Intel C2D boxed cooler klikt niet goed vast.

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb zojuist een C2D 6420 met boxed cooler gemonteerd op een Asus P5B mobo. Dit is sinds vele AMD's weer mijn eerste Intel bak. Ik krijg de cooler niet strak vastgeklikt, de bios leest de cpu temp idle al uit op boven de 70 graden.
Ik heb het filmpje uit de FAQ al bekeken en ik doe het precies zo, het is ook zeker niet de eerste keer dat ik een cpu-cooler monteer.
Wat zou ik fout kunnen doen? Ik heb dir vier pinnetjes eerst goed 'unlocked' door ze met de klok mee te draaien, ze er goed doorheen geklikt, maar je trekt het er zo uit en de cooler zit echt helemaal niet strak op de cpu.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In mijn ervaring moet je de pinnen echt stevig aandrukken. Liefst in kruisvorm; dus eerst linksonder (of waar dan ook), dan rechtsboven, enz. Bij de laatste zal je waarschijnlijk goed moeten doorduwen tot je hem echt hoort klikken.

* Admiral Freebee had ook eerst hoge temperaturen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 12-05-2007 16:33 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Moet hij zo vast zitten dat je de pinnetjes niet meer terug kunt trekken zonder te unlocken?

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 20:47
TheLemon schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 16:41:
Moet hij zo vast zitten dat je de pinnetjes niet meer terug kunt trekken zonder te unlocken?
Yep.

[ Voor 96% gewijzigd door Mitt3nz op 12-05-2007 16:51 ]

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Inderdaad ja. Zorg ook dat je de inkeping naar binnen hebt, anders willen ze ook slecht werken. Maar houd wel je moederbord goed vast, voordat je daarheen breekt. Haal hem er bij voorkeur uit. Kan je zien of je er goed doorheen zit.

Wat ook nog kan helpen is die pinnetje vanaf de bovenkant indeuken als ze 't gaatje ingaan. En ze dus een beetje meehelpt. Let wel op dat je je vingers/schroevendraaiert optijd weg haalt, anders raak je die weer enzo. ;)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:21
Het zou ook kunnen dat je de koeler 180 graden moet omdraaien. Dat was bij mij het geval toen ik de koeler monteerde, het lukte voor geen meter, zat niet goed vast (je kent het wel). Toen dacht ik: "Laat ik hem eens omdraaien", en toen ging het in een keer goed.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Peenutzz schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 17:08:
Het zou ook kunnen dat je de koeler 180 graden moet omdraaien. Dat was bij mij het geval toen ik de koeler monteerde, het lukte voor geen meter, zat niet goed vast (je kent het wel). Toen dacht ik: "Laat ik hem eens omdraaien", en toen ging het in een keer goed.
Volgens mij maakt dat bij deze koeler niet uit. Anders zouden de instructies er wel melding van maken :)

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Yes, gelukt. Ik heb het mobo er weer uit gehaald en precies onder de socket een stukje hout op maat neergelegd. Toen met ERG hard drukken klikte allevier erin. Nu leest de bios rond de 48 graden uit, dat scheelt.

Verwijderd

TheLemon schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 18:41:
Yes, gelukt. Ik heb het mobo er weer uit gehaald en precies onder de socket een stukje hout op maat neergelegd. Toen met ERG hard drukken klikte allevier erin. Nu leest de bios rond de 48 graden uit, dat scheelt.
48 graden voor een conroe chip? Dat is niet best, dan zou je stressed op 60/65 komen. Misschien tijd voor een alternatief?

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Kan ermee te maken hebben dat de koelpasta die er standaard op zit misschien nu wat brak geworden is. Volgens de manual moet je er dan ook nieuwe op doen. ;)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:21
Admiral Freebee schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 17:09:
[...]

Volgens mij maakt dat bij deze koeler niet uit. Anders zouden de instructies er wel melding van maken :)
Mijn instructies maakten er ook geen melding van :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik kan niet precies uit je TS opmaken hoe je hem geinstalleerd hebt, maar als je hem uit het doosje haalt en je zet hem op je CPU (boven de mobo gaten) hoef je hem alleen maar kruislings aan te drukken totdat hij bij elk pootje een klik geeft :P

Gewoon tot het maximale indukken. Super simpele installatie, alleen je moet hem wel ff doorhebben :+

[ Voor 17% gewijzigd door MexxT op 13-05-2007 00:38 ]

Audi S3

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 23:53:
[...]
48 graden voor een conroe chip? Dat is niet best, dan zou je stressed op 60/65 komen. Misschien tijd voor een alternatief?
Tijd voor een alternatieve wat bedoel je? CPU, mobo, cooler? Overigens haal ik deze CPU temp met Q-fan van Asus in werking, de fan draait dan op 1200RPM ongeveer. Ik vind dit prima, de CPU kan daar makkelijk tegen. Overdreven koeling vind ik echt onzin, aangezien ik voorlopig toch niet ga overclocken.

Ik zou inderdaad wel lagere waarden kunnen bereiken door zelf nieuwe (dunnere) pasta erop te smeren, maar daar ben ik nu te lui voor :P .

Maar goed, Intel kan nog VEEL leren van AMD als het om sockets gaat. Ik heb een tijd terug een paar Socket939's in elkaar gezet, dat is echt een voorbeeldige installatie; supermakkelijk en veel strakker dan deze Intel socket.
Wat het suffe ook is, is dat wanneer je het mobo op een tafel legt, de pinnetjes er niet helemaal in kunnen, omdat die er onder uitsteken. En gemonteerd in de kast zou ik zoveel kracht moeten zetten in mijn geval dat het mobo zou breken. Misschien gaat de één soepeler dan de ander.

[ Voor 13% gewijzigd door TheLemon op 13-05-2007 19:22 ]

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Hoezo intel moet veel leren van AMD?

Jij moet gewoon leren hoe je dat ding moet installen! :')

Het beste is gewoon je mobo in de kast scroeven en dan aanduwen. Dat mobo breekt echt niet, en mocht hij breken is het juist omdat je hem niet vast hebt gezet in de kast!

Bij mij ging het de 1e keer ook niet super, 2e keer had ik het al beter door, en de 3e keer was binnen 10 sec klaar :9

Audi S3

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:34

Proximus

100% OC

offtopic:
Voor sommige mensen kan het ook niet makkelijk genoeg hè :+ Intel doet handige pushpinnetjes erbij, die met groots gemak te bevestigen zijn en AMD doet er een makkelijk hendel-trek-over systeem bij (leuk gezegd toch?) die je er compleet af moet halen wanneer je een andere koeler moet installeren. Man man man, een beetje tweaker weerhoudt zich er niet van hoor. Straks komen ze nog met het dubbelzijdige tape systeem, of klittenband, tiewraps, naadlozesecondenlijm, fiets-uhm-in-een-keer vast mechanisme

Kortom, zeur niet ;)

on-topic:

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de heatspreader van de CPU niet goed vlak is? En zoals de TS ook al suggereert zou het ook zo kunnen zijn dat de koelpasta niet goed verveeld is.

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ik had m anders door dat systeem van intel eerst ook niet goed vastziten --> na 30 sec ging de pc uit. Even snel in het bios kijken (binnen 30 sec) en daar bleek de CPU reeds 90 graden te zijn. Toen nog eens goed gekeken naar dat 'fijne' systeem en nu zijn de temperaturen van mijn E6600 idle 30 graden

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

In principe zijn alle systemen makkelijk, je moet enkel weten hoe het werkt en je moet weten hoeveel kracht je kunt en mag zetten. Dat laatste is meestal het moeilijkste. De werking staat aangegeven in handleidingen (e.d.) en is met wat inzicht ook zelf uit te vogelen. Hoeveel kracht je kunt zetten staat echter nergens beschreven (en is ook lastig te beschrijven ;)).

Bij LGA775 is het slechts een kwestie van 'hard' drukken. De kans is groot dat het moederbord meebuigt maar dat is totaal geen probleem. De hardware kan het immers hebben zolang je het maar met beleid doet :). Verder is het aan te raden (zoals reeds gezegd) om kruislings te werken. Houdt de koeler in het midden vast en druk het pinnetje linksboven in. Vervolgens druk je het pinnetje rechtsonder in. En de rest? De rest volgt vanzelf. ;)

Bij S478 kan het net aanvoelen alsof de hendeltjes de neiging hebben om af te breken. Dit zal echter niet gebeuren, de hendeltjes zijn sterk. Bij S754, S939, S940 en SoAM2 kan het ook lijken dat het mechanisme afbreekt: Zal ook niet gebeuren :).

Er kunnen natuurlijk uitzonderingen zijn dat het wél afbreekt. In dat geval is het simpelweg bad luck en was de clip waarschijnlijk reeds beschadigd en/of van slechte kwaliteit. Anderzijds, je hebt het niet met beleid gedaan ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Peter_italia
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Die intel coolers voor lga 775 zijn echt brak naar een paar keer de koeler eraf halen en daarna erweer op zetten zijn die pinnetjes gewoon gaar.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:37

M2M

medicijnman

ik heb eveneens problemen gehad met de standaard koeler van intel. Ik moest het moederbord kromdrukken op alle pinnetjes er in te krijgen, en heb toen toch maar een ander koelblok aangeschaft. Als niet alles even richt zit, gaat het gewoon niet.

-_-

Verwijderd

Peter_italia schreef op zondag 13 mei 2007 @ 22:07:
Die intel coolers voor lga 775 zijn echt brak naar een paar keer de koeler eraf halen en daarna erweer op zetten zijn die pinnetjes gewoon gaar.
Veel scythe koelers hebben die pinnen ook.
Heb het mooi zelf gemod met schroeven en moeren :)
Veel steviger en rotsvast.
Met dat standaard kliksysteem zat er gewoon heel veel beweging in :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 23:03:
[...]

Veel scythe koelers hebben die pinnen ook.
Heb het mooi zelf gemod met schroeven en moeren :)
Veel steviger en rotsvast.
Met dat standaard kliksysteem zat er gewoon heel veel beweging in :(
nou bij is het eerder andersom..
mn hele mboard staat krom.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
Ik had die cooler gebruikt voor iemand. Die wou zo goedkoop mogelijk een pc en redelijk presterend. Geluid maakte hem niet uit.

Die standaard cooler coolt opzich wel goed. Alleen bij mij boog die hele moederbord een stukje krom! Zo moeilijk erop te krijgen die cooler en bij het afhalen sprong die er gewoon uit.
Gelijk maar een ander cooler gekocht, coolermaster hyper tx en die was goed te bevestigen zonder shit.
Pagina: 1