| Reden |
|---|
| Volgend jaar vertrek ik naar Delft om Civiele Techniek te gaan studeren. Daarvoor heb ik een nieuwe pc nodig omdat de oude gewoon te oud geworden is. Het is een 2400+ met 1 GB geheugen en een GeForce FX5200. Niet echt ideaal om in deze tijden mee te werken. |
| Budget |
| Het budget gaat ongeveer rond de €1000,- liggen. |
| Doel |
| Het plan is om deze pc te gebruiken om alle applicaties goed te kunnen draaien die ik nodig heb, AutoCad/Photoshop/Office. Daarnaast wil ik af en toe een spelletje spelen maar hoef ik geen FPS wonder in handen te hebben. Een allround bakje dus wat bovendien een lange levensduur moet hebben. Daarom ga ik in tegendeel tot mijn vorige pc enkel onderdelen van een goed merk kopen. In tegenstelling tot mijn vorige pc met een Sweex kast en bijbehorende voeding. |
| Samenstelling |
Hier volgt dan de samenstelling van mijn systeem wat ik heb samengesteld bij verschillende webwinkels om een zo breed mogelijk aanbod te creëren. Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) Prijs: €195,- Dit lijkt mij momenteel de beste processor qua prijs/kwaliteit. Hoef ik niet meer over te zeggen denk ik zo. Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) Prijs: €19,- Lijkt me ook duidelijk, goedkoop en een goede koel prestatie. Bovendien maakt hij niet te veel lawaai. Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Prijs: €146,- Goed moederbord met een lekkere chipset, heb voor een D achter het typenummer gekozen omdat ik mijn schijven in Raid0 wil gaan draaien. Verder zitten alle overbodige functies op dit moederbord. 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G) 2x Prijs: €146,- Jawel 1GB *2 *2 = 4GB. Ik kies voor 4 GB werkgeheugen omdat het momenteel gewoon erg goedkoop is. Verder zal ik later nooit weer precies hetzelfde geheugen vinden, nu heb ik vier dezelfde reepjes. 4GB lijkt me in de toekomst gezien ook niet overdreven veel, vooral met de dollar koers momenteel. Dit betekend wel dat ik voor Vista64 moet gaan kiezen. Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) Prijs: €70,- Twee maal 320GB, dit omdat ik de schijven in Raid0 wil laten draaien. Daarvoor heb je twee schijven nodig en 600GB moet toch genoeg zijn. Verder is de .10 serie erg sterk had ik gelezen dus twee mooie schijven.Heb hier toch maar 1 maal van gemaakt. Ik kan het geld beter stoppen in dubbel werkgeheugen, het rendement zal daar veel beter mee zijn. Antec Nine Hundred (ATX, Geen PSU, Zwart, Window) Prijs: €90,- De keuze voor een kast is redelijk simpel maar toch heel moeilijk. Na jaren in een Sweex kast gekloot te hebben is het tijd voor een beter exemplaar. Kwam dit exemplaar tegen in de BBG en vond het een zeer nette kast. Veel koel mogelijkheden wat ik ook erg belangrijk vind. Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX) Prijs: €42,- Er hoort nog een voeding in bovenstaande kast. Heb weinig verstand van voedingen maar volgens mij is deze een tijd geleden erg populair geweest onder tweakers. Verder denk ik dat het wattage hoog genoeg is om mijn systeem draaiende te houden. NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zwart) Prijs: €31,- Ja er is een tweaker die nog zonder DVD brander leeft. Toch wel hard nodig in een nieuwe pc, hiervoor dus een mooi exemplaar uitgezocht. Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM 1 pack, 64-bits Prijs: 87,- De eerste keer dat ik een OS koop Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart) Prijs: €350,- Al besteld |
| Probleem |
| Het is misschien opgevallen, er mist een videokaart. Vorige keer ben ik daar de boot in gestapt door stoer een FX5200 te kopen. Ik had de nieuwste lijn van Nvidia te pakken en was daar reuze blij mee |
| Vragen??? |
| 1. Is dit type geheugen aan te raden, werkt het goed samen met mijn Asus moederbord en is het niet te traag. Ik zie veel mensen met geheugen van 240 euro per 2GB. Is dat alleen om over te clocken of niet? Hoe zit dat precies. 2. Wat voor videokaart moet ik nemen en waar moet ik op letten? Ik zelf had nu de X1950 Pro met 512mb in gedachten. Is dit een goede keus en is het een must om 512 mb te hebben icm een 22" monitor. 3. Nog tips/aanbevelingen? |
Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)