Toon posts:

Mediacenter aansluiten op speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnekort gaan we verhuizen, ik ben een student en woon nog bij m'n ouders. Omdat ik jaren tv heb gekeken via een kleine 35cm crt televisie heb ik besloten een mediacenter te gaan nemen. Dat houd in dat ik een paar weken geleden een mediacenter in elkaar heb gezet met de volgende specificaties:

- Intel Core 2 Duo E6400
- 2048MB DDR2-667 RAM
- Asus Geforce 7300GT Silent
- Hauppage WinTV PVR500MCE
- Creative Soundblaster Xtreme Audio Fatality

Vervolgens was het plan om een normaal 22" tft scherm te kopen, dit bleek uiteindelijk wel erg klein, en daarom heb ik uiteindelijk een mooie grote Samsung 32" LCD TV gekocht. Deze heb ik aangesloten op m'n mediacenter: beeld is super.

Alleen nu de rede waarom ik dit topic heb geopend: Het geluid. Want op dit moment zit er een simpel 2.1 computersetje op aangesloten, wat niet zo goed geluid geeft. Ik wil er graag 5.1 geluid bij hebben, met goede speakers. Ik heb niet zoveel geld meer, het budget is ongeveer 150 euro. Nu heb ik tweedehans op internet een mooie set gevonden, de Eltax Hollywood (5.1 surround), met daarbij een dvd speler ook van Eltax, waar alle speakers op aangesloten worden. Alleen nu is zo dat de geluidskaart heeft voor 5.1 surround geluid drie uitgangen, voor de twee voorspeakers, twee achterspeakers en de center speaker en subwoofer. Alleen de dvdspeler heeft alleen een ingang van twee tulip aansluitingen. Maar dat geeft op dat moment toch alleen stereo geluid door? Hij heeft verder geen digitale ingang, alleen die twee tulip aansluitingen.

Nu ben ik bang dat hij dus alleen stereo geluid door gaat geven. En misschien komt dat dan wel door alle 5 de boxen, alleen dan is het dus nog niet echt surround. En ik heb geen zin om er nog een receiver bij te kopen, is het mogelijk om die 5.1 surround door te geven via die twee tulip aansluitingen? (De geluidskaart heeft trouwens een digitale uitgang van 1x een 3.5mm stekker, is dat bruikbaar?)

Ik hoop dat jullie de vraag snappen.

Edit: En wat zijn verder de ervaringen met de Eltax Hollywoord speakers?

Edit: Het type van de dvd speler is: Eltax DR-109

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien een interessant topic: PC aansluiten op Thuisbioscoop?

nagenoeg dezelfde vraag

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:52:
Misschien een interessant topic: PC aansluiten op Thuisbioscoop?

nagenoeg dezelfde vraag
Oke, ik mag dus de conclusie trekken dat ik dit beter niet kan doen omdat het 5.1 geluid zo niet doorgegeven kan worden. Op geen manier. Dat is wel heel jammer, want zodra je verder gaat kijken naar home cinema sets zit je al snel rond de 300-400 euro. Je hebt nog wel de Akai SS4500 voor 100 euro met ingebouwde versterker, maar als ik dan een foto zie met de stofkappen eraf zie ik vooral plastic, dus ik ben bang dat dat niet veel is.

Nog even een offtopic vraag: In de mediacenter zit nu een 7300GT Silent (256MB), maar ik wil ook een normale pc gaan bouwen, hiervoor heb ik een 7600GS Silent (512MB) gekocht, alleen opzich zou de 7300GT daarin ook al voldoen, aangezien ik bijna geen games speel, en de games die ik speel zijn vrij ligt. Daarom de vraag, heeft het zin om hem te vervangen voor de 7600GS Silent, geeft dat merkbaar prestatiewinst?

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:40
Nee dat denk ik niet. Je VGA kaart heeft weinig te doen tijdens tv kijken o.i.d.
Volgens mij heeft die weinig te renderen aan video of tv beeld.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Wacht nog even een aantal stortingen stufi af en spaar dat op, want in de categorie 5.1 speakers koop je voor 150 euro alleen maar rotzooi en lacht de fabrikant je uit. Cheap-ass speakers passen niet echt bij een 32" LCD en een conroe HTPC.

Het slimst is denk ik om een goede mid-end 5.1 versterker (NAD, Marantz, Rotel of zie het China-hifi topic) aan te schaffen en een setje van twee goed klinkende speakers (zelf beoordelen in de winkel) erbij. Als je dan later nog wat gespaard hebt, koop je twee betere speakers en een center en verhuis je de oude speakers naar de surround-posities. Dan ben je waarschijnlijk totaal wel meer dan 150 euro kwijt, maar dan heb je dat bedrag niet weggegooid.

This can no longer be ignored.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Volgens mij zijn die teufel speakers ook van goede kwaliteit en zijn ze best goedkoop, kijk daar maar even naar

• JaP.NeT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:39
Weet je zeker dat je 5.1 wil? Setjes rond de €150 hebben vaak geen echte meerwaarde boven een waardige 2.1 set. Zo noem ik bijvoorbeeld de Logitech Z-2300, zeer krachtig en vol geluid, THX cerfified en is absoluut beter dan het 5.1 setje dat ik 2 jaar geleden had van Altec Lansing (~€150).

Ik zou zeker een keer gaan luisteren, tenzij je geen pc-speakers wil maar een home-cinema set (overbodig imo door mce).
Pagina: 1