Toon posts:

Vastlopers Win XP...oorzaak : Raptor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik plaatst deze topic in opslagmedia, omdat ik vermoed dat het met m’n Raptor te maken heeft. Mocht het niet op z’n plaatst blijken in GoT, dan prima als het topic verplaatst wordt.

Sinds vanmiddag heb ik een aantal vastlopers gehad.
Het begon toen ik na even weggeweest te zijn van de PC boven kwam en zag dat de PC opnieuw opgestart was. Heb geen idee wat er gebeurd was, maar het was duidelijk dat ie geboot had. Vervolgens maar gewoon verder gegaan, weinig aandacht aan besteed.
Toen liep het systeem later nog eens vast, terwijl ik niets intensiefs deed. BSOD, kon de info niet lezen want die was te snel weg, scherm zwart, reboot. Ok, mooi klaar mee.
Beetje paniek. Later weer verder gegaan.
Na minder dan 45 min. weer een vastloper, nu geen BSOD, maar gewoon een hang, geluid sloeg over, muis bevroor. Ctrl+alt+del hielp niet.

Later binnen korte tijd na rebooten wederom twee vastlopers, geluid vast, muis vast, niks hielp meer.

Vervolgens maar in BIOS gedoken, clockfrequenties teruggezet. M’n systeem draait al een tijdje (maand of twee, drie) licht overgeklokt, mag geen bijzonderheid zijn en ik had hem uitvoerig gestress-test met Prime 95 op iedere core).
Alles staat nu op naturel.
Ik zag ineens in m’n BIOS dat m’n Raptor niet werd herkend (hier staat natuurlijk Win XP op) dus ik de PC maar uitgezet. Kabels gechecked. Weer aan. Raptor herkend, start weer op. Ergens na een tijdje voorzichtig wat dingen toen, toch weer een vastloper.

Ben nou wel een beetje in paniek, want ik weet niet wat er aan de hand is.

Wat heb ik zelf bekeken gedaan:
- Speedfan, alle temps in orde, niks hoogs, Raptor 35 graden, wat ie normaal ook is (33-35)
- In Speedfan SMART gechecked, performance bijna vol, fitness iets minder, maar nog steeds prima. Ook online in depth analysis zegt iets dergelijks. 87% fitness, 93 of 97% performance.
- Teruggeclocked.
- Alle SATA aansluitingen 1 poort opgeschoven (Raptor SATA 1->2, andere HDD naar 3, brander naar SATA poort 4)

Conclusie is dat ik het niet vertrouw. Schijf lijkt in orde, voelt ook niet warm aan, maar ja logischerwijs wil ik m’n data niet kwijt.

Wat is er recent gebeurd :
- Zomersetup fan’s in de kast geknald. Gisteren de laatste, in het window van m’n kast.
- Vorige week 2 andere fan’s vervangen door sneller draaiende fan’s (regelbaar)
- Vorig jaar met dezelfde setup aan fans gedraaid, niks aan de hand.
- Systeem draait eigenlijk al twee jaar als een zonnetje
- Geen ‘gevaarlijke’ sites bezocht.
- Verder aan hardware niks veranderd
- Vorige week wel kast beetje schoongemaakt.
- Printer nieuwe inkt vandaag, mag ook niks bijzonders zijn.

Wel heb ik een van me schijven, ik denk de Raptor, afgelopen maand, of mss twee, wel eens wat vreemde geluidjes horen maken..ik weet niet hoe een crash klinkt, of hoe je dat hoort, maar de PC reageerde dan even niet, er kwam wat “gebuzz” uit de kast en na even wachten deed ie het wel weer gewoon.

Ben er lichtelijk van in paniek, want de werktijd op de PC lijkt niet zo lang, alhoewel ik wel dit stuk nu in Word in 1x kan tikken.

Wat had ik aan bij de vastlopers :
- Soulseek
- AVG
- Winamp
- Explorer

In latere instantie geen winamp en soulseek meer aangedaan, maar alsnog vastlopers.

Heb gescand op virussen, maar tijdens het scannen loopt ie vast. Wel gaf AVG de 3e keer dat ik scande een “change” aan op het MBR (1e en 2e keer niet) en shell32 en user32 volgens mij, die gaf ie de 1e en 2e keer wel aan. Maar de pc liep dus vast tijdens het scannen.

Spybot en Ad-Aware wel met succes erover gegooid, 2 hits, weggegooid.

Wat nu? Hoe komt dit over….enig idee wat er aan de hand is? Kan er wat met de harde schijf zijn?

Ben bang dat als ik ga backuppen (DVD branden) dat ie dan mss tijdens het branden vastloopt.

Ik zie jullie hulp graag tegemoet! (en fijne zat. avond)

Edit, van de week heb ik wel de Windows XP updates uitgevoerd. zie net het artikel op de frontpage.
Misschien dat het daar mee te maken heeft?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Allereerst mn complimenten voor je topicstart, zo zouden anderen het ook moeten doen. Makkelijk leesbaar, veel info en veel zelf geprobeerd. Thumbs up!

Ik verdenk je voeding, volgens mij heb je daar nog niets mee gedaan? Controleer je spanningen eens. Kan dan namelijk goed zijn dat je HDD soms niet gevonden wordt, en je rare vastlopers krijgt.

Verwijderd

Ik ben het met de gene hierboven eens, mooie startpost _/-\o_

Het probleem dat je de BSoD niet kan lezen omdat hij dan meteen reboot, is te verhelpen.
In je BIOS staat een optie als: 'Reboot on error/Restart on error'.
Hoe het er staat weet ik niet precies, aangezien dat vaak verschilt per BIOS, maar het staat er wel.
Zet dat op off/disable en save de settings :)

Mocht je daarna weer een BSoD krijgen, dan kan je een of ander noteren en aan de hand van de foutcode's meer inzicht krijgen in het probleem.

Succes verder ;)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:11
Ik dacht onder het lezen meteen aan brak geheugen. Misschien een nachtje memtest laten draaien?

Verder kun je ook goed aan de slag met de aanwijzingen van mijn bovenbuurman :)

[ Voor 30% gewijzigd door Mint op 12-05-2007 22:46 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

bsod's komen toch ook in het windhoos logboek? dan zou je daar kunnen kijken

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 12-05-2007 22:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Zo kun je BSOD's lezen:
Klik met de rechtermuisknop op "Deze Computer"
Kies "Eigenschappen"
Ga naar het tabblad "Geavanceerd"
Beneden het kadertje, vind je "Opstart- en herstelinstellingen.
Klik daar op het knopje "Instellingen"
Dan opent er een venster, waar er in het midden van het scherm "Systeemfouten"
Klik dan het vakje "De computer automatisch opnieuw opstarten" uit
Druk op OK & nog eens op OK

[ Voor 11% gewijzigd door Keesk op 12-05-2007 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
adyta schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 22:46:
Ik dacht onder het lezen meteen aan brak geheugen. Misschien een nachtje memtest laten draaien?

Verder kun je ook goed aan de slag met de aanwijzingen van mijn bovenbuurman :)
Brak geheugen, mss, 't zou kunnen, geheugen heeft echter niet overgeclockt gedraaid, was geen el cheapo geheugen. Corsair XLPT 3200 Cas 2, maar mja dingen kunnen stuk gaan natuurlijk..Dat is wel weer zo.

Voltages lijken me ook wel goed, qua stroomvretende dingen heb ik er verder niks aangehangen, dus de voeding is iig niet meer belast als anders. Buiten dat zijn de reboots ook opgetreden toen ik eigenlijk niet veel deed, ja, na een paar reboots ging ik maar es virussen scannen en liep ie "in the mean time" ergens vast.

Vcore 1.36
+3.3 = 3.26 - 3.28
+5 = 4.97 - 5.00
+12 = 11,46 , maar staat altijd laag (of alleen te laag aangegeven, brakke sensors Asus A8N-Sli Deluxe?! die van -5 en -12 hebben immers nooit geklopt en het systeem draait 2 jaar als een zonnetje)
+5 II = 4,87

Windows update nu uitgezet, naar aanleiding van de frontpage. Keesk z'n tips ook toegepast.
Virus scan loopt nu en blijft lopen. Straks ff in bios veranderen.

Daarna ga ik weg van huis, maar ik zet hem vannacht wel op 2x Prime95 met ook geheugenbelasting. Als ie morgenavond nog draait als ik terugkom weet ik genoeg. (Dan was het de WinXP update van dinsdag, denk ik zo)

En wat de topicstart betreft, ja ik heb hier wel vaker dit soort posts gelezen, voor jullie niks vervelender dan een incompleet verhaal, dus hup, alles erin :)

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2007 @ 01:12:
[...]

Brak geheugen, mss, 't zou kunnen, geheugen heeft echter niet overgeclockt gedraaid, was geen el cheapo geheugen. Corsair XLPT 3200 Cas 2, maar mja dingen kunnen stuk gaan natuurlijk..Dat is wel weer zo.

Voltages lijken me ook wel goed, qua stroomvretende dingen heb ik er verder niks aangehangen, dus de voeding is iig niet meer belast als anders. Buiten dat zijn de reboots ook opgetreden toen ik eigenlijk niet veel deed, ja, na een paar reboots ging ik maar es virussen scannen en liep ie "in the mean time" ergens vast.

Vcore 1.36
+3.3 = 3.26 - 3.28
+5 = 4.97 - 5.00
+12 = 11,46 , maar staat altijd laag (of alleen te laag aangegeven, brakke sensors Asus A8N-Sli Deluxe?! die van -5 en -12 hebben immers nooit geklopt en het systeem draait 2 jaar als een zonnetje)
+5 II = 4,87

Windows update nu uitgezet, naar aanleiding van de frontpage. Keesk z'n tips ook toegepast.
Virus scan loopt nu en blijft lopen. Straks ff in bios veranderen.

Daarna ga ik weg van huis, maar ik zet hem vannacht wel op 2x Prime95 met ook geheugenbelasting. Als ie morgenavond nog draait als ik terugkom weet ik genoeg. (Dan was het de WinXP update van dinsdag, denk ik zo)

En wat de topicstart betreft, ja ik heb hier wel vaker dit soort posts gelezen, voor jullie niks vervelender dan een incompleet verhaal, dus hup, alles erin :)
Het hoeft niet per se je voeding voltages te zijn, het kunnen ook andere voeding-gebrekken zijn. Welke voeding heb je?

En eh, PC aan laten staan als hij crasht is geen goed idee, vooral niet als je de voeding verdenkt.

Verwijderd

Topicstarter
Zalman ZM400B-APS, 400W (ATX)

Maar ik lees je post nu pas, dus hij heeft vannacht toch staan stress-testen :P
Torture test ran 11 hours, 10 minutes - 0 errors, 0 warnings.

Als je bedenkt dat ik gisteren werktijden had onder de 45 minuten, denk ik dat het probleem opgelost is met windows update uitzetten. :)

Zodoende had ik waarschijnlijk last van het probleem wat op de frontpage staat vermeld (zat. 18:54)

Verder systeem is trouwens 3800 X2 939
A8N Sli Deluxe
2x512MB Corsair XLPT PC 3200 DDR cas 2
XFX 6800GT
2 HDD's intern waaronder dus die Raptor.

Ik denk eigenlijk dat m'n probleem nu wel opgelost is :o :*)
Mocht ik van de week nog wat merken dan laat ik het weten en dan zien we wel of er wat met de voeding of geheugen moet :)

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 15:57
Ben net te laat met posten zie ik, maar laat ik het toch nog maar even toevoegen; Mocht je je raptor alsnog verdenken, laat het diagnose programma van Western Digital zelf eens een extended SMART test doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik ga toch nog even kijken ernaar met dat programma!

Edit, paar bad sectors gevonden, verder volgens mij geen bijzonderheden. Ze waren misschien "repairable". Alvorens ik ze wil repareren werd me aangeraden back-ups te maken van de harde schijf, omdat de informatie in de bad sectors (mss of zeker?) verloren gaat.

Hoe belangrijk kan dat zijn??

Verder dus niet veel schokkends. Bad sectors hoort er wel een beetje bij toch..al het ding 26 maanden oud is?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 00:49 ]

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 06:09
Bad sectors is niet goed natuurlijk. Als daar dus bestanden opstonden die windows nodig heeft dan zijn die waarschijnlijk beschadigd en krijg je daarom je BSOD.

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies. Ik had er net ook weer eentje. Heeft het zin om eens over te schrijven wat er in het scherm staat dan (iig het onderste gedeelte, de rest is volgens mij vrij algemeen) ?
En dan te posten, dan doe ik dat wel een keer als het zin heeft..

Want het gebeurd nog steeds, maar wel minder frequent dan vorige week zaterdag, toen was alles echt instabiel. Sowieso wel handig dus om een volledige backup van de schijf te maken binnenkort en dan de bad sectors proberen te laten repareren. Thanks.

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:17
Als ik een raptor met bad sectors had binnen de garantieperiode (5 jaar toch?) stuurde ik hem rma.
Bad sectors zijn volgens mij altijd het begin van het einde van een harddisk.

[ Voor 4% gewijzigd door jenk op 17-05-2007 22:41 ]

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Precies, vaak zit dat toch in de hardware. Wat je zou kunnen proberen is een complete backup van de data op de Raptor maken, test + reparatie uitvoeren, dan een low level format en dan nog een keer het ding uitgebreid testen. Maar als het even kan compleet vervangen ;)

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm een re-install, tja als het moet..moet het, maar liever niet. Aan de andere kant moest het toch een keer gebeuren, maar ik stel het nog wel even uit tot ik er wat tijd voor heb denk ik, maar even zien.

Lastige wat RMA betreft is dat de shop waar ik de Raptor heb gekocht opgeheven is (Jemalin). Hoe zit het met aankloppen bij Western Digital wat dat betreft?
Pagina: 1