Toon posts:

Onderklokken EVGA 8600GTS

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De meeste tweakers willen overklokken, maar ik dus niet :P

Mijn videokaart (EVGA 8600GTS) is helaas een grote warmtebron (idle: 48 tot 50 graden). Nu wil ik 'm met RivaTuner (v2.01) gaan onderklokken. Dit wil ik doen omdat ik deze kracht in Vista niet nodig heb, en ik 'm wanneer ik ga gamen kan terugklokken naar het origineel. Ook zou de kaart dan minder warmte moeten produceren, en minder energie verbruiken.

Nu heb ik een vraag, omdat ik toch altijd zeker wil weten dat het geen kwaad kan.

Onderklokken is goed voor de kaart (neem ik aan), maar kun je ook te ver onderklokken zodat de zaak niet meer werkt of iets stuk gaat? Kan ik dus te ver (nouja, te dichtbij :P) onderklokken? Hoeveel "Mhz" raden jullie mij aan als grens?

Gegevens van mijn kaart uit Rivatuner:

Core clock / ROP domain: 675 Mhz
Core clock / Shader domain: 1458 Mhz
Memory clock: 1008 Hmz
Core temperature: tussen 48 tot 50 graden celcius (idle)

Ik kan natuurlijk de core en memory clock veranderen. De core produceert toch de meeste warmte(?), dus dacht ik er zelf aan om de core terug te klokken, en met de memory clock niet te gaan spelen.

Tips zijn welkom!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 19:59

Bravo

Second Best

Ik kan me heel sterk vergissen, maar volgens mij heb je al twee verschillende profielen voor je videodrivers. Eentje voor de games met de normale snelheden (3D), en een tweede profiel voor als je op je desktop gewoon aan het surfen bent en je al die kracht niet nodig hebt (2D), waarbij je videokaart dus al wordt ondergeklockt.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Hetzelfde als met overklokken, een kwestie van zorgvuldig uitproberen en stapje voor stapje kijken wat stabiel is. In principe zou het geen probleem moeten zijn. Pas alleen wel op als je met voltages gaat rommelen.

[ Voor 18% gewijzigd door RoadKill21 op 12-05-2007 21:38 ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Persoonlijk zou ik eerder met de Vcore gaan spelen ;) ( Vcore -> spanning over de proc )
Nu kan ik hier wel een paar formules neer zetten, maar ik gok, dat je daar niet echt veel mee kan.

Googel er maar eens op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie iets daarover staan:

[Enable driver-level hardware overclocking] met 3 profielen:

- standard 2D
- low power 3D <- met deze kan ik niks, dus blijven die eerste en derde over!
- performance 3D

Ze staan allemaal op hetzelfde ingesteld, dus 675Mhz en 1008Mhz.

Ik neem aan dat ik de [standard 2D] moet onderklokken, maar tot hoelaag kan ik gaan? Wat is aan te bevelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 21:37 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
On a related note, NVIDIA has also said that in a break from the past, these new cards will have identical clocks for both 2D and 3D mode. In other words, the clock speeds are no longer lower for 2D and then increased when running 3D applications. NVIDIA feels that with the modest TDP of the GeForce 8600/8500 series, there is little power savings to be had by doing so. While we would beg to differ on this matter, the fact is that Windows Vista does continuously utilize the GPU to keep its fancy Aero user interface running slick and pretty. Drawing notes from history, Vista (fortunately or unfortunately) will very likely be the defacto operating in time and as such NVIDIA's decision sounds valid. However, Win XP users could have still benefited from further power savings if NVIDIA opted to still operate the GPU with dual clock speeds. Looking at the future usage model and in the perspective of easing GPU design, we can understand this decision.

zie http://www.hardwarezone.c...ws/view.php?cid=3&id=2237

Dit verbaast me erg dat ik daar eigenlijk nog niemand over heb horen klagen...!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

punt is dat idle hij maar heel weinig minder gebruikt als je niet met de Vcore begint te knoeien, alleen als je de Vcore verlaagd kan je wat winnen, maar daarvoor moet je er een aangepaste bios in flashen en dat had ik niet gedaan voor dit doel omdat je er nogsteeds maar weinig mee winnen gaat en de kans op problemen relatief (tenopzichte van de 'winst' en de kans op echte winst) groot is.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Mijn 7600GT liep raargenoeg altijd vast als ik onder de standaard snelheid kwam.

Ik had een XXX edition en die liep stock 590Mhz
onderclocken tot 560 (normale stocksnelheid) ging nog wel, maar daar onder was een ramp :'(

Audi S3

Pagina: 1