Raar coax ruis probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 760 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Voidth
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn situatie is als volgt:

Ik wil boven reguliere TV kijken en wil daarnaast opnames van mijn HD recorder kijken die beneden staat. Om dit te bereiken heb ik de volgende setup :

code:
1
2
3
4
5
6
7
|                          Beneden                         |    Boven  |
-------------------------------------------------------------------------

HD recorder  ----->  | Ext in            Coax uit | ---- Coax -----> TV
                     |        Videorecorder       | 
TV coax      ----->  | Coax in                    |

Ik sluit een HD recorder aan op een ext ingang van een oude videorecorder . De COAX 'uit' van deze videorecorder gaat via een coax kabel helemaal naar boven zodat ik daar dus de HD recordings kan zien. De oude videorecorder gebruik ik dus puur om het beeld van de DVD-HD recorder te multiplexen als zender op de coax. Bedoeling is ook om hiernaast de inkomende coax met TV zenders op de videorecorder aan te sluiten zodat ik alles boven kan zien (reguliere TV + HD recordings). De HD recorder sluit ik trouwens aan dmv van zijn VIDEO + AUDIO L+R uitgangen via een scart conversie blok te connecten op de videorecorder.

Nu is het volgende aan de hand :

Laat ik van de video recorder zijn coax 'in' onaangesloten dan is het beeld van de DVD-HD recorder boven perfect. Echter, sluit ik de video recorder zijn coax 'in' aan op de coax met TV zenders (dwz de coax die binnenkomt in de meterkast) dan is in 1 keer het beeld van de DVD-HD recorder boven erg ruiserig. De normale TV zenders zijn echter gewoon ruisvrij.

Mijn observaties:
- Aan de ene kant lijkt het me niks te maken te hebben met de lengte / kwaliteit van de coax kabel die naar boven gaat, immers : zonder de coax kabel met TV zenders aan te sluiten op de videorecorder COAX 'in' is de kwaliteit prima. Echter, ik zie het verschil in mindere mate (maar het is er wel degelijk nog steeds) als ik het testje doe met een TV die beneden vlak bij de videorecorder staat.
- Ik heb al eens geprobeerd het signaal met de TV zenders naar de COAX 'in' te verzwakken, met een veronderstelling dat misschien ingangsniveau verschillen tussen de TV zender coax en de ext ingang de oorzaak zou kunnen zijn, maar dit kreeg ik niet goed : Als ik het HD beeld goed had dan waren de TV zenders dusdanig verzwakt dat dit geen goede oplossing is.

Wie kan het bovenstaande verklaren (kan het misschien een of ander aardingsprobleem of in/uitgangsimpedantieprobleem zijn ?) _of_ wie heeft een andere oplossing die bereikt wat mijn doel is (zonder ergens naar toe te moeten lopen om een knop om te gooien boven/beneden) ?!!?

[ Voor 5% gewijzigd door Voidth op 11-05-2007 23:28 ]

• jimmy!
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-02-2023
Een mogelijke oorzaak is dat de uitvoerfrequentie van je videorecorder overeenkomt met een van de TV-frequenties van je kabelbedrijf.

Je kunt proberen om de uitvoerfrequentie van je videorecorder te veranderen. Meestal kan dit met een instelschroef die in de buurt van de antenneaansluitingen te vinden is. Je moet dan wel het video-kanaal op je TV boven opnieuw afstemmen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
jimmy! schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 22:42:
Een mogelijke oorzaak is dat de uitvoerfrequentie van je videorecorder overeenkomt met een van de TV-frequenties van je kabelbedrijf.

Je kunt proberen om de uitvoerfrequentie van je videorecorder te veranderen. Meestal kan dit met een instelschroef die in de buurt van de antenneaansluitingen te vinden is. Je moet dan wel het video-kanaal op je TV boven opnieuw afstemmen.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Vermoedelijk heb je dan ook (lichte) storing op een TV kanaal wat in de buurt van je video zit, normaal zo rond de kanaal 37-40.

Ik heb hier dezelfde setup, alleen dan geen oude videorecorder maar een los modulatortje (4 eur @ pollin ipv een complete video). Is alleen mono geluid, maar ik gebruik 'm voor bewakingscamera, dus daar maakt het niet uit)

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2025

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Wanneer bovenstaande -niet- het geval is, is er natuurlijk iets anders aan de hand. Wat dit kan zijn?

Dit probleem wordt dan op een andere manier veroorzaakt, om dat inzichtelijk te maken zal ik dit proberen uit te leggen aan de hand van een rekenvoorbeeld. Eerst wat basis informatie over tv-ontvangst :)

Om een tv-zender goed te ontvangen heb je een bepaalde signaalsterkte (+/- 60 dBµV) nodig én moet de signaal/ruis-verhouding (SNR) hoog genoeg zijn (liefst >30 dB)

Een videorecorder zendt uit op of rond de 60 dBµV. Echter komt er een (versterkt) signaal vanuit de kabel. Niet alleen signaal wordt door je kabel-leverancier versterkt, ook de 'ruisvloer'. Zolang de SNR voldoende blijft zul je hier op een televisie niets van merken.

Wanneer het kabelsignaal bij jou erg sterk binnenkomt (zegge bijv. 75 dBµV) en je hebt een SNR van 34 dB, dan ligt de 'ruisvloer' op 75 dBµV - 34 dB = 41 dBµV.

Signaal = 75 dBµV
Ruisvloer = 41 dBµV
SNR = 34 dB

Er vanuitgaande dat de kabel-leverancier een 'recht' signaal aanlevert (op alle zenders een vergelijkbare signaalsterkte) dan mag je er vanuit gaan dat de ruisvloer hetzelfde blijft.

Je gebruikt de videorecorder als signal-inserter op de kabel. Dit kan, zolang de ruisvloer laag is, als de ruisvloer hoger is (zoals waarschijnlijk in jouw situatie), dan kun je op een volgend rekensommetje uitkomen.

S = 60 dBµV
R = 41 dBµV
snr = 60 dBµV - 41 dBµV = 19 dB en ziedaar het probleem.

Als je zelf een signaalversterker gebruikt, kun je eens proberen deze anders in te stellen (minder versterking) of deze in zijn geheel te verwijderen.

Mocht je geen versterker gebruiken dan kun je ook nog gebruik maken van verzwakkertjes. Omdat ik tegen hetzelfde probleem aanloop heb ik zelf een paar verzwakkertjes gehaald vele jaren terug. Heb er 2 van 6 dB en eentje van 12 dB voor een paar gulden toendertijd bij een electronica-zaak gehaald.

Ze zien er uit als een klein busje met een female en een male IEC connector, dus je kunt ze gebruiken direct op een in- of uitgang van een apparaat (tussen apparaat en kabel in).

Als je via de kabel internet/telefonie hebt, kun je in sommige gevallen je signaal uitlezen via http://192.168.100.1

Bij mij zien de signalen er op dit moment zo uit:
Downstream
Freq/Power: 514.750 MHz 8 dBmV
Signal to Noise Ratio: 37 dB
Modulation: QAM256

S --> 8 dBmV = 68 dBµV
SNR = 37 dB
R = 68-37 --> 31 dBµV

Satellietontvanger zet signaal op de kabel met 57 dBµV (op dezelfde manier zoals jij dat met je VCR doet)
S = 57 dBµV
R = 31 dBµV
SNR = 26 dB en geen mooi beeld.

Met verzwakker voor de RF in van m'n sat ontvanger:
S = 57 dBµV
R = 25 dBµV
SNR = 32 dB --> prima beeld!

Succes ;)

Met een verzwakker ertussen zou ik het signaal naar 2 dBmV kunnen brengen, terwijl de SNR gelijk blijft (qua kwaliteit van het signaal blijft alles dus goed), terwijl de videorecorder een beter signaal kan planten op de kabel...

• Voidth
  • Niet online
Dank voor de reacties..

Ik had aan het eerste theorie nog niet gedacht, interference zou idd goed kunnen.

Over het SNR verhaal : Ik weet inderdaad dat bij mij het signaal sterk binnenkomt. Ik heb al een 3dB verzwakker in de meterkast zitten. Ik heb al geprobeerd mijn COAX signaal nog verder te verzwakken (door een versterker omgekeerd te gebruiken). Ik krijg echter dan niet beiden tegelijk goed (of het video signaal is mooi maar TV niet , of andersom). Misschien is de versterker die ik dus omgekeerd heb gebruikt niet de goede methode geweest en moet ik een echte verzwakker hebben (mist het niet gewoon een interference probleem is...)

[ Voor 102% gewijzigd door Voidth op 19-05-2007 00:00 ]

• Voidth
  • Niet online
Hmmmm,

Oplossing 1 is het niet : De modulatie frequentie van de videorecorder veranderen naar een 'leeg kanaal' werkt niet geeft evenveel ruis.

Oplossing 2 is het ook niet : Al probeer ik het TV COAX signaal te verzwakken, dan verzwakt (magisch !) het HD recorder signaal ook mee. Lijkt wel of de videorecorder ook het level van het HD recorder signaal aanpast !!

Erg interessant observatie : Uit verder testen blijkt dat ik de ruis ook krijg als ik bv een versterker (met kortgesloten ingang) op de videorecorder COAX in aansluit (ipv de TV coax). Haal ik de versterker weg, en hang ik puur een een losse kabel aan de COAX in dan heb ik weer geen ruis (ook wel te verwachten).

Iemand nog een idee ? Zou het misschien een kwestie van verschil in uitgangsimpendantie van een TV COAX vs HD recorder RGB uitgang ?

[ Voor 47% gewijzigd door Voidth op 25-05-2007 20:08 ]

• Voidth
  • Niet online
Bumpety bump..
Pagina: 1