Beste Tweakers,
Na, heeeeeeel erg, lang op forums te hebben doorgebracht ben ik tot de volgende configuratie gekomen. Voordat ik op de “bestelknop” klik wilde ik jullie vragen er even een korte blik op te werpen. Reden hiervoor is dat ik over sommige onderdelen twijfel. Deze twijfel zal ik verderop toelichten.
Toepassing:
Ik gebruik de PC veelal voor het bewerken van digitale foto’s, leechen, rarren en parren en overige office bezigheden. Ik sluit niet uit met deze PC een spel als C&C te spelen maar dat is nu slechts een voornemen....
Gewenst:
STIL!!!!! Omdat de PC veelal dag en nacht aan staat wil ik een zo stil mogelijk en stabiel systeem.
Budget:
Tussen de € 1100 en € 1200.
Configuratie:
Kast: Coolermaster Centurion 5 € 59,00
Voeding: Nexus NX-8040, 400Watt € 91,76
Voeding: Corair CMPSU-520HXEU € 100
Casefans: Nexus 80mm en 120 mm € 15,00
CPU: AMD Athlon X2 5600+ € 167,76
CPU Koeler: Scythe Mine € 32,00
Moederbord: Asus M2N32-SLI Dekuxe € 143,93
Geheugen: Kingston Hyper X, PC6400 2048Mb, C4 € 130,00
Harddisk: heb een nieuwe WD Caviar SE, 250Gb SII, 16mb € 0,00
Cardreader: Apacer, zwart € 9,06
GPU: XFX 8600GT € 145,00
Monitor: Samsung 205BW € 232,80
Besturing: MS Vista Home Premium 32b € 90,00
Totaal € 1115,00
Kast: Coolermaster Centurion 5
Heb deze kast gekozen omdat ik het een mooie kast vind. In ieder geval op dit forum is dit een populaire kast die goede recensies krijgt. Over deze kast twijfel ik in ieder geval niet. Tips zijn natuurlijk welkom…
Voeding: Nexus NX-8040, 400 Watt
Bij het samenstellen van deze configuratie stond bovenaan dat deze stil en stabiel moest zijn. Deze voeding zou hieraan moeten voldoen en is, naar zeggen, stil. Ik heb voor de 400 Watt gekozen omdat ik naar alle waarschijnlijkheid niet zal overklokken en dus meer dan voldoende Watts beschikbaar heb. Denk ik?
Casefans: Nexus
Heb gekozen voor het vervangen van de standaard meegeleverde fans door Nexus fans omdat de standaard fans (zeker de 80mm) veel geluid zouden maken.
CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+
Na lang wikken en wegen toch gekozen voor een AMD….althans….voor nu?!
Ik twijfels lang tussen de 5600+ en de Intel C2D 6400 (nu 6420). Wat voor mij de doorslag heeft gegeven zijn de benchmarks. De AMD is sneller in rarren en parren. In IDLE stand vreet de AMD aanzienlijk minder Watts dan de Intel.
CPU Koeler: Scythe Mine
Volgens mij een uitstekend stille keuze. Wel even op de revisie letten aangezien hij pas later voor socket AM2 beschikbaar is gekomen.
Moederbord: Asus M2N32-SLI deluxe
Gekozen voor Asus omdat ik eigenlijk altijd asus borden heb gehad die mij nog nooit in de steek hebben gelaten.
Geheugen: Kingston HyperX PC6400, 2048Mb, C4
In tegenstelling tot Intel gebruikt AMD wel de volledige capaciteit van PC6400. Hier zou een voordeel liggen tegenover het kiezen voor Intel dus ook goedkoper geheugen.
GPU: XFX 8600GT
Hier ligt ook een heleboel twijfel. Ik heb gekozen voor Nvidia omdat de chipset om het MB ook van Nvidia is. Verder een DX10 kaart die jammer genoeg actief gekoeld is. De eerste passief gekoelde 8600 kaarten zijn ook beschikbaar maar daar geldt een wachttijd van meer dan 14 dagen. Omdat ik toch een keer echt wil gaan bestellen wil ik niet langer wachten….
Concrete vragen:
Is het mij gelukt een stabiel en vooral stil systeem te configureren?
Zijn er onderdelen overkill?
Is mijn voeding genoeg?
De meeste twijfel ligt bij de GPU…alle tips welkom!
Tips:
Zo veel mogelijk!!!
Alvast bedankt!
Na, heeeeeeel erg, lang op forums te hebben doorgebracht ben ik tot de volgende configuratie gekomen. Voordat ik op de “bestelknop” klik wilde ik jullie vragen er even een korte blik op te werpen. Reden hiervoor is dat ik over sommige onderdelen twijfel. Deze twijfel zal ik verderop toelichten.
Toepassing:
Ik gebruik de PC veelal voor het bewerken van digitale foto’s, leechen, rarren en parren en overige office bezigheden. Ik sluit niet uit met deze PC een spel als C&C te spelen maar dat is nu slechts een voornemen....
Gewenst:
STIL!!!!! Omdat de PC veelal dag en nacht aan staat wil ik een zo stil mogelijk en stabiel systeem.
Budget:
Tussen de € 1100 en € 1200.
Configuratie:
Kast: Coolermaster Centurion 5 € 59,00
Voeding: Nexus NX-8040, 400Watt € 91,76
Voeding: Corair CMPSU-520HXEU € 100
Casefans: Nexus 80mm en 120 mm € 15,00
CPU: AMD Athlon X2 5600+ € 167,76
CPU Koeler: Scythe Mine € 32,00
Moederbord: Asus M2N32-SLI Dekuxe € 143,93
Geheugen: Kingston Hyper X, PC6400 2048Mb, C4 € 130,00
Harddisk: heb een nieuwe WD Caviar SE, 250Gb SII, 16mb € 0,00
Cardreader: Apacer, zwart € 9,06
GPU: XFX 8600GT € 145,00
Monitor: Samsung 205BW € 232,80
Besturing: MS Vista Home Premium 32b € 90,00
Totaal € 1115,00
Kast: Coolermaster Centurion 5
Heb deze kast gekozen omdat ik het een mooie kast vind. In ieder geval op dit forum is dit een populaire kast die goede recensies krijgt. Over deze kast twijfel ik in ieder geval niet. Tips zijn natuurlijk welkom…
Voeding: Nexus NX-8040, 400 Watt
Bij het samenstellen van deze configuratie stond bovenaan dat deze stil en stabiel moest zijn. Deze voeding zou hieraan moeten voldoen en is, naar zeggen, stil. Ik heb voor de 400 Watt gekozen omdat ik naar alle waarschijnlijkheid niet zal overklokken en dus meer dan voldoende Watts beschikbaar heb. Denk ik?
Casefans: Nexus
Heb gekozen voor het vervangen van de standaard meegeleverde fans door Nexus fans omdat de standaard fans (zeker de 80mm) veel geluid zouden maken.
CPU: AMD Athlon 64 X2 5600+
Na lang wikken en wegen toch gekozen voor een AMD….althans….voor nu?!
Ik twijfels lang tussen de 5600+ en de Intel C2D 6400 (nu 6420). Wat voor mij de doorslag heeft gegeven zijn de benchmarks. De AMD is sneller in rarren en parren. In IDLE stand vreet de AMD aanzienlijk minder Watts dan de Intel.
CPU Koeler: Scythe Mine
Volgens mij een uitstekend stille keuze. Wel even op de revisie letten aangezien hij pas later voor socket AM2 beschikbaar is gekomen.
Moederbord: Asus M2N32-SLI deluxe
Gekozen voor Asus omdat ik eigenlijk altijd asus borden heb gehad die mij nog nooit in de steek hebben gelaten.
Geheugen: Kingston HyperX PC6400, 2048Mb, C4
In tegenstelling tot Intel gebruikt AMD wel de volledige capaciteit van PC6400. Hier zou een voordeel liggen tegenover het kiezen voor Intel dus ook goedkoper geheugen.
GPU: XFX 8600GT
Hier ligt ook een heleboel twijfel. Ik heb gekozen voor Nvidia omdat de chipset om het MB ook van Nvidia is. Verder een DX10 kaart die jammer genoeg actief gekoeld is. De eerste passief gekoelde 8600 kaarten zijn ook beschikbaar maar daar geldt een wachttijd van meer dan 14 dagen. Omdat ik toch een keer echt wil gaan bestellen wil ik niet langer wachten….
Concrete vragen:
Is het mij gelukt een stabiel en vooral stil systeem te configureren?
Zijn er onderdelen overkill?
Is mijn voeding genoeg?
De meeste twijfel ligt bij de GPU…alle tips welkom!
Tips:
Zo veel mogelijk!!!
Alvast bedankt!