Boete gekregen te harde legale uitlaat

Pagina: 1
Acties:
  • 5.003 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Een vriend van mij heeft net een boete gekregen van 150 euro omdat z'n uitlaat welgeteld 5dB te hard zou zijn. Nou is deze uitlaat gewoon legaal en door de dealer gemonteerd.

Hoe groot zijn z'n kansen als ie dit aanvecht?

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-05 18:17

Goverman

not loaded

Vele malen minder dan nihil... Als ik met mijn legale Swift uitlaat teveel herrie produceer (omdat er een gat in zit ofzo) krijg ik ook een bekeuring, ook al is ie origineel, gecertificeerd en weet ik wat.

Aftikken dus... Jammer, maar helaas.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

als je het letterlijk neemt maakt hij geen kans
door deze aanpassing voldoet de auto niet meer aan zijn type goedkeuring (in theorie)
Maar hoe is dit gemeten?
want voor het meten van geluid moeten er bepaalde waarde zijn
een voorbij rijdende vrachtwagen kan al zorgen dat de meting niet meer klopt namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:19

ralpje

Deugpopje

welgeteld 5 dB? Het is een logaritmische schaal, 3 dB harder = 2 maal zo hard. 5 dB te hard is dus bijna 4 maal zo hard als toegestaan!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Goverman schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:39:
Vele malen minder dan nihil... Als ik met mijn legale Swift uitlaat teveel herrie produceer (omdat er een gat in zit ofzo) krijg ik ook een bekeuring, ook al is ie origineel, gecertificeerd en weet ik wat.

Aftikken dus... Jammer, maar helaas.
ja, maar een gat in de uitlaat mag weer niet volgens de wet ;)
dus das geen vergelijking
ralpje schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:41:
welgeteld 5 dB? Het is een logaritmische schaal, 3 dB harder = 2 maal zo hard. 5 dB te hard is dus bijna 4 maal zo hard als toegestaan!
sorry, maar als de toegestande hoeveelheid bijv. 60dB zou zijn, dan is 5dB natuurlijk niet 4 keer te hard.

en als ik heel eerlijk mag zijn, valt die uitlaat hartstikke mee qua lawaai, de gemiddelde vrachtwagen of bus maakt meer herrie. om maar te zwijgen over motoren.
de jongens in het blauw zullen wel weer niks beters te doen gehad hebben

[ Voor 40% gewijzigd door Naboo op 11-05-2007 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112352

7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:44:
en als ik heel eerlijk mag zijn, valt die uitlaat hartstikke mee qua lawaai, de gemiddelde vrachtwagen of bus maakt meer herrie. om maar te zwijgen over motoren.
Een gemiddelde bus of vrachtwagen is natuurlijk ook stukken groter dan een gemiddelde auto ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 112352 op 11-05-2007 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 171278

7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:41:
[...]

ja, maar een gat in de uitlaat mag weer niet volgens de wet ;)
dus das geen vergelijking
En een te harde dus ook niet.
sorry, maar als de toegestande hoeveelheid bijv. 60dB zou zijn, dan is 5dB natuurlijk niet 4 keer te hard.

En ja, als de limiet 60dB is dan is 66dB dus wel vier keer te hard. En 65dB dus bijna vier keer. En kutjuten (wat er eerst stond) mag je ook achterwege laten.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 11-05-2007 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-05 08:37
Erg goed die bekeuring, ik word niet goed van al die sjonnies met hun herrie knalpijpen. Net ook weer, reed een mazda 323 bouwjaar +/-1988 voor me met twee van die brullende kachelpijpen - een teringherrie met z''n 1.5 motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:33

mr_petit

opperprutser

In nederland of belgië?
Auto of motor?

In Nederland is een autouitlaat bij mijn weten illegaal als ie 1dB meer produceert als de orginele uitlaat.
Door de dealer gemonteerd zegt niet zoveel. Waarom zou die uitlaat legaal zijn?
Voor motoren zijn afaik andere regels.

3dB harder betekend niet 2 keer zo hard.
Bij een enkele puntbron betekend 6dB harder een 2 keer zo groote geluiddruk.
Bij ongecorroleerde bronnen (bijv. 2 auto's ipv 1) is dat 3 dB
Voor je oor is 10dB (geluiddrukniveau) harder ca. 2 keer zo hard.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 11-05-2007 22:56 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 09:10
7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:41:
Lees het volgende maar eens even: http://en.wikipedia.org/w...dB_.E2.89.88_.C2.BD_power

Daarnaast ben ik het volledig eens met JAHRASTAFARI.

[ Voor 7% gewijzigd door robbert op 11-05-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Ik zou naar de garage gaan die hem heeft gemonteerd en daar het geld terugvragen...
Zij hebben je vals voorgelicht. (hem namelijk verkocht als "legaal")

[ Voor 13% gewijzigd door MeMoRy op 11-05-2007 23:19 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben het ook volledig eens met JAHRASTAFARI. Betaal de boete en schroef er een normale uitlaat onder zodat ik rustig kan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
robbert schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:51:
[...]

Lees het volgende maar eens even: http://en.wikipedia.org/w...dB_.E2.89.88_.C2.BD_power

Daarnaast ben ik het volledig eens met JAHRASTAFARI.
Ja, ik ben het ook eens JAHRASTAFARI, maar het verschil is dat ik weet hoe deze uitlaat klinkt en trust me, het is echt geen sjonnie knalpijp. dit is gewoon een beschaafde uitlaat die gewoon mooi klinkt en ja hij is wat harder dan een standaard uitlaat, maar de brom van mij 13 jaar oude BMW is net zo erg onderhand, daar klaagt niemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eh vraagje, wat voor auto heeft jouw vriend :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
nieuwe Suzuki Swift, why?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185882

"is net zo erg onderhand,"

je geeft hiermee zelf al toe dat er een pokke-geluid uit dat ding komt, fijna dat je vriend helpt met het spekken van de staatskas, is dan het enige wat mij rest te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
tja, kwestie van verkeerde woordkeus. waar het mij ook om gaat is de willekeur van het bekeuren.

maar goed, blijkt maar weer dat de discussie hier kansloos is bij de moraalridders die niet eens weten HOE de uitlaat in kwestie klinkt.

dus flikker er maar weer een slotje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 20:31

rimpeldinky

nani?

7th enige kans die je vriend heeft is als de meting

-gedaan is met een meter welke niet geijkt is
-niet op 1 meter afstand is gebeurt op het bureau
-het een officieel sparepart is

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:32:
tja, kwestie van verkeerde woordkeus. waar het mij ook om gaat is de willekeur van het bekeuren.

maar goed, blijkt maar weer dat de discussie hier kansloos is bij de moraalridders die niet eens weten HOE de uitlaat in kwestie klinkt.

Waarom boos worden als mensen het niet met je eens zijn? Geluidsoverlast is nu eenmaal subjectief, wat jij mooie muziek vind die zachtjes staat kan door iemand anders keiharde k*tmuziek worden gevonden. Daarom wordt juist de decibelschaal gebruikt, om een objectieve meting te kunnen doen.

Agenten doen echt geen meting als het geluid niet opvallend hard is, en dat komt uit de meting. Dan is het een terechte bekeuring en is protest vrij kansloos. Let er ook op dat die 60 dB een maximum is, en dat de uitlaat daar ruim overheen gaat. Het zou beter zijn als de knalpijp onder het maximum zou zitten, dan is er ook minder overlast.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Misschien is het ook verstandig het wettelijk kader wat uit te diepen?
Hoeveel geluid mag de uitlaat maken, en op welk besluit dat gebaseerd is?
Hoe de meting is uitgevoerd? (op 1 meter afstand alleen is niet voldoende, er is een meetprotocol (reflecties enz)).
5 dB teveel is aanzienlijk (in de zin van goed meetbaar), maar een meetfout van 5 dB is ook wel te maken.

Overigens is een verschil van 5 dB zonder simultaan referentiekader te weinig om op het gehoor te bepalen of het een te luide uitlaat betreft.
maw. zolang je niet zojuist een uitlaat hebt gehoord die het toegestane geluidniveau produceert, kan je vooraf niet zeggen (dus zonder meting) dat een uitlaat meer geluid dan toegestaan produceert als het verschil maar 5 dB is. (je kan er wel over twijfelen :P )

[ Voor 35% gewijzigd door mr_petit op 12-05-2007 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 20:25

TommyGun

Stik er maar in!

Van die pauperige neppe uitlaat dingen :'). De motor moet geluid maken, niet zo'n nep pijpje!

Terecht dus die boete :P

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 11-05-2007 23:52 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

mja ik moet zeggen dat ik niet vies ben van een mooie uitlaat op een auto of motor, deze dient dan wel bij het type blok te horen (geen golfje dus met freeflow....)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

rimpeldinky schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 00:14:
mja ik moet zeggen dat ik niet vies ben van een mooie uitlaat op een auto of motor, deze dient dan wel bij het type blok te horen (geen golfje dus met freeflow....)
Dat is dus ook mijn punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
E-keur en ongemodificeerd, dan kan je het proberen. Omdat deze dan aan een typegoedkeuring dient te voldoen. De E-keur moet wel bij die combinatie horen en ook gelden voor het land van herkomst, in dit geval Nederland.

Maar er zijn wel meer factoren dan enkel de pijp welke het motorgeluid beïnvloeden dus ookal is de meting correct uitgevoerd (afstand en omgeving) dan kan je door andere modificaties zoals het inlaatsysteem ook het geluid versterken. Kan zelfs ook zijn dat de integrator van de ECU door de uitlaatpijp nu helemaal uitgeregeld zit en het mengsel niet meer is zoals het moet zijn en dat geeft ook invloed op je geluidsenergie doordat het verbrandingsfront langzamer gaat.

Dus nogmaals: alles moet in orde wezen wil jij het hard maken op basis van een E-keur bij die combinatie. De makkelijkste oplossing? dB-killertje maken en in de pijp schroeven en die boete betalen. Veel beter dan het elke keer aan te vechten.
7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:25:
Ja, ik ben het ook eens JAHRASTAFARI, maar het verschil is dat ik weet hoe deze uitlaat klinkt en trust me, het is echt geen sjonnie knalpijp. dit is gewoon een beschaafde uitlaat die gewoon mooi klinkt en ja hij is wat harder dan een standaard uitlaat
Maat van mij heeft zijn eigen dempers gebouwd en die klinken ook heel erg mooi en beschaafd naar mijn mening. Dat die 130dB produceren onder load valt nog wel mee in zijn ogen, andere mensen denken daar anders over. Een mening is geen absoluut iets en daarom waardeloos ter vergelijking, daarom die dB-meting.
maar de brom van mij 13 jaar oude BMW is net zo erg onderhand, daar klaagt niemand over.
Iedereen klaagt over mijn maat zijn dempers, hij mag legaal zijn weggaan want voor hem bestaat er geen jurisische grens. Voor nieuwe voertuigen is die grens strenger dan voor een 13 jaar oude rammelbak. Dus nogmaals, een mening zegt geen drol.
Anoniem: 171278 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:45:
En ja, als de limiet 60dB is dan is 66dB dus wel vier keer te hard
In vermogen is iedere 3dB wel een verdubbeling. Maar hoe vangt ons gehoor die stijging van 5dB op? Ik meen dat voor het gehoor (geluidstechnisch, niet vermogentechnisch) iedere 10dB stijging als verdubbeling werd ervaren. Ik ben geen geluidstechnicus dus ik kan er mijlenver naast zitten.
TommyGun schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:52:
Van die pauperige neppe uitlaat dingen :'). De motor moet geluid maken, niet zo'n nep pijpje!

Terecht dus die boete :P
Heb je voor de rest ook nog iets zinnigs te zeggen wat wel een nuttige bijdrage heeft inzake het jurisisch aspect buiten het spuien van jouw zinloze subjectiviteit?

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 12-05-2007 00:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Chevy454 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 00:26:
[...]

Heb je voor de rest ook nog iets zinnigs te zeggen wat wel een nuttige bijdrage heeft inzake het jurisisch aspect buiten het spuien van jouw zinloze subjectiviteit?
Edit; euh verkeerde user. Nevermind

[ Voor 8% gewijzigd door TommyGun op 12-05-2007 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:29

JT

VETAK y0

7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:35:
Een vriend van mij heeft net een boete gekregen van 150 euro omdat z'n uitlaat welgeteld 5dB te hard zou zijn. Nou is deze uitlaat gewoon legaal en door de dealer gemonteerd.

Hoe groot zijn z'n kansen als ie dit aanvecht?
Volgens mij klopt daar geen flikker van. Tot 10db is wetje mulder en 95e. Boven de 10db teveel wordt bepaald door de OvJ. Dat er een E-keur ofzo op zit boeit niet. Je uitlaat mag niet meer dan 2db meer lawaai maken dan bij het RDW geregistreerd staat.
ralpje schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:41:
Zoals chevy al zei, 3db is een verdubbeling van de geluidsintensiteit maar 10db klinkt pas als 2 keer zo hard.
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:47:
Erg goed die bekeuring, ik word niet goed van al die sjonnies met hun herrie knalpijpen. Net ook weer, reed een mazda 323 bouwjaar +/-1988 voor me met twee van die brullende kachelpijpen - een teringherrie met z''n 1.5 motor.
Joh, ga anders ff lekker ergens anders zeuren...5db is amper wat, 5db is ongeveer hetzelfde als 3 van die auto's met standaard uitlaat. Dat is echt niet hard. Ik durf te wedden dat het lawaai niet veel meer is als dat van een Mini Cooper S (die dan wel wat meer lawaai mag maken omdat die uitlaat af fabriek zo is) en de gemiddelde bus en vrachtwagen maakt HEEL wat meer lawaai.
gambieter schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:45:
[...]
Agenten doen echt geen meting als het geluid niet opvallend hard is, en dat komt uit de meting.
Ha, je moest is weten hoe agenten kunnen zijn...het zijn net mensen. Tussen mensen zitten rotte peren dus waarom tussen agenten niet?
Dan is het een terechte bekeuring en is protest vrij kansloos.
Protest is niet kansloos; onder de 10db te hard is een wetje mulder van 95 euro.
Let er ook op dat die 60 dB een maximum is, en dat de uitlaat daar ruim overheen gaat.
5db ruim :| Het is verre van 2 keer zo hard voor het menselijk gehoor...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 07:50
Hmm... vind ik altijd zo triest als ze een boete gaan geven terwijl je een originele uitlaat hebt. Zeg dan, als agent zijnde, ik geef je geen boete maar maak voor dat geld dat lek in je uitlaat even.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:07
JT schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 01:29:
Protest is niet kansloos; onder de 10db te hard is een wetje mulder van 95 euro
Helaas, toch niet. Het bedrag is namelijk toch echt €150. Uit de tekstenbundel van het OM, hier te raadplegen.

Feitcode N110h - overschrijding van het niveau tot en met 9 db(A) --> €150 voor auto's en motoren, €100 voor bromfietsen. Als iemand het wil nazoeken, pagina 152.

Vanaf 10 db(A) wordt het inderdaad de OvJ die het bedrag bepaalt. Uitgangspunt dan is €220.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat er een E-keur ofzo op zit boeit niet.
Dat boeit wel :Y Het is maar net hoe erg je het wilt maken, als die niet aan E-keur voldoet kan de wagen zijn kenteken worden ingevorderd >:) Zelfs als die op banden rijdt welke niet gehomologeerd zijn voor dat model >:) Maar nogmaals, het is maar net op welk niveau je wilt gaan zeiken.
Joh, ga anders ff lekker ergens anders zeuren...5db is amper wat, 5db is ongeveer hetzelfde als 3 van die auto's met standaard uitlaat. Dat is echt niet hard.
Het probleem is dat iedereen luidere pijpen monteert (generalisatie, jaja maar nu voor een doel) dat de intensiteit stijgt. en dan kan je een geluidsmeting gaan doen in je woonkamer en dan zal die merkbaar stijgen in verhouding tot wanneer iedereen zich aan de regels houdt. Nu kan je wel zeggen, dat is niet hard en dat is beschaafd en je moet niet zeuren,...... maar ook geluidsvermogen en de daarbij gaande intensiteit is hinderlijk voor je levenscomfort en gezondheid.

Aangezien er veel meer wagens zijn als 30 jaar terug is kan je stellen dat het al met 6dB is gestegen (als er nu 4 keer zoveel voertuigen zijn als 30 jaar geleden).
Je hersenen (je ervaring van het geluid) zien het niet als een verdubbeling, maar de belasting op je oren is dat wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 12-05-2007 12:23 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het ECHTE probleem is (en dat lees je hier ook de hele tijd) dat mensen die LIMIET van 60db als NORM gaan zien 'ja hij gaat er maar 5db overheen'. Het absolute wettelijke maximum is 60db, dat moet geen target zijn, daar moet je gewoon onder blijven.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chevy454 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 00:26:
[...]

In vermogen is iedere 3dB wel een verdubbeling. Maar hoe vangt ons gehoor die stijging van 5dB op? Ik meen dat voor het gehoor (geluidstechnisch, niet vermogentechnisch) iedere 10dB stijging als verdubbeling werd ervaren. Ik ben geen geluidstechnicus dus ik kan er mijlenver naast zitten.
Irrelevant. Ik had het niet over hoe het klinkt, ik zei dat het vier keer zo hard was. Wat ook zo is :)
[...]

Zoals chevy al zei, 3db is een verdubbeling van de geluidsintensiteit maar 10db klinkt pas als 2 keer zo hard.
[...]

Joh, ga anders ff lekker ergens anders zeuren...5db is amper wat, 5db is ongeveer hetzelfde als 3 van die auto's met standaard uitlaat. Dat is echt niet hard. Ik durf te wedden dat het lawaai niet veel meer is als dat van een Mini Cooper S (die dan wel wat meer lawaai mag maken omdat die uitlaat af fabriek zo is) en de gemiddelde bus en vrachtwagen maakt HEEL wat meer lawaai.
Ik houd van mensen die zichzelf tegenspreken O+
Vijf dB is amper wat, namelijk drie standaard auto's. Drie standaard auto's zijn drie keer zo hard als één standaard auto. Zijn auto maakte dus 3x zoveel geluid als toegestaan. 3>2. Dus als 5dB drie keer zo hard is, hoe kan het dan 'verre van 2 keer zo hard zijn'?

En kom niet aan met dat je met die drie auto's de geluidsdruk bedoelde en met en met dat het 'verre van 2 keer zo hard' zou zijn de perceptie, daar trapt niemand in.

Het is trouwens helemaal niet relevant hoeveel harder het is. Als je een boete krijgt voor 124km/h waar je 120km/h mag moet je toch ook gewoon het bedrag betalen dat er voor staat, al reed je maar 3,6% boven de maximumsnelheid. Voor 5dB te hard staat toevallig een boetebedrag van 150 euro, niet zeuren en lappen dus.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 12-05-2007 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Anoniem: 171278 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 12:34:
Vijf dB is amper wat, namelijk drie standaard auto's. Drie standaard auto's zijn drie keer zo hard als één standaard auto. Zijn auto maakte dus 3x zoveel geluid als toegestaan. 3>2. Dus als 5dB drie keer zo hard is, hoe kan het dan 'verre van 2 keer zo hard zijn'?

En kom niet aan met dat je met die drie auto's de geluidsdruk bedoelde en met en met dat het 'verre van 2 keer zo hard' zou zijn de perceptie, daar trapt niemand in.
JT spreekt zichzelf niet tegen hoor...

Alle verwijzingen en redenaties naar hard, luid enz. zijn redenaties naar perceptie met het menselijk oor.
Drie auto's zijn dus niet drie keer zo hard.
Dat schrijft JT ook.

Overigens heb je met 3 standaard auto's niet 3 keer zoveel geluiddruk als met 1 standaard auto, maar da's een ander verhaal.

Ik ben overigens benieuwd hoeveel dB (of dB(A)) de agenten gemeten hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 171278 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 12:34:
5db KLINKT niet drie keer zo hard. Verre van 2 keer zo hard zelfs. Daarnaast zijn 3 auto's niet eens 3 keer zo hard in geluidsintensiteit..
:? Daar trapt niemand in? Ga ff lekker iemand anders voor een leugenaar uit maken :/ Ja, dat is de implicatie die maakt met "daar trapt niemand in". Ga je eerst is verdiepen in wat db uberhaupt is...

Geluidsdruk wordt logaritimisch bepaald, 10 dB is factor 10 meer vermogen. Het perceptieve (=waargenomen) niveau wordt weer in Soon bepaald. Als vuistregel mag je nemen dat eens mens 10 dB meer vermogen waarneemt als zijnde 2x zo hard.
Een toon van 70 dB wordt dus 2x zo hard waargenomen als een 60 dB, de eerste toon bevat 10x zoveel vermogen. 1 dB minder ervaar je als 7% zachter, niet heel veel dus. En dit komt uit een dictaat genaamd "akoestische perceptie".
Het is trouwens helemaal niet relevant hoeveel harder het is. Als je een boete krijgt voor 124km/h waar je 120km/h mag moet je toch ook gewoon het bedrag betalen dat er voor staat, al reed je maar 3,6% boven de maximumsnelheid. Voor 5dB te hard staat toevallig een boetebedrag van 150 euro, niet zeuren en lappen dus.
Zoals ik al zei, volgens mij is dat dat een wetje mulder van 95 euro.
Klik
Als ik de TS was zou ik dat even uitzoeken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 13:39:
[...]

5db KLINKT niet drie keer zo hard. Verre van 2 keer zo hard zelfs. Daarnaast zijn 3 auto's niet eens 3 keer zo hard in geluidsintensiteit..

[...]
:? Daar trapt niemand in? Ga ff lekker iemand anders voor een leugenaar uit maken :/ Ja, dat is de implicatie die maakt met "daar trapt niemand in". Ga je eerst is verdiepen in wat db uberhaupt is...

Geluidsdruk wordt logaritimisch bepaald, 10 dB is factor 10 meer vermogen. Het perceptieve (=waargenomen) niveau wordt weer in Soon bepaald. Als vuistregel mag je nemen dat eens mens 10 dB meer vermogen waarneemt als zijnde 2x zo hard.
Een toon van 70 dB wordt dus 2x zo hard waargenomen als een 60 dB, de eerste toon bevat 10x zoveel vermogen. 1 dB minder ervaar je als 7% zachter, niet heel veel dus. En dit komt uit een dictaat genaamd "akoestische perceptie".
Je valt in herhaling, en ik zeg ook nergens dat een verhoging met 3dB tweemaal zo hard klinkt, alleen dat het tweemaal zo hard is (geluidsdruk). Over die drie auto's, zie "Optellen van geluidsniveau's" op Wikipedia. Maar om het makkelijk te maken even een berekening:

10 * log((10^(60 / 10)) + (10^(60 / 10))) = 63dB (twee keer 60dB = 63dB)
10 * log((10^(60 / 10)) + (10^(60 / 10)) + (10^(60 / 10))) = 64.8dB (drie keer 60dB = 64.8dB)
10 * log((10^(60 / 10)) + (10^(60 / 10)) + (10^(60 / 10)) + (10^(60 / 10))) = 66dB (vier keer 60dB = 66dB)
Ter controle kun je deze berekeningen (zonder de uitkomst) in Google invoeren.

Hieruit blijkt duidelijk de verdubbeling van de geluidsdruk bij twee auto's, verdriedubbeling bij drie etc. Het geluidsniveau voor het menselijk oor wordt inderdaad bepaald in Sone, dit (onder andere) omdat het menselijk oor niet voor elke freqeuntie even gevoelig is. Als je hier over door wilt praten nodig ik je uit een topic te starten in W&L :)
[...]

Zoals ik al zei, volgens mij is dat dat een wetje mulder van 95 euro.
Klik
Als ik de TS was zou ik dat even uitzoeken.
voske1983 in "Boete gekregen te harde legale uitlaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je valt in herhaling, en ik zeg ook nergens dat een verhoging met 3dB tweemaal zo hard klinkt, alleen dat het tweemaal zo hard is (geluidsdruk)
Wat een onzin. 3dB harder is géén verdubbeling van de geluidsdruk. de formule voor geluidsdruk naar dB is 20log(P/P0). Een verdubbeling van geluidsdruk resulteert dus in een toename van 6 dB(!).
Voor een geluidsintensiteit of geluidsvermogen is 3dB wel een verdubbeling (beide grootheden reken je om met 10log(I/I0).

Nu moet je niet gelijk denken dat 2 auto's ook 2 keer zoveel geluiddruk produceren als 1 auto. Het zijn ongecorroleerde bronnen en die mag je dus niet klakkeloos bij elkaar optellen!
Ongecorroleerde bronnen tel je op à la RMS (dus Ptot²=P1²+P2² enz)

Je haalt allerlei definities een beetje door elkaar. (het hangt allemaal wel met elkaar samen maar op een andere manier dan dat jij denkt)(de wiki geeft imo ook niet echt een heldere en accurate uitleg)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 12-05-2007 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_petit schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 15:00:
[...]

Wat een onzin. 3dB harder is géén verdubbeling van de geluidsdruk. de formule voor geluidsdruk naar dB is 20log(P/P0). Een verdubbeling van geluidsdruk resulteert dus in een toename van 6 dB(!).
Voor een geluidsintensiteit of geluidsvermogen is 3dB wel een verdubbeling (beide grootheden reken je om met 10log(I/I0).
Ik heb hier inderdaad wat termen door elkaar gebruikt, ik had 'geluidsniveau' moeten gebruiken, dat verandert echter niet heel veel aan het verhaal.
Nu moet je niet gelijk denken dat 2 auto's ook 2 keer zoveel geluiddruk produceren als 1 auto. Het zijn ongecorroleerde bronnen en die mag je dus niet klakkeloos bij elkaar optellen!
Ongecorroleerde bronnen tel je op à la RMS (dus Ptot²=P1²+P2² enz)
Op Wikipedia staat iets heel anders, en ook elders op internet heb ik nergens kunnen vinden dat je ongecorreleerde bronnen niet op die manier op zou mogen tellen. Er staan er juist heel veel die dit ook beweren. Dit zegt Wikipedia in ieder geval:
quote: Wikipedia
Als er twee niet met elkaar verband hebbende ("ongecorreleerde") geluidsbronnen in een kamer zijn, bijvoorbeeld een radio met een gemiddeld geluidniveau van 62.0 dB, en een televisie die geluid produceert met 73.0 dB, dan is het totale geluidniveau in decibel een logaritmische optelling van 62 en 73 dB:

Gecombineerde geluidniveau = 10 * log(10(62 / 10) + 10(73 / 10)) = 73.3dB
Dit is precies de berekening die ik in m'n vorige post gebruikt heb, dus kom maar met een bron die iets anders beweert. Over de toename met 6dB heeft Wikipedia het volgende te zeggen:
quote: Wikipedia
Midden tussen twee luidsprekers die hetzelfde geluid in fase uitzenden, is de geluidsdruk het dubbele van de geluidsdruk van elke luidspreker afzonderlijk. De geluidsintensiteit is dan 4 keer zo groot als van een van de luidsprekers. Het geluidsniveau ligt dus ca. 6 dB hoger dan het niveau van één luidspreker.
Dus dat is voor gecorreleerde bronnen. Dat zijn die auto's niet dus deze quote lijkt me niet van toepassing op de situatie. Misschien dat een AVH mod uitsluitsel kan geven? Want dat Wikipedia bepaald niet de betrouwbaarste bron is voor dit soort zaken weet ik ook wel :)

Dit is eigenlijk totaal offtopic :7

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 12-05-2007 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Daarom is de wiki ook niet accuraat. Het zou natuurlijk raar zijn dat voor geluiddrukken afkomstig van auto's een andere logaritmische omrekening naar dB zou gelden dan voor geluiddrukken afkomstig van luidsprekers. Geluiddruk is geluiddruk. En het is altijd 20log(p/p0) (p=geluiddruk, p0 is referentiedruk)
Overigens als je goed door de formules heenleest klopt de wiki wel. In jouw voorbeeld worden niveau's opgeteld (logaritmische optelling), terwijl ze het bij de luidsprekers opeens hebben over een druk (let wel, geen drukniveau!). (de wiki telt niet de geluiddruk op van ongecorroleerde bronnen)
Uiteindelijk komt het allemaal neer op het kwadratisch verband tussen druk en intensiteit (danwel vermogen), of electrisch gezien tussen spanning en vermogen.

De engelse wiki is iets duidelijker (wetenschappelijker correcter, hier zit dus het kwadraat waar ik het over heb wel in):

Sound pressure level (SPL) or sound level Lp is a logarithmic measure of the rms sound pressure of a sound relative to a reference value. It is measured in decibels (dB (SPL), dBSPL, or dBSPL).
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/9/6/d/96de0fa6ea38eea525b7716e30df5a07.png

The formula for the sum of the sound pressure levels of n incoherent radiating sources is:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/5/3/8/53899f64c18ddea20d94a40c2891cc56.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, tis me weer duidelijk :)
Toch vreemd dat op zo ontzettend veel sites die berekening is terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 12:17:
[...]

Dat boeit wel :Y Het is maar net hoe erg je het wilt maken, als die niet aan E-keur voldoet kan de wagen zijn kenteken worden ingevorderd >:) Zelfs als die op banden rijdt welke niet gehomologeerd zijn voor dat model >:) Maar nogmaals, het is maar net op welk niveau je wilt gaan zeiken.
Ja ok, op die manier...maar er is iig geen feitcode voor een uitlaat zonder e-keur.
[...]

Je hersenen (je ervaring van het geluid) zien het niet als een verdubbeling, maar de belasting op je oren is dat wel.
Dat is zo, maar deze wet is er vanwege geluidshinder en geluidshinder gaat over hoe iemand iets waarneemt/ervaart, vandaar dat ik vind dat hoe iemand het waarneemt belangrijker is :)
Anoniem: 171278 schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:30:
[...]

Je valt in herhaling, en ik zeg ook nergens dat een verhoging met 3dB tweemaal zo hard klinkt, alleen dat het tweemaal zo hard is (geluidsdruk).
Ja, en ik heb het continu over hoe een mens het ervaart, het waarneemt dus heb ik nergens ongelijk :P Dat is ook hetgene wat van belang is, aangezien we het hebben over overlast en dan gaat het erom hoeveel harder een andere uitlaat KLINKT om aan te geven hoeveel overlast zoiets geeft.
Hmmm...die heb ik over het hoofd gezien maar dat is dan vrij recent aardig gestegen....

[ Voor 31% gewijzigd door JT op 12-05-2007 16:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
ff een update:

vriend van me heeft even opgezocht en het schijnt dat benzine auto's 95dB mogen produceren (ik heb het zelf niet opgezocht, so don't shoot me if it's wrong)
de marge daarbij is 2dB, dus max 97dB, die vriend van mij zat daar dus onder EN de politie heeft geen windkap gebruikt bij de meting waardoor de meting al vrijwel zeker ongeldig verklaard kan worden aangezien het gister behoorlijk waaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
7th-Phoenix schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 16:59:
ff een update:

vriend van me heeft even opgezocht en het schijnt dat benzine auto's 95dB mogen produceren (ik heb het zelf niet opgezocht, so don't shoot me if it's wrong)
Dan mag je 'm toch verbeteren, want het Voertuigreglement zegt het iets anders in artikel 5.2.11 en dan het vijfde lid:
Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Beslissend is dus het getal vermeld in het kentekenregister.

[ Voor 14% gewijzigd door voske op 12-05-2007 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

klopt, maar sommige autos (ik geloof voor 1996) hebben dit niet vermeld hier geld een algemeen niveau voor verschillend per inhoud

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-05 13:48

tazzman

a real boardmonkey

Maar ik zal er wel overheen gelezen hebben tussen al die formules etc. :)

Het gaat dus om een nieuwe Suzuki Swift waar... een vervangende, normale, uitlaat onder gezet is door de dealer die ineens als "illegaal" gemeten wordt?

Of is er bij de Kwik-Fit een halve rioolpijp onder geplakt? :) Want door alle discussie over decibellen heen zou ik toch eens willen weten wat voor uitlaat daar dan onder gezet is en met welke bedoeling. Want als je vriend een type uitlaat wilde hebben juist voor de herrie .. dan kan het best zijn dat de Swift dat type uitlaat niet mag gebruiken omdat de legale geluidsgrens onverschreden wordt. In dat geval is de boete terecht.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:47:Erg goed die bekeuring, ik word niet goed van al die sjonnies met hun herrie knalpijpen. Net ook weer, reed een mazda 323 bouwjaar +/-1988 voor me met twee van die brullende kachelpijpen - een teringherrie met z''n 1.5 motor.
Sommige auto's maken meer geluid dan snelheid :X
7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:32:tja, kwestie van verkeerde woordkeus. waar het mij ook om gaat is de willekeur van het bekeuren.

Willekeur...helemaal gelijk. Met die BMW zou je ook een bekeuring verdienen, maar je hebt kennelijk geluk tot nu toe ;)

Overigens open je zelf een topic zonder link naar het geluid. Dus om posters nu de schuld te geven dat ze oordelen zonder geluid is je eigen schuld.

Maarre, als hij voor de wet teveel geluid produceert is hij per definitie illegaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

offtopic:
3db toename van de amplitude van je spanning in je singaalniveau klinkt 4 maal zo hard
een factor10 van je uitgangs vermogen eg. 10 watt vs 100 watt klinkt 2 maal zo hard

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 12-05-2007 23:36 . Reden: rekenfoutje ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

fish schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 23:13:
offtopic:
3db toename van de amplitude van je spanning in je singaalniveau klinkt 2 maal zo hard
offtopic:
nee hoor, 3dB is 3dB. Een verdubbeling van je spanning (dus verschil tussen maximale en minimale amplitude van het signaal) in je signaalniveau komt neer op een toename van 6dB, en dat klinkt niet 2 keer zo hard (maar wel bijna 2 keer zo hard :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

offtopic:
i stand corected .... singaal technish is het 3 db
maar niet vermogenstechnisch, stroom gaat recht evenredig mee en wordt kwadratish 6 dB idd 4x zo hard
u heeft gelijk

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 12-05-2007 23:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:31
7th-Phoenix schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 23:32:

Heeft niets met moraalridder te maken, ze hebben gemeten en dat ding maakt teveel herrie. Kun jij wel vinden dat ie een mooi geluid maakt, maar juist om zoiets objectief vast te kunnen stellen is er een norm opgesteld. Ga je daar overheen heb je gewoon pech :) Ik vind 150 op een lege snelweg ook fijner rijden dan 120 maar bij een bekeuring heb ik echt geen poot om op te staan.
7th-Phoenix schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 16:59:
ff een update:

de marge daarbij is 2dB, dus max 97dB, die vriend van mij zat daar dus onder EN de politie heeft geen windkap gebruikt bij de meting waardoor de meting al vrijwel zeker ongeldig verklaard kan worden aangezien het gister behoorlijk waaide.
Dat 1e is zoals al eerder gezegd alleen als de auto geen eigen vastgestelde norm heeft. Verder kun je met die windkap waarschijnlijk wel wat doen. Als zo'n ding verplicht is bij de meting is de meting gewoon fout uitgevoerd en dus ongeldig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
rimpeldinky schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 20:23:
klopt, maar sommige autos (ik geloof voor 1996) hebben dit niet vermeld hier geld een algemeen niveau voor verschillend per inhoud
Even nagevraagd, maar bij het RDW is een maximumwaarde bekend bij vrijwel alle typen auto, zelfs als het niet op het kentekenbewijs staat. Sinds 1970 wordt van elke nieuwe auto bij de typegoedkeuring het aantal dB(A) bepaalt. Naar die waarde zal worden gekeken. Dus voor elke auto die vanaf 1970 is geproduceerd en in Nederland rondrijdt is een maximum aantal dB(A) vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
voske1983 schreef op zondag 13 mei 2007 @ 23:54:
[...]

Even nagevraagd, maar bij het RDW is een maximumwaarde bekend bij vrijwel alle typen auto, zelfs als het niet op het kentekenbewijs staat. Sinds 1970 wordt van elke nieuwe auto bij de typegoedkeuring het aantal dB(A) bepaalt. Naar die waarde zal worden gekeken. Dus voor elke auto die vanaf 1970 is geproduceerd en in Nederland rondrijdt is een maximum aantal dB(A) vastgesteld.
is dit ook online te vinden?
die gegevens per auto... is op zich wel interessant

[ Voor 4% gewijzigd door Naboo op 14-05-2007 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Sowieso moet je hier goed opletten uit welk jaar de auto is.

Bij veel van dit soort regels is het zo dat wanneer zo'n limiet wordt ingevoerd of aangepast dat pas telt voor auto's gemaakt vanaf het moment dat de regel telt.

Bijvoorbeeld bij de uitstoot van je motor, je kunt een oldtimer hebben die de ranzigste rommel uitstoot en dat kan volledig legaal zijn terwijl jouw nieuwe auto (na aanpassingen) 10000x schoner is vergeleken met de oldtimer maar net niet voldoet aan de regel en dus illegaal is.

Jouw BMW kan dus legaal zijn met die uitlaat (maar dat hoeft niet, dat je niet gepakt bent is iets anders als dat het legaal zou zijn natuurlijk) terwijl de Swift van je vriend gewoon illegaal is.

Maar ik zie niet waarom er allerlei formules ed bijgehaald moeten worden, je weet hoeveel decibel je uitlaat mag maken, ze kunnen makkelijk genoeg meten hoeveel decibel er daadwerkelijk geproduceerd wordt en zit je over de grens dan krijg je gewoon een boete.

Als het lastig is om te meten dan zitten er in de regels altijd een marge, zo halen ze ook bij een snelheidsmeting een flinke correctie eraf om grensgevallen uit te sluiten. Hou daar ook rekening mee.

Ook wordt er hier veel gesproken over hoe het klinkt ed, maar daarvoor heb je een hele andere schaal namelijk de dB(a) schaal. De dB(a) schaal geeft precies aan hoeveel harder een geluid klinkt. Aangezien we veel te weinig gegevens hebben is het bijna niet te zeggen hoe hard het daadwerkelijk klinkt. Wel weten we dat 5dB een behoorlijke overschrijding is als het gaat om luchtverplaatsing en dat is nu eenmaal wat gebruikt wordt om te meten.

Ik kan bijvoorbeeld op 5Hz 150dB uitstoten (niet dat ik dat fysiek kan, maar stel) en daarmee gehoor van mensen om zeep helpen, toch hoor je daar helemaal niets van hoort. Zou de politie dB(a) gebruiken dan zou mijn 'uitlaat' legaal zijn, gelukkig gebruiken ze gewoon dB en is het dus illegaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat de eisen met betrekking tot geluidproductie voor motorvoertuigen wel in dB(A) uitgedrukt worden, maar dat ter zijde.
De formules waren idd lichtelijk offtopic, maar bij elk topic over geluiddrukniveau's wordt altijd gelijk geschreeuwd dat 3 dB wel 3 keer zo hard is, terwijl het allemaal wat gecompliceerder ligt (ook qua A weging overigens), en dat er daardoor al snel appels met peren vergeleken worden.
Nu heb ik niet alle regelgeving hierover doorgelezen, maar ik kom toch ook wel vaak regelgeving tegen die niet autospecifiek kijkt maar toch bepaalde generieke waardes aanhoudt, welliswaar onderverdeeld in aantal personen te vervoeren (bussen/auto's) enz.
e.e.a. begint waarschijnlijk met het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen (Stb. 741, 1981), maar dat is werkelijk een draak van een besluit waarbij verschrikkelijk veel naar europese richtlijnen gerefereerd wordt. Die richtlijnen an sich zijn nog weer chaotischer. Een generieke waarde of duidelijke tabel wordt in dit soort besluiten nooit genoemd, en als ze er instaan (meestal in de toelichting) is het nooit duidelijk of dit wel de tabel is die in jouw situatie geldt.
Er bestaat overigens ook een besluit geluidproductie uitlaatsystemen......
Het is mij allemaal onduidelijk, en ik denk dat het ook echt lastig (en tijdrovend) zal zijn om het allemaal precies uit te zoeken (veel lastiger dan de discussie over wat een dB is en het handje formules erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Ik kan de richtlijn nog wel enigzins ontcijferen, maar de waarden daarvan zijn niet te vergelijken met de Nederlandse meting, aangezien voor de richtlijn gemeten wordt middels een rijdende test. Wel zal daarnaast dan nog een meting worden gedaan zodat er ook cijfers zijn voor een stilstaande meting maar die zijn niet genormeerd in de richtlijn.

Voor elke nieuwe auto sinds 1996 geldt in principe het volgende. Bij de typegoedkeuring van een auto voor vervoer van max. 9 personen, geldt een maximum van 74 dB(A) bij de rijdende test. Bij dieselmotor ligt de grens op 75 dB(A). Bij jeeps van meer dan 2000 kg komt daar nog 1 of 2 dB(A) bij. Ter vergelijking, in 1970 was het nog 82 dB(A) voor een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:03

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Wat er ook gebeurt, de kwikfit kan die bekeuring mooi betalen en een nieuwe uitlaat gaan monteren MITS ze niet hebben aangegeven dat de specifiek door de klant gekozen uitlaat problemen kan gaan opbrengen en de klant hiermee instemd

In alle andere gevallen kan men verwachten dat er een goedgekeurde uitlaat onder wordt gesmeten

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb het een keer uitgezocht hoe het zat (mag je 3x raden waarom...)

Het komt op het volgende neer. Bij het RDW wordt (waarschijnlijk bij de typegoedkeurig) het lawaai van de auto gemeten bij de standaard uitlaat bij 3/4e van het toerental waarop het maximum vermogen vrij komt. Als voorbeeld: mijn auto heeft de redline bij 7k rpm maar maximale vermogen komt vrij op 6500rpm dus dan wordt mijn geluid gemeten bij 3/4e van 6500rpm (geloof dat dat 4875 is). Als je blok nog niet warm is dan mag je die eerst warm draaien. Bij de meting mag je hier 2db boven zitten.

Zit je er meer dan 2db boven dan volgt een wet mulder boete (van dus blijkbaar 150 euro). Zit je meer dan 10db boven het maximum toegelaten aantal db's dan wordt de boete bepaald door de OvJ.

De meting zijn enkele regels voor. Even enkele van die regels uit m'n hoofd
• De microfoon moet onder een hoek van 45 graden tov de uitlaat staan op een minimale hoogte van ongeveer 25cm ofzo meen ik (zou je even moeten nazoeken). Ook moet de microfoon op een bepaalde afstand staan van de uitlaat. Ik weet niet precies uit m'n hoofd hoeveel.
• Voordat de meting plaats vind moet er eerst een voormeting gedaan worden waaruit blijk dat er niet teveel omgevingslawaai is. Het omgevingslawaai moet minimaal 10db liggen onder de voor de auto aangegeven maximumwaarde voor geluidsproductie.
• Er mogen zich binnen een rechthoek van 3 meter aan elke kant van je auto geen onnodige objecten bevinden. Ook moet de microfoon zich minimaal 1 meter van een trottoirband vandaan staan.
• De meting wordt drie keer gedaan, faalt er 1 meting dan is het resultaat ongeldig.
• Het aantal rpm dat je blok draait mag NIET bepaald worden door op je eigen rpm teller te kijken, hier moeten zij een eigen rpm teller voor hebben die geijkt is. Uiteraard moet ook de meter geijkt zijn. (voor de kenners: als je een direct fire systeem hebt dat kunnen ze je rpm niet bepalen en kunnen ze ook geen geldige meting doen).

Dit zijn enkele van de regels. Als je boven de 10db teveel lawaai maakt dan hebben ze het recht om je kentekenbewijs in te nemen en deze krijg je pas weer terug wanneer je bij een meting bij hun op bureau kan aantonen dat je auto niet teveel lawaai meer maakt. Ga je rijden terwijl je je kentekenbewijs niet hebt dan ga je de fout in en daar kan je een dikke boete voor krijgen.

Aan de hand van enkele artikelnummers e.d. op de volgende site kan je heel veel vinden: http://www.uitlaten.com/home/nieuws.html

Weer een edit, hele tekst gevonden:

"Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A)."

. Het geluid voortgebracht door de in dienstzijnde auto's, gemeten in de omstandigheden en volgens de meetmethode voorzien in bijlage 1 van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen, mag onderstaande grenzen niet overschrijden:

Categorieen Waarden uitgedrukt in dB(A) (decibel A)
1. Personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen. 84
2. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
3. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van niet meer dan 3.500 kg. 86
4. Autobussen en autocars met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
5. Voertuigen ingericht voor goederenvervoer, met een hoogste toegelaten massa van meer dan 3.500 kg. 91
6. Autobussen en autocars met een vermogen van ten minste 200 DIN pk. 93
7. Voertuigen, ingericht voor goederenvervoer, met een vermogen van ten minste 200 DIN pk en een hoogste toegelaten massa van meer dan 12.000 kg. 93

2. Nochtans mag een geluidsmeting vlakbij het voertuig als gelijkwaardig beschouwd worden in volgende omstandigheden:

De meting wordt verricht in een omgeving zonder weerkaatsing. Indien aan deze eis niet voldaan wordt, moet de meting aangepast worden om met de weerkaatsing rekening te houden. Bovendien mag, behalve het voertuig en de operateur, zich geen enkel voorwerp bevinden binnen een straal van 5 m rond de microfoon.

Het voertuig moet staan op een nagenoeg horizontale bodem die uit hard materiaal bestaat, zoals beton, asfalt of soortgelijke bedekking. Geen enkele geluiddempende stof (hoog gewas, sneeuw, enz.) mag zich onder het voertuig of tussen het voertuig en de microfoon bevinden.

Het niveau van het omgevingsgeluid, daarbij inbegrepen het geluid veroorzaakt door de wind, moet ten minste 10 dB (A) kleiner zijn dan het toelaatbare niveau voor het voertuig.

De meting gebeurt aan het stilstaande voertuig. De motor moet warm zijn en de versnellingsbak in de nulstand geplaatst. De motor wordt als warm aangezien wanneer hij bij stationair draaien stabiel is zonder gebruik te maken van startinrichting.

Tijdens de meting moet de motor op een constant toerental blijven, dat voor benzinemotoren gelijk is aan drie-vierden van dat waarbij de motor zijn maximum vermogen ontwikkelt, en dat voor de dieselmotoren gelijk is aan het maximum toerental toegelaten door de snelheidsregulateur.

De microfoon wordt rechts van het voertuig geplaatst, hij moet gekeerd zijn naar het voertuig en moet zich in een punt rechtvoor het motorblok bevinden op een afstand van 75 cm van het zijvlak van het voertuig.

Het geluidsniveau wordt gemeten met een sonometer waarvan de meettolerantie niet groter is dan I dB (A).
Het geluid voortgebracht door een auto in bovenvermelde omstandigheden, mag niet groter zijn dan:

95 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een benzine-motor;
100 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen niet hoger is dan 200 pK (Din);
105 dB (A) voor voertuigen uitgerust met een diesel-motor waarvan het maximum vermogen groter is dan 200 pK (Din).
Een tolerantie van 1 dB (A) is toegestaan. (K.B. 9.8.71, art. 6)

Dit zegt de wetgever (Regeling permanente eisen) over de geluidsmeting van personenauto's

§ 2 Meting geluidsniveau personenauto's
Artikel 2.3.2
1. De in deze paragraaf gestelde eisen ten aanzien van de geluidsniveaumeting gelden alleen voor personenauto's.
2. Deze eisen worden niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs.

Artikel 2.3.3
Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van de in de artikelen 2.3.4 en 2.3.5 genoemde meetapparatuur, waarbij de in artikel 2.3.6 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.

Artikel 2.3.4
1. De geluidsniveaumeter moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 651, eerste editie 1979, Geluidsniveaumeters, van de Internationale Electrotechnische Commissie (IEC) voor geluidsniveaumeters met de nauwkeurigheidsklasse Type 1.
2. De calibratiegeluidsbron moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 942, eerste editie 1988, van de IEC voor calibratiegeluidsbronnen met de nauwkeurigheidsklasse 1.
3. De geluidsniveaumeter en de calibratiegeluidsbron moeten jaarlijks gecalibreerd en getoetst worden aan de eisen bedoeld in het eerste respectievelijk het tweede lid. Hiervan moeten verklaringen aanwezig zijn, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling, waaruit blijkt dat zij aan de eisen voldoen.

Artikel 2.3.5
1. De toerenteller moet een nauwkeurigheid hebben van ten minste 3%.
2. Bij de toerenteller moet een verklaring aanwezig zijn ten aanzien van de nauwkeurigheid, welke niet ouder mag zijn dan twee jaar, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.

Artikel 2.3.6
1. De meting vindt plaats in de open lucht.
2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6. De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto.

Artikel 2.3.7
De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:
a. voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging ‘F’ (voorheen aangeduid met ‘Fast’) en de frequentieweging ‘A’ bedoeld in artikel 2.3.4, eerste lid, genoemde IEC publicatie;
b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
c. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron, welke voldoet aan artikel 2.3.4, tweede en derde lid;
d. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
e. de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:
1°. ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
2°. het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m (waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan);
3°. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
4°. indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
f. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto is vermeld;
g. na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
h. er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:
1°. de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
2°. de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
3°. alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
4°. als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

Daarnaast bestaat nog het besluit geluidsproductie motorvoertuigen. Deze zegt:

HOOFDSTUK I Algemene bepalingen
Artikel 1
1. In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
a. Onze Ministers: Onze Minister van Verkeer en Waterstaat;
b. richtlijn 70/156: richtlijn nr. 70/156/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (PbEG L 42);
c. richtlijn 70/157: richtlijn nr. 70/157/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorvoertuigen (PbEG L 42);
d. richtlijn 78/1015: richtlijn nr. 78/1015/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 23 november 1978 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten betreffende het toegestane geluidsniveau en de uitlaatinrichting van motorrijwielen (PbEG L 349);
e. richtlijn 87/403: richtlijn nr. 87/403/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 25 juni 1987 (PbEG L 220) tot aanvulling van bijlage I van Richtlijn 70/156/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan;
f. richtlijn 92/53: richtlijn nr. 92/53/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 18 juni 1992 (PbEG L 225) tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan.
2. Dit besluit is niet van toepassing op de motorvoertuigen die ingevolge artikel 37, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn uitgezonderd van de in artikel 36, eerste lid, van die wet neergelegde verplichting dat voor het voertuig een kenteken is opgegeven, met dien verstande dat dit besluit wel van toepassing is op zodanige motorvoertuigen die behoren tot een door Onze Ministers bij ministeriële regeling aangewezen categorie.
3. Voor de toepassing van het bij of krachtens dit besluit bepaalde behoren motorvoertuigen tot eenzelfde type indien zij - afgezien van veranderingen, opgetreden door gebruik - onderling geen wezenlijke verschillen vertonen voor wat betreft de eigenschappen of onderdelen die bepalend zijn voor de geluidproduktie. Onze Ministers kunnen ter zake nadere regelen stellen.

HOOFDSTUK II Verbodsbepalingen
Artikel 2
Het is verboden motorvoertuigen op ten minste vier wielen te vervaardigen, in te voeren, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden, af te leveren of te vervoeren, die niet behoren tot een type;
a. waarvoor een goedkeuring geldt ingevolge een keuring, door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie verricht aan de hand van de krachtens artikel 7 geldende voorschriften, of
b. dat voldoet aan de voorschriften van richtlijn 70/157:
1°. blijkens een goedkeuringsformulier als bedoeld in artikel 4, derde lid, van richtlijn 70/156, zoals gewijzigd bij richtlijn 92/53, indien het betreft een personenauto als bedoeld in artikel 1.1, onder at, van het Voertuigreglement, met een verbrandingsmotor, of
2°. blijkens een document als bedoeld in artikel 10, eerste lid, tweede streepje, van richtlijn 70/156, zoals gewijzigd bij richtlijn 87/403, in andere gevallen.

Artikel 3
Het is verboden motorvoertuigen op minder dan vier wielen te vervaardigen, in te voeren, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden, af te leveren of te vervoeren, die niet behoren tot een type:
a. waarvoor een goedkeuring geldt ingevolge een keuring, door de Dienst Wegverkeer of een andere door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat aangewezen instantie verricht aan de hand van de krachtens artikel 7 geldende voorschriften, of
b. dat blijkens een certificaat als bedoeld in artikel 3 van richtlijn 78/1015 voldoet aan de voorschriften van deze richtlijn.

Artikel 4
(Vervallen)

Artikel 5
1. Het in de artikelen 2 en 3 bepaalde geldt niet indien de handelingen geschieden met het oog op het buiten Nederland in de handel brengen van motorvoertuigen.
2. Het in de artikelen 2 en 3 bepaalde geldt voorts niet ten aanzien van motorvoertuigen:
a. die zich in het kader van bedrijfsmatige vervaardiging nog bevinden in het stadium van beproeving of onderzoek;
b. die dienen als monster bij een ingevolge dit besluit te verrichten keuring;
c. die uitsluitend worden gehouden om te worden tentoongesteld of om aan overeenkomstige manifestaties deel te nemen:
1°. blijkens de aantekening die het daartoe bevoegde orgaan heeft geplaatst onder ‘Bijzonderheden’ in het kentekenbewijs, afgegeven voor het motorvoertuig krachtens artikel 36 van de Wegenverkeerswet 1994, of
2°. blijkens de ontheffing, afgegeven voor het motorvoertuig ingevolge hoofdstuk 7 van het Voertuigreglement;
d. waarvoor, blijkens het daarvoor afgegeven kentekenbewijs, een kenteken is opgegeven als bedoeld in artikel 4 van het Kentekenreglement, doch slechts wat de lettergroep ZZ en de enkele letters betreft;
e. die blijkens een aantekening als bedoeld onder c, hier te lande aanwezig zijn met een vrijstelling onder voorwaarde van uitvoer met betrekking tot de voor het motorvoertuig geheven belastingen.

Artikel 6
(Vervallen)

HOOFDSTUK III Typekeuring
Artikel 7
1. Onze Ministers stellen de voorschriften vast, aan de hand waarvan de in artikel 2, onder a, en artikel 3 onder a, bedoelde keuringen worden verricht. De voorschriften hebben uitsluitend betrekking op de eigenschappen of onderdelen van motorvoertuigen, die bepalend zijn voor de geluidproduktie van deze motorvoertuigen, en bevatten mede een omschrijving van het keuringsproces.
2. Artikel 22, eerste en derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 is van overeenkomstige toepassing.

Artikelen 8 t/m 10
(Vervallen)

HOOFDSTUK IV Beroep
Artikel 11[b]
Tegen een besluit tot weigering van een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, onder a, of in artikel 3, onder a, kan beroep worden ingesteld.

[b]Artikel 12
(Vervallen)

HOOFDSTUK V Keuringsreglement
Artikel 13
(Vervallen)

HOOFDSTUK VI Wijziging keuringsvoorschriften
Artikel 14
1. In geval van wijziging in de keuringsvoorschriften die ten grondslag hebben gelegen aan een goedkeuring als bedoeld in artikel 2, onder a, en artikel 3, onder a, kunnen Onze Ministers bepalen dat bij het verstrijken van een in hun besluit te stellen termijn die goedkeuring ophoudt te gelden.
2. De termijn, bedoeld in het eerste lid, dient voor de onderscheidene in de artikelen 2 en 3 genoemde handelingen verschillend te zijn, zulks in een met het onderscheid, te dien aanzien gemaakt in artikel 15, overeenkomstige zin.

HOOFDSTUK VII Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 15
Het in de artikelen 2 en 3 genoemde verbod om in te voeren, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden, af te leveren of te vervoeren, geldt niet voor motorvoertuigen die in Nederland voor het gebruik op de weg waren toegelaten vóór de inwerkingtreding van dit besluit voor de betrokken motorvoertuigen.

Artikel 16
Motorvoertuigen als bedoeld in artikel 15 waarvoor een goedkeuring is verkregen op grond van een keuring, waarbij het motorvoertuig bleek te voldoen aan keuringsvoorschriften die naar het oordeel van Onze Ministers gelijkwaardig zijn aan de keuringsvoorschriften voor het desbetreffende type motorvoertuig, geldende krachtens artikel 7, worden gelijkgesteld met motorvoertuigen, behorende tot een type als bedoeld in de artikelen 2 en 3.

Artikelen 17 en 18
(Vervallen)

Artikel 19
Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit geluidproduktie motorvoertuigen.

Artikel 20
1. Dit besluit treedt, behalve voor wat betreft motorvoertuigen bedoeld in het tweede lid, in werking met ingang van 1 februari 1982, met uitzondering van de artikelen 4, en 15, vierde lid, die in werking treden op 1 maart 1982.
2. Dit besluit treedt voor wat betreft motorvoertuigen op ten minste vier wielen, ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen, met een motorvermogen van ten minste 147 kW, in werking met ingang van 1 april 1982, met uitzondering van de artikelen 4 en 15, vierde lid, die in werking treden op 1 mei 1982.

[ Voor 94% gewijzigd door JT op 14-05-2007 19:17 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

En toch vertrouw ik die metingen die de politie doet ook niet helemaal...
voorbeeld:

Een kennis van me is aangehouden omdat ze vonden dat zijn uitlaat teveel herrie maakt, maar ze konden het niet meten. Dus moest hij op het politibureau komen (een paar dagen later!) om de meting uit te voeren.
Toen heeft hij zijn kachelpijp eronder vandaan gehaald (die hoogst waarschijnlijk teveel herrie zou maken) en zijn originele standard uitlaat terug geplaatst, de uitlaat die dus echt bij nieuwe aankoop onder de auto zit.
Zij meten, en geconstateerd werd dat de uitlaat teveel herrie maakte, terwijl je amper iets hoort.

Gaat nergens over, maar je mag wel mooi eerst de boel betalen en dan aan gaan klagen omdat ze vinden dat er teveel herrie uit komt, en het is niet eens aangetoond.

Dat het valsspelen is om snel de orignele uitlaat terug te hangen ben ik het mee eens, maar aan de hand van die meting kunnen ze niet vaststellen dat er teveel lawaai is want er komt amper geluid uit.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, dat klopt inderdaad niet. Ik heb het ook aangevochten, zelfs een foto erbij gedaan dat de uitlaat niet onder 45 graden stond, wou ijkingsrapport zien, stonden onnodige objecten, wou zien dat het omgevingslawaai niet teveel was en nog wat dingen. Rechter heeft me niks laten zien en alles gewoon van de agent op z'n woord aangenomen :| Zo geweldig werkt het rechtssysteem hier :/

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
JT schreef op maandag 14 mei 2007 @ 18:55:
Bij het RDW wordt (waarschijnlijk bij de typegoedkeurig) het lawaai van de auto gemeten bij de standaard uitlaat bij 3/4e van het toerental waarop het maximum vermogen vrij komt.
Bij een toerental of bij een snelheid van 90km/h in een bepaalde versnelling. Het is namelijk een transiente meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:47:
Want het zal eens pijn doen aan je gehoorapparaat. Wat een flauwekul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Chevy454 schreef op maandag 14 mei 2007 @ 19:36:
[...]

Bij een toerental of bij een snelheid van 90km/h in een bepaalde versnelling. Het is namelijk een transiente meting.
Hmmm....volgens mij was rijdend hier in NL bij 50km/h ofzo...Belgische reglementen wijken wel iets af van de Nederlandse. Maar goed, rijdend kan iig ook, komt alleen volgens mij bijna nooit voor.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Bij voorbaat excuus maar hierbij dan toch een vrij lange post, met complete metingsverhaal. De RDW-meting is namelijk niet te vergelijken met de meting door de politie. Er lijkt overigens wel een fout te zitten in figuur 4, waar telkens staat 23 in plaats van 3.

Als het gaat om de politie heb je (met betrekking tot personenauto's) alleen te maken met artikel 5.2.11 van het Voertuigreglement. De politie zal bij een controle direct in het kentekenregister of via de meldkamer opvragen bij welk toerental gemeten moet worden en wat dan het maximale aantal dB(A) mag zijn. Bijvoorbeeld (weet merk en type niet maar wel bestaand voorbeeld): 78 decibel bij 3750 toeren.

Als je gaat kijken naar de meting verricht door de politie gelden daarvoor de volgende eisen, afkomstig uit de Regeling permanente eisen:

Artikel 2.3.4
1. De geluidsniveaumeter moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 651, eerste editie 1979, Geluidsniveaumeters, van de Internationale Electrotechnische Commissie (IEC) voor geluidsniveaumeters met de nauwkeurigheidsklasse Type 1.
2.De calibratiegeluidsbron moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 942, eerste editie 1988, van de IEC voor calibratiegeluidsbronnen met de nauwkeurigheidsklasse 1.
3.De geluidsniveaumeter en de calibratiegeluidsbron moeten jaarlijks gecalibreerd en getoetst worden aan de eisen bedoeld in het eerste respectievelijk het tweede lid. Hiervan moeten verklaringen aanwezig zijn, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling, waaruit blijkt dat zij aan de eisen voldoen.

Artikel 2.3.5
1.De toerenteller moet een nauwkeurigheid hebben van ten minste 3%.
2.Bij de toerenteller moet een verklaring aanwezig zijn ten aanzien van de nauwkeurigheid, welke niet ouder mag zijn dan twee jaar, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.

Artikel 2.3.6
1.De meting vindt plaats in de open lucht.
2.Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3.Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4.De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5.Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6.De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto.

Afbeeldingslocatie: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/showimage/session=032393052960265/action=download/image=49919
Figuur 4 Afmetingen proefterrein

Artikel 2.3.7
De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

a. voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging "F" (voorheen aangeduid met "Fast") en de frequentieweging "A" bedoeld in artikel 2.3.4, eerste lid, genoemde IEC publicatie;

b. de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;

c. aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron, welke voldoet aan artikel 2.3.4, tweede en derde lid;

d. de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;

e. de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:
1°. ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
2°. het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m (waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan);
3°. de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
4°. indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;

f. het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto is vermeld;

g. na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:
1°. de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
2°. de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
3°. alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
4°. als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

Afbeeldingslocatie: http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessioned/showimage/session=032393052960265/action=download/image=49920
Figuur 5 Plaatsing microfoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Misschien dat de RDW meting compleet anders is, maar helaas is de regelgeving zoals die is. Allicht dat ze er voor hebben gecompenseerd lijkt mij.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Er zijn twee dingen die je apart moet houden:
- de typegoedkeuring door de RDW waarmee onder andere samenhangen het Besluit geluidproduktie motorvoertuigen, waarbij het maximum aantal dB(A)'s bij een bepaald toerental wordt vastgelegd en wat reeds bepaalde grenzen niet mag overschrijden.
- artikel 5.2.11 van het Voertuigreglement

De politie zal op laatstgenoemde controleren.

[ Voor 25% gewijzigd door voske op 15-05-2007 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

het is ook altijd verstandig om fotos te maken van de meting, dit is je enige bewijs achteraf mocht er iets niet kloppen, ijkplaatje van de micro bijvoorbeeld, altijd handig ;)

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik had een pic gemaakt van de opstelling die verkeerd was (mic niet onder een hoek van 45 graden) maar dat werd gewoon weg gebonjourd toen de agent alleen had gezegd tegen de rechter dat het wel goed was :/ Dus dat is niet eens zeker dat je er dan op wint :|

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

dat kan niet, neem aan dat je in hoger beroep gegaan bent?

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee...Er waren wel meer dingen fout en dat heb ik aangegeven maar het woord van de agent was blijkbaar genoeg om al m'n argumenten in een keer van tafel te vegen :/ Lekker makkelijk :| Probleem is dat ik aan de andere kant van NL woon...moest in Haarlem voorkomen terwijl ik in Enschede woon. Ik ben toen niet toegekomen aan het indienen van hoger beroep, dat had me alleen maar meer geld en tijd gekost. Daarnaast is het de vraag of het had gewerkt; ik had een rechter die berucht staat en gewoon een eikel is (Visser). Kan ik wel terug komen maar dan doet hij het gewoon nog een keer. En volgens mij was het ook niet mogelijk.

[ Voor 59% gewijzigd door JT op 15-05-2007 12:56 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
Ik weet uiteraard niet voor welk feit je precies voor de rechter gekomen bent, maar als je in beroep gaat kom je nooit bij dezelfde rechter terug. Was je bij de kantonrechter in beroep gegaan tegen een Mulderboete, dan was je uitgekomen bij het Hof Leeuwarden. Betrof het een "gewoon" strafbaar feit (dus transactie niet betaald of gedagvaard) voor de politierechter, dan had je in hoger beroep kunnen gaan bij (waarschijnlijk) het Hof Amsterdam, mits de boete hoger was dan €50.

Pagina: 1