[ACR] foto's te groen (350d)

Pagina: 1
Acties:

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Enige tijd geleden heb ik een grotere geheugenkaart gekocht, voor mijn 350d, om te kunnen schieten op Raw-formaat. De extra speelruimte en instelmogelijkheden bevallen me erg, maar ik krijg de kleuren niet goed in Adobe Camera Raw (3.7)

De windows viewer doet het wel goed, hier het verschil
Windows viewer:
Afbeeldingslocatie: http://www.onderinn.nl/prive/wint.jpg

ACR:
Afbeeldingslocatie: http://www.onderinn.nl/prive/ACRt.jpg
(beide klikbaar)

Ook al is de bovenste foto ook niet perfect, de onderste heeft duidelijk teveel groen en te weinig rood

Wat ik ook doe, ik krijg de kleuren niet goed en dat is nogal frustrerend.

Beide foto's hebben dezelfde colorspace (sRGB) en zijn geheel default.

Ik heb ook nog RawShooter geprobeerd, daar is het wel beter in, maar die vind ik een stuk minder fijn werken, dus liever ACR.

Wat is hier fout? Ik heb al veel gezocht en geprobeerd, maar kom er niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door floduR op 13-05-2007 20:39 ]

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Probeer adobe lightroom en/of capture one pro eens. ACR is imho nooit een ster geweest in het verwerken van RAW. (hoewel CS3 nu wel ok is).

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maakt Lightroom geen gebruik van ACR dan :?

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Wilko schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:01:
Maakt Lightroom geen gebruik van ACR dan :?
Mjah ik bedoelde eigenlijk de versies < CS3 / Lightroom (Versie 4).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

De voorbeeldfoto's in Photoshop gedumpt, bovenste foto ziet op een gecalibreerd scherm erg rood uit en 2de foto heeft beetje groen. Dan beetje nabewerking erover en saven voor het Internet (kleurprofielen en dergelijke worden gestript).
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/win_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/acr_thumb.jpg
Hoe zien ze op je scherm eruit?

Ze zien wel heftig rood uit en als je rood beetje verlaagd, dan krijg je snel "groen" op de foto's. Daar struikelt "automatisch instellen" snel over.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 13-05-2007 20:18 ]

• floduR
  • Niet online
rapture schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:15:
De voorbeeldfoto's in Photoshop gedumpt, bovenste foto ziet op een gecalibreerd scherm erg rood uit en 2de foto heeft beetje groen. Dan beetje nabewerking erover en saven voor het Internet (kleurprofielen en dergelijke worden gestript).
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe zien ze op je scherm eruit?

Ze zien wel heftig rood uit en als je rood beetje verlaagd, dan krijg je snel "groen" op de foto's. Daar struikelt "automatisch instellen" snel over.
Ik heb een crt-monitor die zeer nauwkeurig de kleuren weergeeft zoals ze afgedrukt worden bij fotocentrales. Voor fotobewerking heb ik bewust een crt, omdat lcd daar niet aan kan tippen (maar dat terzijde).

Jouw foto's hebben beide een erg hoog contrast. Bij de bovenste zijn de kleuren wel ok, maar veel te verzadigd (dus eigenlijk niet ok). De onderste is te geel/groen.

Het klopt dat mijn bovenste foto wat rood is, maar de onderste wijkt verder af (in het groen dan). De bovenste geeft de huidtint in ieder geval een stuk natuurlijker weer. Hou er rekening mee dat het heel zonnig was toen en dat het voorste meisje behoorlijk verbrand is.

Maar los van wat goed is, de bovenste kan ik wel corigeren naar hoe ik het wil, de onderste niet. Het is net alsof juist de kleurtinten die veel in de huid voorkomen missen. Als ik het groenige weghaal dan blijft er een vlekkerige huid achter, die zowel rood als geel (oranje) mist en om sommige plekken teveel magenta (logisch, ivm groen weghalen).

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-01 18:00
Probeer het es in DPP, dan weten we iig wie er 'gelijk' heeft ;)

Voor in lightroom zou ik zeggen dat je met de whitebalance moet spelen (en evt. de calibratie-tab).

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 14-05-2007 11:13 ]

• floduR
  • Niet online
Ik zal PS cs3 een proberen met lightroom, hopelijk doet die het beter.

Ik ging raw schieten om de mogelijkheid te hebben moeilijke/mislukte foto's te redden, door de extra informatie dat meegegeven wordt, met name kleur en licht. Maar ik heb geen zin om bij foto's die normaal in jpeg al goed zouden zijn, eindeloos te moeten klooien om de kleuren goed te krijgen. Eerst maar eens even voorzichtig proberen met de jpeg+raw stand.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-01 18:00
floduR schreef op maandag 14 mei 2007 @ 22:45:
Ik zal PS cs3 een proberen met lightroom, hopelijk doet die het beter.

Ik ging raw schieten om de mogelijkheid te hebben moeilijke/mislukte foto's te redden, door de extra informatie dat meegegeven wordt, met name kleur en licht. Maar ik heb geen zin om bij foto's die normaal in jpeg al goed zouden zijn, eindeloos te moeten klooien om de kleuren goed te krijgen. Eerst maar eens even voorzichtig proberen met de jpeg+raw stand.
Met zoombrowser krijg je de exacte jpeg output uit je raw, je hoeft dus sowieso niet raw+jpeg te schieten ;)

Maar pobeer echt es dpp (digital photo professional), is bijgeleverd bij je camera (ff updaten naar 3.0), geeft bij mij altijd de mooiste kleuren eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door - J.W. - op 14-05-2007 23:36 ]

• floduR
  • Niet online
- J.W. - schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:31:
[...]

Met zoombrowser krijg je de exacte jpeg output uit je raw, je hoeft dus sowieso niet raw+jpeg te schieten ;)

Maar pobeer echt es dpp (digital photo professional), is bijgeleverd bij je camera (ff updaten naar 3.0), geeft bij mij altijd de mooiste kleuren eigenlijk.
Ok, goeie, ik zal eens proberen. Dan kan ik CS3 voor de wat meer mislukte foto's houden... (mits die wel goed werkt)

Moet ik wel even zoeken naar de bijgeleverde cd's...
Pagina: 1