Problemen met nieuwe Raptor, Asus A8N-E en XP

Pagina: 1
Acties:

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Beste tweakers,

Ik dacht, ik heb mijn belastinggeld binnen, ik koop een snelle harde schijf om daar windows xp op te installeren, zodat alles lekker snel gaat. Helaas gaat het installeren van windows niet echt soepel. Het deel tot de eerste keer opstarten (dat met het blauwe scherm waar je de partitie van windows enzo kan selecteren) gaat allemaal prima. Maar als je reboot krijg ik de melding: 'Fout in het laden van het besturingssysteem' of iets als 'Error loading OS'.
Wat heb ik allemaal al gedaan?
  • De andere harde schijf (een Maxtor 250gb, Maxline III (sata) die prima werkt) afkoppelen en opnieuw windows installeren
  • Harde schijf op meerdere manieren formatteren (tijdens de windows installatie, via windows-format, via partition magic)
  • BIOS updaten naar de nieuwste versie
  • Fixmbr/fixboot proberen
  • Verschillende windows-installatiecd's proberen
  • Nog een keer proberen
Ik heb veel gelezen op verschillende sites en veel geprobeerd, niets mocht helpen. Wat misschien een stap in de goede richting kan zijn is het POST-screen (waar je kan kort zien wat je allemaal aangesloten hebt) staat er dat de Raptor CHS is en de Maxtor LBA (wat volgens mij beter is). Alleen krijg ik dit niet aangepast. Wie heeft de gouden tip? _/-\o_

Nog kort even mijn specs: AMD X2 3800+, 2x2x512mb twinmost dual channel, asus a8n-e, NEC dvd brander, Antec Sonata II 450 W en de harde schijf met de problemen, een Raptor 74GB, S-ATA 150
edit:
1. Ik denk dat het aan mijn harde schijf ligt en daarom heb ik hem in IO gezet... maar vergeef het me als ik dat fout heb :)
2. Alles is S-Ata

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeik op 13-05-2007 19:59 ]

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

is die nieuwe een ide of sata schijf :?
want ik krreg ook meestal zo'n foutmelding bij me sata schijf, dan moest ik dus eerst de sata drivers installeren bij het beginscherm van windows instal.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Sjeik
Natuurlijk, ik ben vergeten te vermelden dat alles SATA is (behalve de NEC brander). Stom van mij :)

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

en krijg je die foutmelding dan ook als je eerst de sata drivers installeerd ?

• Sjeik
Dat heb ik nog niet gedaan. Dan moet je op F6 drukken aan het begin van de windows-installatie? Maar ik dacht dat in de windowsversies met SP2 geslipstreamd geen extra sata drivers nodig hadden. Of is dit niet waar? Ik ga iig op zoek naar SATA drivers.
Maakt het feit dat de Maxtor prima te installeren is via sata uit? Of zegt dat niets over de Raptor? Ik dacht nl. dat omdat ik op de maxtor windows kan installeren blijkt dat de windows installatie wel met mijn mobo kan communiceren.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

bij mij met xp sp2 heb gewoon sata drivers nodig.
de 1 zegt van niet en de ander van wel.maar als ik wil installeren gaat ook alles goed totdat ie opnieuw moet opstarten, dan begint ie ook te zeuren dat er een fout is enzo.
installeer ik de sata drivers dan heb ik nergens last van en gaat ie daarna gewoon door.
ja staat bij het begin f6 of f7 ik dacht f6 ja.

• Sjeik
Helaas, ook het toevoegen van extra drivers helpt niets :(. Ik heb geen diskettestation dus het laden van die sata-drivers moest via een eigen versie van de windows xp cd (met nLite). Heeft iemand anders nog ideeen?

• Sjeik
Het is gelukt! Voor de search ff een korte samenvatting wat ik heb gedaan.
Ik heb de harde schijf met een tooltje van WD een low level format gegeven (alleen de eerste en laatste miljoen sectoren) en daarna herkende het post-screen de harde schijf ook als LBA ipv CHS. Windows installeren ging daarna in een keer goed! :) Toch bedankt (vooral chucky666)!

Pagina: 1