auto trekt heel iets naar rechts

Pagina: 1
Acties:
  • 12.896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 09:03

Goverman

not loaded

Topicstarter
Hoi,

Sinds kort (geen idee hoelang eigenlijk) trekt mijn auto heel iets naar rechts. Het viel mij eerst niet op, totdat ik een keertje het stuur bekeek op een rechte weg. Het scheelt niet veel, maar het stuur staat dan heel iets naar links (hooguit een graad of 2). Laat ik het stuur los, dan gaat de auto heel ietsje naar rechts toe. Remmen doet de auto overigens kaarsrecht.

Is dit een een slecht uitgebalanceerde band (waar een loodje vanaf is ofzo), of moeten de voorwielen opnieuw worden uitgelijnd?

Wat gaat uitlijnen van de voorwielophanging ongeveer kosten?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:47
ik weet niet precies wat het is, maar mijn auto is vorige week opnieuw uitgelijnd en hiervoor was ik 45 euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-06 08:55
Ga eerst eens de druk van je banden nazien. En als dat niet helpt: uitlijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Simpel: uitlijnen.
Klachten zoals bandenslijtage aan de buiten- of binnenkant, het naar één kant trekken van de auto, het zwaar of licht sturen van de auto, het niet fijn de bocht in of uit sturen van de auto, het niet terugdraaien van het stuur na een bocht kan betekenen dat de auto niet correct is uitgelijnd.
http://www.rass.nl/Content/winteractie/waarom_uitlijnen.htm

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
^^ dan wordt het uitlijnen, want de bandenspanning is nog geen week geleden weer gecheckt en goed bevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

B-lennium

Volvo 164 1975!

over wat voor een auto hebben we het hier?

ik heb dit ook meegemaakt in een oude auto met achterwiel aandrijving (starre achteras)

de voorwielen waren perfect, wel stond de achteras ietsjes scheef (wielbasis links anders als rechts mm werk!) hier door trok de auto ook scheef.

het probleem is opgelost door de ophang-rubbers achter te vervangen.

als het lang geleden is dat de auto is uitgelijnd, dan kan het geen kwaad!
een stoeprandje is snel geraakt.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Het kan ook nog iets ernstiger zijn. Ik weet niet of je recentelijk ergens tegenaan gereden bent, een stoeprand of iets dergelijks. Dan zou namelijk een gedeelte van je wielophanging (draagarm of een stuurstang etc) scheef kunnen zijn, en dat los je soms met uitlijnen niet meer op. Maar als het maar een beetje is zal dat wel niet het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Als je banden schuin afgesleten zijn (en hij trekt al naar links/rechts), als je vervolgens gaat uitlijnen heb je kans dat ie nog veel harder gaat trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
ohwja, nog de auto:

Het is een Suzuki Swift 1.3 uit 1997. Onlangs (een maand geleden) zijn de ashoezen vervangen, de wielophanging is dus losgeweest. Ik weet echter niet of het trekken er pas nadien in is gekomen... Afgelopen vrijdag heb ik lichtjes een stoeprandje geraakt, maar er is geen verschil voor en na deze aanraking te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:14
Weet je zeker dat de weg helemaal vlak was? Veel wegen zijn namelijk bol om het water weg te laten lopen. Als je dan aan de rechterkant rijdt, dan trekt de auto een beetje naar rechts door de bolling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
^^ alle windrichtingen en alle typen weg, van woonerf tot snelweg... Banden zijn trouwens niet scheef afgesleten, voor zover ik dat kon waarnemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Goverman op 13-05-2007 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Goverman schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:27:
ohwja, nog de auto:

Het is een Suzuki Swift 1.3 uit 1997. Onlangs (een maand geleden) zijn de ashoezen vervangen, de wielophanging is dus losgeweest. Ik weet echter niet of het trekken er pas nadien in is gekomen... Afgelopen vrijdag heb ik lichtjes een stoeprandje geraakt, maar er is geen verschil voor en na deze aanraking te merken.
Al gedacht aan de draagarm rubbers ? wellicht versleten, en is ie er nu uitgefloept.....

kleine test, wanneer je het stuur lichtjes vasthoud en geeft plotseling een dot gas, trekt hij dan harder naar rechts ?

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Goverman schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:27:
ohwja, nog de auto:

Die wagen heeft voorwielaandrijving, en de ophanging is neem ik aan los geweest om de hoezen te vervangen? Reken er dan maar op dat hij opnieuw uitgelijnt moet worden.
Stoeprandje lichtjes raken maakt niet dat hij uitgelijnt moet worden. Je moet eerder een klap hebben gehad van die stoeprand.
Versleten rubbers kunnen het ook zijn, ligt er helemaal aan hoeveel km's je het gereden. Boven de 100.000km kan dat namelijk zomaar het geval zijn, vooral als je veel op oneffen wegen rijdt (kinderkopjes bijvoorbeeld).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Die wagen heeft voorwielaandrijving, en de ophanging is neem ik aan los geweest om de hoezen te vervangen? Reken er dan maar op dat hij opnieuw uitgelijnd moet worden. Stoeprandje lichtjes raken maakt niet dat hij uitgelijnd moet worden. Je moet eerder een klap hebben gehad van die stoeprand.
Dat zeiden ze bij de Pitbox in Den Haag ook. Mijn auto wordt daar volgende week dan ook uitgelijnd :)
Versleten rubbers kunnen het ook zijn, ligt er helemaal aan hoeveel km's je het gereden. Boven de 100.000km kan dat namelijk zomaar het geval zijn, vooral als je veel op oneffen wegen rijdt (kinderkopjes bijvoorbeeld).
Er staat nu 86k op de teller, in tien jaar tijd. De auto heeft voor mij (garage niet meegerekend) slechts één eigenaar gehad. Deze heeft de auto volgens mij alleen als boodschappenauto en woon-werk auto gebruikt. Maar eh, over welke rubbers heb je het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De rubbers van je draagarmen, waarin deze scharnieren. Door beweging en ouderdom worden deze ruimer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

deepbass909 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 16:27:
De rubbers van je draagarmen, waarin deze scharnieren. Door beweging en ouderdom worden deze ruimer.
en als het "kogeltje" hier uit floept krijg je ook rare stuurneigingen, het soort wat jij hebt omschreven

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
Ga je 's ochtends je auto naar een garage brengen om de auto te laten uitlijnen, krijg je 's middags te horen dat de apparatuur van de garage pas op 14 inch wielen of groter werkt :( :? ... Beetje jammer dus, maar goed, ik zal een en ander eens laten combineren met een grote beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
OKAY, we zijn een weekje verder en de auto is naar de Profile in Rijswijk geweest.

Flinke tegenvaller is de uitlaat... Deze moest volgens de Profile worden vervangen en daarin hadden ze ook echt gelijk: de achterste demper kwam in drie stukken onder de auto vandaan, nadat alle gungum het kennelijk had begeven... :( Dus: 155 euro's extra lichter.

Als service hebben ze wel gratis de remleidingen ontlucht. Dat was (achteraf bezien) ook wel nodig, hoewel de auto ook voor deze ontluchting goed remde... :X Hulde voor de mannen van Profile hiervoor! d:)b

Maar goed, ik kwam voor het uitlijnen. Dat is netjes gebeurd, maar de auto trekt nog steeds wat naar rechts. Het effect is wel minder geworden, maar het is nog niet helemaal weg... Het bijgeleverde uitlijningsrapport gaf aan dat alles na uitlijnen keurig op de ideale standen zat (dus dat kan het niet zijn). Maar goed, om de auto recht te houden moet ik dus toch vaak heel ietsje naar links sturen/corrigeren.

Ik zat te denken wat het verder zou kunnen zijn:
- een rem rechts die heel iets aanloopt? (valt aan brandstofverbruik overigens niet te merken)
- een lager rechts dat gesmeerd kan worden?
- ongelijkmatige slijtage van de voorbanden waardoor de auto nu nog iets naar rechts trekt? (banden zien er allemaal nog goed uit, niet zichtbaar scheef afgesleten)

Wie heeft er suggesties over wat het zou kunnen zijn? De auto heeft 86500 km. gelopen en het is dus een Swift 1.3 GLX uit 1997...

[ Voor 18% gewijzigd door Goverman op 27-05-2007 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had vorige keer bij de garage ook een vastzittende remklauw rechtsvoor en dat merk je heeeeeeeeeeeeeeeeeel ietsjes aan het naar rechts trekken van de auto. Ligt er natuurlijk ook aan hoe erg hij aanloopt. Je kunt gewoon je auto op de krik zetten en kijken of je verschil merkt tussen links en rechts.

Ook kun je na een lange rit kijken of je remmen rechts heter zijn dan links.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:55

Bestla

M/M -> V/F

Dat je auto nu uitgelijnd is en nog steeds iets naar rechts neigt is volledig normaal. Het weg oppervlak loopt altijd iets naar rechts af om regenwater snel af te voeren. Bijkomend voordeel is dat waneer jij om wat voor reden dan ook buitenwesten/onwel raakt je auto altijd naar rechts zal afwijken en dus niet op een tegenligger knalt.

Ergo, niets meer aan doen, het hoort zo.

Kleine test die je kunt doen is : Op een verlaten weg aan de linkerkant gaan rijden. (Zoals in de UK ) Als het goed is moet je auto nu naar links willen. Blijft hij met het stuur los rechtuitrijden dan is er echt nog wat mis.

[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 28-05-2007 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 27 mei 2007 @ 12:21:
Ik had vorige keer bij de garage ook een vastzittende remklauw rechtsvoor en dat merk je heeeeeeeeeeeeeeeeeel ietsjes aan het naar rechts trekken van de auto.
Je remklauw kan op 2 manieren vastklemmen. De zuiger komt niet meer naar binnen of komt niet meer naar buiten. In het eerste geval merk je dus dat die trekt naar rechts tijdens het rijden maar kan je ook meteen de remblokken vervangen als je er lange tijd mee hebt gereden en is je remschijf ook blauw geworden. Dan zijn je rubbers in de remklauw versleten als dit optreedt. In het tweede geval trekt de wagen naar links bij het remmen en zit er corrosie op de remzuiger.

Hoe dan ook, in beide gevallen moet de remklauw eventjes gereviseerd worden en eventueel nieuwe remblokken worden gebruikt.

[ Voor 58% gewijzigd door Chevy454 op 28-05-2007 08:36 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:46
Zal wel door je banden komen, zoals ik al zei, die zijn schuin afgesleten, daarom zal je auto nog steeds wat trekken. Staat je stuur wel recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman

Goverman

not loaded

Topicstarter
^^ nee, net niet... Als ik het stuur in de rechtuit positie zet, dan trekt de auto ietsje naar rechts. Dus ik moet, om rechtuit te blijven gaan, steeds ietsje naar links sturen. Het is overigens niet veel, maar wel wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Chevy454 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 08:17:
[...]

Je remklauw kan op 2 manieren vastklemmen. De zuiger komt niet meer naar binnen of komt niet meer naar buiten. In het eerste geval merk je dus dat die trekt naar rechts tijdens het rijden maar kan je ook meteen de remblokken vervangen als je er lange tijd mee hebt gereden en is je remschijf ook blauw geworden. Dan zijn je rubbers in de remklauw versleten als dit optreedt. In het tweede geval trekt de wagen naar links bij het remmen en zit er corrosie op de remzuiger.

Hoe dan ook, in beide gevallen moet de remklauw eventjes gereviseerd worden en eventueel nieuwe remblokken worden gebruikt.
Garage heeft het zelf ontdekt (naja, ik had het al aangegeven min of meer), maar vervangen/reviseren was niet nodig. Monteur heeft klap met de hamer gegeven en nu gaat het weer een hele tijd prima. Als hij weer vast gaat zitten zullen ze kijken of ze het definitief kunnen fixen. Blijkbaar zat hij nog niet lang vast, want er was niks aan de hand met de remschijf en de remklauw. Hij remde ook amper hoor, kon het wiel nog makkelijk draaien :)

Het schijnt in ieder geval een bekend probleem te zijn met mijn model Corolla (E10).

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 28-05-2007 15:55 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1