Oude huis: is dit een ISRA punt?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 20:40
We hebben gisteren ADSL opgeleverd gekregen in ons nieuwe (oude) huis. Het huis is rond 1914 gebouwd.

De kabel waar ik nu de splitter op aangesloten heb, zit in de woonkamer. Nu wil ik dit punt verleggen en daarmee de kabel een stuk inkorten.

Ik heb de kabel gevolgd tot het punt waar hij het huis binnenkomt. Hier loop ik tegen de volgende blauwe kabel aan met twee rode en een witte ader:

Afbeeldingslocatie: http://i2.tinypic.com/4lhcqvt.gif

Dit is denk ik de hoofdkabel van KPN?

Deze kabel loopt door naar een grijze buis. In deze buis eindigt ook mijn kabel die doorloopt naar de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://i5.tinypic.com/4xllrmc.gif

Is dit nu mijn ISRA punt? Dat buisje zit namelijk potdicht, dus de enige optie is om de huidige telefoonkabel te onderbreken en er vanaf daar een nieuwe kabel aan te zetten. Of mag ik wel aan dat buisje komen? Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik hem dan open moet maken...

Iemand die zo'n buisje herkent?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:40

TommyGun

Stik er maar in!

Is dat buisje geen lasdop? Aight ;)

[ Voor 23% gewijzigd door TommyGun op 12-05-2007 14:22 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

eborn schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:18:
Dit is denk ik de hoofdkabel van KPN?
Ja, da's je IS/RA. Je kunt de dunne grijze kabel onderbreken en daar een telefoonstopcontact tussen zetten, als je het netjes wilt doen.

Dit zijn alle IS/RA's die je tegen zou kunnen komen, met de bijbehorende toestelaansluiting erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/wp-content/images/huisaa1.jpg

Die bus moet je ook niet open willen maken. De lassen die er in zitten kun je niet zelf herstellen, en de bus is gevuld met gel of vet om vocht buiten de deur te houden, zodat corrosie geen kans krijgt.

[ Voor 39% gewijzigd door burne op 12-05-2007 14:29 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Ja, dat buisje is het IS/RA punt. :)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 10:54
burne schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:21:
[...]

Ja, da's je ISRA. Je kunt de dunne grijze kabel onderbreken en daar een telefoonstopcontact tussen zetten, als je het netjes wilt doen.
Jups is het isra punt.. Onder breken en daar geen Telefoon aansluiting plaatsen met grote stekker maar 1 met kleine stekertjes.. RJ11 aansluiting maken. is iets netter weg gewerkt dan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:39

The Legend

*Plop*

Ik heb in het huis van m'n vriendin ook zo'n IS/RA punt alleen zit dat buisje dus helemaal los. Verbindingen die in dat buisje zaten waren bijna allemaal verbroken en losse draadjes staken er overal uit. Is dit de verantwoordelijkheid van KPN? Dus moet hier een monteur voor langs komen (gratis) om dit te verhelpen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
The Legend schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 15:17:
Ik heb in het huis van m'n vriendin ook zo'n IS/RA punt alleen zit dat buisje dus helemaal los. Verbindingen die in dat buisje zaten waren bijna allemaal verbroken en losse draadjes staken er overal uit. Is dit de verantwoordelijkheid van KPN? Dus moet hier een monteur voor langs komen (gratis) om dit te verhelpen?
Nee. KPN moet dit wel herstellen maar dat doen ze niet gratis. Als dit los hangt heeft de vorige bewoner deze schade waarschijnlijk veroorzaakt

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
Als je 2 rechter handen hebt, met een soldeerbout en goede ogen die kleuren kan onderschijden, Hoef je niet bang te wezen. Zorg er wel voor dat je geen sluiting maakt.
1 voor 1 afplakken met tape dan schoonmaken en vast solderen.

Ben je er wel bang voor, dan zorg je voor een storing op dat gedeelte, en je belt de storings dienst.
Dat is dan wel gratis.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Is dit de verantwoordelijkheid van KPN? Dus moet hier een monteur voor langs komen (gratis) om dit te verhelpen?
In de praktijk komen ze het gewoon herstellen, en zonder kosten. Je moet alleen niet over een jaar weer met hetzelfde verhaal komen, dan gaan ze wel vervelend doen. Strikt genomen had je vriendin of haar ouders gelijk bij hun verhuizen moeten gaan klagen over het IS/RA. Maar KPN weet ook best wel hoe dat gaat, en zal daar niet moeilijk over doen.

Als je naar het IS/RA keek om ADSL aan te sluiten komen ze het zeker herstellen, overigens.

(En er zelf aan gaan sleutelen mag niet, dus dat is zeker de manier om een rekening van KPN te krijgen. Als je iets stukmaakt en alsnog KPN erbij haalt, en ze zien vers soldeer komen ze wel met de goeie paragraaf uit de algemene voorwaarden aanzetten en kost het je 75 euro..)

[ Voor 17% gewijzigd door burne op 12-05-2007 15:47 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:39

The Legend

*Plop*

burne schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 15:46:
[...]

In de praktijk komen ze het gewoon herstellen, en zonder kosten. Je moet alleen niet over een jaar weer met hetzelfde verhaal komen, dan gaan ze wel vervelend doen. Strikt genomen had je vriendin of haar ouders gelijk bij hun verhuizen moeten gaan klagen over het IS/RA. Maar KPN weet ook best wel hoe dat gaat, en zal daar niet moeilijk over doen.

Als je naar het IS/RA keek om ADSL aan te sluiten komen ze het zeker herstellen, overigens.

(En er zelf aan gaan sleutelen mag niet, dus dat is zeker de manier om een rekening van KPN te krijgen. Als je iets stukmaakt en alsnog KPN erbij haalt, en ze zien vers soldeer komen ze wel met de goeie paragraaf uit de algemene voorwaarden aanzetten en kost het je 75 euro..)
Het gaat om enkel kaal koper wat er nu ligt, nog geen telefoon abo dus. We zijn nu 3 maand aan het verbouwen dus eerder een telefoonlijn aanvragen is nogal onzin. Nu het eind in zicht begint te komen ben ik aan het bekijken wanneer ik de telefoonlijn + (Orange dus geen KPN) ADSL moet gaan aanvragen en ging kijken naar de staat van het ISRA en trof het dus zo aan. Nu moet ik dus gewoon KPN bellen met de melding dat ik graag een telefoonlijn wil en dat m'n ISRA los aan de muur hangt met verzoek tot gratis monteur? :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 20:40
Bedankt allemaal! Ik ga er dan inderdaad gewoon een rj11 kastje aan maken, dan pik ik hem vanaf dat punt weer op :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 14:40
Ik heb als ISRA alleen zo'n wit vierkant kastje met 4 van die gaatjes er in (boven in het midden)... Dat witte kastje er onder heb ik dan weer niet... De kabel bij mij is wit en komt uit de muur, als je daar goed kijkt dan zit er een blauwe kabel volgens mij.
Kan het kloppen dat ik alleen maar zo'n gammel kastje heb?

Verwijderd

JA en er zal dan KPN-telecom op staan als het het originele ISRA is. De binnenkomende blauwe kabel op de foto van TS is de kabel die vanuit de hoofdverdeler naar je huis toeloopt. Op het uiteinde zit dan het ISRA gemonteerd. Tot dit punt is KPN verantwoordelijk, alles na die blauwe kabel is voor de klant zelf. TS kan het beste de dunne witte kabel doorknippen en afmonteren in een aansluitdoos met RJ11 stekkers maar zover was hij zelf ook al begrijp ik.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb gewoon een RJ11 stekker op die dikke KPN kabel geknepen.. lasdop bij mij was zo poreus als de pest en viel dus van ellende uit elkaar 8)7

dus met moeite RJ11 dr opgeknepen en zo hop in de splitter :)

404 Signature not found

Verwijderd

Ben je eigenlijk in overtreding ;) ISRA is dus eigendom KPN. Aan de andere kant, ik zou waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben, als het niet kan zoals het moet moet het maar zoals het kan (en om het nog gekker te maken dan: als het met een hamer niet gerepareerd kan worden, pakken we gewoon een grotere hamer LOL ).

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

The Legend schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 15:51:
Nu moet ik dus gewoon KPN bellen met de melding dat ik graag een telefoonlijn wil en dat m'n ISRA los aan de muur hangt met verzoek tot gratis monteur? :P
Of even bij de primafoon binnenlopen. Dat gaat vreemd genoeg nog altijd sneller. Gewoon bij de aanvraag melden dat er wel bekabeling zit, maar dat het aansluitpunt in de meterkast stuk is, en dat er dus een monteur moet komen voordat je aangesloten kunt worden. Dan regelen ze het vanzelf. (Een van de vragen op het formulier is of er een aansluitpunt is, en daar is het antwoord dus nee op.)

De andere oplossing is niets zeggen en op de dag dat je opgeleverd moet worden met de storingsdienst gaan bellen dat je niets hebt om je telefoon op aan te sluiten, maar dat levert een dag of twee extra vertraging op.

Beiden oplossingen zijn trouwens volledig voor kosten van KPN, omdat het een nieuwe aansluiting en overeenkomst betreft.

• boukej
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-10 22:16
eborn schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:18:
Is dit nu mijn ISRA punt? Dat buisje zit namelijk potdicht, dus de enige optie is om de huidige telefoonkabel te onderbreken en er vanaf daar een nieuwe kabel aan te zetten. Of mag ik wel aan dat buisje komen? Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik hem dan open moet maken...
Dit IS/RA kun je openen met het roestige schroefje (onderaan).

Persoonlijk raad ik je af om deze te openen. Mocht je dit toch doen, gebruik dan geen geen soldeerbout maar las-kokertjes + kousjes.

Zoals elders aangegeven in dit onderwerp, kun je de grijze kabel (biggel) onderbreken. Persoonlijk zou ik kiezen voor een gesloten las-doosje. Van daar kun je vervolgens naar de splitter. Vanuit de splitter kun je naar je ADSL modem en uiteraard je telefonie. Wellicht heb je hiervoor een tweede las-doosje nodig (een RJ11/RJ12-connector laat zich niet gemakkelijk op biggel krimpen).
Pagina: 1