Speakers vallen steeds uit

Pagina: 1
Acties:
  • 1.560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25
Goedemiddag :)

Ik heb een Yamaha Home Theater Sound System TSS- (5.1, Dolby Dig, Dolby Pro, DTS) speakerset/versterker via de optische uitgang van mijn onboard Soundmax HD geluidskaartje(ASUS M2N-SLI Deluxe Mobo) aangesloten en dat werkt heel goed. Dit heeft altijd goed gewerkt tot vanmiddag, ik zette me pc aan en mijn randappartuur etc en alles ging zoals gewoonlijk. Ubuntu startte netjes op inclusief opstartgeluid en ik had zin om even te gaan gamen. Ik startte Tremulous op en de backgroundmuziek stopte ineens, gevolgt door een tik van ongeveer praatvolume, en ik kreeg niks meer uit me speakers. Ik plugte in mijn Yamaha een setje oordopjes, deze deden het wel, en ik ging verder gamen (ondertussen tikte de speakers af en toe door). Na een tijdje de speakerset/versterker uit gehad te hebben zette ik het weer aan en me speakers deden het weer, maar na een minuut of wat stopte de speakers er weer mee, weer met een tik. Het is zo dat ik me speakers ook niet werkend krijg met testmodus, ze doen dan helemaal niets meer. De hoofdtelefoon poort blijft wel functioneren. Naarmate ik de versterker langer even uitlaat blijven de speakers als ik de versterker aanzet ook langer functioneren. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? De speakers zijn in ieder geval niet opgeblazen ofzo en ik heb het volume ook niet echt te hard gezet (kwart). De versterker/speakerset wordt passief gekoeld en te temparatuur is niet hoger of lager dan anders.

Groeten,
Sebas

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 12-05-2007 16:10 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Sebazzz
Anyone?

Ik heb de versterker open gemaakt. Niks verbrands of andere luchten.
Ook geen bolle elcoś.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Toch zou ik even de PC lostrekken van je versterker en een andere bron proberen. Kabels tussen versterker en speakers misschien bekneld geweest? Het lijkt erop dat je versterker in een beveiliging schiet naarmate hij langer gebruikt wordt. Probeer als test ook eens een geforceerde koeling over de eindtrappen en voeding te sturen (fannetje bijvoorbeeld over voeding laten blazen). Het feit dat je hoofdtelefoon het wel blijft doen wekt bij mij de indruk dat het richting de speakers misgaat dus vandaar eindtrap of voeding als verdachten.

• Sebazzz
En nu doet ie het weer. :) Dit begint echt *** fijn te worden :(
Normaal hoor je ook dat ie de condensators oplaadt, dan hoor je heel even een zoem.
Dat ding vind het nu normaal om om de twee dagen uit te vallen.
Maar waarom zou hij ineens heel heet worden? Dat doet iig niet. Temperaturen schat ik 30 graden.
Na 3 jaar gaat het toch niet ineens kapot :(

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 22:52
Controleer eerst alle kabels op kortsluiting, en dan bedoel ik diegene naar de luidsprekers toe. Als je geen fout kunt vinden dan is het misschien het beste als je even tijdelijk andere kabels aansluit tussen versterker en luidsprekers en dan kijkt of het probleem zich nog steeds voordoet.

Zoals al eerder gezegd gaat de versterker in de beveiliging (de klik die je hoort zijn de relais die de luidsprekers wegschakeld). Heeft het bovenstaande geen effect dan zul je de versterker van zijn bovenkap moeten ontdoen en er bijvoorbeeld een tafelventilator op richten (en aanzetten natuurlijk). Heeft dit wel effect dan ligt het aan de koeling, je kunt dan het beste even kijken of alle componenten nog stevig op het koellichaam gemonteerd zitten.

Ik weet niet of je ook luidsprekers parralel hebt aangesloten op de luidsprekeruitgangen? Want dan zou het kunnen zijn dat de versterker wegschakeld vanwege de minimale uitgangsweerstand.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

Ik zou de uitgangs spanning naar je speakers even meten, je kan misschien een kleine DC drift hebben. Pak hiervoor een multimeter, en zet hem op DC spanning meten (gelijkspanning) en meet even over de + en - naar alle speakers. Hierbij het volume helemaal dicht draaien, dus zonder geluid. Als je een tiental milivolten meet, plus of min, dat maakt niet uit, dan is het prima. Als dit in de honderden of meer loopt heb je kans dat je luidspreker beveiliging ingrijpt. Dan komen daar je tikken vandaan.
Dit doet vaak niets aan de koptelefoon uitgang, dus is het niet vreemd dat dit wel nog werkte...

blabla

Pagina: 1