Toon posts:

PC valt na paar minuten spontaan uit

Pagina: 1
Acties:
  • 579 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er is al een ander topic met zo'n soort probleem, maar bij mij is het toch net ietsjes anders:

Mijn pc valt na enkele minuten spontaan uit. Het maakt niet uit wat ik doe, hij valt gewoon uit.

Mijn specs:

- SilentMaxx 600W stroomvreter
- ASUS P5N32-SLI Deluxe
- Intel Pentium D 940 @ 3,2 ghz (standaard)
- 2x 1gig Corsair ValueSelect 667mhz reepjes
- 1x WD 400gig hdd
- 1x WD 200gig hdd
- XFX Geforce 7600GT
- Creative X-Fi Fatality

De volgende dingen heb ik al geprobeerd :

- Tot 2x toe een andere voeding (380W en 300W), beide precies hetzelfde. Aan de voeding ligt het dus niet.
- Originele voeding nog maar eens getest dmv de paperclip-test.. Werkt perfect (valt niet uit)
- Op laten starten zonder video en geluidskaart, zonder geheugenreepjes en hdd's etc. (enkel CPU). Ik krijg dan een lange piep van een seconde of 10, die zich daarna herhaalt. --> blijft draaien
- Op laten starten met een geheugenreepje in de 4e reephouder (nooit gebruikt, non-dual channel). Krijg eerst de piepjes dat er geen videokaart uit zit (klopt) --> valt na tijdje uit
- Gekeken naar CPU blok, nog even grondig schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop gesmeerd. Showed in bios 16 graden. Als ik hem even laat draaien, valt hij dus uit (meeste spul zit weer aangesloten!!). Na dit een paar keer te blijven doen blijft de cpu tussen de 16 en 20 graden hangen (luchtgekoeld!) dus dat is uitzonderlijk goed natuurlijk.
- Videokaart nagekeken voor de zekerheid (alles uitsluiten natuurlijk :)). NTune geinstalleerd --> 45 graden idle, is dus redelijk normaal.

Ik kan dus uit dit al redelijk concluderen dat het rond het geheugen zit. Daarom heb ik memtest86 via de laptop op een schijfje gebrand en lekker laten lopen :

1 reepje in het 1e geheugen slot : valt uit (nu kijken naar test nummer en pattern)
2e geheugen slot : valt uit op test #3 pattern dfdfdfdf
3e geheugen slot : valt uit op test #3 pattern 20202020
4e geheugen slot : valt uit op test #3 pattern dfdfdfdf

2e reepje geheugen slot 1 : valt uit op test #3 pattern bfbfbfbf
2e geheugen slot : valt uit op test #3 pattern bfbfbfbf
3e geheugen slot : valt uit op test #3 pattern 20202020
4e geheugen slot : valt uit op test #3 pattern 20202020

Zo te zien valt hij dus continu in het rijtje bfbfbfbf - 20202020 - dfdfdfdf uit.. (deze 3 komen na elkaar).

Moet ik nu dus concluderen dat mijn geheugen gesjaakt is of dat er iets mis is met mijn geheugensloten? (Aangezien hij wel draait met mijn CPU neigt mijn gevoel dus naar het geheugen).
Zou dit zo zijn, hoe kan dit gekomen zijn?

Daarnaast, zoú het statische elektrischiteit kunnen zijn? Hoe ontlaad ik mijn geheugen (of eventueel mijn geheugensloten) dan?

Hopelijk krijg ik hier vandaag voldoende reacties om iets te concluderen, en anders ga ik morgen nog maar eens even langs de lokale pc winkel om te vragen of ik mijn pc daar even mag testen met een ander geheugenstripje van hun..

Alvast bedankt! :) :'(

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:47:
- Gekeken naar CPU blok, nog even grondig schoongemaakt en nieuwe koelpasta erop gesmeerd. Showed in bios 16 graden. Als ik hem even laat draaien, valt hij dus uit (meeste spul zit weer aangesloten!!). Na dit een paar keer te blijven doen blijft de cpu tussen de 16 en 20 graden hangen (luchtgekoeld!) dus dat is uitzonderlijk goed natuurlijk.
Uitzonderlijk onbetrouwbaar zul je bedoelen. Je denkt dat je CPU 16 graden is, terwijl de omgevingstemp. alleen al rond de 21 graden is? :o

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dat corsair geheugen is compatible met het moederbord (volgens www.corsair.com), dus het ligt in ieder geval niet aan de incompatibiliteit.
Zoals je zei: dan zijn dus waarschijnlijk de reepjes kapot of de geheugencontroller op je moederbord...

Wat bedoel je trouwens hiermee:

- Originele voeding nog maar eens getest dmv de paperclip-test.. Werkt perfect (valt niet uit)

? Valt de pc helemaal niet uit als je de paperclip test doet?

Verwijderd

Topicstarter
De voeding valt dus niet uit als die als enige draait. (dus geen thermisch iets in de voeding oid).

kan iemand wellicht hoe ik m'n geheugen kan ontladen? (wellicht dat het ietwat statisch gelaDen is?) proberen kan geen kwaad :p

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:48:
[...]

Uitzonderlijk onbetrouwbaar zul je bedoelen. Je denkt dat je CPU 16 graden is, terwijl de omgevingstemp. alleen al rond de 21 graden is? :o
kamer met volle ramen open is het nu makkelijk zo'n 14 graden :P

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:16:
kamer met volle ramen open is het nu makkelijk zo'n 14 graden :P
Maar dan nog, 2 graden boven dat punt met een "zware" Pentium D in BIOS is op zn minst opmerkelijk te noemen.
BIOS geeft de CPU doorgaans 100% juice, in tegenstelling tot in Windows (System Idle Process anyone?).

Yes, but no.

Pagina: 1