence) :X

• Gurbe de n00b
Tja, ik weet nog niet, dan moet ik nog wel ff een maandje wachten op mijn loon. En daar zit ik eigelijk niet zo op de te wachten ;)

Of ik moet m'n ouders even zo ver krijgen :P

Ik hou jullie op de hoogte.

Portfolio

• B_FORCE
  • Niet online
Ik zou persoonlijk ook voor de hypex gaan, is een veel nettere oplossing, en die paar tientjes, het heeft geen haast, je kan beter wachten en dadelijk iets goeds hebben dan dat je toch het idee hebt dat het toch niet helemaal goed is.

One World Concepts

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ik zou gewoon vast een stukje uitzagen en frezen voor die hypex.

Tegen de tijd dat die erin kan
(lees: na weken schuren/plamuren/schuren/plamuren/schuren/gronden/etc/) is je loon allang binnen :Y

Verwijderd

teacher schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:24:
Ik zou gewoon vast een stukje uitzagen en frezen voor die hypex.

Tegen de tijd dat die erin kan
(lees: na weken schuren/plamuren/schuren/plamuren/schuren/gronden/etc/) is je loon allang binnen :Y
2e keer :/ een inbouwmodule kan niet in dit ontwerp worden ingebouwd omdat je anders het ontwerp van de TL vern**kt.

Mja dat houd je er zker niet van om eerst de kast zelf helemaal mooi netjes af te werken.

• Gurbe de n00b
Even een pic met de webcam gemaakt aangezien de batterijen van de digicam (weer) op waren. :(

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/cs/photos/sample/images/37/500x375.aspx

Ik ga denk ik trouwens wel voor een pa-amp, voor een sub prima te doen.
En SVS gebruikt voor zijn high end tube amps ook gewoone losse pa-amps.
(deze subs hebben wel een vrij laag rendement.)

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zorg dat je een degelijk filter hebt. Dat is echt belangrijk!

Andere tip: Reckhorn A400, kost 229 euro en doet 406W aan 2 Ohm, 298W aan 4 Ohm, 185W aan 8 Ohm. Kwa filter heeft het ding alles wat je nodig hebt :)

• Gurbe de n00b
Filter is idd nog een probleem ja.

De Rechhorn A400 had ik ook gespot, heeft een lage subsonic en een (traploze) phase.
Alleen nog nergens binnen nederland gevonden... :(

Over de fase; hij zal toch niet zo erg uit de fase lopen ?
Ik had vroeger een Mordaunt-short subwoofer, daar kon ik fase op 0 of 180 zetten.
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit echt begrepen wat een fase nou precies doet, bij natuurkunde/wiskunde heb ik wel van die sinus'en gehad. Alleen als je in een andere frequentie zit dan is de fase toch weer ge-desynchroniseerd ?
Dus techniesch gezien als ik precies op de cuttoff van de speakers de sub zou over laten gaan dan zou dat (bijna) geen problemen opleveren ? :9

Maar het zal vast niet zo makkelijk zijn als ik het nu bedenk...

[ Voor 62% gewijzigd door Gurbe de n00b op 31-05-2007 20:56 ]

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gurbe de n00b schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:52:
Alleen nog nergens binnen nederland gevonden... :(
Who cares :? Verzendkosten naar NL zijn een paar euro meer dan NL->NL, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Over de fase; hij zal toch niet zo erg uit de fase lopen ?
Ik had vroeger een Mordaunt-short subwoofer, daar kon ik fase op 0 of 180 zetten.
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit echt begrepen wat een fase nou precies doet, bij
Probleem met subs is dat de geluidsgolven zo groot zijn dat er staande golven in de ruimte ontstaan. Waar en hoeveel dat gebeurt is mede afhankelijk van je faseknop. Wat je wil is op de luisterplek zo min mogelijk staande golven zodat de response zo vlak mogelijk wordt. Zonder fase knop krijg je dat gewoon niet voor elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 31-05-2007 21:01 ]

• FatalError
voodooless schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:01:
[...]
Wat je wil is op de luisterplek zo min mogelijk staande golven zodat de response zo vlak mogelijk wordt. Zonder fase knop krijg je dat gewoon niet voor elkaar.
Dat kan wel, maar dan moet je met de sub zelf gaan schuiven :)

• Gurbe de n00b
Of gaan spelen met de afmeting van het snoer naar de subwoofer :P

Portfolio

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

FatalError schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:26:
Dat kan wel, maar dan moet je met de sub zelf gaan schuiven :)
Tja, dat schuiven zul je nog steeds wel moeten doen om het optimaal te krijgen eigenlijk, maar zo'n fase knop maakt het allemaal wel wat flexibeler.

• Gurbe de n00b
Okey,

Het is al een tijdje geleden maar in de vakantie had ik mooi wat tijd over. En dat heeft zo zijn uitwerkingen. :)
Het is toch de conrad PA 8000 amp geworden met het Reckhorn F1 filter. Moet zeggen dat het mij niet tegenvalt, misschien later nog eens kijken voor wat anders. Maar dit voldoet mij op het moment prima. :)

Genoeg gepraat, pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/subaf1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/subaf2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.online-ais.com/subaf3.jpg

Alleen de afwerkingen nog, heb er onderhand 4 lagen plamuur opzitten, de meeste kantjes zijn al aardig recht. Heb hem wel inelkaar gezet aangezien het de komende dagen niet echt weer word om te klussen.

Nu ben ik erg tevreden over de sound alleen soms klinkt hij wat hard. Ik heb er op dit moment nog geen enkele vorm van demping in de kast, het leek mij misschien handig om de binnenste "kamer" op te vullen met het schuim zoals op de afbeelding hieronder. Op de bouwplannen van K+T staat verder niks vermeld over demping.
Afbeeldingslocatie: http://www.akoestiekwinkel.nl/uploadedfiles/producten/merfocell_noppen.jpg

Graag jullie advies ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gurbe de n00b op 27-07-2007 15:04 . Reden: Pix fix'd ]

Portfolio

• B_FORCE
  • Niet online
mijn advies is:
Pics, welke pics ? :P
(doen het niet hier, krijg ook adres 192.168.0.10)

One World Concepts

• Gurbe de n00b
Pics fixed :)

Portfolio

Pagina: 1