Toon posts:

Nieuwe Game PC < € 900,- >

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eind deze maand wil ik mijn nieuwe pc aanschaffen. Ik wil daar niet meer dan € 900,- aan uitgeven, goedkoper mag altijd natuurlijk. De pc word natuurlijk voor games gebruikt (wil quake 3 en counter-strike met hoogste settings kunnen spelen :D ), maar ook voor photoshop/illustrator/indesign/dreamweaver. Dus de pc moet ook de wat zwaardere programma's moeiteloos kunnen draaien. Verder wil ik mn e6600 iets overclocken, maar niet te extreem.

Ik heb de prijzen allemaal bij Azerty vandaan, omdat ik niet van plan ben om 10x verzendkosten te gaan betalen. En Azerty is één van de goedkopere Webshops.

Winkelmandje:

Behuizing: Antec Sonata II
Goedkope en goede kast met voeding. En aangezien er een 8800 in past, ga ik er ook vanuit dat als ik mn videokaart wil upgraden, die er ook in past.

Processor: Intel Core 2 Duo, E6600
Sinds de prijsverlaging is dit een uitstekende optie voor mij. Snelle processor, en geschikt voor overclocken.

Geheugen: Kingston, 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 2 x TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
2gb omdat ik vista wil gaan draaien, dus lijkt mij minimaal 2gb niet overdreven. Ik ga niet overdreven overclocken, dus hoef geen pc6400.

Hardedisk: Seagate Barracuda 320 GB
320gb is voor mij voorlopig genoeg, kan er altijd nog een schijf bijzetten. Verder heb ik alleen maar goede dingen over dit merk gelezen.

Moederbord: GigaByte GA-965P-DS3
Voor het kleine beetje overclocken lijkt me dit moederbord voldoende. Ook zitten er genoeg sata aansluitingen op en kan ik genoeg geheugen kwijt op dit bordje.

Videokaart: MSI X1950Pro, 256mb Club3D Radeon X1950 Pro, 256 MB
Deze kaart lijkt mij voldoende om het voorlopig nog mee te doen. Ga de overstap naar dx10 later pas maken. De 8800gts ligt net iets buiten mijn budget, en de 8600 vind ik persoonlijk niet goed genoeg.

DVD-brander: Samsung SH-S183A
Heeft sata aansluiting en is zwart.

Processor koeler: Arctic Freezer 7 pro
Goede koeler voor deze prijs. Neem liever geen risico met de boxed koeler als ik ga overclocken.

Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit, NL
Wil toch een legale versie van Windows en met Vista lijkt het toch al wat meer op de vertrouwde Mac (kwa uiterlijk enzo dan) ;) . En Premium is niet veel duurder dan Basic.

Prijzenlijst:

Antec Sonata II: € 96,40
Intel Core 2 Duo, E6600: € 197,42
TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz: € 84,13
Seagate Barracuda 320 GB: € 72,52
GigaByte GA-965P-DS3: € 109,21
Club3D Radeon X1950 Pro, 256 MB: € 167,14
Samsung SH-S183A: € 29,38
Arctic Freezer 7 pro: € 17,52

Totaal: € 773,72

Vragen:

Geheugen: Zijn dit wel goede reepjes? Want de prijs is heel erg laag.
Videokaart: Maakt het nog wat uit welke fabrikant ik kies? Heb wel wat slechte dingen over de Sapphire gelezen. Kloksnelheden van de MSI en Club3D zijn gelijk. Wat geeft die 10euro van de Club3D meer?
Videokaart: Heeft iemand voor mij een 2e-hands 8800gts 320mb voor ongeveer € 150,-? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2007 18:07 ]

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:02
Geheugen: Reepjes ;) , Ja die kan je gerust nemen, want kingston geeft levenslange garantie op zijn geheugenreepjes als ik het goed heb.

Videokaart: Tja, ik denk dat MSI wel goed is. Maar toch zou ik nog eens naar die 8600 kijken, en wat benchmarks bekijken tussen die 2. (ik heb gekeken in de VGA Chart op Tom's Hardware guide, maar daar staat die 8600 nog niet..)

En als brander: Kijk eens naar LG. Tijdens wat testen een paar maanden geleden in de consumentengids, kwamen die erg goed naar voren ;) .

En waarom wil je trouwens een SATA brander?? Voor de kabels hoef je het niet te doen, want die heb je tegenwoordig ook rounded.

[ Voor 11% gewijzigd door TheJVH op 11-05-2007 19:39 ]

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 19:08:
Geheugen: Kingston, 2048 MB, PC5300, 667 MHz, 2 x
2gb omdat ik vista wil gaan draaien, dus lijkt mij minimaal 2gb niet overdreven. Ik ga niet overdreven overclocken, dus hoef geen pc6400.
Wil je nou 2x 2048 = 4 GB of 2 hebben, nu reken je met 4 GB, of zie ik iets verkeerd :?

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb liever in één keer goede REEPJES ;) en aangezien ik nog wel wat ruimte in mn budget heb, mag 't ook wel iets duurder zijn.

ik heb liever geen 8600, ik denk dat als er dx10 spellen uit komen, dat deze redelijk zwaar zullen zijn voor de 8600. ik koop dus liever over een tijdje pas een dx10 kaart, en dan gelijk een goeie, die enkele jaren mee kan.

een sata dvd-branden omdat ik toch genoeg sata aansluitingen op mn moederbord heb. maar is er echt een groot verschil tussen de branders onderling in kwaliteit?

Verwijderd

Topicstarter
PAKMAN79 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 19:45:
[...]

Wil je nou 2x 2048 = 4 GB of 2 hebben, nu reken je met 4 GB, of zie ik iets verkeerd :?
het zijn 2reepjes van 1gb :P

Verwijderd

nog even een opmerking over je keuze Operating System, ik zou voor een Game PC geen Vista nemen, aangezien games hier niet al te best uit de bus komen in vergelijking met XP (zie nieuwsbericht frontpage) of je moet het willen doen met 2 OS op 1 schijf, games WinXP en rest Vista... maar dat is misschien een beetje nutteloos.

Verwijderd

Topicstarter
XP heb ik hier nog liggen, en wil op den duur toch graag overstappen op Vista, dus net zo makkelijk om het in 1 keer te doen lijkt mij. Maar toch bedankt voor het meedenken.

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:29
Nouja als je vista wilt gaan draaien zou het toch verstandiger zijn om een 8800GTS 320M te kopen?

[ Voor 41% gewijzigd door Tjona100 op 11-05-2007 20:03 ]

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ik zou gewoon XP blijven draaien. Scheelt je 90euro op je budget en 1GB ram geheugen (prefetched en gewoon pauper veel nodig in Vista). Als je dan overeen tijdje een dx10 kaart wilt kun je gelijk Vista erbij kopen, zelfde prijs of lager.

Dus ik zou die 90eurobij je videokaart leggen, dan kom je al op 245Euro. Dat ligt al in de buurt van een 8800GTS tweedehands.

edit:
het scheelt je dus 1GB ram, niet dat ik het niet eens ben met 2GB ram in totaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Sibylle op 12-05-2007 10:59 ]

Ctrl+k

Verwijderd

Topicstarter
Het word denk ik sowieso geen dx10 kaart, omdat ik dan zou gaan voor de 8800gts 320mb (als ik windows vista zou laten vervallen). Maar tegen de tijd dat dx10 spellen uitkomen, ben ik wel weer toe aan een nieuwe scherm, en dat word waarschijnlijk wel iets groter als 20", en dan denk ik niet dat ik het makkelijk ga redden met 320mb. Tegen die tijd ga ik dus gewoon een nieuw scherm en video-kaart kopen.

Weet iemand of ik met dit geheugen makkelijk een beetje kan overclocken? Of wat raden jullie mij anders aan wat een beetje goedkoop is?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:54
Je zou kunnen kijken naar een PC6400 setje, dus DDR2 800Mhz. Die kosten voor 2GB rond de €80 - 90.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Goedkoopste setje pc6400 geheugen van 2gb bij azerty is € 107,-. Dit vind ik nog een aardig goeie prijs.
Het gaat hier om de TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x.
De Kingston KVR800D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 is € 115,-.
Is dit aan te raden, om een setje van pc6400 te nemen. Ik ga niet al te hoog overclocken.

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023
E6600 loopt met multiplier op 9 en een frequentie van 266Mhz.
De bussnelheid is quadpumped naar 1066Mhz.
Ervan uitgaande dat je geheugen en CPU 1:1 wilt laten lopen (wel meestal met overclocken).
En je koopt 6400 geheugen, kun je je CPU overclocken tot:
6400 = 2x400Mhz
De bus draait dus op 400Mhz, met een multiplier van 9 van de E6600 wordt de snelheid dan
3600Mhz.
Standaard snelheid = 2400Mhz.
3600/2400 = 1.5.
Een overclock van 50%, je draait op 150% van de fabrieksinstellingen.
Mocht je koeling goed genoeg zijn uiteraard.

Ctrl+k

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:33

Pinjataaa

Hit me!

Een perfect systeempje voor een redelijke prijs.
Videokaart is goed, processor is top! Geheugen kan er zeker mee door en je hebt een perfecte hardeschijf. Als ik een pc zou kopen, zou ik dezelfde kopen :)

Behalve Vista, die zou ik weg laten en een 8800GTS kopen zoals hierboven staat OF gewoon de x1950pro die echt wel goed is en dan voor de rest van het geld uit gaan _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Pinjataaa op 12-05-2007 23:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als de games op Vista niet goed draaien, zal ik ook niet veel op vista zitten, dus deze OS zal geschapt worden.
Voor al die euro's die ik op Vista bespaar, ga ik toch voor pc6400 geheugen van Twinmos.

Videokaart zal de x1950pro blijven. Misschien als de prijsverlaging van de dx10 videokaarten nog deze maand komen, dat ik voor de 8800gts 320mb ga.

Verwijderd

Perfect systeem , alleen de videokaart zou ik van Club3D nemen, omdat daar al een Arctic koeler op zit, zodat de kaart super stil is + goed gekoelt word want er zijn nog al wat hitte problemen met de X1950Pro , alleen ik heb zelf de Club3D en heb er zelf geen last van. Succes met je nieuwe systeem !

Verwijderd

Topicstarter
Hitte problemen was volgens mij voornamelijk bij de Sapphire, maar loop liever geen risico's voor een tientje verschil, dat het stiller is maakt mij niet zo heel veel uit maar is altijd mooi meegenomen. Videokaart word dus de x1950Pro van Club3D, aangezien deze toch dezelfde snelheden heeft.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:33

Pinjataaa

Hit me!

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2007 @ 09:48:
Hitte problemen was volgens mij voornamelijk bij de Sapphire, maar loop liever geen risico's voor een tientje verschil, dat het stiller is maakt mij niet zo heel veel uit maar is altijd mooi meegenomen. Videokaart word dus de x1950Pro van Club3D, aangezien deze toch dezelfde snelheden heeft.
Goede keus, het is echt een mooi kaart!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:54
wel toevallig ... had namelijk ook zelf een systeem in gedachten wat precies hetzelfde is op de videokaart na. Ik ga toch voor een 8600GT silent aangezien ik meer (HD)video kijk dan dat ik game. Hoef ik ook geen topic te plaatsen of het wel een goed systeem is of niet want aan de reacties te zien zit het wel goed.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
dcell ik heb zelf net de Gainward 8500GT silent gekocht die is met clocks van 600/1200 als het goed is niet veel langzamer dan de 8600GT. ABSOLUUT een sata brander nemen want anders kun je tegen veel ellende oplopen met de Gigabyte DS3. Een echte aanrader is de Pioneer dvr-212, dit is waarschijnlijk momenteel de beste brander die er is (hoewel je tegenwoordig nog weinig tests tegenkomt). Ik zou trouwens nu geen 965P-DS3 meer nemen maar een P35-DS3 (de opvolger).

Verwijderd

Topicstarter
P35-DS3 is inderdaad wel een goede keuze, maar dan moet ik em pre-orderen. En heb zo geen idee wanneer ik em kan ontvangen. Maar ik kijk vlak voordat ik bestel nog even om te kijken of daar al een datum voor is. Heb namelijk geen zin om nog langer te wachten, want zo kan je nog jaren doorgaan.

De Pioneer dvr-212 hebben ze niet bij Azerty, dus dat word em niet. Maar maakt mij ook niet echt veel uit welke dvd-speler 't is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de veranderingen allemaal gewijzigd, inclusief de prijzen.
Omdat ik Vista eruit gooi, heb ik nog best wat ruimte in mijn budget. Dit hoeft natuurlijk niet allemaal op, maar als er nog dingen zijn die sterk verbeterd kunnen worden binnen dit budget, hoor ik dit graag.
Het moederbord is nog niet zeker. Als het te lang duurt met die P35 bordjes, dan word het een P965.
Weet iemand wanneer deze P35 moederbordjes hier uit komen?

• PsYkOfOoL
  • Laatst online: 02-03-2025
Binnen een paar weken. Ik wacht er ook nog even op tot ik me nieuwe pc ga halen.

• Gianni Rombios
  • Niet online
De Asus P5K (P35) borden zijn deze week officieel op voorraad als je een aantal websites mag geloven dus het zal inderdaad nog maar kort duren. Verder zou ik liever de Samsung T166 320GB nemen, die is wat stiller en sneller.

[ Voor 9% gewijzigd door Gianni Rombios op 15-05-2007 11:46 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
Euh een 8800GTS 320MB kan er met gemak in voor 900 euro!

Afbeeldingslocatie: http://img224.imageshack.us/img224/5655/untitledki6.jpg

DDR6400 heb je niet nodig want met je Freezer 7pro krijg je de E6600 toch niet verder dan de 3.0GHz en verder hoeft hij ook niet want dan heb je de prestaties van een X6800 wat mij meer dan zat lijkt ;) Verder hoef je niet bang te zijn over de kwaliteit er zit levenslange garantie op!

Verder past de 8800GTS ook in deze kast maar deze voeding is beter dan de Antec versie en deze kast word gelevert met 2x80mm fans ipv 1x120mm fan. (deze liggen naast elkaar)

P35 bordjes leveren geen betere prestaties dan het huidige P965 bordje ze zijn alleen beter voor overklocken maar om daar 40 euro extra voor te betalen gaat ten kosten van je 8800GTS wat VEEL belangrijker is. En het DS3 bordje is ook uitstekend voor overklocken!

[ Voor 134% gewijzigd door Solid_Aapie op 15-05-2007 12:03 ]

Specs

Verwijderd

let met die videokaart trouwens wele ven goed op de koeller.. ik heb 2 dagen test gedraaid met de sapphire radeon 1950 pro en deze meteen weer ingerolen voor de msi versie.. ding werd snikheet en schakelde zichzelf om de haverklap uit..voor die 5 euro extra kan het een hoop frustratie besparen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ingerolen,,verlede tijd van inruilen? :P

Maar ik ga ook niet voor de sapphire, daar is al van bekend dat de koeler niet goed was ofzoiets.
Solid_Aapie schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 11:52:
Euh een 8800GTS 320MB kan er met gemak in voor 900 euro!

[afbeelding]

DDR6400 heb je niet nodig want met je Freezer 7pro krijg je de E6600 toch niet verder dan de 3.0GHz en verder hoeft hij ook niet want dan heb je de prestaties van een X6800 wat mij meer dan zat lijkt ;) Verder hoef je niet bang te zijn over de kwaliteit er zit levenslange garantie op!

Verder past de 8800GTS ook in deze kast maar deze voeding is beter dan de Antec versie en deze kast word gelevert met 2x80mm fans ipv 1x120mm fan. (deze liggen naast elkaar)

P35 bordjes leveren geen betere prestaties dan het huidige P965 bordje ze zijn alleen beter voor overklocken maar om daar 40 euro extra voor te betalen gaat ten kosten van je 8800GTS wat VEEL belangrijker is. En het DS3 bordje is ook uitstekend voor overklocken!
Ik weet dat de 8800gts ook wel in mijn budget past, maar toch kies ik nog niet voor een dx10 kaart, tenzij de dx10 kaarten van nVidia eind van de maand flink in prijs is gezakt. Dit omdat ik mijn videokaart pas zal vervangen als er ook echt dx10 spellen zijn (die ik wil spelen). Tegen die tijd heb ik ook wat meer keus.

De PC6400 is niet veel duurder, soms zelf goedkoper. Maar met PC5300, 667Mhz loopt ie 1:1 toch, als ik em naar 3.0Ghz overclock? Maakt dat eigenlijk echt veel uit? Want volgens mij valt dat wel mee.

Ik zal eventjes kijken naar die kast (Artic Silentium T3 Pro)

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:03
Je hebt gewoon mijn configuratie gekopieerd, alleen steekt alles bij mij in een Antec P180 met Tagan voeding.

Over de DS3: geweldig bord, maar ik zou niet weten waarom je een SATA-brander nodig hebt.

Over de videokaart: ikzelf heb de Asus x1950 pro. Muisstil en geen hitteproblemen, ik heb alleen op heel tweakers nog geen woord gerept gezien over die van Asus, beetje vreemd.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-01 23:12
BobbyD82 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:53:
Je hebt gewoon mijn configuratie gekopieerd, alleen steekt alles bij mij in een Antec P180 met Tagan voeding.

Over de DS3: geweldig bord, maar ik zou niet weten waarom je een SATA-brander nodig hebt.

Over de videokaart: ikzelf heb de Asus x1950 pro. Muisstil en geen hitteproblemen, ik heb alleen op heel tweakers nog geen woord gerept gezien over die van Asus, beetje vreemd.
Euh, dit is de standaard beste waarde voor je geld systeem flip :p Verder kan je de Asus versie ook overwegen maar hij heeft een 22 inch scherm en dan is 512MB geen overbodige luxe. En bij een sata brander heb je geen irritante dikke ide kabel DUH :D

Je kan natuurlijk wachten op je dx10 kaart kaar ik denk niet dat ze meer dan 20 euro in prijs gaan dalen. En je zult er veel verlies op draaien als je je 1950pro 2ehands moet verkopen :( Er is alleen nog de hoop dat de kaart van Ati ineens betere drivers krijgt of super is in dx10 waardoor nvidia verder in prijs gaat dalen want momenteel hoeft nvidia niks te doen want de huidige kaarten zijn al goedkoper en sneller dan de 2900XT.

[ Voor 22% gewijzigd door Solid_Aapie op 15-05-2007 13:02 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
BobbyD82 schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:53:

Ik heb even naar jou configuratie gekeken (van februari) en volgens mij zijn de enige overeenkomsten de processor en het moederbord.

Waarom geen SATA-brander? Het is gewoon een kwestie van meegaan met de tijd, er kopen ook genoeg mensen een dx10 kaart, terwijl er nog geen spel voor uit is.

Dat de kaart stil is of niet maakt mij weinig uit. Als ie teveel lawaai maakt zet ik het geluid gewoon een beetje harder. En hitteproblemen zal de Club3D versie ook niet zo snel hebben volgens mij ;)
Solid_Aapie schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 12:59:
[...]

Je kan natuurlijk wachten op je dx10 kaart kaar ik denk niet dat ze meer dan 20 euro in prijs gaan dalen. En je zult er veel verlies op draaien als je je 1950pro 2ehands moet verkopen :( Er is alleen nog de hoop dat de kaart van Ati ineens betere drivers krijgt of super is in dx10 waardoor nvidia verder in prijs gaat dalen want momenteel hoeft nvidia niks te doen want de huidige kaarten zijn al goedkoper en sneller dan de 2900XT.
In dat geval blijf ik gewoon lekker bij de x1950Pro >:)

• Gianni Rombios
  • Niet online
Nou wat die sata dvd brander betreft: ik kon mijn ide dvd-brander gewoon niet aan de gang krijgen. Dit zit in ahci instellingen + de ide poort die gedeeld is met de jmicron (aka gigabyte) sata. Nu wilde ik toch al een nieuwe dvd-brander kopen dus maakte het mij niet zoveel uit. Maar er zijn bij anandtech op het forum wel topics over. Eigenlijk is IDE en RAID tweederangs op de DS3.
Pagina: 1