Toon posts:

kan ik onderdelen van mijn pc overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn pc ongeveer 2 jaar geleden gekocht. Nu hoor ik jullie tweakers het in enorm veel topics hebben over overclocking. Aangezien mijn pc niet egt snel is (bij games bijvoorbeeld duurt levels laden lang) vroeg ik me af of ik een aantal onderdelen kan overclocken?

Manufacturer: Packard Bell NEC
Motherboard: Fc Gigabyte GA-8S648FXM2
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz (2 CPUs)
Memory: 1024MB RAM
Hard Drive: 200 GB (van seagate)
Video Card: RADEON 9550 256 MB
Monitor: Monitor VT700 Packard Bell
Sound Card: Realtek AC97 Audio
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_gdr.050301-1519)

Mijn vraag is dus:
Hoe kan ik mijn pc overclocken of op een andere manier sneller maken?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Grafische kaart is gewoon oud, overklokken zal niet helpen. Het laden van games heeft met je hardeschijf te maken, als je dat sneller wilt zou je een nieuwe moeten kopen. Cpu zou je kunnen overklokken, maar ik denk niet dat je moederbord het ondersteund. Als je even op zoekt welke chipset je hebt en het dan is met progsels zoals setfsb/clockgen probeert, misschien dat je dan nog een beetje kan overklokken.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat kan, en het staat allemaal beschreven in Frequently Asked Questions TCA
;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

offtopic:
Ik ruik een slotje.

Kijk even in de faq/google. Leer je veel meer van dan hier reply's te lezen in je thread.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Aangezien je computer een Packard Bell is, zal de fabrikant de BIOS hebben uitgekleed (als in: de overklokopties zijn weggehaald). Ik geef je weinig kans.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

spone schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 11:29:
Aangezien je computer een Packard Bell is, zal de fabrikant de BIOS hebben uitgekleed (als in: de overklokopties zijn weggehaald). Ik geef je weinig kans.
Denk ik ook. Als je echt wilt overclocken had je beter zelf een pc kunnen samenstellen (met goeie koeling etc.).

Bovendien komt er wat meer kijken bij overclocken. Je moet bv. rekening houden met de temps van je processor, videokaart, northbridge, etc. Aangezien Packard Bell pc's niet gemaakt zijn om te overclocken (wel gemaakt om stil te zijn), zou je eerst wat aan je koeling moeten doen.

Hoe dan ook, ik denk niet dat het echt gaat lukken met overclocken van deze pc..

99pixels.nl

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik denk wel dat het kan, het kan in princiepe met elke PC.
Hoe ver je gaat komen is de vraag.
Als het in de BIOS niet kan, kan je altijd nog met overclock software aan de slag.

Maargoed, sowieso, als je naar de hardware kijkt zal het niet bijster ver gaan komen, maar dat neemt niet weg het kan ;)

Het is in ieder geval aan te raden om eerst eens de koeling te evalueren. Denk idd niet dat het genoeg is om erg ver te komen.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2007 12:14 ]

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
McKaamos schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 12:12:
Ik denk wel dat het kan, het kan in princiepe met elke PC.
Hoe ver je gaat komen is de vraag.
Als het in de BIOS niet kan, kan je altijd nog met overclock software aan de slag.

Maargoed, sowieso, als je naar de hardware kijkt zal het niet bijster ver gaan komen, maar dat neemt niet weg het kan ;)

Het is in ieder geval aan te raden om eerst eens de koeling te evalueren. Denk idd niet dat het genoeg is om erg ver te komen.
En als het nou is gewoon niet kan? als het niet eens in de bios kan omdat het gewoonweg weggehaald is door de fabrikant, dan kan het ook niet softwarematig, wat overigens nog is instabieler is ook.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cardo schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 12:17:
[...]

En als het nou is gewoon niet kan? als het niet eens in de bios kan omdat het gewoonweg weggehaald is door de fabrikant, dan kan het ook niet softwarematig, wat overigens nog is instabieler is ook.
Onzin. Als de bios gestript is, kan je altijd met software nog de PLL aanspreken.
Instabieler, klopt, maar het is in ieder geval iets.

For Your Information: Een beetje modern besturingssysteem neemt alle BIOS functies over zodra het start.
Ookal heb je bepaalde functies niet in je BIOS, dan kan je altijd nog met software dingen doen, zolang de hardware het verder ondersteund.
Gezien het moederbord verder een redelijk standaard geval van Gigabyte is, is de kans groot dat een programma als SoftFSB de PLL kent en dus de FSB aan kan passen.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 12-05-2007 12:23 ]

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
Nou mij is het nog niet gelukt op mijn ASUS A7V8X-LA , ook niet met softFSB.

http://h10025.www1.hp.com...s&docname=c00069442&lc=en

(ik wil geen topic kapen ofzo)

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mijn inziens als je een topic opent met de vraag "kan ik dit overclocken" dan ben je (nog) niet geschikt om er aan te beginnen, je zult enkel kans lopen om onderdelen voorgoed naar de eeuwige jachtvelden te helpen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 11:14:
Manufacturer: Packard Bell NEC
Motherboard: Fc Gigabyte GA-8S648FXM2
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz (2 CPUs)
Memory: 1024MB RAM
Hard Drive: 200 GB (van seagate)
Video Card: RADEON 9550 256 MB
Monitor: Monitor VT700 Packard Bell
Sound Card: Realtek AC97 Audio
Het mobo heeft slechts 400MHz ram ondersteuning en je processor wilt 800MHz, dit is al een bottleneck. Het mobo kan op eigen risico terug naar een Gigabyte BIOS omgeflasht worden, check wel of je mobo veel verschillen tov het origineel heeft. En nodige kennis van recoveryprocedures en dergelijke is wel handig.
http://www.giga-byte.be/P...rview.aspx?ProductID=1668

De grafische kaart is 4x trager dan een GeForce 6600 GT (70 euro kaart volgens pricewatch) volgens de specstabellen.

Het begint met een "slechtsamengesteld systeem" die onder het "normale" presteert, je kan altijd proberen beetje bij te klokken.

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 14:48
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 11:23:
offtopic:
Ik ruik een slotje.

Kijk even in de faq/google. Leer je veel meer van dan hier reply's te lezen in je thread.
Ik ruik hem ook :P

Laat dit soort opmerkingen maar.... :|

[ Voor 9% gewijzigd door Apen-nootjes op 13-05-2007 19:25 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hoi r-jmaster1992,

Welkom op GoT. Helaas ga ik zo je topic sluiten, dit omdat we de vragen die je stelt allemaal hebben beantwoord in een hele mooie FAQ, deze is hier te vinden: Frequently Asked Questions TCA

Lees deze FAQ even goed door en zorg dat je hem snapt, pas daarna voorzichtig wat gaan proberen. Kom je er dan nog niet uit, dan kan je natuurlijk altijd weer een vraag stellen hier.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.