Hoe lang kan je gemiddeld werken op een laptop accu?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.739 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn laptop (de Compaq V6302EU Presario) kan ik ongeveer 1.5 uur werken (surfen, tekstverwerken). Ik vraag me af, is dat een normale gebruiksduur? Wat kan ik doen om dit te verlengen? heeft het bijvoorbeeld zin om een 12-cels batterij aan te schaffen? Hier zijn enkele specs:

Processor, besturingssysteem en geheugen

Processor/type
Mobiele AMD Sempron™ processor 3500+
512 Kb Level 2 cache, Tot 1600-MHz systeembus in AC/DC-modus, 25 W

Geïnstalleerd besturingssysteem
Legitieme Gentoo Linux

Standaard geheugen
1024 MB

Interne drives
Interne vaste schijf
80 GB

Vaste schijfcontroller
SATA vaste schijf

Snelheid vaste schijf
5400-rpm

Type optische drive
Super Multi dvd-writer (±r, ±rw) met ondersteuning voor dubbellaags

Systeemeigenschappen

Modem
High speed 56K modem

Netwerkinterface

Geïntegreerde Ethernet 10/100BT netwerkinterface

Draadloze technologie
802.11b/g WLAN

Externe I/O-poorten
1 VGA-poort; 2 USB 2.0 poorten; 1 RJ-11 modemconnector; 1 RJ-45 Ethernet-connector; S-video tv-uitgang; 1 hoofdtelefoonuitgang, 1 microfooningang; Kabel voor dockingconnector

Uitbreidingsslots
Eén ExpressCard/54 slot (ondersteunt ook ExpressCard/34)

Schermformaat
15,4-inch WXGA high-definition BrightView breedbeeldscherm

Weergaveresolutie
1280 x 800

Videoadapter

NVIDIA® GeForce™ Go 6150
Video RAM
Tot 128 MB gedeeld videogeheugen

Intern geluidssysteem
3D Sound Blaster Pro compatibel 16-bits geluid geïntegreerd

Luidsprekers en microfoon

Altec Lansing® luidsprekers

Toetsenbord
Compatibel toetsenbord met 101 toetsen

Pointing device

Touchpad met aan/uitknop en aparte verticale en horizontale scroll op/neer zone, volume- en dempknop, 1 sneltoets

Type voedingsmodule
65-Watt netadapter

Software

Software voor productiviteit en financiële toepassingen
http://packages.gentoo.org/packages/?category=app-office
http://packages.gentoo.org/packages/?category=app-editors

Voorgeïnstalleerde software

http://packages.gentoo.org/categories/

Driversoftware voor optische drive
http://packages.gentoo.org/packages/?category=app-cdr
http://packages.gentoo.org/packages/?category=media-video
Inbegrepen software
http://packages.gentoo.org/categories/

Garantie

Garantieverklaring
1 jaar haal- en brengservice, onderdelen en arbeid. Vervalt als je zoiets ingrijpends doet als een ander besturingssysteem installeren.

Garantiedekking en uitzonderingen
Een uitbreiding van de garantie met 2 extra jaren is beschikbaar, voor meer informatie: www.hp.nl/garantie-uitbreiding

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je brightness omlaag halen kan altijd toch wel tamelijk wat schelen. Zeker het proberen waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Power Management in het control panel op "minimal power management instellen". Als je pc dan idle is zal de CPU snelheid en voltage omlaag geschroeft worden zodat je langer met je accu kan doen.
Ook instellen dat je harddisk na 1-3 minuten stopt, scheelt ook het nodige.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 15:22:
Op mijn laptop (de Compaq V6302EU Presario) kan ik ongeveer 1.5 uur werken (surfen, tekstverwerken). Ik vraag me af, is dat een normale gebruiksduur? Wat kan ik doen om dit te verlengen? heeft het bijvoorbeeld zin om een 12-cels batterij aan te schaffen? Hier zijn enkele specs:

[knip van zinloze specs]
Veel zinloze specs, maar het belangrijkste geef je niet: hoeveel cel is de accu? Op een 4-cells is anderhalf uur redelijk, je kan nog een beetje rekken met de brightness van het scherm. Bij Windows kun je met RMClock undervolten, en bijvoorbeeld de hogere processorsnelheden uitschakelen als je op batterij werkt. Ik doe dat ook, op batterij mag de processor niet op de hoogste 2 standen werken. Of er ook zoiets is voor Linux?
Garantie

Garantieverklaring
1 jaar haal- en brengservice, onderdelen en arbeid. Vervalt als je zoiets ingrijpends doet als een ander besturingssysteem installeren.

Garantiedekking en uitzonderingen
Een uitbreiding van de garantie met 2 extra jaren is beschikbaar, voor meer informatie: www.hp.nl/garantie-uitbreiding
Wat is dat voor BS? Garantie heeft niets met OS te maken, hebben ze je dit wijsgemaakt :( ? Garantie is op hardware, niet op software. Lees je svp even in op je rechten....

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 13-05-2007 16:23 . Reden: Niet gezien dat TS met Linux werkt... ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met de ondemand CPU governor en minimale helderheid voor het display haal ik op m'n Fujitsu-Siemens Amilo A1655G net geen 2.5u (zoals geadverteerd) :). Dat is dan wel met draadloos uitgeschakeld ook.

Laptop draait op Arch Linux, daarvoor draaide ie Zenwalk Linux, en batterijprestaties waren gelijkaardig.

Heb het nog nooit getest met draadloos aan, CPU op volle kracht, en maximale helderheid voor het scherm. Maar hij zou het niet lang uithouden :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de vele nuttige tips. En sorry voor de overbodige info :>. Volgens mij heb ik een 6 cels batterij.

@Microkid
Ik probeer 'Setup helper Application' aan te zetten onder het tabje 'ACPI Config' maar krijg dan deze melding:
code:
1
The /usr/kde/3.5/bin/klaptop_acpi_helper application does not seem to have the same size or checksum as when it was compiled we do NOT recommend you proceed with making it setuid-root without further investigation

@Gambieter

Staat in de Linux Magazine van deze maand op pagina 7.

P.S. draadloos uitschakelen scheelt natuurlijk ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13

Koppensneller

winterrrrrr

Ik haal met mijn laptop (Benq Joybook R55) net geen 3 uur (2:50 ongeveer). Laptop is ongeveer 1 jaar oud, en heeft de volgende specs:

Intel C2D T5500 (2x1,6Ghz dus)
Geforce Go 7400
15" WXGA scherm

Voor het undervolten van je CPU kun je naast het bovengenoemde RMClock ook Notebook Hardware Control gebruiken. Erg fijn tooltje als je het mij vraagt! Ik heb trouwens ook een 6 cel accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Mijn 2 jaar oude laptop doet nog zo'n 4 tot 4,5 uur (afhankelijk van wlan gebruik) met de accu. Toen ik 'm nieuw kocht zou hij volgens de sticker op de doos zo'n 3,5 uur mee moeten gaan dus ik ben er nogal blij mee. :) Ik draai Ubuntu Linux, met de CPU governor op on demand, en de helderheid op bijna het laagste.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:20:
@Gambieter[/b]
Staat in de Linux Magazine van deze maand op pagina 7.
Lijkt me nog steeds BS, je hebt geen recht op software ondersteuning, maar hardware garantie is onafhankelijk van het OS. En gelukkig maar.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

KoppenSneller schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:25:
Ik haal met mijn laptop (Benq Joybook R55) net geen 3 uur (2:50 ongeveer). Laptop is ongeveer 1 jaar oud, en heeft de volgende specs:

Intel C2D T5500 (2x1,6Ghz dus)
Geforce Go 7400
15" WXGA scherm

Voor het undervolten van je CPU kun je naast het bovengenoemde RMClock ook Notebook Hardware Control gebruiken. Erg fijn tooltje als je het mij vraagt! Ik heb trouwens ook een 6 cel accu.
NHC werkt niet met AMD processoren, tenminste niet het undervolten. Het staat wel op de agenda voor NHC, en ik kijk er ook naar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 15:42
- Notebook hardware control downloaden & installeren (als dit werkt met een Sempron?), voltage naar beneden schroeven en cpu langzamer laten draaien of zelfs alleen maar langzaam, HDD advanced power management op 128 zetten.

- Overbodige dingen als seriele poorten, vga out, bluetooth, wireless etc wat je niet gebruikt uitzetten.

- Battery calibreren in de BIOS.

- In Windows alle onnodige programma's die de hdd bezig houden en cpu + ram slurpen uitzetten/de-installeren.

- Helderheid van display omlaag schroeven

Voor de rest schijnt juist een Sempron in een laptop wel aardig wat te zuipen...

57696520646974206c65657374206973206e657264

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
5 min op m'n Compaq Armada E500. En hij is gekalibreerd, en scherm staat op laagste helderheid.

Dit omdat de accu d00d is. En ik kan geen nieuwe(re) accu vinden op marktplaats :S

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2007 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sluuut schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:33:
- Notebook hardware control downloaden & installeren (als dit werkt met een Sempron?), voltage naar beneden schroeven en cpu langzamer laten draaien of zelfs alleen maar langzaam, HDD advanced power management op 128 zetten.

- Overbodige dingen als seriele poorten, vga out, bluetooth, wireless etc wat je niet gebruikt uitzetten.

- Battery calibreren in de BIOS.

- In Windows alle onnodige programma's die de hdd bezig houden en cpu + ram slurpen uitzetten/de-installeren.

- Helderheid van display omlaag schroeven

Voor de rest schijnt juist een Sempron in een laptop wel aardig wat te zuipen...
Mijn Sempron 3400+ (in een MSI s271) doet het ongeveer 1.5-2 uur met de 4-cels batterij, en ongeveer 3.5 uur met de 8-cels batterij. Dus valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:30:
[...]

Lijkt me nog steeds BS, je hebt geen recht op software ondersteuning, maar hardware garantie is onafhankelijk van het OS. En gelukkig maar.
Ach ja, ik hoop sowieso nooit de garantie nodig te hebben ;). Volgens mij repareren ze em wel, maar alleen als Windows erop staat (is geen grapje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:35:
[...]

Mijn Sempron 3400+ (in een MSI s271) doet het ongeveer 1.5-2 uur met de 4-cels batterij, en ongeveer 3.5 uur met de 8-cels batterij. Dus valt wel mee.
Nou doe maar maar zo'n 12 cells batterij :). Als ik jou zo hoor is mijn batterij duur niet bijster slecht. Zou het onder Window nu veel beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik haal onder Windows ruim minder dan onder Linux, het scheelt bij mij zeker 30-45 minuten. Als ik Windows draai schakelt mijn CPU veel vaker omhoog in snelheid, en mijn harde schijf gaat zelden in de spaarstand.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Helaas zijn de Semprons niet verschrikkelijk energie zuinig, ik ben bang dat als je echt lang wil werken op een lapto dat je dan toch meer richting de pentium m processors (of de nieuwere equivalenten) moet gaan kijken.

Op het moment haal ik met mijn laptop zo'n 7 uur als ik normaal werk, als ik bijna niets doe (brightness op z'n laagst, hd uit, etc...) is de 10 uur haalbaar maar dat noem ik geen werken meer ;)
Maar, daar heb ik dan wel een 7200mAh en een 2250mAh accu voor in m'n laptop (IBM R50p, bijna 3 jaar oud). Het is dus zeker mogelijk om flink wat tijd te halen, maar het hangt heel erg af van het hele systeem.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10-09 07:07
Volgens mij is de accu niet super geweldig van die HP. 2 Uur hooguit gok en dan houdt het wel op. Je zou kunnen overklokken met RMClock. Volgens mij heeft die laptop een 6 cell. Ik zelf haal 2.30-2.45uur op een 8Cell met een AMD Turion 64 X2, nForce 410 en GeForce 7600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wolfboy schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:21:
Op het moment haal ik met mijn laptop zo'n 7 uur als ik normaal werk, als ik bijna niets doe (brightness op z'n laagst, hd uit, etc...) is de 10 uur haalbaar maar dat noem ik geen werken meer ;)
Maar, daar heb ik dan wel een 7200mAh en een 2250mAh accu voor in m'n laptop (IBM R50p, bijna 3 jaar oud). Het is dus zeker mogelijk om flink wat tijd te halen, maar het hangt heel erg af van het hele systeem.
Inderdaad, IBM is gewoon sick met accuduur _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel goed mogelijk, want ik heb nog een 8 jaar oude toshiba, waarvan de batterij bij normaal gebruik (normaal power management+beetje surfen en typen) zo'n 3 uur meegaat.
1.5 uur vind ik niet veel, maar ik ken niet veel mensen met een "budget"-laptop waarvan de batterij het langer dan 2 á 2.5 uur volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo kom je toch weer een hoop te weten :). Mijn volgende notebook wordt hoogstwaarschijnlijk een IBM. Niet alleen van vanwege de accu maar vooral vanweg de Linux vriendelijkheid. Als ik een grotere accu wil kopen, kan ik dan het betse een officiele HP accu kopen? Of zijn er betere accu fabrikanten op de markt? Bijvoordeeld een soort XFX die standaard accu's overklokt :P.

Lagge dat Windows korter met de accu doet, dat had ik echt nooit verwacht... Welke tips hebben jullie verder om het accubereik te vergroten onder Linux. Zijn er behalve de KDE opties ook kernel settings die een echte must zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 23:15
Mijn laptop: Compal HEL80
Processor: Intel Core Duo T2400 (1,83GHz)
Harde schijf: Seagate 100GB 7200rpm
Grafische kaart: GeForce 7600 Go
WiFi en Bluetooth aanwezig

Toen mijn accu net nieuw was haalde ik iets meer dan 2 uur met brightness op laag, nu haal ik net iets meer dan anderhalf uur na driekwart jaar. Vind ik nogal jammer. Ik denk dat het uitzetten van Bluetooth wel zou helpen, maar het tooltje waarmee dat kan werkte opeens van de één op de andere dag niet meer, en krijg het ook niet geherinstalleerd.

Qua software gebruik ik al Notebook Hardware Control op het profiel Dynamic Switching.

[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 13-05-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:17
ThinkPadd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:34:
5 min op m'n Compaq Armada E500. En hij is gekalibreerd, en scherm staat op laagste helderheid.

Dit omdat de accu d00d is. En ik kan geen nieuwe(re) accu vinden op marktplaats :S
wat is er mis met weltweit akku in duitsland dan ?

klikkliklik

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ooit deed ik 8 uur met m'n Compaq Armada e500 met 3 accu's... Flop/CDrom was te vervangen door extra accu's, geweldige optie, alleen wat traag en uit de tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 20:06:
Zo kom je toch weer een hoop te weten :). Mijn volgende notebook wordt hoogstwaarschijnlijk een IBM. Niet alleen van vanwege de accu maar vooral vanweg de Linux vriendelijkheid. Als ik een grotere accu wil kopen, kan ik dan het betse een officiele HP accu kopen? Of zijn er betere accu fabrikanten op de markt? Bijvoordeeld een soort XFX die standaard accu's overklokt :P.

Lagge dat Windows korter met de accu doet, dat had ik echt nooit verwacht... Welke tips hebben jullie verder om het accubereik te vergroten onder Linux. Zijn er behalve de KDE opties ook kernel settings die een echte must zijn?
Als je Linux wil draaien is IBM wel een aanrader ja, voor zover ik weet werkt alles bij mij out of the box (al heb ik mijn modem niet getest), alle functietoetsen zijn hardware dus werken altijd maar je kunt ze ook zelf programmeren, echt geweldig :)
En als je een laptop met een Intel CPU neemt kan je de voltages aanpassen, heel specifiek instellen hoe en wanneer devices aan gaan (ik schakel mijn wifi bijvoorbeeld volledig uit als ik het niet nodig hebt) en daarmee kan je nog wel iets meer stroom besparen.

Overigens, de huidige 7 uur die ik haal is al minder dan het hoort te zijn, mijn accu's doen nog maar ~7000mAh ipv. de ~9500mAh die de accu's origineel hadden.

Accu's zou ik gewoon via eBay kopen, mist je een beetje goed zoekt krijg je prima accu's voor een redelijke prijs.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ik had een Dell Latidude en de eerste paar maanden deed ik 4,5 - 5 uur op de batterij. Met helderheid op het minste en met een speciaal programma dat zuiniger clocked als de S3 van windows. Na een half jaar deed hij nog 3 uurtje's en nu 2 jaar later doet hij nog maximaal 35 minuten. Tijd voor een nieuwe batterij dus. :)

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wolfboy schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:28:
[...]
Als je Linux wil draaien is IBM wel een aanrader ja, voor zover ik weet werkt alles bij mij out of the box (al heb ik mijn modem niet getest), alle functietoetsen zijn hardware dus werken altijd maar je kunt ze ook zelf programmeren, echt geweldig :)
En als je een laptop met een Intel CPU neemt kan je de voltages aanpassen, heel specifiek instellen hoe en wanneer devices aan gaan (ik schakel mijn wifi bijvoorbeeld volledig uit als ik het niet nodig hebt) en daarmee kan je nog wel iets meer stroom besparen.

Overigens, de huidige 7 uur die ik haal is al minder dan het hoort te zijn, mijn accu's doen nog maar ~7000mAh ipv. de ~9500mAh die de accu's origineel hadden.

Accu's zou ik gewoon via eBay kopen, mist je een beetje goed zoekt krijg je prima accu's voor een redelijke prijs.
Goede tip! Ga ik volgende keer iets langer sparen :).

Voor wat powermanagement betreft heb ik de meest voor liggende handleiding (die van Gentoo zelf) over het hoofd gezien 8)7. Check zelf maar:
http://www.gentoo.org/doc/en/power-management-guide.xml
Ik vind em echt steengoed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anderhalf uur met Mijn toshiba Satellite A100-534 ( Celeron M 1,6 ghz 512 mb 60 gb )

Volgens boekjes kan hij 2,7 uren mee maar dat heb ik nooit gehaald...hooguit 2 uur
Pagina: 1