[SB600] batterijproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46
Ik heb en SB600, die een beetje vervelend doet. De batterijen maken vaak geen contact meer, omdat de veertjes binnenin niet hard genoeg meer duwen. Al een paar keer die dingen omhoog/opzij geduwd met een schaar, maar nu helpt dat niet genoeg meer. Omdat ik hem binnenkort weer nodig heb, heb ik er wat aluminiumfolie tussen gepropt, zodat hij nu weer tijdelijk werkt. Maar dat is wel heel erg tijdelijk.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben? Kost dat veel om te laten repareren, of is het goed zelf te doen? Überhaupt iemand die al zijn SB600 open heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt me dat dit gewoon onder garantie valt, als die nog niet verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 12:10
Je kan natuurlijk zelf gaan knutselen; Zoek een ander (oud) apparaat/speelgoed etc. op die battarijen gebruikt, als het alleen om de veertjes gaat kan je proberen om ze te vervangen. Ik weet niet hoe de veertjes bij de SB600 zitten, maar ik heb het zelfde idee bij mijn oude camera gebruikt, daar zaten de veertje op het batterijen klepje (ja raar hè?).

Dit scheelt iig een hoop gedoe qua opsturen etc.

Pas wel op als je die flitser zelf open gaat maken (liever niet) ik hoor wel eens dat je grote schokken kan krijgen.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Nolani: ik weet hoe een flitser werkt: in een condensator wordt een waanzinnig hoog voltage opgebouwd zodat er een flits afgegeven kan worden.

@wilko: vziw is die al verlopen. Ik had in mijn recht gestaan als ik er een jaar geleden mee terug was gegaan, maar toen had ik hem de week erop nodig voor mijn vakantie. Dus vandaar met de schaar teruggebogen, en dan is het probleem dus verholpen. Ga dan maar garantie claimen voor een probleem wat er niet is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, vind het wel opvallend. Heb dit soort problemen nog niet meegemaakt bij mijn SB600 of uberhaubt de SB800. Die van mij is overigens ook al even buiten de garantie...

Weet je zeker dat het komt door de veertjes die niet hard genoeg drukken? Wat heel belangrijk is, houd de contact punten (+ en - zijde) van een batterij altijd schoon, pak de batterijen daar nooit vast. Ik maak ze zelfs altijd even schoon als ik ze ga opladen of zelfs voordat ik ze in de flitser stop. Zo hoop ik de contactpunten in de flitser zelf ook schoon te houden.

Zorg verder ook voor schone contactpunten tussen flitser en body en tussen objectief en body. Als er ergens iets vies is, kan dit de oorzaak zijn dat je D70 gaat protesteren en geen foto's meer maakt of iig heftig staat te bokken. Ook (bijna) lege batterijen in je flitser kunnen je deze nachtmerrie leveren tijdens een shoot. Als je AF-assist het niet meer doet en of je flitser traag laad, dan is het zeker een teken om je batterijen te vervangen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Het is echt de batterij: het schermpje valt uit/gaat niet aan. En het komt echt door de veertjes: de batterij komt met de plus-pool amper boven het plastic uit, je kan hem niet met je nagels eruit halen (zoals de batterijen met min-pool boven).

Als jouw SB-800 buiten garantie valt, hoef ik mijn bonnetje niet op te zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Mijn SB800 zal nu net buiten de garantie vallen, mijn SB600 viel er al een jaar buiten (maar is inmiddels verkocht). Dezer dagen zal er een nieuwe SB800 op m'n deurmat vallen...

Ik blijf het overigens vreemd vinden. Die veren moeten dusdanig geconstrueerd zijn dat ze niet ingeveerd blijven zitten. Ze moeten somehow verbogen zijn. En zoiets gebeurd niet omdat er vol continu een batterij in zou zitten. Want dan had ik zoiets ook moeten ervaren in 2 jaar tijd. (Mijn batterijen zitten er nagenoeg altijd in). In het geval wat jij hebt meegemaakt, ga naar de winkel voordat je zelf iets klust, geef het aan dat iets niet werkt, laat het het liefst ook noteren. Fix het zelf als je weinig tijd hebt en probeer zo min mogelijk te beschadigen. En als je terug komt en meer tijd hebt om het te laten repareren binnen de garantie, zsm terugbrengen. Binnen een half jaar na het ontdekken van het probleem. Zo zit de ik dacht europesche wetgeving in elkaar. Blijf je er langer mee wachten, dan heb je geen recht meer. Als je een paperclip tactisch had omgebogen, had je het ongetwijfeld ook met zo min mogelijk (lees: geen) schade kunnen doen volgens mij.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik had mijn SB600 eerder dan jij je SB800, als ik het me goed herinner (blundertje op MSN :X). Garantie zal er niet opzitten. Het is simpelweg een veertje wat verbogen is, misschien gewoon een productiefoutje.
Pagina: 1