Muziek netwerk door heel het huis *

Pagina: 1
Acties:
  • 748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05-2025

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van m’n eigen huis. Omdat ik niet precies weet waar ik dit onderwerp moet plaatsen doe ik het hier… correct me if i’m wrong :)

Maar ik zou graag mijn PC gebruiken als libary en m’n laptop om het aan te sturen… indien mogelijk natuurlijk….

De gegevens:

PC:
AMD Athlon xp 2600+
+/- 300 GB HDD
Onboard LAN

Laptop:
Intel Duo Core 1,86 GhZ
Wifi Sagem 54 PCMCIA

Router:
Sweex LW050v2

Huis:
90 m2
4 kamer (waarvan 3 effectief gebruikt tw: huiskamer, slaapkamer, studeerkamer & een extra…de keuken)

Nou zou ik graag m’n muziek/multimedia, van af m’n pc, overal in het huis willen spelen…. Zonder dat m’n hele budget eraan gaat?! Er zijn een aantal merken die mooie spullen verkopen. Volgens de verkopers ideaal. Maar niet volgens mijn budget… Hoe zouden jullie dit doen? In alle kamers muziek, dankzij twee pc’s.

Natuurlijk is het budget ook belangrijk… zo.n 1000 euro…

Wat zouden jullie doen? :?

Aut viam inveniam aut faciam

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:01

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Het makkelijkst en goedkoopst lijkt mij gewoon een WiFi-netwerkje :)
(uit je verhaal maak ik op dat je je laptop dan gewoon de hele tijd meesleept naar elke kamer, toch?)

[ Voor 43% gewijzigd door Mad Marty op 13-05-2007 08:40 ]

Rail Away!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 19:12

Caveman

whahoehaha

Wat dacht je van een NAS drive die je in je router plugt, dan hoeft je pc niet aan te staan en je hebt overal je muziek ter beschikking (met wifi van hierboven, :) ).

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-03 18:54
Muziek kan je ook via een Apple Airport Express naar je geluidsinstallatie toe streamen. Zijn zo'n 100 euro per stuk.

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Om je muziek makkelijk te kunnen aansturen kun je eens kijken naar bijvoorbeeld jinzora in combinatie met mpd. Je pc wordt dan een jukebox die je via het netwerk kunt benaderen.
Van versterker/boxen en dergelijke heb ik verder weinig kaas gegeten.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 08:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Titel edit, volgende keer graag zelf een pakkende titel verzinnen

Tijd voor een nieuwe sig..

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tja hoeveel tijd verwacht je door te brengen in je slaapkamer, studeerkamer en keuken? Wanneer je een eigen huis hebt, dan wordt de huiskamer toch min of meer de centrale ruimte. Ik zou gewoon een je laptop in de huiskamer aansluiten op je stereo en dan kun je met wifi wel al je muziek benaderen.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03 06:32
Ik vind dit ook een interessant onderwerp. Misschien kan je nog wat meer informatie geven.

- Wat heb je al aan apparatuur, bijv. versterkers met speakers in de woonkamer, maar heb je dat ook in de slaapkamer bijv. ?
- staat de pc op de studeerkamer en heb je daar je geluid via de pc-boxen?
- wat zijn de afstanden vanaf de pc?
- wil je echt ´whole house audio´ met zones, zodat je bijv. verschillende dingen kunt afspelen in verschillende kamers, maar ook hetzelfde (party mode) of wil je gewoon je centrale mp3 verzameling benaderen vanaf verschillende kamers

1000 euro lijkt me een aardig budget, het moet wel leuk blijven natuurlijk maar je kan er wel wat mee.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
maxtrash schreef op zondag 13 mei 2007 @ 10:50:
Ik vind dit ook een interessant onderwerp. Misschien kan je nog wat meer informatie geven.

- Wat heb je al aan apparatuur, bijv. versterkers met speakers in de woonkamer, maar heb je dat ook in de slaapkamer bijv. ?
- staat de pc op de studeerkamer en heb je daar je geluid via de pc-boxen?
- wat zijn de afstanden vanaf de pc?
- wil je echt ´whole house audio´ met zones, zodat je bijv. verschillende dingen kunt afspelen in verschillende kamers, maar ook hetzelfde (party mode) of wil je gewoon je centrale mp3 verzameling benaderen vanaf verschillende kamers

1000 euro lijkt me een aardig budget, het moet wel leuk blijven natuurlijk maar je kan er wel wat mee.
Hartelijk dank voor jullie reacties.

@Maxtrash

Het liefst zou ik zones maken. Dat lijkt me helemaal geweldig. Ben een beetje bang dat ik dan diep in de buidel kan tasten, alles onder de 1000 is natuurlijk mooi meegenomen. Anders kan het in delen...
Ben wel iemand die graag kookt, vaak voor vrienden. Het lijkt me relaxt om in de keuken andere muziek te draaien dan waar m’n bezoek zit. Het ‘meenemen’ van m’n laptop is dus geen optie.

In de woonkamer staat een Philips surround versterker FR 740. In m’n studeerkamer staat m’n pc met een SB Audigy met surround boxen.

Dit is de plattegrond van m’n huis :)
Afbeeldingslocatie: http://pic60.picturetrail.com/VOL1732/8908147/16437605/252323002.jpg

De afstanden zullen zijn;
Studeer kamer (linksboven) – keuken (linksonder) +/- 11 m
Studeerkamer – woonkamer (rechtsboven) +/- 8 m
Studeerkamer – slaapkamer (rechtsonder) +/- 13 mei 2007
Optioneel: badkamer met ligbad. (tussen woonkamer en slaapkamer) +/- 7m (leuk voor me meissie)

M’n router komt (waarschijnlijk) in de gang te hangen en zal verbonden zijn met een UTP kabel met m’n pc… Toch een draadje.. :( Maar je bent gamer of niet.. :) Nog even te info. Ga een dockingbay kopen voor mijn laptop in de woonkamer om ook naar m’n tv te streamen.

Ben trouwens ook in het bezit van een MDA vario 2 (artemis) met windows mobile 5 en wifi. Ik heb getracht een remote desktop aan te maken, moet ik nog even induiken... 8)7

Ik ben benieuwd naar je oplossing.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Ps: Heb de Apple Airport Express ff bekeken... Ziet er relaxt uit! Niet om per kamer andere muziek te draaien, maar is in ieder geval al een oplossing. Alleen heb ik geen I tunes. Kan ik downloaden, maar dan moet je toch overal licenties voor hebben? Die heb ik niet, wel voor cd's. Die mensen moeten ook eten, maar niet voor mp3.

Iemand ervaring met Apple Airport Express?

Thanks again.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-03 16:15
Kijk ook eens naar een squeezebox, kost 300 euro in de wifi uitvoering.

Heb ik zelf ook in de woonkamer om flac, mp3, ogg enz. op mijn stereo af te spelen.

Alternatieven in dezelfde richting;

Pinnacle SoundBridge
Sonos
Terratec Noxon 2 Audio

mountainbiker

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:13
Mx7733 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 21:14:
Ps: Heb de Apple Airport Express ff bekeken... Ziet er relaxt uit! Niet om per kamer andere muziek te draaien, maar is in ieder geval al een oplossing. Alleen heb ik geen I tunes. Kan ik downloaden, maar dan moet je toch overal licenties voor hebben? Die heb ik niet, wel voor cd's. Die mensen moeten ook eten, maar niet voor mp3.

Thanks again.
Mijn huidige MP3 collectie wordt zonder problemen door iTunes opgenomen.

Verwijderd

mountainbiker schreef op zondag 13 mei 2007 @ 21:38:
Kijk ook eens naar een squeezebox, kost 300 euro in de wifi uitvoering.

Heb ik zelf ook in de woonkamer om flac, mp3, ogg enz. op mijn stereo af te spelen.

Alternatieven in dezelfde richting;

Pinnacle SoundBridge
Sonos
Terratec Noxon 2 Audio
Yup..

En dan in combintie met bv. een NAS van Synology.
Die kan naar die squeezebox prima streamen. Geen PC's meer aanhebben, alles zo direct uit de NAS.
Heb zelfde Synology DS-107.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ben zelf bezig met het ontwikkelen van software voor op een ARM NAS-systeempje dat muziek vanaf de NAS richting een Airport Express streamt. De bediening loopt via een grafische interface die op een PC of een iPaq draait. Ik maak dit in principe voor mezelf maar het lijkt erop dat je zelf ook zoiets zoekt. Dan ben je met een NAS van 250 euro en een paar Airport Expressjes klaar. Een iPaq (gebruik zelf de HP hx4700) maakt het natuurlijk wel echt af qua gebruiksgemak.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03 06:32
De afstanden zullen zijn;
Studeer kamer (linksboven) – keuken (linksonder) +/- 11 m
Studeerkamer – woonkamer (rechtsboven) +/- 8 m
Studeerkamer – slaapkamer (rechtsonder) +/- 13 mei 2007
Optioneel: badkamer met ligbad. (tussen woonkamer en slaapkamer) +/- 7m (leuk voor me meissie)
ik ben vergeten te vragen of je ook kabels kunt of wilt trekken. De afstanden vallen in ieder geval goed mee.
Een wat ´traditionelere´ multiroom oplossing gaat uit van een pc met meerdere geluidskaarten.
Via software als j river mediacenter (maar er zijn meer mogelijkheden) is dat prima te bedienen en dat kan ook bijv. via een web pagina vanuit je laptop. Als afstandsbediening zou je een RF model kunnen pakken (marmitek spul) en dat terugvertalen naar IR (bijv. combinatie pc control met powermid xl). JRiver heeft ook een ingebouwde webserver dus op die manier kun je het ook via je laptop bedienen.
Je kunt naar de keuken en de badkamer audiokabel trekken en versterkte speakers gebruiken, of ergens een (2e hands) versterker plaatsen en verder de speakerkabel doortrekken.

De tv in de woonkamer heb ik zelf rechtstreeks op de pc aangesloten en bij mij staat de pc aan de andere kant van de muur van de woonkamer. Ideaal in de zin dat je geen dure htpc kast nodig hebt en geen hele stille pc nodig hebt. Een usb met hub gaat van de pc naar de kamer en daar zit een MCE ontvanger (met afstandsbediening). Een dockingbay zou mijzelf niets lijken want ik wil de laptop niet kwijt zijn als ik een divx of zo afspeel. Iedere keer aansluiten lijkt me ook onpraktisch. Los daarvan zou je voor het geluid ook gewoon een kabel kunnen trekken vanaf de pc. (jammer dat je versterker geen digitale ingang heeft)

mijn vraag mbt het multizone vs centrale storage had betrekking op het feit dat de meeste afspeelapparaten met netwerkaansluitingen de gegevens van de pc (of nas) halen en je dat moet sturen met hun eigen afstandsbediening. Bijv. bij een kiss-dvd speler met netwerkaansluiting of een terratec noxon (die ik ook allebei toevallig heb) werkt dat zo.
Die apple airport express kende ik niet maar het mooie is dat dat wel vanaf de pc gestuurd wordt en dat het apparaatje slechts een domme ontvanger is. Eigenlijk zou ik zoiets wel willen maar dan ook met beeld. De kiss dp 1600 schijnt push upnp te ondersteunen maar wat dat inhoudt?
M’n router komt (waarschijnlijk) in de gang te hangen en zal verbonden zijn met een UTP kabel met m’n pc… Toch een draadje.. :( Maar je bent gamer of niet.. :) Nog even te info. Ga een dockingbay kopen voor mijn laptop in de woonkamer om ook naar m’n tv te streamen.

Ben trouwens ook in het bezit van een MDA vario 2 (artemis) met windows mobile 5 en wifi. Ik heb getracht een remote desktop aan te maken, moet ik nog even induiken... 8)7

Ik ben benieuwd naar je oplossing.
ah, een vario2 heb ik ook al eentje. Via de eerder genoemde webinterface kan je natuurlijk e.e.a. In het verleden gebruikte ik netremote (http://www.promixis.com) maar dat vind ik nogal erg prijzig worden tegenwoordig. Was wel leuk: twee weg verkeer vanaf pda naar pc. Zie deze thread: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=3595.25
doe er nu alleen niets meer mee.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

maxtrash schreef op maandag 14 mei 2007 @ 01:30:
Eigenlijk zou ik zoiets wel willen maar dan ook met beeld.
http://www.apple.com/nl/appletv/

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Hartelijk dank voor jullie reacties....

Momenteel ben ik aan het uitzoeken wat het beste bij m'n wensen past en uiteraard budget.

Eerst leren over alle technieken en mogelijkheden, maar zodra ik meer weet zal ik het direct posten

Mvg
Mx.

• Romke
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Mijn oplossing zou zijn:

In de woonkamer een AppleTV, iTunes op je PC, in de badkamer een Airport Express in bridge mode zodat 'ie je draadloze netwerk ontvangt en AirTunes remote speakerset speelt.
Je bezoek kan dan eventueel je AppleTV zelf bedienen, jij zult je Airtunes zelf moeten bedienen vanaf je pc, of via RDP met je MDA.
In de keuken zet je dan je laptop neer als je daar bent.
iTunes Library delen en gaan met die banaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Romke op 20-05-2007 17:20 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Ik heb ervaring met de prdoucten van Sonos, die heel gemakkelijk te installeren en bedienen zijn. Iets boven je budget, maar het is echt de moeite waard.
Controller
Afbeeldingslocatie: http://www.sonos.com/graphics/products/cr/cr100/cr100_hero.jpg
Basestation
Afbeeldingslocatie: http://www.sonos.com/graphics/products/zp/zp80_hero.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2007 17:58 ]

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Thanks for the input!
@anti-XP Dat is een oplossing. AppleTV moet ik (ook) nog ff over lezen. Het is een oplossing waarbij ik toch met m'n laptop moet slepen... dan niet helemaal de bedoeling... Maar misschien moet dat maar.

@ M.D. Sonos ziet er goed uit en heeft goede recenties. Echter het ligt wel buiten mijn budget. Ik ga alles na de verbouwing van m'n huis aanschaffen, maar verwacht niet dat ik extra geld heb. Dus zie het, helaas, niet zo snel gebeuren...

• Rickstah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Mx7733 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 21:14:

Thanks again.
Ik gebruik sinds een aantal dagen een Apple Airport Express omdat ik ongeveer hetzelfde als jouw wilde bereiken in huis :)

En het bevalt prima :) mogelijkheden zijn uitstekend, en de werking geweldig :)
En het mooiste is dat je het niet persé Itunes hoeft te gebruiken om af te spelen :)
Ik gebruik nu Winamp moet een plugin voor Airport. Werkt perfect!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Conan schreef op maandag 21 mei 2007 @ 15:45:
[...]

Ik gebruik sinds een aantal dagen een Apple Airport Express omdat ik ongeveer hetzelfde als jouw wilde bereiken in huis :)

En het bevalt prima :) mogelijkheden zijn uitstekend, en de werking geweldig :)
En het mooiste is dat je het niet persé Itunes hoeft te gebruiken om af te spelen :)
Ik gebruik nu Winamp moet een plugin voor Airport. Werkt perfect!
Kijk,... das goed nieuws... heb het niet zo op I-tunes... Bepaal graag zelf hoe ik aan m'n muziek, films kom...

• Kadonder
  • Laatst online: 07-03 18:54
Even voor de duidelijkheid.. iTunes is niets anders dan een vervanger van bijvoorbeeld Winamp of Windows Mediaplayer. Je kan dus je eigen muziek,films en dergelijken in iTunes zetten. Alleen in de iTunes Store kan je legaal downloaden maar het is dus niet verplicht. ;)

• Romke

Romke

Dieselhead

Mja, iTunes kan ook gewoon met MP3's omgaan?
Ik heb ook al mijn MP3's gewoon in iTunes, en daar maakt 'ie geen enkel probleem van.
Ik heb ook nog nooit wat in die store van ze gekocht.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Ow okay,

Was in de veronderstelling dat I-tunes niet met muziek werkt zonder licenties. Toch maar eens bekijken.

Op dit moment ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn mbt:

Een NAS in combinatie met Airport Express/ Apple TV. Terwijl pc uitstaat muziek draaien. En alternatieven voor als ik my room my Music wil doen. Bijvoorbeeld twee geluidskaarten in 1 pc. Of streamen vanaf pc en laptop…

Het is een lastig vraagstuk,.. maar met hulp komen we er wel!
8)7

• Romke

Romke

Dieselhead

Niet zomaar iedere NAS kan iTunes libraries sharen.

Ik heb er bijvoorbeeld mn powermac voor aan staan, zodat ik op mn macbook toch van al mn muziek kan genieten, en op school geen gezeur heb met nummers die niet gevonden kunnen worden omdat ze op mn server staan.

Ik heb het ook geprobeerd met Linux, via avahi en howl, maar dat is me nog niet gelukt.
Zoiets zou je kunnen proberen met een Linux-based NAS, dan kun je in elk geval je Apple TV bedienen van muziek.

[ Voor 6% gewijzigd door Romke op 22-05-2007 11:49 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Anti-XP schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 11:49:
Niet zomaar iedere NAS kan iTunes libraries sharen.
Als het beestje Linux draait kun je er zo Firefly op draaien. Ik heb op mijn NAS zelfs twee keer Firefly draaien: eentje met de database van mij en eentje met die van m'n vriendin.

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Exirion schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 13:56:
[...]

Als het beestje Linux draait kun je er zo Firefly op draaien. Ik heb op mijn NAS zelfs twee keer Firefly draaien: eentje met de database van mij en eentje met die van m'n vriendin.
Eeehmm.. wat is Firefly? Kom meerdere vermeldingen tegen,... waaronder een serie. Kan in principe op me NAS komen.

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Mx7733 schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 18:10:
Eeehmm.. wat is Firefly? Kom meerdere vermeldingen tegen,... waaronder een serie. Kan in principe op me NAS komen.
Zoek maar eens op mt-daapd (de oude naam).

Ook een linkje dan maar: http://www.fireflymediaserver.org/

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 22-05-2007 20:29 ]

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Oke, beste mede-tweakers,

Het is even geleden, maar het onderzoek is nog in volle gang. :) Vandaag en morgen even rust, dus weer tijd voor een tussenstand en wat onderzoek...

Het is duidelijk dat een NAS een goede optie is als einddoel. Dit heeft echter veel voeten in aarde, prijs,software en besturing, en aangezien de verbouwing nog wel even duurt, moet ik dat onderzoek nog even uitstellen.

Daarom ga ik de volgende tussenoplossing onderzoeken:
Het schijnt dat je onder XP meerdere sessie langs elkaar heen kan laten lopen. Twee geluidskaarten in een pc wordt niet aangeraden, maar misschien kan ik onder iedere sessie een kaart apart aansturen? En met m'n MDA bedienen( iets met remote desktop of VNC) .Dit moet ik nog bekijken... Vervolgens het geluid streamen via airport express. Knutsel wel iets elkaar om het draagbaar te maken, materiaal genoeg :P

Investering dus ver:
1 x geluidskaart
2x airport express
1x remote desktop software
1x geluids setje in de keuken of pc boxjes of set met line in
(materialen... die heb ik wel)

Bij elkaar ~ 400 euro

Nu ben ik verre van expert als het gaat om remote desktop via MDA, dus of het lukt? Heb iig een stuk of 20 bookmarks uit forums (meeste GOT ;) ) en software producten, dus informatie genoeg. Heb je wat te doen.. Naast het verbouwen van m'n huis dan 8)7

to be continued...

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 20:42
mischien is een plutohome.com systeem ook wel leuk voor je. deze doet ook wat je wil en zelfs meer. het is een leuk domatica systeem waarbij je het zo gek kan maken als je zelf wil.....
Pluto is the only all-in-one solution for your home that seamlessly combines media & entertainment, home automation, security, telecom and computing.
You can control your whole house with a mobile phone, a touch-screen tablet or a web-interface. A Pluto system is like an appliance - not a computer. It is self-configuring, maintaining and updating. No technical skills are required to use or install Pluto.
Pluto is above all simple. The devices are all plug and play. Pluto is also an open platform, offering unlimited expansion potential, and requiring no special cabling.
This is Pluto: a complete, comfortable and secure solution for your home.

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03 14:04
Zou ook gaan voor de NAS in combinatie met bijvoorbeeld de Squeezebox, dan kan je pc uitblijven en is je muziek overal beschikbaar. De software van de Squeezebox kan je gemakkelijk op een NAS installeren.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
_-_bram_-_ schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:06:
Zou ook gaan voor de NAS in combinatie met bijvoorbeeld de Squeezebox, dan kan je pc uitblijven en is je muziek overal beschikbaar. De software van de Squeezebox kan je gemakkelijk op een NAS installeren.
Als je een beetje handig bent met "Howto's" dan lukt dat wel idd. En je hoeft die installatie nog niet eens zelf te doen. Er zijn ook winkels (online) waar ze de Slimserver-software (benodigd voor de Squeezebox) gewoon voor je op die NAS zetten.

Zelf heb ik een NAS van Synology en twee Squeezeboxen thuis staan. De NAS en de eerste Squeezebox zijn via een kabeltje aangesloten op het thuisnetwerk, de tweede Squeezebox draait draadloos. Het is kinderlijk eenvoudig allemaal en alleen voor het plaatsen van de muziekbestanden op mijn NAS heb ik nog een pc nodig.

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-03 23:15
Zelf heb ik een NAS van Synology en twee Squeezeboxen thuis staan. De NAS en de eerste Squeezebox zijn via een kabeltje aangesloten op het thuisnetwerk, de tweede Squeezebox draait draadloos. Het is kinderlijk eenvoudig allemaal en alleen voor het plaatsen van de muziekbestanden op mijn NAS heb ik nog een pc nodig.
Hoi D-e-n: ik overweeg een soortgelijke setup, maar vroeg mij het volgende af:

- Kan je op squeezebox 1 andere muziek afspelen vanaf je NAS dan squeezebox 2, oftewel je speelt 2 onafhankelijke playlists af vanaf dezelfde disk? Trekt-ie dat?

- Bestaat er een mogelijkheid om de 2 squeezeboxen te 'syncen' cq master-slave zodat beide dezeflde muziek afspelen? Stel ik zet squeezebox 1 in de slaapkamer, de ander in de woonkamer, en ik loop heen en weer tussen de kamers dat ik dan dezelfde muziek kan horen (en dan niet door handmatig dezelfde playlist in te stellen wat dat is dan weer extra gedoe en ook nog eens out-of-sync)? En hoe zit dat dan met bedienen mbv de remote control?

[ Voor 9% gewijzigd door js303 op 09-07-2007 16:58 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

Je NAS trekt het wel.
Ik denk dat je de squeezebox moet vergelijken met een soort van Apple TV.
Haalt z'n library via het netwerk op, zoals de Apple TV dat via iTunes doet.
Zo heb ik die firefly mediaserver op mn netwerk draaien.
Zo kunnen mijn ouders beneden met iTunes muziek luisteren, mijn zusje vanaf de PowerMac (zolang ze die heeft staan natuurlijk, hij blijft van mij >:)) en ik vanaf mijn MacBook allemaal naar verschillende nummers luisteren, terwijl ze allemaal op mijn Linux server staan :)

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-03 23:15
Ik heb even op de site van slimdevices gekeken en hierop staat het volgende:
Synchronize music to more rooms—Broadcast the same music or independent streams to 2, 10 or even 20 rooms by adding players to stereos in each location.
Dus volgens mij doet dat precies die 2 zaken die ik wil :)

Handleiding:
Controlling Multiple Squeezeboxes with one SlimServer
Any number of Squeezeboxes on your local network can connect to a single
SlimServer. Each player operates independently of the others, so you can
play different music on each one. You can also synchronize them to play the
same music in every room of your house simultaneously.

[ Voor 42% gewijzigd door js303 op 09-07-2007 18:00 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
js303 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:55:
[...]

Hoi D-e-n: ik overweeg een soortgelijke setup, maar vroeg mij het volgende af:

- Kan je op squeezebox 1 andere muziek afspelen vanaf je NAS dan squeezebox 2, oftewel je speelt 2 onafhankelijke playlists af vanaf dezelfde disk? Trekt-ie dat?

- Bestaat er een mogelijkheid om de 2 squeezeboxen te 'syncen' cq master-slave zodat beide dezeflde muziek afspelen? Stel ik zet squeezebox 1 in de slaapkamer, de ander in de woonkamer, en ik loop heen en weer tussen de kamers dat ik dan dezelfde muziek kan horen (en dan niet door handmatig dezelfde playlist in te stellen wat dat is dan weer extra gedoe en ook nog eens out-of-sync)? En hoe zit dat dan met bedienen mbv de remote control?
Dat synchen gaat wel. Ik gebruik het zelf in principe niet maar ik heb het wel eens even geprobeerd en volgens mij "volgen" de beide Squeezeboxen elkaar dan zover dat de ene ook aanspringt als je de andere aanzet. Maar je kan ze met de afstandbediening ook weer uitsynchen zeg maar.

De beide apparaten draaien gewoon los van elkaar verder en benaderen de NAS ook apart van elkaar. Of je NAS twee onafhankelijke playlists trekt zou ik niet weten, dat heeft alles met je NAS te maken denk ik. Als de muziek eenmaal speelt bouwt de Squeezebox ook een buffer op dus als een playlist eenmaal is ingeladen dan hebben ze denk ik niet zo'n last van elkaar.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-03 12:52

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je bereid bent je volledige budget hier aan uit te geven, dan zijn die Squeezeboxjes hele leuke speelgoedjes. Ik heb zelf echter een stuk goedkoper een vergelijkbare oplossing gehad, namelijk met een Linksys WMA11B. Dit ding kan je op een TV aansluiten en daarop kan je dan foto's kijken en muziek luisteren die vanaf een PC gestreamd worden. Het apparaat is standaard alleen te bedienen als het aan een TV hangt, maar het is zeer eenvoudig om er een aangepaste firmware in te laden die kan connecten met Slimserver, de software die ook voor de Squeezebox gebruikt wordt. Dan is de TV in principe overbodig.
Nadeel is wel dat de WMA11B er niet zo gelikt uitziet en ook niet over een LCD-scherm beschikt. Het voordeel is dat je de apparaatjes al voor een paar tientjes in huis haalt, itt de forse prijs van een Squeezebox.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1