Toon posts:

Regelgeving mbt fotografie op vliegvelden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goed'navond iedereen.

Ook googlen leverde mij geen informatie op. Weet iemand hoe het zit met fotograferen op vliegvelden in Europa? Ik vlieg binnenkort van Brussel naar Rome en zou het leuk vinden om op de luchthavens (en van de vliegtuigen uiteraard) nog een aantal foto's te maken. Ik kom hier geen concrete regelgeving over vinden. Is dit gewoon toegestaan? Van een aantal landen (Kenia, Rusland) kon ik vinden dat het niet toegestaan was, maar inzake Belgie en Italie kon ik niets vinden.

Bedankt voor de hulp!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:14

samo

yo/wassup

Ik weet niet of er wat nuttigs instaat, maar je zou Fotograaf of crimineel? kunnen doorlezen...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie; Helaas gaat het betreffende topic niet specifiek over luchthavens et c. Ik kon er zelf dan ook niets nuttigs uithalen

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12 23:25

Garyu

WW

Och, je ziet zovaak mensen foto's maken op vliegvelden en in vliegtuigen. Wordt eigenlijk nooit wat van gezegd. Ben op beide genoemde vliegvelden geweest, maar ik kan me niet voorrstellen dat de regelgeving daar plotseling anders is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12 10:49
Ben afgelopen herfstvakantie van uit dusseldorf naar barcelona gevlogen met mijn d70s bij de hand, niemand die er commentaar op had. (mooie foto's van zonsopgang vanuit vliegtuig overigens :D )

moest wel onder stoel met opstijgen/landen

[ Voor 13% gewijzigd door asfaloth_arwen op 13-05-2007 19:13 ]

Specs

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Volgens mij is het per vliegveld verschillend. Er staat me ook bij dat je op vliegveld Rome niet mag fotograveren, maar dat kan ook een ander vliegveld zijn :X. Het vliegveld had igg stickertjes op de ramen, die duidelijk maakte dat het niet mag.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Verwijderd

Ik weet wel dat je geen foto's maken bij de douane/in de buurt van de douane..
M'n zus deed dat een keer, en toen moest ze haast haar fotorolletje inleveren...
Daar zou ik dus mee oppassen

Verwijderd

Volgens mij mag je op het vliegveld je fototoestel gewoon meenemen. Op Schiphol staan ze ook regelmatig op het terras met enorme telelenzen. Ik heb alleen geen idee hoe dit is als je door de douane gaat, mag je dan je toestel meenemen? Want dan kan het fotograferen van je vliegtuig wel eens lastig worden...

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 19:09:
Volgens mij mag je op het vliegveld je fototoestel gewoon meenemen. Op Schiphol staan ze ook regelmatig op het terras met enorme telelenzen. Ik heb alleen geen idee hoe dit is als je door de douane gaat, mag je dan je toestel meenemen? Want dan kan het fotograferen van je vliegtuig wel eens lastig worden...
De laatste keer op Schiphol hoefde ik m'n tas niet eens open te maken. Echter toen ik op Munchen in terminal twee ging inchecken moest m'n hele tas leeg, camara open en werden geurproeven gedaan...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-12 10:49
Inderdaad, douane kan je verzoeken in je tassen te kijken, inclusief je fototas. Gewoon meewerken. Wel ff vermelden dat het een fototas is, hebben ze er ook meestal wel begrip voor (rustig mee omgaan e.d.)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Aah bedankt. Ja ik heb al geinformeerd en volgens mij is het gewoon toegestaan dat ik mijn dSLR (E-500, Olympus) meeneem het vliegtuig in (in een fototas in een rugzak). Het gaat mij echter dus om foto's maken vanuit de gate ofzo; met zicht op de vliegtuigen. In het toestel door het raampje mag geloof ik altijd wel, maar is weer afhankelijk van de luchtvaart maatschappij (vlieg met Brussels Airlines)

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Laatste keren dat ik vloog waren de zones waar je niet mocht fotograferen aangemerkt met bordjes 'verboden te fotograferen'. Dat was voornl. rond de douane. Ik heb toen veel foto's gemaakt en ook rond de gate en zelfs tijdens het boarden, niemand die moeilijk deed.
Dat was op Glasgow, Edinburgh en Schiphol.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12 19:12

Zoefff

❤ 

Wat let je om de betreffende luchthavens te bellen of mailen? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Zoefff schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:26:
Wat let je om de betreffende luchthavens te bellen of mailen? :)
Het probleem is dat het inconsequent beleid is. Op de terugweg ben ik door *niemand* gecontroleerd. (Nouja... ik mocht even een flesje water leegdrinken en weggooien, maar dat was dan ook alles...)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Als enige wat ik me kan bedenken is dat ze het gebouw of de voorwerpen hebben gepatenteerd.

In dat kader, in rotterdam mag je de koop goot niet fotograferen, of de zwaam. De eerste is prive terein en op het design hebben ze een copyright, de zwaan heeft het architecten bureau het design en al beeld rechten daarvan vast gelegd. Wat zoveel betekend dat je,met het beeld geen commercieel belang mee kan hebben.

Bij de koop goot, word je direct aangesproken als je gaat fotograferen en weg gestuurd.
Wat erg vreemd is, voor een winkel straat

"Is your mother proud of you ?"

Verwijderd

Op militaire vliegvelden in Griekenland (de meeste kleine, op de eilanden) weet ik dat het niet echt geaccepteerd wordt. Meestal wordt in de bus van je touroperator (als je die hebt) aangegeven dat ze dat er absoluut niet willen hebben. Ixusje kan nog wel makkelijk, ff kiekje, maar een dSLR valt wel echt op dan natuurlijk.

Hoe het op Brussel en Rome zit weet ik niet. Bovenstaande info is mss nuttig voor een ander ;)

Topictitel had wel iets duidelijker gekund mss (regelgeving mbt fotografie op vliegvelden bv.)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:21
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 00:52:
Op militaire vliegvelden in Griekenland (de meeste kleine, op de eilanden) weet ik dat het niet echt geaccepteerd wordt. Meestal wordt in de bus van je touroperator (als je die hebt) aangegeven dat ze dat er absoluut niet willen hebben. Ixusje kan nog wel makkelijk, ff kiekje, maar een dSLR valt wel echt op dan natuurlijk.

Hoe het op Brussel en Rome zit weet ik niet. Bovenstaande info is mss nuttig voor een ander ;)

Topictitel had wel iets duidelijker gekund mss (regelgeving mbt fotografie op vliegvelden bv.)
In griekenland zou ik de Ixusjes ook lekker verstopt houden. Ze zijn erg nerveus op al die kleine velden, daar er vaak ook een militaire hoek te vinden is.

Het is dus heel erg afhankelijk van land en vliegveld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Net terug uit Londen en net zoals vorige vlucht van en naar Rome weinig problemen gehad.
Fotograferen mag nooit in het douane gebied (deel tussen paspoortcontrole, bagage check en douane. Erna (tax free gebied tot gate) en ervoor (incheckgebied) kun je zonder problemen foto's maken.

Ook in het vliegtuig weinig problemen gehad, gisteren zat ik zowel met de compactcamera in de hand om te filmen en met de dslr om mijn nek om snel te kunnen wisselen bij én de start én de landing. Niemand die er iets van zei. Succes!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Verwijderd

Ronald schreef op maandag 14 mei 2007 @ 03:52:
[...]

In griekenland zou ik de Ixusjes ook lekker verstopt houden. Ze zijn erg nerveus op al die kleine velden, daar er vaak ook een militaire hoek te vinden is.
Idd, is wel het beste. Ik was het op een moment even vergeten toen we buiten liepen naar het vliegveld, had dat ding in m'n zak. Kiekje gemaakt, gelijk security op me af :P He doorlopen enzo..ik eh ohja dat mocht niet...maar gauw ingestapt :)

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-12 23:03
Ik weet niet op welk vliegveld je landt in Rome, maar in ieder geval op Ciampino zou ik het achterwege laten. Het is namelijk een militair en civiel vliegveld en als ik het me goed herinner is het daar inderdaad verboden te fotograferen. Fiumicino weet ik niet zeker of het toegestaan is, mogelijk wel.

[ Voor 4% gewijzigd door voske op 14-05-2007 12:47 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik vlieg inderdaad op FCO (fiumicino). Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1