[Dreamweaver] Background fit to browser - hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 369 views sinds 30-01-2008

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:11
Ik ben bezig met een project voor school. Het moet een website worden die leerlingen van een middelbare school met elkaar laat discusieren. Ik heb met photoshop een achtergrond gemaakt. Op die achtergrond wil ik met "hotspots" functies/links maken.

Voordat ik daaraan ga beginnen wil ik dat de achtergrond altijd bij iedereen heel het venster in beslag neemt. Ik heb al veel geklooid en gezocht maar het wil niet lukken. De achtergrond is gemaakt in een verhouding van 1024x768. Ik kan de verhouding nog aanpassen als dat moet. Bijvoorbeeld meer gras aan de zijkanten zodat het wat breder wordt. Ik zeg dit zodat jullie weten dat dat zou kunnen als dat nodig mocht zijn.

Kan iemand mij op weg helpen en mij vertellen hoe ik dit het best voor elkaar kan krijgen.

Klik hier om de achtergrond image te zien.

• PeterSelie
  • Laatst online: 24-11 13:14
het resizen van plaatjes dmv een browser gaat echt heel erg lelijke resultaten leveren.
Plak dat plaatje gewoon precies in het midden van de browser en laat aan weerszijden een achtergrond zien die aan beide kanten repeat, zodat toch je hele scherm vult.

[ Voor 73% gewijzigd door PeterSelie op 12-05-2007 16:01 ]

• michielvz
SoaDmaggot schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 16:01:
het resizen van plaatjes dmv een browser gaat echt heel erg lelijke resultaten leveren.
Plak dat plaatje gewoon precies in het midden van de browser en laat aan weerszijden een achtergrond zien die aan beide kanten repeat, zodat toch je hele scherm vult.
Gevolg is dat mensen met hogere resoluties dat plaatje reteklein in beeld krijgen, zoals ik zelf.
Is er geen optie om een image zo groot mogelijkimage te laten zien waarbij de image zich wel houdt aan de juiste verhouding. Dan maak ik de achtergrond gewoon zwart, een zwart randje is niet zo storend.

Enig idee?

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat heb je ZELF al ondernomen om je probleem te fixen? Google levert meteen het juiste antwoord...

• michielvz
Hhhmmm, bedankt voor de link maar ik loop echt vast. Ik ben met de code die hier te vinden is aan de gang gegaan maar het loopt niet lekker in combinatie met dreamweaver. Ik heb de volgende situatie:

- de code werkt, de achtergrond resized, in dreamweaver zie ik alleen geen achtergrond.

Mocht dit ooit gaan werken, kan ik dan wel met hotspots links maken, hotspots zijn toch alleen te plaatsen op images en niet op een achtergrond. Moet ik de afbeelding dan niet als image toevoegen?

Dreamweaver gebruikt trouwens ook een andere achtergrondcode op een andere plek. Ik heb niet veel verstand van html codes. Ik heb veel sites gemaakt maar maak altijd gebruik van een visuele interface. Misschien zou iemand een basic pagina met mijn achtergrond kunnen maken en deze kunnen mailen, kost denk ik minder moeite dan het uit te leggen, ik kan dan meteen in de code bekijken wat ik fout deed. Mocht iemand dat willen doen. Mijn mail, vanzomeren@orange.nl

Ik ga de site dus verder bewerken in dreamweaver. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door michielvz op 12-05-2007 19:19 ]

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 22:30

Zerora

Ik Henk 'm!

michielvz schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:18:
Mocht dit ooit gaan werken, kan ik dan wel met hotspots links maken, hotspots zijn toch alleen te plaatsen op images en niet op een achtergrond. Moet ik de afbeelding dan niet als image toevoegen?
Had je dit niet van te voren kunnen bedenken voordat je over achtergrondplaatjes ging denken??

Volgens mij kun je nog altijd het beste Flash pakken om zoiets voor elkaar te krijgen. Is veel minder gekloot met 'vieze' javascript enzo ;)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• PeterSelie
als je met vragen over sites komt is het misschien wel handig wat basic HTML kennis te hebben. Overigens kan een plaatje dat goed in elkaar gezet is (goede grote fonts, duidelijk vormgegeven) er op de hogere resoluties ook prima uitzien.
Zerora schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:22:
[...]
Volgens mij kun je nog altijd het beste Flash pakken om zoiets voor elkaar te krijgen.
[...]
Als de TS al geen basis kennins HTML heeft, lijkt me het sterk dat hij kennis van ActionScript heeft. Daarbij is Flash voor een complete site ook onhandig: onderandere niet te googlen
edit:
Zie hieronder, laten we maar niet over flash beginnen ;)

[ Voor 50% gewijzigd door PeterSelie op 12-05-2007 19:26 ]

• michielvz
Zerora schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:22:
[...]

Had je dit niet van te voren kunnen bedenken voordat je over achtergrondplaatjes ging denken??

Volgens mij kun je nog altijd het beste Flash pakken om zoiets voor elkaar te krijgen. Is veel minder gekloot met 'vieze' javascript enzo ;)
Flash heeft toch niet een hotspot functie?

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

michielvz schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:24:
[...]
Flash heeft toch niet een hotspot functie?
[knip]
Tuurlijk kan je dat met flash doen, je maakt een achtergrond, en daarop plaats je dan knoppen. Je kunt zelfs ontzichtbare knoppen in flash maken ;-)

Maar waarom slice je het niet?

[ Voor 21% gewijzigd door ibmos2warp op 12-05-2007 19:42 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• PeterSelie
michielvz, voor je een dergelijke site in elkaar zet is het makkelijk van tevoren een plan uit te schetsen, met daarin dus ook de ideeën als het goed weergeven op iedere resolutie.
Hierbij dien je dus ook rekening te houden met het haalbare.

Liggen bepaalde punten buiten je kennis, ga hier dan gewoon een cursus in volgen, of zoek van tevoren op.

Leerlingen op een middelbare school zullen over het algemeen geen huge resoluties hebben zoals de meeste ontwikkelaars die hier rondlopen, daarbij kan een plaatje (ook wanneer deze voor 1024 x 768 ontworpen is!) prima weergegeven worden op hoge resoluties wanneer deze ontworpen is met die bijliggende gedachte.
ibmos2warp schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:28:
[...]

Als ik goed heb begrepen wat jij onder hotspot verstaat, ik versta er dit onder, namelijk image map.
Maak de jongen nog meer in de war.. Blijf een beetje ontopic, je kan het evengoed hotspots noemen..
Maar waarom slice je het niet?
Dan zit hij nog steeds met het probleem resizen?

[ Voor 28% gewijzigd door PeterSelie op 12-05-2007 19:31 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Waarom moet de website btw geresized worden??
Jou idee of idee van de opdrachtgever??

Iig, zou van het resize idee afstappen en iets pakken wat je wel kan.

[ Voor 29% gewijzigd door Zerora op 12-05-2007 19:35 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

SoaDmaggot schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:28:
[...]
Maak de jongen nog meer in de war.. Blijf een beetje ontopic, je kan het evengoed hotspots noemen..
Mij best :/.
SoaDmaggot schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:28:
Dan zit hij nog steeds met het probleem resizen?
Ik dacht me te herinneren dat je website's kon maken door ze in photoshop ze te ontwerpen en slice, dat op een bepaalde manier waardoor je geen problemen had met resizen. Maar dat kan ik niet meer vinden op google |:(, dus lama...

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• michielvz
Zerora schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:35:
Waarom moet de website btw geresized worden??
Jou idee of idee van de opdrachtgever??

Iig, zou van het resize idee afstappen en iets pakken wat je wel kan.
Mijn idee. Ik wil namelijk dat de tekening in alle resoluties goed te zien is. Gewoon "full" screen. Dat moet toch te doen zijn 8)7

• PeterSelie
michielvz schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:57:
[...]

Mijn idee. Ik wil namelijk dat de tekening in alle resoluties goed te zien is. Gewoon "full" screen. Dat moet toch te doen zijn 8)7
Zoals ik hiervoor al aangaf moet je dan éérst met een ontwerp komen.
Een ontwerp is niet alléén het visuele aspect. Bij het ontwerpen begin je eerst te denken wat je gaat maken, wat je precies wilt (tot op de exacte detail, ook hetgeen fullscreen willen hebben dus), vervolgens ga je je precies afvragen hoe je dit allemaal denkt te bereiken en of het allemaal precies werkt zoals jij het in gedachte hebt.

Hierna heb je 2 opties:
- Je werkt het ontwerp uit in het visuele aspect, je weet wat je wilt, weet hoe je het wilt en kan aan één klap door.
- Je komt er achter dat niet alles wat je wilt zal lukken in het visuele aspect dat jij in je hoofd had. Hier kan je dus kiezen tussen het aanpassen van je eerste ideeën en bijvoorbeeld van `fullscreen` afstappen, óf je past het visuele ontwerp aan, zodat het ontwerpen van de dingen die jij er tóch in wilt wel mogelijk wordt.

Loop niet over één nacht ijs, maar denk je ideeën heel erg duidelijk en exact uit voor je ook maar visueel aan de slag gaat.

edit:
samenvatting: inderdaad, het moet dus te doen zijn, maar niet op de manier die jij in het begin voor ogen had

[ Voor 4% gewijzigd door PeterSelie op 12-05-2007 21:30 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

michielvz schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 19:57:
[...]

Alles is uiteindelijk te doen maar de vraag waarom je het precies zo wil. Uiteindelijk moet je je bedenken dat ontwerpen voor het web toch wel wat anders is dan het ontwerpen van een affiche. Een plaatje slizen is imo geen website, bij een website gaat het primair om content en toegankelijkheid en is vormgeving eigenlijk secundair. Als je dat omdraaid ben je eigenlijk verkeerd bezig.

Ik zou, zeker als je nog weinig ervaring hebt, technische moeilijkheden om toch een bepaald design-idee uit te werken zonder concessies te doen aan het primaire doel van een website zoveel mogelijk proberen te vermijden en gewoon beginnen met een fixed-width concept. Bedenk daarbij ook dat mensen die over een groot scherm beschikken vaak al niet eens meer fullscreen surfen, en als ze dat wel doen echt niet zitten te wachten op knoppen van een halve meter breed of zinnen die zo breed zijn dat een artikel moeilijk leesbaar wordt.

Intentionally left blank

• michielvz
Ik weet precies wat ik met de website wil. Ik wilde in eerste instantie al meer dan ik nu ga proberen. Een aantal kenmerken heb ik al door technische onervarenheid laten vallen. Ik wil dus een statische achtergrond met hotspots maken. Ik vind het niet erg om er moeite voor te doen, ik moet alleen de goede richting in geduwd worden. Ik heb zelf ook een boek voor de nieuwste dreamweaver en een html boek maar hiermee kom ik ook niet waar ik wezen moet. Het is ook erg moeilijk zoeken als je niet weet hoe het heet waar je naar zoekt.

Ik heb al een aantal websites gebouwd waarvan twee nu online staan. Zie www.slagerijscholtes.nl en www.professio-nails.nl Het maken van sites is dus niet nieuw voor mij. Ik kan ook wel wat html en werk redelijk veel met flash. Dit is gewoon net iets waarvan ik niet weet hoe het moet. Ik begrijp trouwens niet dat er niet een toegespitste functie voor bestaat.

Ik sta dus nog steeds open voor suggesties :/

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Het enige wat kan bedenken om je idee alsnog voorelkaar te krijgen is het volgende:
Je maakt een aantal versies van de website (voor elke gangbare resolutie (800*600, 1024*768, 1280*1024, 1600*1200)). Dan laat je een script aan de hand van de resolutie die de bezoeker heeft bepalen welke versie hij moet openen.

Lukt je dat niet, dan zou je ontwerp aanpassen naar iets wat je wel kan.
michielvz schreef op zondag 13 mei 2007 @ 01:15:
Ik kan ook wel wat html en werk redelijk veel met flash. Dit is gewoon net iets waarvan ik niet weet hoe het moet. Ik begrijp trouwens niet dat er niet een toegespitste functie voor bestaat.
Dat is nu net het leuke van de complexiteit van de scripttalen. Je kan er vanalles mee maken. Ook wat jij wilt hebben. Het is maar net de vraag, heb jij die kennis om zo'n script in elkaar te zetten.

Ongetwijfeld zullen er hiervoor best kant-en-klare scriptjes voor zijn, maar die mag je zelf opzoeken. En je hoeft er hier op GoT ook niet naar te vragen. En daarnaast is deze vraag, wat jij wilt, al vaak genoeg langsgeweest.

[ Voor 48% gewijzigd door Zerora op 13-05-2007 01:32 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

michielvz schreef op zondag 13 mei 2007 @ 01:15:
Ik sta dus nog steeds open voor suggesties :/
Het kan, het is alleen niet slim. Positioneer een afbeelding absoluut, breedte en hoogte 100% en dan heb je je doel. Positioneer de rest ook gewoon relatief mer procentuele getallen. Maar niemand zal je site bezoeken zoals jij zou willen.

Iemand heeft een hogere hoogte, breedbeeld, mensen hebben een standaard balk aan een kant van een browser en alles valt weer in deugen. Maar als je het wilt.....

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• michielvz
Ik heb het plan maar grondig gewijzigd. Ik ben nu bezig de site met frames te maken en niet meer een grote tekening als achtergrond te gebruiken. Natuurlijk blijf ik mijn grenzen verleggen en ik loop weer tegen een probleem aan.

Ik heb een knop gemaakt in flash (met behulp van online tutorials) deze knop wil ik importeren in dreamweaver. Vervolgens wil ik dat de knop na een klink een link opent in een andere frame. Hier loop ik vast. Ik heb geprobeerd in dreamweaver doormiddel van de "go to url" behavior optie. Hoe ik het ook instel, er gebeurt niets als je op de knop klikt.

Ik heb ook geprobeerd de knop in flash al via actionscript in te stellen met:

on(release){
getURL("http://www.professio-nails.nl/index.html","Main Frame");
}

of

on(release){
getURL("http://www.professio-nails.nl/index.html","_blank");
}

Voordat er opmerkingen over komen. Ik heb me al rot gezocht naar de oplossing. Ik heb talloze sites gevonden en hele oude topics die hetzelfde probleem bespreken. Daarnaast heb ik me rot gezocht in de help functie van dreamweaver. Getest, getest en nog eens getest. Ik kom hier echt niet uit.

Ik heb de pagina HIER online gezet.

P.s.

@Admin, is het handig als dit topic gesloten wordt en dit verder behandel in een nieuw topic?

[ Voor 10% gewijzigd door michielvz op 13-05-2007 17:02 ]

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Arg! Sorry, maar laat frames in de naam der goden alsjeblieft in de vorige eeuw. En het gebruik van flash voor een knop is IMO toch ook geen geschikte oplossing.

Overigens, om terug te komen op je originele plan van full-screen-achtergrond, misschien dat je met alpha-blended PNG een mooie blend kunt maken tussen de voorgrond en het gras als achtergrond. Dat gras moet dan wel netjes 'tegelbaar' zijn, daar zijn wel tooltjes voor meen ik.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Frames is zó 1996 ;)

Tip: http://www.w3schools.com/css/

Lees je wat in en er zal een wereld voor je open gaan! De <div> functie kan perfect wat je zoekt (op een absolute of relatieve plek in het venster een link vormen). Een totaal gedesignde background is eigenlijk ook best 1996, misschien moet je ook een beetje van dat idee afstappen en de boel iets dynamischer aanpakken.

Maar CSS is zeker de way to go en helemaal niet zo moeilijk.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

michielvz schreef op zondag 13 mei 2007 @ 16:34:
Ik heb ook geprobeerd de knop in flash al via actionscript in te stellen met:

on(release){
getURL("http://www.professio-nails.nl/index.html","Main Frame");
}

of

on(release){
getURL("http://www.professio-nails.nl/index.html","_blank");
}
Als je knopt verwijst naar iets wat Main Frame heet, dan moet je frame ook exact zo heten (include spaties enzo, maar je kunt beter een naam zonder spaties nemen). Anders werkt het niet.
P.s.

@Admin, is het handig als dit topic gesloten wordt en dit verder behandel in een nieuw topic?
Nee, kan gewoon hier verder. Het gaat toch om hetzelfde probleem. ;)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Nee, kan gewoon hier verder. Het gaat toch om hetzelfde probleem. ;)
Nieuw topic is blijkbaar al aangemaakt dus daar maar ff verder.

Dit topic ging toch al nergesn meer over ...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.