Hoe laat ik Madplay spelen via usb sound card?

Pagina: 1
Acties:

• Tube Tone
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-09-2020
Beste Tweakers,

Ik ben nog niet zo heel handig met Linux, dus misschien kan een van jullie mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb een Sound blaster Extigy die ik aan mijn Linksys NSLU2 wil aansluiten om muziek over af te spelen. Ik heb de Extigy werkend gekregen en kan via aplay wave files afspelen. Als ik echter via madplay mp3's willen spelen krijg ik de volgende foutmelding:
audio: /dev/dsp: No such file or directory

En dat klopt. dsp bestaat inderdaad niet in /dev
Om het wat duidelijker te krijgen heb ik de geluidskaart ook in Ubuntu aangesloten. In Ubuntu lukt het me prima om via de grafische schil muziek af te spelen over de externe geluidskaart. Maar niet in de commandline via madplay, dan gebruikt madplay namelijk gewoon de interne geluidskaart van mijn laptop.
Mijn vraag is dus:
Hoe krijg ik madplay zover dat hij mijn usb geluidskaart gebruikt? Ik neem aan via het commando "madplay --output=*". Maar hoe kom ik er achter wat de correcte verwijzing is naar de usb geluidskaart?
Alvast heel veel dank voor jullie hulp!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom vraag je dit aan programmeurs? :? Waar hoort mijn topic?

PRG>>NOS

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Tube Tone
-NMe- schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 11:11:
Waarom vraag je dit aan programmeurs? :? Waar hoort mijn topic?

PRG>>NOS
Was onbedoeld. Sorry. Kwam er na het posten achter dat ik hem in PRG had geplaatst. Was al aan het zoeken of ik het zelf kon verplaatsten. En tijdens het schrijven van een mailtje naar een mod zie ik dat je hem al hebt verplaatst. Dank voor de snelle actie!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Volgensmij ondersteunt madplay standaard alleen OSS, het oude geluidssysteem en niet ALSA, het nieuwe, en het lijkt erop dat zowel je Linksys als je Ubuntu machine geen OSS meer ondersteunen.

De mogelijk opties lijken me dan:
  • Een programma gebruiken dat wel ALSA ondersteunt
  • Een madplay met ALSA ondersteuning bemachtigen
  • De OSS-emulatie modules laden (snd_pcm_oss en snd_mixer_oss), als die meegeleverd zijn

• Tube Tone
Hoi,

Bedankt voor je reactie!
deadinspace schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 23:13:
Volgensmij ondersteunt madplay standaard alleen OSS, het oude geluidssysteem en niet ALSA, het nieuwe, en het lijkt erop dat zowel je Linksys als je Ubuntu machine geen OSS meer ondersteunen.
Hoe kom ik er dan achter of de kaart via OSS of ALSA wordt aangestuurd? En als aplay wel werkt, werkt dat dan automatisch via ALSA?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Tube Tone schreef op zondag 13 mei 2007 @ 02:46:
Hoi,

Bedankt voor je reactie!

[...]

Hoe kom ik er dan achter of de kaart via OSS of ALSA wordt aangestuurd?
Als je pc zeikt dat er iets mis is met /dev/dsp kun je er al vanuit gaan dat je met OSS je te maken hebt.
En als aplay wel werkt, werkt dat dan automatisch via ALSA?
Doe eens
man aplay
en er gaat een wereld voor je open.

0.0

• Tube Tone
Het is al opgelost, maar dank voor jullie hulp! Blijkbaar draaide ik een oudere versie van usb-audio driver waarbij het nodig was om ./snddevices te draaien uit de ALSA source. Blijkbaar een speciaal script om alle devices in /dev alsnog te creëren.
Pagina: 1