Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

EDO ram aanspreken

Pagina: 1
Acties:

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Hallo

Ik heb hier nog van zo'n oud edo ram liggen en ik zou graag (als het mogenlijk is) daar met electronica mee spelen. Zoals voorbeeld als je op een knop duwt, hij dat onthoud.

Weet er iemand hoe je zo'n ram kan aanspreken?

Verwijderd

Ik denk niet dat dit je gaat lukken, want volgens mij heb je een zeer geadvanceerde controller nodig om met het geheugen te kunnen communiceren:

denk aan clocksnelheid/callibratie/latency etc

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Het leuke aan RAM geheugen is dat, om te onthouden, er constant dezelfde data opnieuw geschreven moet worden (dus spanning weg = data weg), de aansturing is niet simpel en er bestaan imho veel eenvoudiger opties. Ik denk dus dat je eigenlijk iets totaal anders zoekt, je hebt voor de aansturing sowieso een microcontroller nodig die al wat RAM bezit.

Als het simpelweg een knopje is dat je wil onthouden zolang je spanning hebt, ben je met een flipflop klaar (érg simpel te doen).
Wil je ook zonder spanning onthouden, zal je imho het eenvoudigst werken met een microcontroller met EEPROM geheugen, die microcontroller is wellicht toch nodig en voor een paar € heb je er een die EEPROM heeft (programmeren is ook simpel, een PICje met de gratis versie van microbasic. Je moet wel je programma in de PIC steken, daar zijn heel wat schema's voor te vinden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Da's niet het probleem (hoewel, bij spanning weg is de data ook weg natuurlijk ;)), maar vooral dat je ook nog eens iedere paar ms o.i.d. iedere geheugenlijn moet verversen. Dat wordt vaak door de memorycontroller afgehandeld. Ik heb ooit wel eens met de internals van een sdram-controllertje gefröbeld, en daar zat dat o.a. in.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

In de Elektuur heeft lang (heel lang) geleden eens een printer buffer gestaan die gebruik maakte van gewonen simms en een microcontroller.
Het kan dus wel met een beetje slim programmeerwerk alleen is het nu zoveel eenvoudiger om geheugenkaarten van digitale camera's te gebruiken of geheugen met een seriële interface.