Acer 26" scherm en 1080p films

Pagina: 1
Acties:
  • 453 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Ik overweeg om mijn thuis-pc te upgraden naar een systeem dat volledig geschikt moet zijn voor de nieuwste films. Nou kun je hier het Acer 26" scherm voor gebruiken, die een resolutie aan kan van 1920*1200.

Probleem is echter dat de films 1920*1080 zijn. Is het zo dat mediaspelers dit gewoon negeren? Dit lijkt mij het meest logisch, maar ik zie ook overal verhalen op internet van beelden die zouden worden uitgerekt. Iemand een idee?

En een andere vraag. Je hebt best wel een aardige videokaart nodig voor dit zaakje toch? Deze maand komt het één en ander aan nieuw spul uit zag ik, dus dat wordt dan nog maar even afwachten. Het liefst wil ik later dit jaar dan ook overstappen op een quadcore met X38 chipset, maar die is toch nog lang niet betaalbaar :P.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:26

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan natuurlijk ook in dit topic kijken:
\[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 19

Maar om een antwoord op je vraag te geven. Ik bezit het Acer 26" scherm :) AL2623W.

Ben er zeer tevreden mee. Zolang je er een pc op aangesloten hebt die 1920x1200 kan weergeven zou het geen probleem moeten zijn met 1080p films (je hardware moet natuurlijk ook krachtig genoeg zijn, CoreAVC doet wonderen met H264 video). Je hebt dan gewoon kleine zwarte balkjes boven/onderin beeld. Afhankelijk van het afspeelprogramma dat je gebruikt kan je dat wegzoomen/uitrekken als je dat wilt.

Deze monitor heeft GEEN 1:1 pixel mapping, dus maakt niet welke reso je erin stopt, alles wordt uitgerekt. Tenzij je dat in je Nvidia drivers aanpast (op ATI kaarten heb ik het nog niet werkend gekregen). Dus stel je wilt er een digitale decoder/bluray/hd-dvd speler etc. op aansluiten, dan zal die 1920x1080 opgerekt worden to 1920x1200, wat dus jammer is, want dan wordt het waziger. Wanneer je van pc kijkt is dit dus niet het geval.

Voor in windows werken en films kijken zou alles vanaf ATI 9000serie en Nvidia 6 serie genoeg moeten zijn. Aangezien die alleen de resolutie moet kunnen weergeven. Wil je kunnen gamen op de native resolutie heb je wel wat zwaarder geschut nodig.
Zelf heb ik een X1900XT 512MB, maar ik speel niet echt games meer.. de keren dat ik het even getest heb, ging het vloeiend (voor mij is vloeiend alles boven 35-50 fps (afhankelijk van game), zonder framedrops) voor rest van mn specs, check de link in mijn sig.
Dennis schreef op zondag 13 mei 2007 @ 09:48:
offtopic:
Ik zie trouwens dat je in Amsterdam studeert. Woon je daar ook?
offtopic:
Ik heb mn profiel geupdate ;), daar kan je het nu zien, waar ik woon, niet in Amsterdam dus, wel in de buurt.

[ Voor 29% gewijzigd door BiG-GuY op 13-05-2007 12:48 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:53
Dank je voor het antwoord. Ik had daar al gekeken en wist dat jij het scherm had maar het leek me beter even een nieuw topic te openen :).

Het gaat mij inderdaad om het afspelen van content via Windows; ik heb niet echt de behoefte om apparatuur zoals de xbox360 er direct op aan te sluiten.

offtopic:
Ik zie trouwens dat je in Amsterdam studeert. Woon je daar ook?