goedkoop geheugen of duur geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 733 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skillet
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 16:06
ik wil graag een nieuwe pc gaan samenstellen en voor vista wil ik 4 GB erin doen.
dan was mijn plan om 2 reepjes van 2 GB te nemen
maar nu zie ik dat er best een groot prijsverschil zit tussen de duurste kit van 2 (2x 2GB ram) en de goedkoopste (dit is dus allemaal ddr2 ram met pc6400 en 800Mhz)

de duurste kost E405,- en de goedkoopste zo'n 100

kan ik nu gewoon de goedkoopste nemen of zit er echt kwaliteitsverschil tussen deze ramstripjes?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ligt een beetje aan het merk.
Er zijn goede goedkope merken.
TwinMOS 2x1GB DDR2-800/PC6400 heb ik gezien voor rond de 100 euro en dat is goed RAM.
Het hele dure geheugen is vaak overclockers geheugen. Dat geheugen kan je makkelijk harder laten lopen zonder dat het problemen geeft.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-05 11:56
Als je niet van plan bent om te gaan overklokken dan voldoen de goedkopere sticks prima.
Overigens 150-200euro per 2gig is toch vrij normaal in prijs.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

skillet schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:43:
ik wil graag een nieuwe pc gaan samenstellen en voor vista wil ik 4 GB erin doen.
dan was mijn plan om 2 reepjes van 2 GB te nemen
maar nu zie ik dat er best een groot prijsverschil zit tussen de duurste kit van 2 en de goedkoopste (dit is dus allemaal ddr2 ram met pc6400 en 800Mhz)

de duurste kost E405,- en de goedkoopste zo'n 100

kan ik nu gewoon de goedkoopste nemen of zit er echt kwaliteitsverschil tussen deze ramstripjes?
Niet overclocken = PC2 3200
Wel overclocken= PC2 6400

Voor de rest zijn de verschillen voor een nominale gebruiker miniem te noemen

Mijn vraag aan jou: Wil je alleen voor Vistagebruik 4 GB nemen of hangen er nog meer geheugenslopennde apps. aan? want ik vind 4 GB persoonlijk aan de hoge kant voor thuisgebruik en/of games,2 GB moet de komende 2 jaar afdoende zijn.

• skillet
ik heb nu zelf vista lopen op een pc met 1GB aan geheugen en daar neemt vista al 50% of meer van in beslag en dan heb ik nog niet eens aero aan, want dan wordt ie te traag,

Verwijderd

skillet schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:51:
ik heb nu zelf vista lopen op een pc met 1GB aan geheugen en daar neemt vista al 50% of meer van in beslag en dan heb ik nog niet eens aero aan, want dan wordt ie te traag,
Google eens op superfetch. Nu neemt vista 500 meg in; steek 2 gig in je systeem en hij zal er gegarandeerd 1 innemen, steek er 4 in en vista gaat nog meer dan 1 gig innemen.

Verwijderd

skillet schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:51:
Oke, 1 GB krijg je dus makkelijk vol is jouw mening, denk jij, dat als je Aero inschakeld 3 GB vol te krijgen?...zo ja moet je mijn vraag verder maar negeren ;)

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:06
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:48:
[...]

Niet overclocken = PC2 3200
Wel overclocken= PC2 6400
Je bedoelt zeker PC4200 ipv PC3200? En aangezien PC4200 niet/nauwelijks in prijs verschilt met PC5300 kun je altijd beter PC5300 geheugen nemen.

En @skillet: ik zou gewoon voor twee goedkope setjes van 2x1GB gaan. Als je genoegen neemt met CL5 dan kun je bijvoorbeeld twee keer dit setje nemen, die wel heel aantrekkelijk geprijsd zijn! :o

• skillet
wat is cl5?

in elk geval bedankt voor jullie reacties. kan dus gewoon goedkoop geheugen kopen.

[ Voor 79% gewijzigd door skillet op 11-05-2007 16:01 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

skillet schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:58:
wat is cl5?

in elk geval bedankt voor jullie reacties. kan dus gewoon goedkoop geheugen kopen.
Cas Latency (zie ook de RAM FAQ).

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 07:26

pvr

Hier 5 pagina,s info:

http://www.hardware.info/...ZmpuZA/Geheugen_koopgids/

Succes ;)
skillet schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:58:
wat is cl5?

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Verwijderd

FreddyFish schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:56:
[...]

Je bedoelt zeker PC4200 ipv PC3200? En aangezien PC4200 niet/nauwelijks in prijs verschilt met PC5300 kun je altijd beter PC5300 geheugen nemen.

En @skillet: ik zou gewoon voor twee goedkope setjes van 2x1GB gaan. Als je genoegen neemt met CL5 dan kun je bijvoorbeeld twee keer dit setje nemen, die wel heel aantrekkelijk geprijsd zijn! :o
PC 4200 Uyteraerdt, mijn dank voor de correctie :)

• rikrik
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 13:27
Terryb47 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:47:
Als je niet van plan bent om te gaan overklokken dan voldoen de goedkopere sticks prima.
Overigens 150-200euro per 2gig is toch vrij normaal in prijs.
ik had voor 71 euro deze http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=1177 nu is ie nog maar 67 euro :p

Verwijderd

Leuk setje! Ik heb hetzelfde (PC 5300 CAS5), is dus precies even snel als PC 4200 CAS4. Volgens mij is het gewoon hetzelfde geheugen, alleen wordt het onder een andere verkocht.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:54:
[...]

Google eens op superfetch. Nu neemt vista 500 meg in; steek 2 gig in je systeem en hij zal er gegarandeerd 1 innemen, steek er 4 in en vista gaat nog meer dan 1 gig innemen.
Idd, niet om de gebruikers te pesten, maar omdat het systeem daardoor sneller draait. Kortom: Stop dat ding met zo veel mogelijk geheugen vol.

🌞🍃

Verwijderd

Yup, Valueram van Kingston is spotgoedkoop, en 667 MHz CL5 is snel zat voor een gewone bak.
Met een Core2 Duo maakt het toch allemaal weinig uit, vanwege de grote cache en de goede prefetching-techniek in de CPU.
Dat Valueram van Kingston wil overigens ook best goed overklokken... Ik draai zelf zo'n setje van 2x512mb 667 MHz CL5 op 800 MHz met 4-4-4-12 timings. Met die specs is het gewoon best high-end geheugen. Hoefde daarvoor alleen het voltage een beetje op te hogen, naar 2.1v.
Ik heb nu 2x1gb van hetzelfde geheugen bijbesteld, dat komt hopelijk morgen of maandag binnen. Met een beetje geluk draait dat ook op die snelheid.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
Dat dure geheugen is in mijn optiek de meerprijs niet waard, behalve als je als hobby hebt flink over te clocken, anders is het serieus geld verspillen.

Let er wel op dat je met 4GB geheugen een 64bits variant van het OS neemt, anders kun je maar rond de 3GB gebruiken.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Voordat je geheugen koopt (goedkoop of duur): Kijk in de handleiding van je moederbord en op de website van de fabrikant van je moederbord. Waarschijnlijk vind je daar lijstjes van welke merken en typen geheugenbalkjes door de fabrikant zijn getest; als je geheugen koopt wat in die lijstjes voorkomt dan is de kans groot dat het goed werkt met jouw moederbord.

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben wel nog heel erg benieuwd hoelang dit geheugen zo ontzettend goedkoop blijft, want om die prijs is het echt gewoon niet te doen.

Nog een klein vraagje van uit mijzelf: Is bijvoorbeeld het Corsair geheugen van ca. €25,00 duurder beter, even goed of slechter dan het geheugen van Kingston eerder aangedragen in dit topic? Blijf de lage prijs toch zo gek vinden in vergelijking met andere merken/manufacturers.

• a1m
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09-2020

a1m

1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2 CL4 (Corsair TWIN2X2048-5400C4) € 90,-

Moet clocken perse je hobby zijn om goede ram te kopen?
Je spaceet em echt keihard, je kunt ook gewoon clocken om meer waarde uit je spullen te halen.
En kost echt niet zoveel tijd, plus goede ram support hogere voltages (warranty)
anyways goede ram is altijd belangrijk, corruptie, support & prestatie.

en als je clockt #1 voeding #2 mobo #3 ram, in die volgorde.

[ Voor 74% gewijzigd door a1m op 12-05-2007 01:06 ]

Verwijderd

Kingston is een A-merk, en net zo goed, zo niet beter dan andere A-merken als Corsair, OCZ, G.Skill en Geil. Je krijgt ook levenslange garantie, en Kingston heeft een prima reputatie.
Ik denk dat Kingston zo goedkoop is (vooral met valueram) omdat Kingston de grootste is. Kingston is ook erg gewild bij OEMs etc.
Vroeger was Kingston juist erg duur. Toen kocht ik meestal merkloos/onbekende merken. Maar tegenwoordig zie je dat niet zo veel meer. De budget-lijnen van Kingston en Corsair zijn meestal het goedkoopst. Dat zijn toch de twee grootste jongens denk ik.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:05
a1m schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 01:01:

Moet clocken perse je hobby zijn om goede ram te kopen?
Nee, goed geheugen is _altijd_ een voorwaarde voor een stabiel systeem. Echter, duur staat in 9 van de 10 gevallen gelijk aan flashy geheugen met heatsinks en hoge aangegeven snelheden, het staat niet voor sec de kwaliteit. Valuereeks spul van b.v. Kingston of Corsair is kwalitatief net zo goed, je kunt er doorgaans alleen wat minder ver mee overclocken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Bij Alternate.nl:

Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 Kit (Retail, KVR667D2N5K2/2G)

voor maar 75 EURO !!!!

Heb er zelf vorige maand 85 EURO voor betaald (is ondertussen dus nog goedkoper geworden).
Werkt hier perfect op mijn Asus M2NPV-VM met X2 3800+

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 14:37:
Bij Alternate.nl:

Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-667 Kit (Retail, KVR667D2N5K2/2G)

voor maar 75 EURO !!!!
Yup, heb ik vandaag binnengekregen... Maar bij Salland Automatisering is het zelfs maar 68e :)

Ik draai het op 2,1v en dan doet het 800 MHz CAS4, op mijn Asus P5B Deluxe bordje, met E6600 processor.
Kortom, topprestaties voor een absolute bodemprijs.

Ik had al een setje Valueram van ze, ook 667 CAS5, maar dan 2x512, dat draaide ook al makkelijk 800 MHz CAS4.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Now tell me, even hypothetisch gezien..
E6600 overgeclocked naar 3 GHz
2x 1GB geheugen, PC-5300 CL5 (kingston setje)

Wat is nou 'sneller', aangenomen dat alle opties stabiel blijven:
Overclocken naar 800 MHz met nog steeds CL5
Onderclocken naar 533 MHz met CL4
Op 667 MHz CL5 blijven draaien, omdat de FSB:geheugen dan 1:1 draait (is dat eigenlijk nog van enig belang?)
Of misschien 667 MHz CL4 draaien (nog niet geprobeerd of dat stabiel is, natuurlijk is dit sowieso beter dan 533 MHz met CL4, of 667 op CL5, maar laten we dit even als sub-optie zien...)

Graag op volgorde gezet door degenen die hier ECHT iets vanaf weten, niet degenen die dat alleen DENKEN. :>

My guess: van 667 naar 800 MHz is sowieso 20% snelheidswinst. Van CL5 naar CL4 is 20% snelheidswinst, maar alleen op het moment dat CAS-latency telt (en dat is zeker niet bij elke geheugenbewerking). Dus weegt het verhogen van de frequentie zwaarder.
Maaaaarrrrr.. dan blijft nog het vraagstuk FSB <> geheugen snelheid verhouding staan. Hoe en waarom telt dit wel of niet mee? Waarom (en waarom niet) is het synchroon lopen belangrijk en in hoeverre is dit eventueel zo belangrijk dat je beter op 667 kan draaien dan op 800? En mocht je nou op 667 CL4 kunnen draaien, maar op 800 alleen CL5, wat is DAN nog de beste keus, enz...

Enlighten me ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Jochem_ op 18-05-2007 09:09 . Reden: my guess toegevoegd ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op moment dat je je FSB ook overclockt is je winst aan performance voor het hoger clocken van geheugen nagenoeg volledig, dus die 20% van 333 naar 400MHz (667/800 is marketingblaat) is reeel. Maar 20% om van CAS 5 naar 4 te gaan :? Ik zou graag een benchmark zien waar dat uit blijkt...

In de 'good old days' van SDR-SDRAM, toen het erom ging of je van CAS 3 naar CAS 2 zou gaan (wat 33% verlaging van latency zou zijn), was het verschil in latency-affected real-time spul (lees: Q3A :z ) hooguit zo'n 5% in performance en meestal minder dan dat :o

Nu hebben we het over het verschil tussen CAS 5 en CAS 4 (wat maar 20% scheelt) bij architecturen die doorgaans minder latency-gevoelig waren dan de sublieme, maar hoogst eenvoudige 1:1 mem controller van een i440BX. Dat wil niet zeggen dat je geen meetbaar verschil gaat zien, maar 20% winst? No way. 5% in synthetic benches komt dichter in de buurt en meer dan 2% FPS in een game hoef je niet te verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De cas-latency is afhankelijk van de kloksnelheid.
CL5 op 800 MHz is dus minder dan CL5 op 667 MHz.
Omgerekend is CL5 op 800 MHz dus 667/800 * 5 = ~4.17 op 667 MHz. Het scheelt dus bijna niets.

533 MHz zou ik sowieso niet doen... Met 3 GHz loopt je bus dus op 1333 MHz, en moet je dus 1333/2 = 667 MHz geheugen hebbben in dualchannel, om de bus te verzadigen... In theorie. In de praktijk is DDR2-geheugen niet zo efficient, dus zul je aan 667 MHz niet eens genoeg hebben.

Daarom zou ik voor 800 MHz gaan. Door de geweldige cache van de Core2 maken latencies sowieso niet zo heel veel uit.

Je kunt ook eens zoeken naar benchmarks, ik weet dat er verschillende sites zijn geweest die met allerlei settings hebben getest. Voor zover ik me kan herinneren was 800 MHz sowieso het beste op een Core2 Duo. Synchroon lopen of niet is niet echt belangrijk met moderne chipsets.

Verder heb je volgens mij hetzelfde geheugen als ik... Kingston valueram PC5300 CL5.
Probeer eens net als ik het voltage op 2.0v of 2.1v te zetten. Ik haal daar 800 4-4-4-12 mee, zonder problemen (en 667 kan 3-3-3-9).
Overgeklokt naar 3 GHz heb ik zelfs 839 4-4-4-12 gehaald.
Maar anders zou ik 800 CL5 proberen.

• Jochem_
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 09:23:
Op moment dat je je FSB ook overclockt is je winst aan performance voor het hoger clocken van geheugen nagenoeg volledig, dus die 20% van 333 naar 400MHz (667/800 is marketingblaat) is reeel. Maar 20% om van CAS 5 naar 4 te gaan :? Ik zou graag een benchmark zien waar dat uit blijkt...
Oh, das absoluut niet wat ik bedoelde, die 20% is gewoon (1-(4/5))*100, daarom zei ik ook dat die winst alleen geldt voor geheugenbewerkingen waarin die CAS latency meetelt, dus lang niet bij elke access. Vandaar mijn (kennelijk correcte) redenering dat 667->800 (333->400, whatever ;)) altijd scheelt in performance, de CAS latency 'winst' dus maar soms.
Nu hebben we het over het verschil tussen CAS 5 en CAS 4 (wat maar 20% scheelt)...
Zie hier, de 20% zoals ik hem ook bedoelde :)
.. bij architecturen die doorgaans minder latency-gevoelig waren dan de sublieme, maar hoogst eenvoudige 1:1 mem controller van een i440BX. Dat wil niet zeggen dat je geen meetbaar verschil gaat zien, maar 20% winst? No way. 5% in synthetic benches komt dichter in de buurt en meer dan 2% FPS in een game hoef je niet te verwachten.
Prima, latency is bij deze configuratie dus een aardigheidje als je hem van 5 naar 4 krijgt, maar beter de mem. freq. omhoog gooien. Duidelijk antwoord.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 09:27:
De cas-latency is afhankelijk van de kloksnelheid.
CL5 op 800 MHz is dus minder dan CL5 op 667 MHz.
Sure, CL5 staat immers voor 5T. T=1/f :)
Omgerekend is CL5 op 800 MHz dus 667/800 * 5 = ~4.17 op 667 MHz. Het scheelt dus bijna niets.
Ja, kan ik ook inkomen, zie 'my guess'.
533 MHz zou ik sowieso niet doen... Met 3 GHz loopt je bus dus op 1333 MHz, en moet je dus 1333/2 = 667 MHz geheugen hebbben in dualchannel, om de bus te verzadigen... In theorie. In de praktijk is DDR2-geheugen niet zo efficient, dus zul je aan 667 MHz niet eens genoeg hebben.
Hm, ik las ook dat 533 (266) bij een FSB van 333 op mijn P5B-E niet eens zou gaan. Het hoe en waarom daarvan ken ik niet. Ik begrijp natuurlijk wel dat het inefficient is.
Daarom zou ik voor 800 MHz gaan. Door de geweldige cache van de Core2 maken latencies sowieso niet zo heel veel uit.
Duidelijk.
Je kunt ook eens zoeken naar benchmarks, ik weet dat er verschillende sites zijn geweest die met allerlei settings hebben getest. Voor zover ik me kan herinneren was 800 MHz sowieso het beste op een Core2 Duo. Synchroon lopen of niet is niet echt belangrijk met moderne chipsets.
Ben ik ook benieuwd waarom dat niet echt belangrijk is, afgezien van dat de praktijk dat uitwijst (benches).
Verder heb je volgens mij hetzelfde geheugen als ik... Kingston valueram PC5300 CL5.
Probeer eens net als ik het voltage op 2.0v of 2.1v te zetten. Ik haal daar 800 4-4-4-12 mee, zonder problemen (en 667 kan 3-3-3-9).
Overgeklokt naar 3 GHz heb ik zelfs 839 4-4-4-12 gehaald.
Maar anders zou ik 800 CL5 proberen.
Hm, hoe zit dat nou als ik m'n FSB van 266 naar 333 opkrik, en daarna m'n frequentie van het geheugen in ga stellen in de bios. Moet ik daar ook nog een vertaalslag overheen doen? Is 667 MHz in werkelijkheid meer als ik zelf de FSB verhoogd heb? Hoe kom jij aan 839?
En wat betreft die spanningen, ik zie in de Kingston specs dat het 1.8V +/- 0.1V 'moet' zijn. 1.9V is dus binnen specs (mits die stabiel is). Als hardware designer vraag ik me af hoe schadelijk het is als je 2.0V of 2.1V op die modules zet.

Ik doe het overclocken trouwens niet voor meer FPS ofzo, speel eigenlijk nooit games, maar meer omdat ik zoiets heb van: als het sneller kan, waarom dan niet? Ik wil dan ook instellingen die m'n hardware niet naar de klote helpen en waarbij ik nog een stabiel systeem heb.

Bedankt voor de responses zover!

Verwijderd

Ben ik ook benieuwd waarom dat niet echt belangrijk is, afgezien van dat de praktijk dat uitwijst (benches).
Gewoon een kwestie van technologie die steeds beter wordt.
1:1 is de simpelste vorm.
Je geheugen en chipset lopen op precies dezelfde snelheid. Iedere cycle kun je dus een word overzetten op de bus. Verder niets bij nodig.

Zodra de kloksnelheden afwijken, heb je dus een probleem... Wanneer mag je iets overzetten op de bus? Eigenlijk heb je dan twee bussen, eentje aan de kant van het geheugen, en eentje aan de kant van de chipset. Je moet dan een soort buffertje ertusen hebben, waar je alvast data kunt klaarzetten, en dat op de klok van de andere bus uitgelezen wordt.

Er zit dus wat extra overhead aan vast. Vooral bij de eerste chipsets die dit ondersteunden, was het verschil duidelijk merkbaar. Maar bij moderne chipsets is het verschil verwaarloosbaar. In dit geval valt er gewoon meer te winnen aan extra geheugensnelheid dan dat je verliest in de asynchrone bus-overdracht.
Hm, hoe zit dat nou als ik m'n FSB van 266 naar 333 opkrik, en daarna m'n frequentie van het geheugen in ga stellen in de bios. Moet ik daar ook nog een vertaalslag overheen doen? Is 667 MHz in werkelijkheid meer als ik zelf de FSB verhoogd heb? Hoe kom jij aan 839?
Dat hangt van je bios af. Ik heb een Asus P5B Deluxe, en die vertaalt het zelf al. Wat je dus ziet in het BIOS, is de snelheid die je krijgt.
En wat betreft die spanningen, ik zie in de Kingston specs dat het 1.8V +/- 0.1V 'moet' zijn. 1.9V is dus binnen specs (mits die stabiel is). Als hardware designer vraag ik me af hoe schadelijk het is als je 2.0V of 2.1V op die modules zet.
Tsja, ik vind het geheugen dermate goedkoop dat ik het risico wel durf te nemen. Ik draai nu al ongeveer 6 maanden op 2.1v met 2x512 mb van Kingston... Afgelopen week heb ik daar 2x1 gb bij geprikt... en nog wat finegetuned, en het bleek op 2.0v ook prima stabiel te blijven.
Afgezien daarvan doet Kingston dit zelf ook overigens (evenals andere merken)... Ze hebben een HyperX-serie, waar ze in principe dezelfde modules gebruiken, maar dan met een koelertje erop, en ook hoger voltage. Deze zijn dan wel 'handpicked', dus dan heb je garantie als het stuk gaat... maar afgezien daarvan doe je niks anders.
DDR2-geheugen kan gewoon veel meer aan dan de 1.8v die de standaard voorschijft. M'n broer draait al ruim een jaar met een setje Corsair stripjes die ie op 2.35v draait. Zolang het niet te heet wordt, en gewoon stabiel is, is het goed.
De levensduur gaat wel wat achteruit, maar geheugen gaat toch veel langer mee dan interessant is :)
Normaal gesproken kan zo'n stripje misschien wel 15 jaar meegaan... Nu gaat ie misschien 5 jaar mee... Tegen die tijd heb ik allang wat anders.
Pagina: 1