Toon posts:

oude pentium 3 als opslagplaats voor muziek

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal, ik heb nog een oude pentium 3 computer met 128 mb ram (heb ook nog een latje van 256 indien nodig)

Wel, ik zou deze pc willen gebruiken als opslagplaats voor mijn muziek. Het is me al volledig gelukt deze aan te sluiten aan een versterker en het werkt ook zonder problemen.

Maar nu vind ik het alleen een beetje vervelend dat alles zo traag gaat, opstarten, laden,...
Daarom vraag ik me af of er geen manier is om alle overbodige processen uit te schakelen.
De pc moet namelijk niets anders kunnen dan muziek afspelen. (heel misschien een filmpje als dat geen of heel weinig snelheid afneemt)

ik heb wel het een en ander gevonden zoals http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Jukebox_Software
maar ik heb er geen idee van wat nu een goede keus zou zijn en elke software appart gaan bekijken lijkt me uren te gaan duren.

De software waarover ik wel al wat over gehoord heb is 'geexbox', maar ik las dat dit nogal een omslachtige besturing heeft en ik vind het er ook maar een beetje bizar uitzien.
-Vervangt dit nu helemaal je besturingssysteem (windows)?
-zoja zou het sneller gaan als ik windows verwijder?
-gaat het opstartproces hierdoor sneller?
-zouden er problemen kunnen ontstaan? (instabiliteit,...)
- ...

alvast bedankt voor de hulp!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welk besturingssysteem...

Verwijderd

Een beetje meer informatie zou wel handig zijn, je gaat de pc dus alleen als muziekbak gebruiken? en uit je post neem ik aan dat er op die pc dus muziek word afgespeelt?, zo ja, heb je al iets geprobeerd, (xp erop met winamp oid?)

of wil je alles juist op die computer afspelen/ of een andere computer en dat op afstand kunnen beheren?

dat latje van 256mb mag er natuurlijk altijd bij in, hoe meer geheugen hoe beter (als je moederbord het natuurlijk toelaat he)

wat betreft dat programma (jukebox), je had het natuurlijk zelf ook wel kunnen downloaden maar ik heb het maar eventjes gedaan, het is gewoon een simpel programma waarmee je muziek kunt inladen (overigens een erg lelijk programma), wat betreft instabiliteit, probeer het gewoon uit zou ik zeggen,

ik heb thuis voor m'n muziek gewoon winamp op mn xp pro gezet, en daarbij de plugin voor winamp (WaWi) gedownload, waarmee je remote je muziek aan/uit kunt zetten, je complete collectie kunt doorzoeken, random, repeat en dat soort dingen kunt instellen (voor WaWi: http://www.flippet.org/wawi/)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-02 20:13
Misschien kan je Linux erop zetten?
Als je niet weet hoe dat werkt, is het nu gelijk je kans om het te proberen :+

Anders misschien Windows XP Lite? De versie die ik heb is maar 200MB en helemaal kaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Extera op 11-05-2007 18:53 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Windows 2000 in combinatie met Winamp zou lekker snel moeten gaan.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-02 08:55
Freedos met DAMP....

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 12:38

Jazzper

BB4E^Guerilla

KnopMyth of Myth

linux media center. Zelf weinig ervaring mee maar schijnt zeer licht te zijn en toch nog gelikt.
Verder Geexbox. Heel licht, heel snel media center based op linux

Beiden draaien al op Pentium II's 400 etc dus ga maar na

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er dus windows me op draaien
geen internet en ik gebruik gewoon een muis om tussen men muziek te kijken(ik denk dus niet dat winamp nut heeft )
linux is niet meteen iets voor mij, krijg ik nooit onder de knie :p
windows lite zal ik eens bekijken
gebruik voor het moment ook gewoon windows media player om muziek af te spelen

als iemand mss ervaring heeft met geexbox (lijkt me het meest waar ik naar op zoek ben maar ik hoor veel over problemen)

danku voor de snelle reply's

maar moet met spijt in het hart zeggen, tot morgen!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik ben ook vrij linuxnoob maar knopmyth is kwestie van iso downloaden, branden op cdrom en in het laadje leggen ;)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Mr. Dave
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-02 10:32
leuk onderwerp, ik heb nog een oude pentium 2 in de garage staan. Lijkt me leuk om deze PC in te zetten als muziekbak. Ik heb momenteel zo'n 250 gig aan muziek op een usb-hd staan, ik gebruik een pentium 4 om mijn muziek te spelen over een toslink naar mijn receiver.

I'm sorry Dave, I'm afraid I can't do that.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik heb een tijd op een Pentium Celeron 600mhz met 196mb intern en een GF2 windows media center 2005 gehad. Voor muziek werkte dat echt prima ook met interface. Bak was verder kaal uiteraard en dingen als zoeken moet je geen haast hebben maar als jukebox prima. Ik denk wel dat dat het absolute minimum was ongeveer. Wil je lagere specs dan moet je uitwijken naar een win98/dos oplossing danwel een linux achtie (geexbox/knopmyth) oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
geexbox en knoppmyth lijken dan toch de bete keuzes te zijn. Ik zal ze eens uitproberen.
danku voor al de hulp!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 15:41

Sebazzz

3dp

Linux is geen commandline meer hoor ;)
Veel mensen denken dat het echt DOS achtig is enzo
Maar het is tegenwoordig hardstikke gebruiksvriendelijk en heeft gewoon een GUI.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 19:04:
ik heb er dus windows me op draaien
geen internet en ik gebruik gewoon een muis om tussen men muziek te kijken(ik denk dus niet dat winamp nut heeft )
linux is niet meteen iets voor mij, krijg ik nooit onder de knie :p
windows lite zal ik eens bekijken
gebruik voor het moment ook gewoon windows media player om muziek af te spelen

als iemand mss ervaring heeft met geexbox (lijkt me het meest waar ik naar op zoek ben maar ik hoor veel over problemen)

danku voor de snelle reply's

maar moet met spijt in het hart zeggen, tot morgen!
ME is bagger, je kunt beter Windows 2000 erop gooien, anders een gestripte XP met wat extra geheugen of linux.

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 09:11
Ik heb Geexbox getest, heel eenvoudig als ISO te downloaden en op cdtje te branden, waarna het automatisch laadt wanneer je je computer opnieuw opstart. Films afspelen gaat erg snel op mijn Pentium III 500, 256 MB RAM (normaal speelde ik alles af onder XP met BS Player, en dan stottert hij zo nu en dan).

Als mp3- speler is Geexbox echter niet zo handig, het is niet dat je a la winamp een mooie lijst krijgt met alle mp3's die op je pc staan waar je eenvoudig doorheen kan scrollen, albums kan selecteren, of een lijst kan laten shuffelen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 17:09:
geexbox en knoppmyth lijken dan toch de bete keuzes te zijn. Ik zal ze eens uitproberen.
danku voor al de hulp!
Ik heb een Celeron 633 met 160MB, Ubuntu erop en gaan met die banaan! VIa VNC neem ik hem weleens remote over, maar ook op he ding zelf werken gaat prima. Ik speel er zelfs films op af, stottert zelfs niet bij 2x700MB rips (OK, ik heb 1 film waar op een stukje drie keer hapert, verder niks).

Linux roeleert op oude bakken, en denk niet dat ik een configureerheld ben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Topicstarter
juist geexbox uitgeprobeerd => failed to read atapi cdrom
ligt dit aan de cd of aan geexbox zelf?
Pagina: 1