STILLE PC tussen 1100 en 1200?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• demee013
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09-2025
Beste Tweakers,

Na, heeeeeeel erg, lang op forums te hebben doorgebracht ben ik tot de volgende configuratie gekomen. Voordat ik op de “bestelknop” klik wilde ik jullie vragen er even een korte blik op te werpen. Reden hiervoor is dat ik over sommige onderdelen twijfel. Deze twijfel zal ik verderop toelichten.

Toepassing:
Ik gebruik de PC veelal voor het bewerken van digitale foto’s, leechen, rarren en parren en overige office bezigheden. Ik sluit niet uit met deze PC een spel als C&C te spelen maar dat is nu slechts een voornemen....

Gewenst:
STIL!!!!! Omdat de PC veelal dag en nacht aan staat wil ik een zo stil mogelijk en stabiel systeem.

Budget:
Tussen de € 1100 en € 1200.

Configuratie:

Kast: Coolermaster Centurion 5 € 59,00
Voeding: Nexus NX-8040, 400Watt € 91,76
Voeding: Corair CMPSU-520HXEU € 100
Casefans: Nexus 80mm en 120 mm € 15,00
CPU: AMD Athlon X2 5600+ € 167,76
CPU Koeler: Scythe Mine € 32,00
Moederbord: Asus M2N32-SLI Dekuxe € 143,93
Geheugen: Kingston Hyper X, PC6400 2048Mb, C4 € 130,00
Harddisk: heb een nieuwe WD Caviar SE, 250Gb SII, 16mb € 0,00
Cardreader: Apacer, zwart € 9,06
GPU: XFX 8600GT € 145,00
Monitor: Samsung 205BW € 232,80
Besturing: MS Vista Home Premium 32b € 90,00

Totaal € 1115,00

Kast: Coolermaster Centurion 5

Heb deze kast gekozen omdat ik het een mooie kast vind. In ieder geval op dit forum is dit een populaire kast die goede recensies krijgt. Over deze kast twijfel ik in ieder geval niet. Tips zijn natuurlijk welkom…

Voeding: Nexus NX-8040, 400 Watt

Bij het samenstellen van deze configuratie stond bovenaan dat deze stil en stabiel moest zijn. Deze voeding zou hieraan moeten voldoen en is, naar zeggen, stil. Ik heb voor de 400 Watt gekozen omdat ik naar alle waarschijnlijkheid niet zal overklokken en dus meer dan voldoende Watts beschikbaar heb. Denk ik?

Casefans: Nexus
Heb gekozen voor het vervangen van de standaard meegeleverde fans door Nexus fans omdat de standaard fans (zeker de 80mm) veel geluid zouden maken.

CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+
Na lang wikken en wegen toch gekozen voor een AMD….althans….voor nu?!

Ik twijfels lang tussen de 5600+ en de Intel C2D 6400 (nu 6420). Wat voor mij de doorslag heeft gegeven zijn de benchmarks. De AMD is sneller in rarren en parren. In IDLE stand vreet de AMD aanzienlijk minder Watts dan de Intel.

CPU Koeler: Scythe Mine

Volgens mij een uitstekend stille keuze. Wel even op de revisie letten aangezien hij pas later voor socket AM2 beschikbaar is gekomen.

Moederbord: Asus M2N32-SLI deluxe
Gekozen voor Asus omdat ik eigenlijk altijd asus borden heb gehad die mij nog nooit in de steek hebben gelaten.

Geheugen: Kingston HyperX PC6400, 2048Mb, C4
In tegenstelling tot Intel gebruikt AMD wel de volledige capaciteit van PC6400. Hier zou een voordeel liggen tegenover het kiezen voor Intel dus ook goedkoper geheugen.

GPU: XFX 8600GT
Hier ligt ook een heleboel twijfel. Ik heb gekozen voor Nvidia omdat de chipset om het MB ook van Nvidia is. Verder een DX10 kaart die jammer genoeg actief gekoeld is. De eerste passief gekoelde 8600 kaarten zijn ook beschikbaar maar daar geldt een wachttijd van meer dan 14 dagen. Omdat ik toch een keer echt wil gaan bestellen wil ik niet langer wachten….

Concrete vragen:

Is het mij gelukt een stabiel en vooral stil systeem te configureren?
Zijn er onderdelen overkill?
Is mijn voeding genoeg?
De meeste twijfel ligt bij de GPU…alle tips welkom!

Tips:

Zo veel mogelijk!!!

Alvast bedankt!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het feit dat een 8600GT DX10 kan draaien heb je relatief weinig aan. DX10 eist boven Vista en een behoorlijk nieuw spel, nóg meer performance van je videokaart. Ik zeg dus niet dat je DX10 niet KUNT draaien, maar ik zeg wel dat je dan weer instellingen omlaag moet halen zodat je... Uiteindelijk zeer weinig eye candy eraan over houdt.

Ik ga eens voor je op zoek naar een leuke passieve kaart (G71 dus). Bij welke winkel wilde je het?

Denk eens aan iets als dit: Passief, nVidia, 512MB, 7900GS.

Die voeding is trouwens ook goed genoeg.

[ Voor 24% gewijzigd door TheZeroorez op 13-05-2007 09:54 ]

• demee013
Allereerst bedankt voor de snelle reactie...de meeste twijfel ligt ook bij de GPU!

Ik was van mening dat Vista tzt DX10 zou vereisen....
Ik wil wel van de Vista Eye Candy kunnen genieten... :)

Deze config is nu verspreid over twee winkels, namelijk Azerty en Alternate

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

demee013 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:57:
Allereerst bedankt voor de snelle reactie...de meeste twijfel ligt ook bij de GPU!

Maar van de 'Vista Eye Candy' kan je ook genieten met een Dx9 kaart :)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• demee013
psychoclown schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:04:
[...]

Maar van de 'Vista Eye Candy' kan je ook genieten met een Dx9 kaart :)
Dat is mij nu dan duidelijk..haha...maar het uitzoeken van de GPU is ongeveer het meest moeilijk...is ATI geen uitkomst dan? Is 512Mb ook een absolute vereiste?

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 08:36
Ik heb onlangs ook een extreem stille homestudio-pc samengesteld voor ongeveer 1250 euro.
Ik kan je aanraden om Noctua-Fans te gebruiken (Ik heb zelfs de fan uit mijn voeding vervangen door zo'n Noctua-Fan). Dat ik Noctua boven Papst stel komt door het feit dat je 2 speedlimiters erbij krijgt van 7,5 en 5 volt, waardoor je de fans echt niet hoort (enkel als je je oor tegen de kast legt). Het feit is ook dat op eenzelfde snelheid als reguliere fans er een grotere luchtverplaatsing is.
De videokaart (MSI 7900GS) en de processor (X2 5200+) zijn passief gekoeld. Voor de processor gebruik gebruik ik daarvoor de Scythe Ninja, de videokaart is standaard passief gekoeld.
In totaal heb ik 3 fans aanwezig in mijn computer, allen Noctua-fans (1x80mm intake@5V, 1x120mm outtake@5V en 1x120mm outtake(psu)@5V). En daarmee is mijn systeem superstil en is er toch voldoende koeling (25° idle, max 45° load)

Wat ook nog lawaai maakt zijn de hdd's. Daarvoor heb ik Samsung Spinpoint T166 hdd's hangen, die echt heel erg stil zijn! Ik gebruik de Antec NSK4000 case, waar je de hdd kunt ophangen tussen vibratierubbertjes (max 3 hdd's). Ook heb ik mijn case volgeplakt met goedkope geluidsdempingsmatten van Spire.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Nexus is een verstandige keus, Nederlands product en verdomde goed en zeer stil. Waarom kijk je niet ook naar een Nexus-kast en koeler en HD-silencers? ?

ARME AOW’er

• TheZeroorez
  • Niet online
demee013 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:07:
[...]

Is 512Mb ook een absolute vereiste?
Zeker niet, maar in de PW is de 256 versie duurder, omdat die nog amper leverbaar is :+

Verder: http://azerty.nl/producte...36/nx8600gt-t2d256ez.html (als je dan toch DX10 wilt)
Of natuurlijk de betere optie: http://azerty.nl/producte...7900gs-t2d512ez-lite.html

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:17:
Nexus is een verstandige keus, Nederlands product en verdomde goed en zeer stil. Waarom kijk je niet ook naar een Nexus-kast en koeler en HD-silencers? ?
Omdat die duur zijn ;) Ik zou ook voor Noctua gaan :) Heb er zelf ook 7 fans van _/-\o_ Overigens zijn er verschillende soorten van de 120mm variant. Een die op 1200 RPM loop en een die op 800 RPM loopt. Ik heb de laatste en die zijn echt onhoorbaar. Als je hier je oor op legt gaat ie erin omdat je em gewoon niet hoort! Ik heb er ervaring mee ;) En met mijn oren is verder niks mis :P

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Als je naar het nieuws hebt gekeken op tweakers, had je geweten dat er een passieve zalman koeler in aantoch is die hoogstwaarschijnlijk voor de 8600 is. Je kan prima een 8600GT kopen en wachten op dat koelblok. Ik zou ook een fancontroller erbij kopen.

En wat wil je gaan doen met geluid?

Droogkloot.

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

ikzelf heb ook een centurion en die 120MM fan hoor je niet dus opzich zou je die kunnen laten zitten.

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

• stany
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 21:55
Kast:Voor de kast kijk eens naar de Antec Solo is evenstil als de Antec P180 , maar niet dezelfde koelingsmogelijkheden(dit is waarschijnlijk verwaarloosbaar) , letterlijk overgenomen van deze site.
http://www.silentpcreview.com/article75-page3.html

In ieder geval krijgt de Antec Solo een zeer goede score

Voeding:Op diezelfde site vind je ook dat ze als voeding Seasonic aanraden...

[ Voor 12% gewijzigd door stany op 13-05-2007 11:34 ]

Verwijderd

stany schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:30:
Voeding:Op diezelfde site vind je ook dat ze als voeding Seasonic aanraden...
Als je nog iets beter kijkt zie je dat ze de Corsair 520W nog net wat meer aanraden :+

Deze heb ik zelf ook sinds kort en moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben.

• Aries.Mu
  • Laatst online: 27-01 22:59
Hmmm, als je echt de perfecte basis wil voor absolute stilte kan je op zich voor 3 kasten gaan:

1.De Antec P150(incl 430W Neohe)/Antec Solo (neem dan een seasonic 380/430W erbij)

Ik heb deze kast ook, had hiervoor een Nexus Breeze 350 en de P150 is toch wel erg stiller.
Wat je moet doen aan een P150, is gewoon de outtake fan vervangen door een Nexus of Noctua en voor de harde schijven 2*90mm fans hangen.
Als je dan een Scythe Ninja koeler neemt en een passief gekoelde videokaart, dan heb je verder géén fans nodig.

Resultaat = onhoorbaar systeem @ 50cm.

2.Een Nexus Breeze kast. (Liefst die met 400W voeding)

Standaard zijn deze kasten erg stil, omdat er al Nexus fans inzitten. Toch is de P150 stiller.
Probleem is wel dat ze iets duurder zijn.
De Nexus Breeze is wel mooier (persoonlijk) als een P150/Solo.

3.Een Antec P180/P180B/P182 (met een corsair 520W voeding)

Deze combinatie heb ik onlangs voor een klant in mekaar gezet, na veel gelezen te hebben op silentpcreview.com.
De Antec P180 is onhoorbaar, en heeft een supergoede airflow.
De Corsair voeding is de meest efficiente voeding en bovendie dé stilste (ook @ load).

Nadeel: De combinatie van kast + voeding = +200euro.

Ik zou dus kiezen uit een van deze combinaties.
Ik heb de P150 en ik kan alleen maar zeggen dat ik het de beste kast vind die ik tot nu toe heb gehad (kwaliteit, stil en efficient).

Edit:

Dit is de config die ik zou nemen (alleen nog videokaart kiezen).

Ik heb hier een M2N-E genomen, omdat SLI moederborden geen meerwaarde geven aan "gewone" gebruikers. 2*8600GT in sli is nog altijd een berg trager als een 8800gts 320MB en +- even duur.
Het geheugen is gewoon PC6400 geheugen, als je niet van plan bent te overklokken heb je niet meer nodig.

Met deze 2 aanpassingen bespaar je al heeeel wat en verlies je niets qua performance.

Afbeeldingslocatie: http://img301.imageshack.us/img301/1364/niceconfigtq6.th.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Aries.Mu op 13-05-2007 12:03 ]

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• demee013
Heb in ieder geval de voeding veranderd naar die van Corsair....zag er inderdaad goed uit.

Enkele recenties op SilentPC Review geven aan dat ze Nexus Fans nog altijd verkiezen boven Noctua dus ik blijf bij de Nexus Fans. Ben alleen nog niet helemaal zeker van de videokaart. Denk hierbij toch aan een passeif gekoelde 7900. Ik twijfel ook nog steeds om mijn kast te wijzigen...

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat is even op dat moment. Na een half jaar zijn die Noctua's nog steeds stil en die Nexus: Nja.. ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Beetje zonde om voor een relatief nieuw merk voeding te gaan die dan wel zwaarder maar zeker ook luidruchtiger is dan de Nexus.

Vergelijk eens de tabellen tussen die twee en je zult zien dat het dBa verloop bij de Nexus regelmatiger is en bij vol vermogen niet boven de 25 dBa komt terwijl de Corsair de 25 dBa al vrij snel bereikt.
TEAMIKKE schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:39:
Dat is even op dat moment. Na een half jaar zijn die Noctua's nog steeds stil en die Nexus: Nja.. ;)
Wat is dit nu voor onzin zonder enige aantoonbare motivatie? Ik heb een aantal PC's uitstaan die al zeker 3 jaar met Nexus-fans draaien, niks mee aan de hand.

Zelf heb ik een zooi Papst in mijn kast en daar is eveneens niets mis mee.

[ Voor 39% gewijzigd door Guardian Angel op 13-05-2007 13:49 ]

ARME AOW’er

• TheZeroorez
  • Niet online
Aries.Mu schreef op zondag 13 mei 2007 @ 11:42:
1.De Antec P150(incl 430W Neohe)/Antec Solo (neem dan een seasonic 380/430W erbij)

Wat je moet doen aan een P150, is gewoon de outtake fan vervangen door een Nexus of Noctua en voor de harde schijven 2*90mm fans hangen.
Is die outtake zo'n tricool? Die zijn namelijk op de medium stand al behoorlijk stil. In ieder geval zo stil, dat je ze niet hoort als de kast een meter van je oor vandaan staat. Anders heb je natuurlijk ook nog low :+
Als je dan een Scythe Ninja koeler neemt en een passief gekoelde videokaart, dan heb je verder géén fans nodig.
Afaik is die Scythe Mine een soort van Ninja, maar dan met een fan er tussen, schijnt ook goed te zijn :P
TEAMIKKE schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:39:
Ruik ik een fanboy-flamewar opkomen hier? :/

• TEAMIKKE
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:43:

[...]

Wat is dit nu voor onzin zonder enige aantoonbare motivatie? Ik heb een aantal PC's uitstaan die al zeker 3 jaar met Nexus-fans draaien, niks mee aan de hand.

Zelf heb ik een zooi Papst in mijn kast en daar is eveneens niets mis mee.
Puur ervaring :) Laten we maar als conclusie trekken dat zowel Nexus en Noctua zeer goed zijn. Met beide hun sterke punten maar geen zwakke punten (afgezien van de prijs maar dat is relatief).
TheZeroorez schreef op zondag 13 mei 2007 @ 13:55:

Ruik ik een fanboy-flamewar opkomen hier? :/
Nee ;)

• demee013
OK...ok...ik blijf bij Nexus maar evengoed bedankt! Ik zit nu stiekem ook te kijken naar de Ati GPU's...X1950 Pro van Asus....is dit ook een goede optie. Niet passief gekoeld maar wel stil!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Als je van plan bent je systeem 's nachts aan te laten staan kan ik je aanraden een moederbord van Asus te nemen die Ai-gear en Ai-nap ondersteund. Dan kun je met een druk op de knop de computer op een lagere snelheid laten lopen, en dan gaat ook de vcore en de ventilatorsnelheden naar beneden. In Ai-nap mode kun je je downloads door laten gaan en loopt alles op minimale snelheid of staat uit. Mijn ervaring ermee is heel goed, de casefans draaien dan op zo'n 700RPM en de cpu fan niet veel sneller. Trouwens die Corsair voeding is ook erg stil en is van een erg goede kwaliteit. Zie ook: http://www.jonnyguru.com/review_details.php?id=28

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

demee013 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 14:54:
OK...ok...ik blijf bij Nexus maar evengoed bedankt! Ik zit nu stiekem ook te kijken naar de Ati GPU's...X1950 Pro van Asus....is dit ook een goede optie. Niet passief gekoeld maar wel stil!
Nou daar ben ik ook naar het kijken. Voor mijn systeem ook nog een videokaart nodig.

Maaár: ATI x1950 Pro - crash topic

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Ik heb net dit binnen gekregen (dit weekend!!)

Antec Sonata Lifestyle II ATX 450
Asus P5B iP965
Intel Core Duo E6600 2.40Ghz
Thermaltake proc koeler Silent 775D Intel S775
MSI Videokaart PCIe GeForce 8600GT 256 MB Sillent 2xDVI/HDTV (passief gekoeld)

Kingston HyperX 2x1GB DDR2 SDRAM PC7200 CL5.0
Samsung 400GB SATA 300 16MB FDB HD401LJ
Samsung DVD RW SH-S182D 18/18/8
Samsung DVD ROM SH-D162C 16/48
Vista Home premium NL 32b

Dell Ultrasharp 24'' 2407WFP
Apacer card reader 16-1
Hauppauge WinTV-PVR-150MCE

Een heel aardig stil systeempje nu ik eindelijk de fan speed onder controle heb.
Vista driver heb ik wel maar veel van de utilities voor modo en Gfx waren wat lastig.
Vista PI: Proc 5,3;Geheug 5,6;Gfx 5,9;Gfx games 5,5; prim HD 5,5

Door het Dell scherm en de TV kaart is het wel een stuk duurder dan jouw keuze maar met in plaats daarvan een 20'' scherm kom je wel aardig in de buurt van die prijs. (door mij besteld bij 4launch)

Fotootje met luchtgeleider van de kast verwijderd
Afbeeldingslocatie: http://86.84.111.211/IMG_2203.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 17:23 . Reden: fotootje +Vista prestatie index+grootte HD ]

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 20:44
demee013 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:57:

Ik draai nu Vista inclusief alle eyecandy met een onboard videokaart. Het moederbord heeft een 690G chipset en is volledig passief gekoeld, dus stiller wordt het niet. Ik dacht alleen dat deze chipset enkel voor AM2 sockets te krijgen zijn, maar aangezien jij aan een AMD cpu zit te denken, kan het een idee zijn. Dan scheelt je dat 145 euro aan een kaart en 70 euro aan het moederbord. Die kan je dan bijvoorbeeld in een joekel van een monitor kan stoppen of de beste kast die je kan vinden. Dat blijft waarschijnlijk langer bij de tijd dan een videokaart die je mogelijk niet veel gebruikt.

Hier moet ik wel bij zeggen dat mijn moederbord maar 2* een pci, 1* een PCI-e 1x en 1* een PCI-e 16x slot heeft. Dat zijn dus niet zo heel veel uitbreidingen, maar dat moet je voor jezelf even bekijken.

[ Voor 19% gewijzigd door kwee op 13-05-2007 20:03 ]

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Moederbord, kan ook wel de Asus m2n sli deluxe ofzoiets dergelijks. Beetje overkill dit moederbord, tenzij je de extra's gaat gebruiken natuurlijk.

VGA die is niet stil, beter een passieve en een 80mm fan in de zijkant van de centurion doen (wel een stille natuurlijk :P).

Voeding ziet er goed uit (heb alleen corsair bekeken), maar hoeft eigenlijk alleen stil, veel power is niet nodig.

Gheugen 2gb pc6400 met cas4 doen, heeft wel effect bij am2.

Nukezone FTW

Pagina: 1