VMware Server schaalbaarheid

Pagina: 1
Acties:

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Beste mensen,

ik werk momenteel aan een project voor een Hogeschool. Deze school wil voor haar ICT studenten virtuele servers beschikbaar stellen. Hiervoor is een voorlopig budget van 20.000 euro voor uitgetrokken. Er zijn allerlei overwegingen gemaakt mbt beheer en kosten en onze conclusie is dat we de meeste servers kunnen creeëren door een aantal host machines op te hangen (management zal apart geregeld worden) met gewone lokale opslag.

De servers zullen over het algemeen een LAMP achtig systeem draaien (en tomcat) maar zullen 99% van de tijd idle zijn. Een grens van 256MB geheugen per VM leek ons om te beginnen redelijk voor deze doeleinden.

In principe is het mogelijk om in VMware een overboeking toe te passen op het geheugen en gezien het verwachte gebruik zal dit ook een goede optie zijn. De servers die hiervoor worden aangeschaft zullen voorzien worden van een dual opteron met 8GB geheugen. Dit stelt ons in staat om bij 50% overboeking op het werkgeheugen 60 vm's per machine te hosten. Meer werkgeheugen per server (16GB) heeft natuurlijk de voorkeur, zodat het aantal servers of de hoeveelheid geheugen per server omhoog kan. De prijs van de gekozen servers (vrij aan te schaffen) zal hierin het verschil maken.

Voor zover de theorie. Zal VMware Server in staat zijn 60 vm's te trekken, of zal het weigeren te functioneren ivm de overboeking of het aantal vm's? Voor de duidelijkheid: Xen is geen optie (Windows moet eventueel ook kunnen) en betaalde alternatieven zijn snel te duur. Daarnaast zoek ik ook geen discussie over de opzet, maar puur over de haalbaarheid van deze opstelling. Alle inbreng is welkom!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wanneer je 'overboekt' moet de server die wordt uitgeswapped volledig inactief zijn, of beter nog: uitgeschakeld. Wanneer je host-machine RAM-geheugen van virtuele machine's begint in- en uit te swappen is het he-le-maal niet vooruit te branden allemaal.

Met z'n zestigen tegelijk met Tomcat knutselen is dus geen optie. Volgens mij kan je dan nog beter de virtuele machine's 128M geheugen geven.

Siditamentis astuentis pactum.

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Varienaja schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:03:
Wanneer je 'overboekt' moet de server die wordt uitgeswapped volledig inactief zijn, of beter nog: uitgeschakeld. Wanneer je host-machine RAM-geheugen van virtuele machine's begint in- en uit te swappen is het he-le-maal niet vooruit te branden allemaal.

Met z'n zestigen tegelijk met Tomcat knutselen is dus geen optie. Volgens mij kan je dan nog beter de virtuele machine's 128M geheugen geven.
Ik heb zelf meerdere machines draaien in een dergelijke configuratie (maar natuurlijk niet zo grootschalig). Een redelijk idle CentOS machine (wel alle services aan, ftp, mail, apache, etc.) gebruikt meestal niet meer dan 40MB. Bij gebruik stijgt dit vaak tot tegen de 100MB, maar slechts bij installaties e.d. gaat het richting de 200. Ik heb er dan ook wel vertrouwen in dat dit eerder regel dan uitzondering zal zijn (idlen). De vraag is dus vooral of vmware dat ook op deze schaal goed vind...

• SUPR-ME
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-01-2025