Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag omtrent Concurrentie- /Relatiebeding

Pagina: 1
Acties:
  • 1.007 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-11 07:55
Hallo,

Ik had eens een vraag omtrent het volgende.
Ik heb op dit moment een vast contract bij een detacheringsbureau.

Op dit moment ben ik ingehuurd via een tussen firma en bij een klant aan het werk van deze firma aan het werk.

Dus kort gezegd de klant betaald de tussen firma en die betalen mijn werkgever weer voor de inhuur van mij.

Nu zijn de tussenpersoon en ik in onderhandeling of ik bij deze hun kan komen werken met behoudt van de klant.

In mijn AO staat het volgende:

Artikel 16 Relatiebeding
Behoudens voorafgaande schriftelijke goedkeuring door de Werkgever zal de Werknemer na beëindiging van het dienstverband zich voor een periode van twee jaar er strikt van onthouden om relaties en/of opdrachtgevers van de Werkgever - direct of indirect - te benaderen en of met hen - op welke wijze ook - zaken te doen en of contacten te onderhouden.

Eveneens is het de Werknemer verboden om binnen genoemde periode bij relaties en/of opdrachtgevers van de Werkgever binnen voormelde periode in dienst te treden. Onder 'relaties en/of opdrachtgevers' van de Werkgever worden in dit verband tevens verstaan de potentiële relaties en/of opdrachtgevers die voorkomen in het offertebestand van de Werkgever en/of waarmee de Werkgever onderhandelingen voert of heeft gevoerd omtrent mogelijke toekomstige opdrachten.

Daarenboven is het de Werknemer na het einde van de arbeidsovereenkomst strikt verboden om direct of indirect, personeel van Werkgeefster – of van een met Werkgeefster gelieerde vennootschap – in dienst te nemen bij een onderneming van de Werknemer of bij een onderneming waar de Werknemer in dienst is. Tevens is het de Werknemer na het einde van de arbeidsovereenkomst strikt verboden om, hetzij uit eigen initiatief, hetzij op verzoek, handelingen te verrichten, waardoor direct of indirect personeel van Werkgeefster – of van een met Werkgeefster gelieerde vennootschap – in dienst treden bij een onderneming van de Werknemer of bij een andere werkgever.

Uitsluitend ten behoeve van de Werknemer met wie door de Werkgever een arbeidsovereenkomst is gesloten die ten doel heeft de Werknemer te detacheren (de ‘professionals’) worden in dit verband onder relaties en/of opdrachtgevers van de Werkgever die relaties en/of opdrachtgevers van de Werkgever verstaan waar de Werknemer gedurende de afgelopen twee jaar gedetacheerd is geweest, dan wel waarmee de Werknemer aantoonbaar door inspanningen van de Werkgever direct of indirect in contact is gebracht.

Artikel 17 Boeteclausule
In geval van schending van deze bepalingen omtrent het relatiebeding zal de Werknemer aan de Werkgever verbeuren een onmiddellijk opeisbare boete van € 5000,- voor iedere overtreding, vermeerderd met een bedrag van € 500,- voor elke dag dat de overtreding voortduurt. De Werkgever behoudt het recht om de ter zake werkelijk geleden schade op de Werknemer te verhalen.

Uitdrukkelijk wordt vastgesteld, zulks in afwijking van artikel 7:650 BW, leden 3, 4 en 5: dat de bestemming van de in deze Personeelsgids bedoelde boete niet behoeft te worden vermeld; dat deze boete middellijk of onmiddellijk tot persoonlijk voordeel van de Werkgever mag strekken; dat de boete, door de Werknemer binnen een week verschuldigd, of door het enkele feit van de overtreding verschuldigd, op een hoger bedrag is vastgesteld dan zijn in geld vastgestelde loon voor een halve dag.

Zal ik als werknemer tegen problemen aanlopen nu of zal dat niet zo zijn ?

Alvast bedankt voor de reacties

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

Ik zou eens kijken bij de plaatselijke Juridisch Loket. Volgens mij heet het zo maar daar ben ik niet
100 % zeker van.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 14:33 . Reden: typo ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40
MdO82 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:29:
Op dit moment ben ik ingehuurd via een tussen firma en bij een klant aan het werk van deze firma aan het werk.

Dus kort gezegd de klant betaald de tussen firma en die betalen mijn werkgever weer voor de inhuur van mij.

Nu zijn de tussenpersoon en ik in onderhandeling of ik bij deze hun kan komen werken met behoudt van de klant.

Zal ik als werknemer tegen problemen aanlopen nu of zal dat niet zo zijn ?
De rechter zal je zelf aanpakken wanneer hier niets over afgesproken is, omdat wat jij wilt doen in strijd met 'goed werknemerschap'. Normaal gesproken wordt dit problemen echter opgepakt door de overnemende partij,in dit geval de tussenfirma.

Overigens zou je je goed af moeten vragen of je wilt werken voor een bedrijf dat er kennelijk geen moeite mee heeft zijn zakenpartners te bedonderen ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Ik snap er werkelijk helemaal niks van! Hoe zit het nu precies?

Detacheringsbureau -> Bedrijf 1 -> Bedrijf 2 (=klant)
Nu ben jij samen met bedrijf 1 aan het praten of je daar kan blijven werken en ook tegelijkertijd nog bedrijf 2 (klant) kan blijven helpen?!?

Zoals Steven al zegt, bedrijf 1 heeft jou weer doorverhuurd. Was dit afgesproken? Of is dit 'grijs'

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 14:36 ]

• MdO82
Overigens zou je je goed af moeten vragen of je wilt werken voor een bedrijf dat er kennelijk geen moeite mee heeft zijn zakenpartners te bedonderen ?
Misschien volg ik het dan even niet maar hoezo bedonderen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15

mulder

ik spuug op het trottoir

StevenK schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:32:
[...]
Zo dat is gelijk wel een erg heftige conclusie. De TS is nu dubbel gedetacheerd, lijkt mij ook geen wenselijke situatie en kennelijk is het voor de TS interessant om bij het tussenbedrijf te gaan werken.

Is de uiteindelijke klant een klant van de tussen firma of van de firma waar je nu werkt?

oogjes open, snaveltjes dicht

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:40
MdO82 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:40:
[...]

Misschien volg ik het dan even niet maar hoezo bedonderen ?
Het tussenbedrijf wil niet alleen de werknemer van zijn leverancier (de huidige werkgever van TS) meenemen, maar ook de omzet bij deze leverancier weghalen. Dat is iets wat in de detachering - zeker in de IT - aan de orde van de dag is, maar het wordt toch echt als 'bedonderen' ervaren.
Don Facundo schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:40:
[...]
Zo dat is gelijk wel een erg heftige conclusie. De TS is nu dubbel gedetacheerd, lijkt mij ook geen wenselijke situatie en kennelijk is het voor de TS interessant om bij het tussenbedrijf te gaan werken.
Waarom 'niet wenselijk' ? Heel grote veel inhuurders werken met 'preferred suppliers'. Wanneer zo'n preferred supplier de mensen niet zelf heeft, worden ze ingehuurd.

[ Voor 34% gewijzigd door StevenK op 13-05-2007 14:43 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:35:
[...]

Ik snap er werkelijk helemaal niks van! Hoe zit het nu precies?

Detacheringsbureau -> Bedrijf 1 -> Bedrijf 2 (=klant)
Nu ben jij samen met bedrijf 1 aan het praten of je daar kan blijven werken en ook tegelijkertijd nog bedrijf 2 (klant) kan blijven helpen?!?

Zoals Steven al zegt, bedrijf 1 heeft jou weer doorverhuurd. Was dit afgesproken? Of is dit 'grijs'
Het zit zo

Detacheringsbureau (Mijn Werkgever)
Bedrijf 1 (Tussenpersoon) <-- Deze willen mij overnemen
Bedrijf 2 (Klant van Tussenpersoon)

Dat Bedrijf 1 mijn doorverhuurd heeft is inderdaad afgesproken.

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
StevenK schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:41:
[...]

Het tussenbedrijf wil niet alleen de werknemer van zijn leverancier (de huidige werkgever van TS) meenemen, maar ook de omzet bij deze leverancier weghalen. Dat is iets wat in de detachering - zeker in de IT - aan de orde van de dag is, maar het wordt toch echt als 'bedonderen' ervaren.

[...]

Waarom 'niet wenselijk' ? Heel grote veel inhuurders werken met 'preferred suppliers'. Wanneer zo'n preferred supplier de mensen niet zelf heeft, worden ze ingehuurd.
Het is mij nu duidelijk :)

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
Don Facundo schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:40:
[...]

Is de uiteindelijke klant een klant van de tussen firma of van de firma waar je nu werkt?
De Klant is dus een klant van de tussen firma en niet van mijn werkgever

2250 WP Zuid PVoutput

Verwijderd

In andere woorden gaat het erom dat jij bij bedrijf 1 (Detacheringsbureau) weg gaat en gewoon voor bedrijf 2 gaat werken. Je wilt weten of het mogelijk is dat het bedrijf waar je nu voor werkt, die klant is van bedrijf 2, kan behouden? Is dat nit gewoon een kwestie van eventjes met bedrijf 2 praten over de voorwaarden?

• MdO82
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:47:
In andere woorden gaat het erom dat jij bij bedrijf 1 (Detacheringsbureau) weg gaat en gewoon voor bedrijf 2 gaat werken. Je wilt weten of het mogelijk is dat het bedrijf waar je nu voor werkt, die klant is van bedrijf 2, kan behouden? Is dat nit gewoon een kwestie van eventjes met bedrijf 2 praten over de voorwaarden?
Dat dacht ikzelf ook, maar kan dit ook zo 'simpel' ivm de regels in mij TS ?

2250 WP Zuid PVoutput

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15

mulder

ik spuug op het trottoir

StevenK schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:41:
[...]

[...]

Ja klopt, het is alleen wel heel erg vanuit de werkgever geredeneerd. Er zijn nu twee bedrijven (eigenlijk 3) die aan de TS verdienen en ik kan mij goed voorstellen dat de TS zijn positie kan verbeteren door voor bedrijf B te gaan werken. Daar kan gewoon met bedrijf A over gepraat worden.

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

MdO82 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:48:
[...]

Dat dacht ikzelf ook, maar kan dit ook zo 'simpel' ivm de regels in mij TS ?
Ik heb werkelijk geen idee van welk bedrijf die AO komt. Maar niet meteen met allerlei wettelijke onzin beginnen, informeer gewoon eens eventjes en bedenk bij jezelf waarom jij bij dat bedrijf zou moeten blijven werken (of waarom zij jou nodig heben) en praat er gewoon even mee..

Zelfs als het volgens de regels kan, betekend dit neit dat het ook zo zal gebeuren. En uiteraard Visa Versa

• MdO82
Ik heb jullie reacties even doorgenomen.
En voor mij zie ik geen uitdaging meer om bij mijn huidige baas te blijven.
Deze tussenpersoon bied mij een betere vooruitzicht dan mijn eigen werkgever

Ik denk zelf dat ik mijzelf ook niet druk moet gaan maken om alle regeltjes hierom heen, maar dit gewoon aan de 2 partijen over moet laten.

Maar nu zullen sommige vragen waarom wil de tussenpersoon mij graag overnemen.
De situatie is zo dat mijn eigen werkgever mij weg wil halen bij de klant van de tussenpersoon.

Ikzelf vindt dit jammer omdat ik het goed naar mijn zin heb bij deze klant en de klant tevreden is over mijn werkzaamheden.

En nee het is helaas geen optie dat de klant mij overneemt (voor als iemand dat dacht ;)) dit omdat zij een overheidsinstelling zijn en geen personeel aan kunnen nemen.

2250 WP Zuid PVoutput

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
MdO82 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:29:
Hallo,

Ik had eens een vraag omtrent het volgende.
Ik heb op dit moment een vast contract bij een detacheringsbureau.

In mijn AO staat het volgende:

Artikel 16 Relatiebeding
Behoudens voorafgaande schriftelijke goedkeuring door de Werkgever zal de Werknemer na beëindiging van het dienstverband zich voor een periode van twee jaar er strikt van onthouden om relaties en/of opdrachtgevers van de Werkgever - direct of indirect - te benaderen en of met hen - op welke wijze ook - zaken te doen en of contacten te onderhouden.

Eveneens is het de Werknemer verboden om binnen genoemde periode bij relaties en/of opdrachtgevers van de Werkgever binnen voormelde periode in dienst te treden . Onder 'relaties en/of opdrachtgevers' van de Werkgever worden in dit verband tevens verstaan de potentiële relaties en/of opdrachtgevers die voorkomen in het offertebestand van de Werkgever en/of waarmee de Werkgever onderhandelingen voert of heeft gevoerd omtrent mogelijke toekomstige opdrachten.
Volgens mij is dit (het vet gedrukte) niet billijk volgens de Wet. (lees reeel). Als jou werkgever bijv. 100 klanten heeft, dan wordt jij onwijs beperkt in werk zoeken. En een rechter zal volgens mij ook altijd kijken of iets dus billijk (reeel) is.

Zou zeggen neem het advies van rkzR ten rade en kijk wat hun er van zeggen
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:32:
Ik zou eens kijken bij de plaatselijke Juridisch Loket. Volgens mij heet het zo maar daar ben ik niet
100 % zeker van.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bekende situatie, mijn broertje doet hetzelfde. Tijden lang voor 1 klant werken via een detacheerder en een tussenpersoon. En ik kan steeds het gevoel niet onderdrukken dat hij zo dus driedubbelgenaaid wordt doordat er steeds een percentage blijft hangen :+

De klant van de tussenpersoon lijkt me niet direct relevant; tussenpersoon is klant van detacheringsbureau. Maar
stimpyrulez schreef op maandag 14 mei 2007 @ 13:14:
Volgens mij is dit (het vet gedrukte) niet billijk volgens de Wet. (lees reeel).
Zelfs als dat inderdaad niet redelijk is, is het in deze specifieke situatie ook niet redelijk als MdO82 naar zijn klant (de tussenpersoon) gaat zonder dat netjes af te spreken met zijn werkgever (het detacheringsbureau). En dat zal wel eens een afkoopsom kunnen betekenen.

Een dergelijke situatie is namelijk precies wat (tenminste de geest van) de wet IMHO terecht wil tegengaan.

DIe laatste tip is altijd een goede :P

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 14-05-2007 13:30 . Reden: terecht ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MdO82
Dank voor jullie reacties.

Ik laat alles regelen door de tussenpersoon.
Maar we hebben afgesproken dat alles wel netjes afgehandeld moet worden tussen de partijen. Zodat we geen onenigheid krijgen.
De tussenpersoon is dit allemaal aan het uitzoeken.

Nogmaals ik laat dit over aan de partijen, maar ik was heel benieuwd of dit toegestaan was in dit soort zaken.

De tussenpersoon heeft al aangegeven dat zij zullen zorgen voor een 'afkoopregeling' met mijn werkgever.

2250 WP Zuid PVoutput

• MdO82
Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn tussenpersoon.
Zij hebben mij inderdaad duidelijk aangegeven dat het moeilijk 'kan' worden voor overname ivm mijn relatiebeding. De opties zijn het volgende:

1 De werkgever werkt mee hieraan
2 Mijn werkgever houdt dit tegen.

Nu wil ik zelf gaan onderhandelen met mijn werkgever of zij mij willen laten gaan.

Ik heb namelijk wel van het moet wel netjes gaan allemaal en niet dat we elkaar boos aan beginnen te kijken.
Mijn werkgever heeft wel gezegd dat ze mij geen ongelijk geven dat ik bij andere werkgevers ga kijken, want ik zit al een x aantal jaar bij mijn huidige werkgever en ze vinden het niet gek dat ik rond ga kijken.

Ik heb de tussenpersoon wel meegegeven dat ik het allemaal netjes wil doen en ook zelf mijn werkgever zou willen benaderen.

Wat is volgens jullie het beste?

Kan ik inderdaad zelf mijn werkgever hierover informeren ? of moet ik dit laten doen ?

Wat ik namelijk niet leuk zou vinden is dat als ze mij niet laten gaan dat dan de sfeer 'verpest' is.

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1