Geen geluid en vastlopen

Pagina: 1
Acties:

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:34
Hoi,

Het is nu al een paar dagen / weken zo, dat onze pc eigenlijk aan het overlijden is heb ik zo'n vermoeden.. De laatste tijd erg veel problemen gehad, terwijl er eigenlijk niks radicaals gebeurt is.. Maar goed even het probleem nu..

Mijn pa heeft dus een nieuwe gekocht en ik krijg de oude (kapotte) pc nu.. Voor de rest nog wel redelijk goed apparaat alleen het geluid valt steeds weg en hij loopt vaak vast (heeft daar volgens mij mee te maken)

Want stel ik speel even CoD2 online, naar verloop van tijd begint het spel te schokken (ik heb wel gewoon een lage ping, dus internet is het niet echt denk) en dan valt het geluid weg.. Wat dan vreemd is, is dat dan opeens het spel weer goed begint te lopen :/

Nu heb ik net even op de asus site, de Soundmax drivers gedownload, en daar zitten dan in die map 2 .exe's in, die allebei niks doen :? De ene is een "remove" programma en de andere een "install" programma..
Mijn vraag / vragen zijn nou:
- Waar kan ik dan wel goede drivers vinden? (ik heb zo'n idee dat het daarmee te maken heeft omdat het geluid ook steeds wegvalt..)
- Wat zouden eventueel andere oorzaken kunnen zijn? ik denk zelf dat het moederbord gewoon kapot is oid..

Alvast bedankt iig :)

(Trouwens geen idee of dit wel het goede forum is..)

Edit:
Specs zijn ook handig :P

Moederbord: Asus P4S800
Processor: Intel Pentium 4 2.6GHz
1 gb RAM geheugen
Club 3d 7600GT videokaart (256mb)
Voeding: Geloof 400W

[ Voor 6% gewijzigd door arjen9551 op 12-05-2007 18:20 . Reden: Specs ]

n.a.

Verwijderd

arjen9551 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 18:19:
Hoi,

Het is nu al een paar dagen / weken zo, dat onze pc eigenlijk aan het overlijden is heb ik zo'n vermoeden.. De laatste tijd erg veel problemen gehad, terwijl er eigenlijk niks radicaals gebeurt is.. Maar goed even het probleem nu..

Mijn pa heeft dus een nieuwe gekocht en ik krijg de oude (kapotte) pc nu.. Voor de rest nog wel redelijk goed apparaat alleen het geluid valt steeds weg en hij loopt vaak vast (heeft daar volgens mij mee te maken)

Want stel ik speel even CoD2 online, naar verloop van tijd begint het spel te schokken (ik heb wel gewoon een lage ping, dus internet is het niet echt denk) en dan valt het geluid weg.. Wat dan vreemd is, is dat dan opeens het spel weer goed begint te lopen :/

Nu heb ik net even op de asus site, de Soundmax drivers gedownload, en daar zitten dan in die map 2 .exe's in, die allebei niks doen :? De ene is een "remove" programma en de andere een "install" programma..
Mijn vraag / vragen zijn nou:
- Waar kan ik dan wel goede drivers vinden? (ik heb zo'n idee dat het daarmee te maken heeft omdat het geluid ook steeds wegvalt..)
- Wat zouden eventueel andere oorzaken kunnen zijn? ik denk zelf dat het moederbord gewoon kapot is oid..

Alvast bedankt iig :)

(Trouwens geen idee of dit wel het goede forum is..)

Edit:
Specs zijn ook handig :P

Moederbord: Asus P4S800
Processor: Intel Pentium 4 2.6GHz
1 gb RAM geheugen
Club 3d 7600GT videokaart (256mb)
Voeding: Geloof 400W
Ik denk aan een interruptprobleem een zogenaamd IRQ sharing probleem. Het komt vaak voor dat als 'oudere' PC's vaak alles op een IRQ zetten wat dan door de snelheid weer problemen gaat opleveren

"Mijn game gaat sneller zónder geluid"

Even in apparaatbeheer de devices op verbinding laten weergeven en een screenie posten van je IRQ settings of in het BIOS het Plug & Play OS op Yes zetten en een IRQ aan Legacy Isa toewijzen. (Pak 6 of 7), maar dat kun je dan zien in apparaatbeheer.

Verder: welk RAM geheugen heb je? DDR266-333-370-400? Dual Channel? Als je begind met praten van "voeding is 'geloof' ik" dan begin ik al terug te dijnzen. Ik verwacht bijna dat iemand met zo'n probleem ook even zijn voltlijnen gaat meten tijdens het gamen en niet in rust want elke voeding hoe cheap ass ook levert 12 volt in rust, het gaat om de belasting en continuïteit.

Probeer het eens.

Een computer die echt sterft kent een kort process van blauwe schermen en vastlopers en niet dat het apparaat doorgaat maar dan zonder geluid. Heb je blauwe schermen gehad afgelopen tijd?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 18:41 ]

• arjen9551
Even vergeten dat ik dit gepost had, maar hier is dan een screenshot van die IRQsettings..

http://i2.photobucket.com...arjen9551/IRQsettings.jpg

Ik zal straks (eerst ff eten) even een spel spelen en dan die voltlijnen meten.. Dat gaat gewoon met PC-Probe neem ik aan?
RAM geheugen weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar daar zal ik straks ook even naar kijken..

Verder geen blauwe schermen, maar de PC loopt om de haverklap vast bij spellen spelen e.d. voor de rest eigenlijk geen last van..

Hier een screenshot van die voltages, tijdens spelen gemaakt:

http://i2.photobucket.com/albums/y6/arjen9551/volt1-1.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door arjen9551 op 17-05-2007 19:21 ]

n.a.

Verwijderd

Ja, je soundmax geluid zit op de APIC in plaats van op de Local PCI bridge. Probeer je geluidskaart eens op IRQ 5 te dwingen.

En even btw, je voltage is niet goed. 11,1 volt is veel te laag en daar kun je ook een hoop geniepige problemen van krijgen. (Nou ja, kunnen? Ik weet het wel zeker) Ik dacht het al, dus als jij een wat grotere (lees zwaardere) voeding koopt van een goed merk denk ik dat jij van je problemen af bent.

Mijn voltage is 11,912 volt en dat klinkt heel wat beter en mijn PC loopt niet vast in spellen al had je het graag. Net een overklok van 10% gerealiseerd en als dat je lukt heb je of een hele goede CPu en/of een goede voeding. Je geeft je hond toch ook het beste voer?

Voedingskwestie dus ;)

Wist je dat het soms, heel soms ook met je stroomnet te maken kan hebben, maar dan wel in combinatie met een goedkope voeding. Het verschil in de prijs zit hem vooral in de elco die erin zit met een lage lambda waarde en de componeneten die beter zijn afgesteld en wat overmaats zijn.
Ik woon bij een groot bedrijventerrein en toen ik nog een Qtec voeding had dat mijn PC gewoon uitklapte als de lamp bijna uit gaat omdat er een grote machine in de buurt wordt opgestart. Steevast tussen 07:59-08:10uur. Je ziet het aan je lampen in de winter als het dan nog donker is.

Mijn duurdere Rocketteer voeding heeft nergens last van en tijdens dips snort mijn systeem gewoon door.

Je zult er wat meer uurtjes voor moeten werken, maar dan werkt jouw PC nog heel veel uren meer voor terug ;)

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 19:42 ]

• arjen9551
hee ik kan die IRQ settings niet veranderen, ik heb hetzelfde probleem als "Master Toddy" op dit forum: http://www.techspot.com/v...e-change-IRQ-numbers.html

weten jullie of die tips van Phantasm66 veilig uit te voeren zijn?

@Exuitum
Het is dus alleen voeding problemen? Het heeft dus volgens jou niks meer met die IRQ settings te maken ?

[ Voor 18% gewijzigd door arjen9551 op 17-05-2007 19:44 ]

n.a.

Verwijderd

arjen9551 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:42:
hee ik kan die IRQ settings niet veranderen, ik heb hetzelfde probleem als "Master Toddy" op dit forum: http://www.techspot.com/v...e-change-IRQ-numbers.html

weten jullie of die tips van Phantasm66 veilig uit te voeren zijn?
Draai je er nu omheen, die IRQ is het eerste wat ik las en dan reageer ik daar als eerste op, maar wat jouw voeding doet is jouw hardware langzaam slopen. Is dat wat je wilt? Ik zou er toch werk van maken als ik jou was. Okay, niets moet, maar als ik jou was.

Ben je morgen vrij? Ja? Voeding halen om 08:30. Zo doe ik dat.

Ellende met je PC is heel fijn, NOT. Ik heb ellende meegemaakt waar je wakker van gaat liggen. Ik heb ooit op het punt gestaan een streep onder mijn hobbie te zetten toen ik nog in een uitkering zat omdat mijn voeding het begaf en een week later het geheugen. Achteraf had de voeding het moederbord gesloopt. Dure grap, maar gelukkig op het randje van de garantie.

Goed, aan jou de eer

Over die IRQ.

Je moet bij Plug & Play OS [Yes]
kijken bij de legacy ISA of PCI devices. Daar kun je IRQ 5 vrijgeven aan Legacy ISA zodat je in Windows ermee kunt doen wat jij wil. Ik heb eigenlijk genoeg aan 15 IRQ's. Ik deel ze goed in en daarom heb ik op dat gebied nooit ellende.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2007 19:48 ]

• arjen9551
gast sorry hoor :p maar ik las dat voeding verhaal pas nadat ik die dingen van dat IRQ had opgezocht.. dus daar reageerde ik ook nog niet op ;)

n.a.

Verwijderd

arjen9551 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:45:
gast sorry hoor :p maar ik las dat voeding verhaal pas nadat ik die dingen van dat IRQ had opgezocht.. dus daar reageerde ik ook nog niet op ;)
Nee, goed, maar ik wil je alleen maar duidelijk maken dat het geen goede zaak is, niet omdat jij het bent ;)

• arjen9551
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:43:
Over die IRQ.

Je moet bij Plug & Play OS [Yes]
kijken bij de legacy ISA of PCI devices. Daar kun je IRQ 5 vrijgeven aan Legacy ISA zodat je in Windows ermee kunt doen wat jij wil. Ik heb eigenlijk genoeg aan 15 IRQ's. Ik deel ze goed in en daarom heb ik op dat gebied nooit ellende.
Mag ik dan toch nog even zo brutaal zijn te vragen, waar je in hemelsnaam die Legacy ISA of PCI devices vindt? In BIOS is het enigste wat ik kan vinden USB legacy support oid en iets met PCI IDE, maar dat zijn niet de dingen die je bedoelt neem ik aan ;)

EDIT
Laat maar kon blijkbaar ook nog naar beneden scrollen 8)7

EDIT2
Ik krijg dat vrijgeven niet voor elkaar hoor?
Als ik naar de Advanced Tab in mn BIOS ga en daarna naar PCI configuration, krijg ik:
Slot 1/5 IRQ
Slot 2 IRQ
Slot 3 IRQ
Slot 4 IRQ
Die staan standaard op [Auto] en ik kan ze veranderen in [NA] en [3] t/m [15]

Daarnaast is er ook een optie "PCI IRQ Resource Exclusion"
Hier staat
IRQ 3 Reserved [NO/ICU] (en dat ook weer t/m nummer 15)

Nu staat er in de manual van mn mobo dit bij:
"The setting [No/ICU] for an IRQ field indicates that this particular IRQ is NOT required bij a legacy device. Set the IRQ field to [Yes] if you install a legacy device that requires a unique IRQ"

Maar dat begrijp ik voor de rest niet helemaal..

[ Voor 36% gewijzigd door arjen9551 op 17-05-2007 23:05 ]

n.a.

Verwijderd

arjen9551 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 20:09:
[...]

Mag ik dan toch nog even zo brutaal zijn te vragen, waar je in hemelsnaam die Legacy ISA of PCI devices vindt? In BIOS is het enigste wat ik kan vinden USB legacy support oid en iets met PCI IDE, maar dat zijn niet de dingen die je bedoelt neem ik aan ;)

EDIT
Laat maar kon blijkbaar ook nog naar beneden scrollen 8)7

EDIT2
Ik krijg dat vrijgeven niet voor elkaar hoor?
Als ik naar de Advanced Tab in mn BIOS ga en daarna naar PCI configuration, krijg ik:
Slot 1/5 IRQ
Slot 2 IRQ
Slot 3 IRQ
Slot 4 IRQ
Die staan standaard op [Auto] en ik kan ze veranderen in [NA] en [3] t/m [15]

Daarnaast is er ook een optie "PCI IRQ Resource Exclusion"
Hier staat
IRQ 3 Reserved [NO/ICU] (en dat ook weer t/m nummer 15)

Nu staat er in de manual van mn mobo dit bij:
"The setting [No/ICU] for an IRQ field indicates that this particular IRQ is NOT required bij a legacy device. Set the IRQ field to [Yes] if you install a legacy device that requires a unique IRQ"

Maar dat begrijp ik voor de rest niet helemaal..
Makkelijk, bij IRQ 5 zet je hem op [Yes]

Afwijkend BIOS, zie het al. Ik ben AMI gewent en dan ben je wel verwend want die BIOSsen geven je alle mogelijke opties. Legacy device is een device die een eigen IRQ nodig heeft, een UNIEK IRQ. Dus je geluidskaart is wel een candidaat.

• arjen9551
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 06:19:
[...]

Makkelijk, bij IRQ 5 zet je hem op [Yes]

Afwijkend BIOS, zie het al. Ik ben AMI gewent en dan ben je wel verwend want die BIOSsen geven je alle mogelijke opties. Legacy device is een device die een eigen IRQ nodig heeft, een UNIEK IRQ. Dus je geluidskaart is wel een candidaat.
Hmm dat werkt ook niet..

n.a.

Pagina: 1