[XP] Boot probleem na nieuw moederbord*

Pagina: 1
Acties:
  • 888 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XTWarrior
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Nadat mijn Asus P4P800E-Deluxe moederbord was overleden, heb ik onlangs een MSI P4M800 moederbord aangeschaft om zo mijn computer weer op de been te helpen.

Nu start ik mijn pc op maar krijg, na een paar seconden van het WinXP opstartscherm te zien, een 'no signal' error in beeld en wordt er mij een reboot van het systeem voorgeschoteld.

Weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?
Ik heb nu dus een MSI P4M800 moederbord, 3.2Ghz Processor, 1Gig RAM, WinXP.
Op het moederbord na is er niets veranderd.

Is dit misschien het befaamde 'als-je-iets-aan-je-hardware-veranderd-maken-we-je-het-leven-zuur' systeem van Microsoft? Zo ja, hoe kom je daar voorbij?

Verwijderd

Ehhh is je windows niet behoorlijk moederbordverbonden en zodoende bij een nieuw moederbord je ook een nieuwe install moet doen (ivm drivers?)

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Je zou kunnen proberen in de veilige modus alle drivers te verwijderen uit apparaatbeheer... Persoonlijk zou ik gewoon windows opnieuw installeren, dat geeft toch vaak een stabieler systeem. Met veilige modus kan je dus nog altijd een backup maken van je bestanden.

[ Voor 16% gewijzigd door Jakkus op 12-05-2007 19:57 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

XTWarrior schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:53:
Is dit misschien het befaamde 'als-je-iets-aan-je-hardware-veranderd-maken-we-je-het-leven-zuur' systeem van Microsoft? Zo ja, hoe kom je daar voorbij?
Ehh nee? Als jij XP installeert, installeert XP ook alle benodigde drivers voor jouw systeem. Dus als je opstart verwacht ie dan jouw oude moederbord en jouw oude ATA-controller. Als je die opeens veranderd door een andere werkt het niet.
Dan moet je maar hetzelfde moederbord kopen. Of je moet Linux gaan gebruiken als je XP zo klote vind.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 12-05-2007 19:58 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Het is aan te raden om bij een moederbord-wissel toch echt Windows opnieuw te installeren, en al helemaal als je wisselt van chipset (van een Intel 865PE naar wat je nu dan ook gebruikt).

Dit ligt dus niet aan het systeem van Microsoft, maar aan je eigen onkunde.

• XTWarrior
Jakkus schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:56:
Je zou kunnen proberen in de veilige modus alle drivers te verwijderen uit apparaatbeheer... Persoonlijk zou ik gewoon windows opnieuw installeren, dat geeft toch vaak een stabieler systeem. Met veilige modus kan je dus nog altijd een backup maken van je bestanden.
Veilige modus geeft echter hetzelfde probleem.
Meh :(
Dan denk ik dat ik mijn Knoppix DVD maar op ga scharrelen om datgene wat van de C-schijf bewaard moet bljiven te backuppen.

• XTWarrior
Exorcist schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:57:
Het is aan te raden om bij een moederbord-wissel toch echt Windows opnieuw te installeren, en al helemaal als je wisselt van chipset (van een Intel 865PE naar wat je nu dan ook gebruikt).

Dit ligt dus niet aan het systeem van Microsoft, maar aan je eigen onkunde.
Onwetendheid is iets anders dan onkunde. :)
Daarbij: Als je systeem zo onder z'n pootjes vandaan wordt geramd (d'r zit een groot schroeigat in de southbridge op 't oude moederbord), en je weet niet dat dat zo werkt, dan kan je wel begrijpen dat iemand kan gaan proberen om 't te doen zoals ik 't deed.
En anders had ik 't altijd nog wel geprobeerd om 1 en ander te backuppen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

XTWarrior schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:00:
[...]
Onwetendheid is iets anders dan onkunde. :)
Daarbij: Als je systeem zo onder z'n pootjes vandaan wordt geramd (d'r zit een groot schroeigat in de southbridge op 't oude moederbord), en je weet niet dat dat zo werkt, dan kan je wel begrijpen dat iemand kan gaan proberen om 't te doen zoals ik 't deed.
En anders had ik 't altijd nog wel geprobeerd om 1 en ander te backuppen.
Proberen kan altijd, ik heb zelf op zich best wat meoderborden vervangen door compleet andere zonder Windows opnieuw te installeren. Een keer zelfs van een Nforce 2 naar een i865PE. Puur geluk denk ik ;)

Het ging mij er meer om dat je de schuld lijkt af te schuiven op Microsoft, terwijl dit toch simpelweg meestal niet gaat werken op deze manier :)

• XTWarrior
Exorcist schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:06:
[...]

Proberen kan altijd, ik heb zelf op zich best wat meoderborden vervangen door compleet andere zonder Windows opnieuw te installeren. Een keer zelfs van een Nforce 2 naar een i865PE. Puur geluk denk ik ;)

Het ging mij er meer om dat je de schuld lijkt af te schuiven op Microsoft, terwijl dit toch simpelweg meestal niet gaat werken op deze manier :)
Nou, nee. Dat niet zo zeer.
Maar omdat ik destijds veel hoorde van systemen die niet meer zouden werken na vervanging van bepaalde hardware dacht ik dat dat hier misschien ook het geval zou kunnen zijn (technisch wel, maar niet door de anti-piraterij gedachte van MS iig).
Ergens hoopte ik dat een telefoontje naar een nummer van MS misschien uitkomst had kunnen bieden.
Ah well...

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

SeatRider

Hips don't lie

booten met XP installatie CD-rom, kiezen voor nieuwe installatie, partitie aanwijzen waar je huidige XP op staat, setup gaat dan je bestaande installatie bijwerken. Heeft bij mij 3 moederborden lang gewerkt.

Toen ging ik over naar mac OS :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• XTWarrior
SeatRider schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:17:
booten met XP installatie CD-rom, kiezen voor nieuwe installatie, partitie aanwijzen waar je huidige XP op staat, setup gaat dan je bestaande installatie bijwerken. Heeft bij mij 3 moederborden lang gewerkt.

Toen ging ik over naar mac OS :)
Hmm... geen slecht idee. Even testen dan maar.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Was je Windows al niet beschadigd op het moment dat je andere moederbord overleed, normaal gesproken moet het wel kunnen.
Heb al menig moederbord verwisseld zonder XP er nieuw op te zetten, maar probeer eens die reply van hierboven de mijne, duurt wel even maar resultaat zal bevredigend zijn.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Iedereen heeft het hier over motherboard drivers enzo die verschillen, en natuurlijk klopt dat ook, maar het vertelde 'symptoom' klopt niet helemaal met de aangedragen oplossing :P

Bij SATA drivers mismatches hoor je een 'umountable_boot_device' e.d. te krijgen, niet dat je monitor uitvalt. De grote vraag is dus - doet je PC het wel 'gewoon' in safe modus, en dan met name het antwoord wat Jakkus geeft is denk ik erg interessant? :)

• XTWarrior
elevator schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:26:
Iedereen heeft het hier over motherboard drivers enzo die verschillen, en natuurlijk klopt dat ook, maar het vertelde 'symptoom' klopt niet helemaal met de aangedragen oplossing :P

Bij SATA drivers mismatches hoor je een 'umountable_boot_device' e.d. te krijgen, niet dat je monitor uitvalt. De grote vraag is dus - doet je PC het wel 'gewoon' in safe modus, en dan met name het antwoord wat Jakkus geeft is denk ik erg interessant? :)
Zoals ik al eerder had gezegd, in reactie op de opmerking van Jakkus, heb ik hetzelfde probleem met de safe mode.
Ik ben nu iig met een repair bezig. Kijken wat dat doet.

En wat bedoel je met een SATA driver mismatch?

EDIT: Het lijkt iig al iets meer te doen. PC is zojuist na de 'repair' opnieuw opgestart en ik zit nu in 'installing windows'. Ben iig al voorbij het opstartscherm.

[ Voor 9% gewijzigd door XTWarrior op 12-05-2007 20:37 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

elevator schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:26:

Die no-input melding kan ook gewoon komen door de reboot die volgt na de BSOD ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Het MSI P4M800 mobo heeft inderdaad een andere chipset (VIA). Reboots direct bij het WinXP bootlogo komen waarschijnlijk idd. door verkeerde hw (USB, AGP, IDE, etc.) initialisatie (logisch met andere hw.).
Zoals al eerder gepost, probeer gewoon WinXP opnieuw 'over de oude' heen te installeren. Grote kans dat het werkt, succes !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• XTWarrior
Right. Alles lijkt nu weer te werken.

Het leek er even op alsof ik letterlijk een schone C-schijf had.
De computer startte op na de repair en ik kreeg alle basic 'welkom-bij-windows' vragen.
Maar vervolgens kreeg ik m'n eigen aanmeld procedure weer.

Bedankt allemaal! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:31

SeatRider

Hips don't lie

The Rider strikes again :) Afbeeldingslocatie: http://www.bergie.nl/smilies/worshipwave.gif

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1