AMD athlon xp2400+ wil niet meer booten.

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
<<< OPGELOST // Problem Solved >>>

Gisteren voor mn broertje een amd athlon xp2400+ aangeschaft (tweedehands met arctic koeler, ook tweedehands)

Hij heeft een MSI k7t turbo2 bord, 768mb goedkoop SDRAM.
Verder een geforce4 Ti4200

de athlon er op gezet met de koeler.
Geboot naar xp, herkend als 2400+ 1.99ghz geen probleem. Even geklooid, leek stabiel.

Was gelocked. Pinmod / L3 mod gedaan om de multipliers te unlocken.
multiplier omlaag FSB omhoog geen succes (lag achteraf waarschijnlijk aan het moederbord)
Kregen maximaal een 1900+ er uit met de mods er op.

Waren er even flauw van en hebben gedurende ongeveer 3-4 uur world of warcraft gespeeld. Geen problemen gehad. Pc liep echter maar op 1ghz op dat moment.

Pinmod verwijderd/ L3 mod verwijderd (potloodstreepje er af gegumd, ziet er niets meer van)

Reboot: 2400+ herkend, wil niet meer naar windows, wil geen linux meer van cd booten, wil niet meer met de windows xp cd werken. Bios komt ie normaal door, eigenlijk het moment dat je desktop zichtbaar zou moeten worden wordt het beeld zwart en gaat niet meer door. Met de linux cd er in (ubuntu linux cd bootable) komt ie niet verder dan de kernel laden. De windows xp cd geeft BSOD na "starting windows"

Wat mis ik hier?

[ Voor 1% gewijzigd door Vorak op 13-05-2007 22:07 . Reden: opgelost! ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zit de koeler er goed genoeg op nadat je hem weer opnieuw bevestigd hebt?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat mis ik hier?
Wat ik iig mis is exact welke BSOD het is - in de WCL FAQ staat een mooi document met uitleg van die dingen. Toch gok ik dat het iets CPU of RAMgerelateerd is.

Paar dingen die me te binnen schieten:
1) mogelijk heb je bij weggummen streepjes iets verkeerds verbonden > opnieuw goed gummen
2) koelpasta is niet meer goed en/of koeler niet goed geplaatst > alle koelpastarestjes verwijderen (eerst wasbenzine, dan branspritus doet het altijd prima), opnieuw aanbrengen en voorzichtig koeler goed plaatsen
3) core crunch > u gaat niet door voor de wasmachine. CPU dood :'(
4) iets anders op het moederbord per ongeluk aangeraakt/losgehaald > controleer RAM, VGA en IDE enzo en zet goed vast.
5) iets anders gemold > andere VGA en RAM proberen
6) K7T Turbo 2... controleer de condensatoren :z

Oslik blyat! Oslik!

• Vorak
  • Niet online
zo, het werk zit er weer op sorry voor de vertraging in antwoorden. Ik zal het lijstje van dingen even nagaan met de pc open.

Koeler: zal ik afhalen om de rest te controleren. Ik herinner me wel dat ik de laatste keer niet meer nieuwe koelpasta er op had gedaan (zat nog veel op) en ik toen even moest passen om em er goed op te krijgen (had de koelerpootjes bijgebogen met een ortho tang, yay voor tangen van de opleiding)

1) mogelijk heb je bij weggummen streepjes iets verkeerds verbonden > opnieuw goed gummen
Zal ik zo naar kijken evenals breuk van de cpu (maar post ie dan uberhaupt nog?)

2) koelpasta is niet meer goed en/of koeler niet goed geplaatst > alle koelpastarestjes verwijderen (eerst wasbenzine, dan branspritus doet het altijd prima), opnieuw aanbrengen en voorzichtig koeler goed plaatsen

Neem ik mee bij het afhalen van de koeler / herplaatsen

3) core crunch > u gaat niet door voor de wasmachine. CPU dood :'(

Kijk ik naar maar lijkt me haast niet (kan controleren met een 1400+ indien nodig)

4) iets anders op het moederbord per ongeluk aangeraakt/losgehaald > controleer RAM, VGA en IDE enzo en zet goed vast.

Aye zit allemaal goed vast

5) iets anders gemold > andere VGA en RAM proberen
VGA lijkt me goed, gaat gewoon door, maar kan er ff een andere in gooien (genoeg van die dingen liggen lol)

Zal RAM ook even op en af halen (even booten met de blokjes apart) maar lijkt me onwaarschijnlijk.

6) K7T Turbo 2... controleer de condensatoren :z

Condensatoren zijn oké voor zover ik kan zien.

Denk over een 30 mins weer ff update van hoe en wat :)

• diehard889
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 19:31
en bios op default zetten heeft dat nog enig nut

In een pashokje gaan zitten en dan roepen dat het wc papier op is.

• Vorak
  • Niet online
ok update:

Probleem opgelost

Wat ik heb gedaan;

Koeler er af. Processor schoongemaakt & nieuwe pasta er op (was toch aardig wat af gegaan blijkbaar bij het er op zetten van de koeler de vorige keer, meer dan ik dacht in ieder geval)

Proberen te booten met de 1400+ Om onduidelijke redenen geen beeld meer op mn CRT. 2400 er maar weer ingestoken en een TFT aangesloten. Nu wel weer boot maar vastloper naar windows toe.

Geforce2 mx er in gestoken. Geboot, gek genoeg kon ik nu in safe mode komen. Kreeg melding nieuwe hardware installed. press to reboot. Naar gewoon windows geboot met de geforce2 mx. Zonder problemen. Geforce4 ti er weer in gestoken en kon nu weer wel gewoon naar windows booten, zal zo nog weer met de CRT proberen ipv de TFT maar kan me haast niet voorstellen dat dat zo'n probleem veroorzaakt.

Mijn theorie:

Hitteprobleem door te weinig koelpasta op de processor. Grafische problemen door brakke CRT. Gebruikmaken van de geforce2 mx was waarschijnlijk overbodig.

Allemaal hartelijk bedankt voor mij op het goeie spoor zetten, weer een probleem opgelost!
Pagina: 1