Toon posts:

Chip fan fail or speed to low .... iemand een oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Elke keer wanneer ik mijn computer opstart en je zegmaar je bios in kan door op del te drukken
verschijnt er in het zwarte scherm een melding met ''chip fan fail or speed to low.''
De processor fan draait idd niet altijd en soms met horten en stoten maar als windows
eenmaal is opgestart doet ie het prima! Door dan op F1 te drukken kan ik de melding negeren
en gewoon doorgaan met opstarten en dan lijkt alles het prima te doen..
Hoe kan dit? Ligt dit misschien aan mijn voeding die te weinig is?

Moederbord ASUS A8N-E
Geheugen 2X Kingston 512MB
Processor Amd Athlon 3700+
Videokaart ASUS EXTREME N7800GT
Voeding 450 Watt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

De bios ingaan, en daar de waarschuwing uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar dan is het probleem togh niet mee opgelost dan zou die chip fan nog niet naar behoren draaien?

• Ultraman
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het gaat hier over de chipfan, niet de processorfan. Controleer die eens, iets wat je natuurlijk allang had kunnen doen. Kwestie van de kast open maken en kijken of die dus wel draait.

Overigens is de Asus A8N serie berucht als het aankomt op de chipsetfan. Deze vroeger revisies hebben de neiging defect te raken, wat ook hier goed het geval kan zijn.
Mocht de chipsetfan inderdaad defect zijn dan kun je contact opnemen met Asus voor een vervangend model, in mijn geval was dat geheel gratis. Het nummer van de Asus divisie is Nederland kun je vast wel vinden op de Nederlandse website van Asus vinden. ;)

Welkom op GoT trouwens :)
Eigenlijk is dit een vraag waar je zelf best wat meer werk in had kunnen steken om hem beantwoord te krijgen. Als je een waarschuwing over de chipset fan krijgt is natuurlijk het eerst wat je doet de kast open maken en die fan inspecteren.
Zelfwerkzaamheid wordt hier erg op prijs gesteld, neem zeker even op je gemak Het algemeen beleid door waarin het een en ander uitgelegd is over wat te doen voor het aanmaken van een topic.

[ Voor 36% gewijzigd door Ultraman op 11-05-2007 22:14 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Maar de processor fan wil weleens stilstaan bij het opstarten? maar dat zou het niet zijn

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die wil je ook niet stil hebben tenzij je een model hebt wat echt temperatuur gestuurd is.
Heb je toevallig een model met waarvan je het toerental kunt regelen? Bijvoorbeeld een Zalman CPU cooler met een Zalman FanMate waarmee je het toerental kunt regelen?
Zet dan even in het BIOS de Asus Q-Fan techniek uit, want als zowel Asus het voltage omlaag gaat gooien en de Fanmate wat laag ingesteld staat dan komt er waarschijnlijk niet genoeg elektrisch sap bij de fan om hem te laten draaien.
Gebruik dus niet 2 fan-control technieken technieken tegelijkertijd tenzij je dat echt wilt. ;)

Heb je al gekeken of de chipsetfan het doet of niet? Want daar krijg je immers de waarschuwing over :?

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 11-05-2007 22:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
srry maar ik dacht 1st dat het op processor fan ging en ik zou togh echt nooit van mn leven weten wat ik hieraan zou moeten doen zo'n expert ben ik helaas niet wel handig maar hardware enzo das lastig

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Daarom ben je toch hier? :)
Blijf gewoon rustig dan komt het goed, wat ook helpt voor je Nederlands want ik zie toch wel het liefst verzorgde tekst dan jouw zinnen zonder interpunctie en hoofdletters. Probeer daar dus even wat aan te doen.

Ik krijg het idee dat je CPU Fan en Chipset Fan door elkaar haalt. Even voor de goede orde:
De CPU Fan is natuurlijk de ventilator op je processor bovenop een vrij groot koelblok.
En de Chip Fan, ook wel Chipsetfan of NorthBridge Fan, is een kleine ventilator op een veel kleiner blok in jouw geval rechtsmidden op het bord zelf.

Bij de melding "Chip Fan Fail" denk ik gelijk aan de fan van de northbridge, zeker omdat dat een zwak punt is van de A8N serie.

Kijk dus even naar de fan op de chipset. Als die gewoon goed draait dan lijkt er niets aan de hand te zijn en zou je mogelijk het BIOS op Ignore kunnen zetten. Draait die echter niet dan kun je het beste contact opnemen met Asus om te kijken of ze nog steeds dergelijke chipsetkoelers gratis opsturen.
Anders zijn er wel alternatieven, maar daarover is vanalles te vinden in bijvoorbeeld [Ervaringen] Het Asus A8N-SLI topic Deel 9, Asus A8N-SLI deluxe fan alternatief en nog veel meer...

[ Voor 59% gewijzigd door Ultraman op 11-05-2007 22:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou jah, je hebt een punt. Stiller kan die niet staan.
De chip fan doet helemaal niks.

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

ik dacht ook dat dit een bekend probleem was bij de a8n serie. misschien kan je contakt opnemen met de verkoper of asus om een vervangende fan te krijgen? Nforce4 chipsets worden best warm, en als de fan stil gaat staan dan het bord defect raken.

edit: zoals cybersteef al zei. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door bratos op 11-05-2007 22:29 ]

eerst kijken dan zeiken

• job

job

Sorry, ik ben weer te gehaast en heb je topicstart niet goed gelezen.
Wat cybersteef zegt over de chipsetfan klopt. De a8n-e is een tijdlang geleverd met een verkeerde ventilator. Je kan bij Asus gratis een nieuwe aanvragen.

De vraag is dan, durf jij het aan om zelf de fan te vervangen?
Je zal dan het moederbord uit je pc moeten halen, met een klein tangetje de plastic pennetjes (die de fan vasthouden) samenknijpen om de fan te vervangen.
Chipset schoonmaken, klein beetje nieuwe pasta op de chipset en de nieuwe fan er moeten zetten.

Vraag eerst inderdaad eens bij de verkoper of die het kosteloos voor jou zou willen vervangen.
Dan bestel je zelf die nieuwe fan, vervangen zij hem voor je.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 11-05-2007 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die fan zou je dan als service krijgen maar die moet je er dan zelf opzetten?
Dat brengt wel wat risico met zich mee, of niet.
Als het kapot gaat is er natuurlijk weinig garantie meer.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand misschien al ervaring mee?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ok het is dus de chipsetfan die kapot is. Dat is vaker bij de A8N.
De nForce4 wordt vrij warm dus ik stel voor niet te gaan gamen als je er nu op zit en de PC niet aan te zetten als je deze niet nodig hebt.

Ik stel voor dat je even contact opneemt met Asus Nederland. Ik weet niet of ze een telefoonnummer hebben dat je kunt bellen, volgens mij heb ik dat vroeger wel gedaan maar ik kan het nummer niet meer vinden. Contact gegevens vind je hier.

De fan moet je dan inderdaad zelf installeren. Helaas woon ik niet in omgeving Utrecht anders had je wat mij betreft zo lang kunnen hoppen \o/, wat op zich natuurlijk nu ook gewoon mag maar dan moet je wel een stuk reizen :P
Maar eigenlijk is het niet heel moeilijk, alleen wel wat werk.
Je zult het moederbord uit de kast moeten halen, de oude koeler er af halen door de plastic pinnen door te knippen, de beschermplakker van de nieuwe koeler af halen en de nieuwe er op te drukken.
Dan kun je alles terug monteren. :P
Koelpasta er op doen was in mijn geval niet nodig aangezien er thermisch materiaal onder de koeler zit waar je alleen de beschermlaag van af hoeft te pulken, dat was bij mij immers het geval.

Mocht je het nou echt niet aandurven dan kan een vriend/kennis met verstand van PCs, iemand die zich toevallig aanbied of een lokale computershop je vast wel helpen.

[ Voor 47% gewijzigd door Ultraman op 11-05-2007 22:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eens bellen dan naar alternate.nl daar heb ik 'm gekocht hopelijk zijn ze niet te moeilijk met garantie.

• job

job

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:31:
Iemand misschien al ervaring mee?
Het is een kleine moeite, het lijkt de eerste keer dat je het doet enger dan het is.
Maar als er wat mis gaat en je de chipset kapotmaakt heb je inderdaad geen garantie meer.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een tussenvraag, zijn de prestaties van mijn algehele PC zegmaar nu ook minder.
Doordat deze fan niet werkt.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nee, maar hij kan wel een stuk onstabieler zijn. Lees mijn vorige post nog even door, ik heb hem wat bijgewerkt.

Gamen zou ik nu met je PC absoluut niet gaan doen omdat je de nForce4 chip onder dat ding dan nogal gaat belasten en een nForce4 kan vrij warm worden. Wordt dat te warm dan zal de boel vast lopen en er is natuurlijk een kans dat je de chip sloopt omdat hij niet goed gekoeld wordt. Maak je niet te druk over dat laatste maar houdt het wel in je achterhoofd.
Ga de PC dus niet onnodig gebruiken als je een beetje zekerheid wilt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er net achter dat mijn moederbord iets meer als een jaar oud is nu heb ik nog niks.
Want de garantie bij de leverancier is voorbij.
Das vervelend.

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

? je hebt bij alternate toch standaard 2 jaar? gewoon bellen! ik wel op mn p5b-e in ieder geval....

[ Voor 23% gewijzigd door bratos op 11-05-2007 22:51 ]

eerst kijken dan zeiken

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:45:
Ik kom er net achter dat mijn moederbord iets meer als een jaar oud is nu heb ik nog niks.
Want de garantie bij de leverancier is voorbij.
Das vervelend.
Anders is een Zalman NB47J ook een heel goed(koop) alternatief :). Voor 4 euro, passief koelblokje (geen herrie dus), en koelt vrij goed.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie advies ik ga morgen eerst eens bellen naar Alternate.
Eens kijken hoe ver ik kom

Verwijderd

Even een klein kickje aangezien ik al een tijdje met hetzelfde probleem zit...

Een half jaar geleden was mijn fannetje aardig rumoerig bezig en een tijdje daarna is hij er blijkbaar mee opgehouden. Aangezien ik vanaf het begin al last had van de melding dat de fan het niet deed terwijl dit in feite wel zo was had ik de melding uitgezet. Nou heb ik vanmiddag even mijn bios geflashed aangezien ik vd week mijn a64 vervang voor een x2 processor en toen kwam de melding plots weer tevoorschijn. Ik dus weer eens gekeken en ja hoor het hele ding draait niet eens meer. Waarschijnlijk draait hij dus al zo'n 4 maanden niet meer en ik vraag me eigenlijk af of dit erg schadelijk is ?

mobo: Asus a8n sli deluxe

heb inmiddels al wel snel zo'n heatsinkje besteld

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 09:44
Als je direct contact opneemt met ASUS krijg je het fannetje gratis thuis gestuurd. Heb ik ook laatst gedaan (nog geen maand geleden) en m'n mobo is 2 jaar oud. Doen ze niet moeilijk over.

Verwijderd

thnx voor de tip, maar denk dat ik toch voor het heatsinkje van 4,- eurie ga aangezien die in de toekomst ook geen herrie kan maken. Of denk je dat een fannetje op mijn chipset wel noodzakelijk is ?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-05 09:44
Een heatsink volstaat bij deze chipset alleen als er veel airflow in de kast is. Anders is de fan echt wel noodzakelijk.

Verwijderd

oke, dan toch maar voor het fannetje gaan aangezien mijn kast volgepropt zit met 4 pci kaarten en alle kabels die daarbij komen kijken....

Verwijderd

Ik heb ditzelfde probleem gehad met mijn moederbord A8N SLI Deluxe. Ik heb toen contact opgenomen met de Asus helpdesk hier in NL. Ik kreeg zonder vragen gewoon een gratis nieuwe fan toegestuurd. Het vervangen stelt echt helemaal niets voor. Oude fan eraf, en de nieuwe erop klikken. :)
Bij alternate zullen ze je waarschijnlijk doorverwijzen naar de Asus helpdesk.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 16:04 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
tiguan schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:55:
Een heatsink volstaat bij deze chipset alleen als er veel airflow in de kast is. Anders is de fan echt wel noodzakelijk.
Nah dat is onzin. Ik heb minimale airflow in m'n kast, en mijn chipset blijft met een NB47J altijd onder de 30 graden idle, soms zelfs 25 graden. Stressed wordt hij niet warmer als 40 graden, waar de chipset makkelijk 45 graden aankan.

Gewoon voor de Zalman gaan dus. Nu nog maar 3 euro ofzo. Die fan van Asus maakt echt extreem veel herrie, ook die nieuwere.
Pagina: 1