Toon posts:

100 mbit verbinding geeft 10mbit aan

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Sinds kort zijn we (studentenhuis) overgestapt naar een ADSL verbinding. Gelukkig hebben we een maand overlap genomen en hebben we de Chello kabel verbinding er ook nog steeds liggen.

Het aansluiten van het modem was geen probleem. Het probleem zit hem echter in de netwerkkabel die van het modem naar de 1e verdieping gaat waar de switch hangt. Bij gebruik van de daarvoor aangebrachte netwerkkabel geeft mijn laptop aan dat het maar een 10mbit verbinding betreft. Aangezien de ADSL verbinding theoretisch 20mbit zou moeten geven wil ik in iedergeval dat de kabel zelf daarvoor niet de bottleneck gaat zijn.

Voor de goede orde heb ik zo veel mogelijk getest om het één en ander uit te kunnen sluiten.

Een directe verbinding van het modem met mijn laptop met het bijgeleverde korte kabeltje geeft netjes een 100mbit verbinding weer.
Een test met een 5 meter lange kabel gaf hetzelfde resultaat, netjes 100mbit.

Het modem verbonden met de nieuw getrokken Netwerkkabel geeft dus maar 10mbit weer. Erg vervelend dus. De getrokken kabel is 13 meter lang, en er is mij verteld dat pas rond de 100 meter verzwakking kan optreden.

Aller eerst dus maar opnieuw de stekkertjes eraan gemaakt. Beide stekkertjes hebben precies dezelfde draadvolgorde in de stekkers, dus geen crossed verbindingen. Wederom hetzelfde probleem.

Het modem kan dus enigszins worden uitgesloten lijkt mij, de stekkerverbinding lijkt mij dus opzich ook goed te zijn aangezien ik naderhand nog een aantal malen de stekkertjes heb vervangen.

Om uiteindelijk dan toch maar te kijken of de lengte van de kabel een probleem is heb ik de kabel aangesloten op ons nog steeds aanwezige Kabel netwerk waarvan ik zeker weet dat het signaal sterk genoeg is om minstens een metertje of 20 te overbruggen en nog steeds 100mbit weer te geven. Weer hetzelfde resultaat: 10mbit.

Wat over leek te blijven was dus een breuk in de kabel of iets dergelijks. Dus maar eens de multimeter de kast uit getrokken om de weerstanden van alle draden te meten om te kijken of daarmee de kabelbreuk te vinden was. Alle resultaten hiervan leken goed te zijn.
Gemeten:
Beide uiteinden van de kabel met connectoren.
Beide uiteinden van de kabel zonder connectoren.
De afgeknipte connector zelf, uiteinde connector naar uiteinde draad wat er nog in zat.

Alles leek hierbij goed en duid voor zover mijn electro kennis reikt erop dat er geen kabelbreuk in zit.

Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat de connector zelf geen goed contact maakt met de modem connector, maar aangezien ik zowel het nieuwe modem, als een oude router heb gebruikt lijkt me dat een beetje vergezocht.

Het lijkt erop dat veel problemen zijn uitgesloten. Een nieuwe kabel kopen zou de meest logische oplossing zijn denk ik, maar om nou weer 13 meter kabel te komen om erachter te komen dat mijn metingen toch wel goed waren en het geen kabelbreuk was maar iets anders, is toch enigszins zonde.

Nu hoop ik dus dat ik of wat over het hoofd heb gezien, of dat iemand me gewoon verteld dat wat ik allemaal heb getest gewoon onzin is en een nieuwe kabel de oplossing zou zijn.

Alvast bedankt voor het lezen en mogelijke antwoorden.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:56
Loopt de kabel niet toevallig langs een lompe storingsbron ?

UNOX: The worst operating system

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-01 06:55
wat hangt er aan de andere kant van de utp kabel? Ene kant uiteraard modem, die kan 100mbit aan, maar wat zit er aan de andere kant? een 10mbit hubje?

https://twitch.tv/magus77nl

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd is de kabel ook getest terwijl die gewoon voor mijn voeten op de grond lag, dus een storingsbron is ook volledig uitgesloten.

De andere kant van de verbinding is mijn laptop met een fatsoenlijke 10/100mbit netwerkkaart en de router waar ik het over had is ook geschikt voor, en wordt door de chello verbinding ook gebruikt als 100mbit verbinding.
Elke verbindingsmogelijkheid is eerst getest met een kabel waar ik zeker van wist dat die werkte (en waar telkens netjes 100 mbit uitkwam) en vervolgens de zelfde verbinding getest met die kabel wat elke keer resulteerde in 10mbit.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Aller eerst dus maar opnieuw de stekkertjes eraan gemaakt. Beide stekkertjes hebben precies dezelfde draadvolgorde in de stekkers, dus geen crossed verbindingen. Wederom hetzelfde probleem.
Precies dezelfde kleurvolgorde aan beide kanten is wel mooi, maar er is een specifieke volgorde die je moet aanhouden voor het beste resultaat:

Wit-oranje
Oranje
Wit-groen
Blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin

Als je deze volgorde niet aanhoudt, kan het verschijnsel zoals bij jou optreden.

zie ook FAQ - Netwerken

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

heb je al geprobeerd om op je netwerkkaart 100mbit te forceren ipv autosensing te gebruiken? Heeft hij dan nog altijd een netwerkverbinding?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:37

lier

MikroTik nerd

Wel de juiste kleurcodering toegepast ?
Wat voor kabel heb je toegepast ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:58

rapture

Zelfs daar netwerken?

De connectors op de juist wijze op de UTP-kabel geknepen?
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
Dit en niks anders voor een gewone netwerkkabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook de verscheidene FAQ's erop nageplozen over kleur coderingen.

Van wat ik heb gezien maakt het voor een straight verbinding niets uit, zolang de codering maar aan beide zijden gelijk is. Dit lijkt mij ook vrij logisch aangezien de draden allemaal van hetzelfde formaat en materiaal zijn. Volgens mij worden die standaard kleurcoderingen meestal gebruikt om vergissingen te voorkomen

100mbit forceren heb ik nog niet getest (en kan ik op het moment ook nie tmeer testen, stekkertejs zijn op, dus ff nieuwe halen)

Verder is er gebruik gemaakt van een standaard UTP Cat5 kabel.

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:03:
Van wat ik heb gezien maakt het voor een straight verbinding niets uit, zolang de codering maar aan beide zijden gelijk is. Dit lijkt mij ook vrij logisch aangezien de draden allemaal van hetzelfde formaat en materiaal zijn. Volgens mij worden die standaard kleurcoderingen meestal gebruikt om vergissingen te voorkomen
Vandaar dat je 3 replies snel achter elkaar krijgt over de volgorde... :P

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:03:
Ik heb ook de verscheidene FAQ's erop nageplozen over kleur coderingen.

100mbit forceren heb ik nog niet getest (en kan ik op het moment ook nie tmeer testen, stekkertejs zijn op, dus ff nieuwe halen)

Verder is er gebruik gemaakt van een standaard UTP Cat5 kabel.
Helaas, zo werkt het geintje dus niet. ;)

De aders zijn per 2 om elkaar heen gedraaid: getwist. Daar komt ook de benaming Unshielded (=niet afgeschermd) Twisted Pair vandaan. Die twist zit erin zodat de stroompjes die er door de aders lopen, elkaar minimaal beïnvloeden. Ga je deze aders verkeerd aansluiten, dan ga je het effect van de twist opheffen, en krijg je problemen. (bij normale telefoonlijnen kun je dit effect merken als 'overspraak') Dus helaas voor jou, die kleurcodering berust niet helemaal op toeval. Probeer het dus gewoon eens met de goede volgorde, en kijk dan eens of het wél werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 11-05-2007 16:08 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stekkers eraf knippen
nieuwe monteren volgens de enige en echt juiste kleurcodering

en voila

1 werkende 100mbit netwerkkabel :Y)

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:09

Totaalgeflipt

De enige echte

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dan maar eens niet koppig zijn en er een paar nieuwe stekkertjes aanknippen met de hier voorgestelde volgorden :) Eerst ff nieuwe stekkertjes halen dus.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de afronding.

Dit was inderdaad het probleem...als ik nou niet zo eigenwijs was geweest vanaf het begin had ik 6 stekkertjes kunnen uitsparen, maarja. Nu zitten we met het volgende probleem dat ik het nog niet aan de praat kan krijgen met een switch ertussen. Directe verbinding van het Zyxel (modem/router) naar laptop werkt wel (nu dus ook op 100mbit) Alleen zodra ik de switch er tussen stop wil het niet meer. Maarja, dat is dus een volgend probleem waar ff tijd aan moet worden besteed hier.

Ik wil u allen bedanken voor de geboden hulp!

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 21:46:
Even voor de afronding.

Dit was inderdaad het probleem...als ik nou niet zo eigenwijs was geweest vanaf het begin had ik 6 stekkertjes kunnen uitsparen, maarja. Nu zitten we met het volgende probleem dat ik het nog niet aan de praat kan krijgen met een switch ertussen. Directe verbinding van het Zyxel (modem/router) naar laptop werkt wel (nu dus ook op 100mbit) Alleen zodra ik de switch er tussen stop wil het niet meer. Maarja, dat is dus een volgend probleem waar ff tijd aan moet worden besteed hier.

Ik wil u allen bedanken voor de geboden hulp!
Tenzij het ondersteund wordt door (een van de) switch(es), anders moet je met een crosscable werken om twee switches aan elkaar te knopen.

Pagina: 1