Nieuw game systeem (~700 euro)

Pagina: 1
Acties:

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-01 12:35
Ik ben zo na een jaartje of 3 wel toe aan een nieuwe PC. Ik heb nu een Athlon64 2800+ (draait op 2 Ghz) met 1GB ram (pc3200) en een GeForce 6800XT. Ik begin nu wel te merken dat ik de nieuwste games niet meer heel fijn kan spelen. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om een nieuwe en betere PC te hebben :P. Het budget ligt rond de 650-700 euro.

Een monitor heb ik al (Samsung SyncMaster 225BW, 22 inch widescreen) evenals een case (Chieftec).

De performance zal vooral nodig zijn voor nieuwe games en video/fotobewerking (niet professioneel). Ik heb menig topic doorgelezen en webshop doorgespit en heb vooralsnog het volgende lijstje. Ik hoor graag jullie meningen :)

Processor : Intel C2D E4300
De E4300 is lekker goedkoop en goed overklokbaar. Dat laatste ben ik dan ook van plan. Stock draait hij op 1.8 Ghz maar als het even kan wil ik hem graag op 3 Ghz klokken. Er moet dus wel rekening worden gehouden met het soort geheugen.

Geheugen : Kingston 1GB DDR2 PC6400 (x2)
Bij het geheugen ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen. Dat ik 2GB wil staat buiten kijf. Met het oog op de toekomst lijkt het me verstandig om PC6400 te halen, mocht ik later een andere processor halen. Met dit geheugen kan ik een FSB van 400 halen wat mij voorlopig even genoeg lijkt. Het enige waar ik aan twijfel is de Cas Latency van 5. Geheugen op 800 Mhz met een latency van 4 is namelijk een stukje duurder. Is het verschil tussen 4 en 5 het geld waard?

Harddisk: Seagate Barracuda 320GB SATA II 7200 RPM (x2)
Ik wil graag 2 harde schijven in raid 0 draaien, om performance winst te boeken. De grootte maakt me niet zo heel veel uit, ik download best wel veel maar 320GB zal ik wel meer dan genoeg aan hebben. Een vergelijkbare schijf van Samsung kost evenveel dus wat mij betreft maakt het bij de HD niet heel veel uit.

Moederbord : Gigabyte GA-965P-DS3
De Gigabyte GA-965P-DS3 is een leuk bordje om mee over te klokken en niet duur. Ik heb geen behoefte aan extra's zoals wifi of iets dergelijks, vandaar dat ik bij bordje ben uitgekomen.

CPU koeler : Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Deze koeler heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding en daarom wil ik deze dus ook. Ik denk niet dat de meerwaarde van een duurdere koeler de moeite waard is.

Videokaart: ?
Grootste twijfelpunt, waarmee meer mensen volgens mij wel zitten. Nu halen of nog even wachten? Als ik hem nu zou halen zou ik een Sapphire Ati Radeon x1950 PRO halen (de 512mb versie omdat ik met mijn widescreen wel hogere resoluties wil gebruiken). Echter komt ATI binnenkort uit met hun DX10 serie. Op het moment moet ik zeggen dat de midrange DX10 kaarten van NVidia me niet echt aanspreken. Ik neig naar het wachten totdat ATI hun serie op de markt brengt. De videokaart wil ik 150-200 euro aan besteden.

Prijslijst

Processor : Intel C2D E4300

€ 106

Geheugen : Kingston 1GB DDR2 PC6400 (x2)

€ 114

Seagate Barracuda 320GB SATA II 7200 RPM (x2)

€ 140

Moederbord : Gigabyte GA-965P-DS3

€ 97

CPU koeler : Arctic Cooling Freezer 7 Pro

€ 19

Videokaart: ?

€ 150-200

Totaal

€ 626-676

Op- en aanmerkingen welkom! :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• ExPlanE
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

ExPlanE

Let the beat hit 'em!

Heb je al eens nagedacht over je besturingssyteem? (of download je die) Een dvd lezer/brander? En heb je je voeding al? (ik weet niet of die bij die case zit...?)

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 08:26
laatst precies zo;n systeem samen gesteld voor een vriend.
echter hij gamet niet zoveel, eigenlijk bijna niet.dus ik heb een 8500gt erbij gedaan. heeft hij toch dx10. kan een beetje mee gamen en belangrijkste toch wel voor hem is dat er hardwarematige h.264 decoding is. alhoewel deze nog niet in de nieuwe drivers voor xp aanwezig is maar enkel voor vista.

maar de case erbij was wel een arctic silentium t2 pro incl 500w voeding en een nec 7173s brander erbij

[ Voor 13% gewijzigd door dangerpaki op 11-05-2007 15:04 ]

Verwijderd

Waarom spreekt de nVidia midrange serie je niet aan...?
Dit klinkt als een groot vooroordeel van een ati fan (of zit ik hier mis)..
nVidia maakt (zo lijkt het nu) gehakt van de ati 2900 xt... en aangezien de xtx niet in de winkels komt (maar alleen oem bij dell, hp e.a.). Ook blijkt de ati mid-range nog helemaal niet te werken (drivers). Dus stap a.u.b. van deze nVidia haat af want het is onzinnig.

Ik zou wel een betere koeler adviseren. Met de freezer pro ga je niet op 3Ghz uit komen!
Neem bijvoorbeeld een scythe infinity euro 40.
Of een zalman 9700 of 9500 als die te groot is.

Als je echt wilt gaan gamen zou ik ook geen processor nemen die eigenlijk nu al (voor high-end games als crysis) achterhaald is. Deze 4300 heeft namelijk slechts 800 FSB terwijl de standaart nu overal 1060 is en straks intel met de 1333 FSB gaat komen. Koop dan eerder een E6320. Hiermee kun je echt nog veel langer vooruit en deze is maar 40 euro duurder.
Dus waarom een achterhaalde koeler en processor kopen dit is echt onzinnig geloof me. Verder zul je zoiezo niet op 3Ghz komen denk ik.

in het kort
- nVidia 8600 GTS
- Scythe of Zalman koeler
- Intel E 6320

• Down
De case zit inderdaad een DVD brander in, alsmede een voeding. Als besturingssysteem zal ik Windows XP Professional gebruiken. Ik heb wel een Vista licentie (ma3d) maar ben nog niet overtuigd.

Een 8500gt is wel leuk en aardig maar performance niet echt bijster goed, ik betwijfel of hij sneller is dan mijn huidige kaart. ;)

Een goeie midrange is dus wel nodig.

Kalten:

Nvidia-haat? Hoe kom je daar nou bij? Wat denk je wat ik momenteel in mijn kast heb dan..? Ik wil graag een midrange dx10 kaart, maar de 8500/8600 spreken me niet aan omdat de performance mij tegen valt. Het feit dat jij zegt dat Nvidia gehakt maakt van de 2900XT klinkt een beetje alsof je zelf een fanboy bent. Ik heb niks met merken, ik wil de beste prijs/kwaliteit verhouding.

De uitspraak dat de E4300 achterhaald is vind ik kant noch wal raken. Deze draait standaard inderdaad met een FSB van 800mhz..waarom denk je dat ik hem wil gaan overklokken? Neem eens een kijkje in het E4300 overclock topic. Veel mensen halen de 3GHZ met gemak, dat is dus een FSB van 1333. In het slechtste geval haal ik eens een keer 2.4-2.6 Ghz. Niet echt een probleem lijkt me.

En waarom is de koeler achterhaald?

[ Voor 52% gewijzigd door Down op 11-05-2007 15:25 ]

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-01 08:26
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:11:
Waarom spreekt de nVidia midrange serie je niet aan...?
Dit klinkt als een groot vooroordeel van een ati fan (of zit ik hier mis)..
nVidia maakt (zo lijkt het nu) gehakt van de ati 2900 xt... en aangezien de xtx niet in de winkels komt (maar alleen oem bij dell, hp e.a.). Ook blijkt de ati mid-range nog helemaal niet te werken (drivers). Dus stap a.u.b. van deze nVidia haat af want het is onzinnig.

Ik zou wel een betere koeler adviseren. Met de freezer pro ga je niet op 3Ghz uit komen!
Neem bijvoorbeeld een scythe infinity euro 40.
Of een zalman 9700 of 9500 als die te groot is.

Als je echt wilt gaan gamen zou ik ook geen processor nemen die eigenlijk nu al (voor high-end games als crysis) achterhaald is. Deze 4300 heeft namelijk slechts 800 FSB terwijl de standaart nu overal 1060 is en straks intel met de 1333 FSB gaat komen. Koop dan eerder een E6320. Hiermee kun je echt nog veel langer vooruit en deze is maar 40 euro duurder.
Dus waarom een achterhaalde koeler en processor kopen dit is echt onzinnig geloof me. Verder zul je zoiezo niet op 3Ghz komen denk ik.

in het kort
- nVidia 8600 GTS
- Scythe of Zalman koeler
- Intel E 6320
juist de lage fsb en hoge multiplier zorgt ervoor dat deze processor goed overklokt.

daarnaast zou als het goed is de arctic koeler moeten voldoen om deze processor over te klokken.
als je net een processor hebt die slecht overklokt door een slechte batch dan heb je toevallig pech. en dan maakt de koeler ook al niet zoveel meer uit, want die dingen hebben echt veel voltage nodig

• lucietie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 17:23
inderdaad ati gaat echt gehakt maken van nvidea dus daar zou je inderdaad nog op kunnen wachten.
en inderdaad andere processor maar koeling is wel goed, hier haal je makkelijk 3 ghz mee

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Niks op aan te merken, alleen had ik laatst wel gehoord dat RAID 0 niet zo heel goed werkt op een DS3, dan zou je beter een DS4 kunenn nemen zeiden ze, maarja ik heb daar geen ervaring mee.

Voor videokaart zou X1950 512MB wel voldoen voorlopig, DX10 games zijn er toch nog lang niet. Anders idd eventueel een ATI 2600XT ofzo (2900 is stukje duurder denk ik, 300 euro minimaal?). Ik zou de X1950 gewoon nemen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:33
Je ik zou idd ook kiezen voor de X1950Pro, prima prijs/kwaliteit. Je zou ook kunnen kiezen voor de (veel) snellere 8800GTS 320MB van rond de 260 euro. Je komt dan wel weer net wat boven je budget, maarja wel DX10 en ubergeil :). Ik weet niet wat je van plan bent in de directe toekomst en wat je gaat spelen en van plan bent. Ik denk dat daar ook de keuze moet worden gemaakt. Hoe lang wil je met de graka doen, wil je crysis op uber details? G aje na 1 jaar al upgradne of wil je er toch minstens 2 jaar mee doen (de videokaart). De 8600 reeks is idd een stukje trager als de X1950. Opzich wel een leuke optie maar hangt ook van de prijs af lijkt me.

Even wat benches gezocht. De drivers zijn natuurlijk nog niet helemaal geoptimaliseerd maar op dit moment is de X1950Pro wel beter als de 8600GTS en dan is de ATI ook nog goedkoper.

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 11-05-2007 15:49 ]

Verwijderd

de prestaties van de midrange vallen nu misschien nog wat tegen. Maar dit wordt wel weer beter zodra er directX10 benchmarks zijn. Dan kun je ze pas echt testen. Ik wil alleen maar zeggen dat ati deze kaarten echt nog niet werkend heeft. En als je weer 3 maanden wacht, dan komt nVidia waarschijnlijk een maand later ofso.. Ook wel weer met nieuwe kaarten zo kun je natuurlijk blijven wachten.

Sorry wat betreft het proc gedeelte, dit was idd niet goed onderbouwd, maar misschien is een E6600 toch nog het overwegen waard (kost ongeveer 197 euro nu). En ik heb ook van mensen gehoort dat de freezer niet heel geweldig koelt, als je een betere koeling neemt dan kom je denk ik nog wel wat verder met overclocken.

Verwijderd

2x 320 GB in raid is met dit budget en dit moederboord gewoon zonde van het geld, de performencewinst is minimaal met dit moederboord en dat geld kan je veel beter stoppen in een videokaart. En 6400 geheugen is ook overbodig met de 4300, je zegt dat je 3 ghz wilt halen, dat haal je met 5300 ook (2981 geloof ik), 5300 geheugen zal ongeveer 70 euro per 2 gb kosten dus dat scheelt weer 40+ euro. Ook dit geld kan je beter in je videokaart stoppen.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 21:08:
2x 320 GB in raid is met dit budget en dit moederboord gewoon zonde van het geld, de performencewinst is minimaal met dit moederboord en dat geld kan je veel beter stoppen in een videokaart. En 6400 geheugen is ook overbodig met de 4300, je zegt dat je 3 ghz wilt halen, dat haal je met 5300 ook (2981 geloof ik), 5300 geheugen zal ongeveer 70 euro per 2 gb kosten dus dat scheelt weer 40+ euro. Ook dit geld kan je beter in je videokaart stoppen.
Helemaal mee eens. De kans dat je met die cpu op een redelijk voltage en temperatuur 24/7 3.6GHz kan draaien lijkt me niet zo heel groot. Bovendien kun je die PC5300 modules nog overclocken wil je nog verder dan 3GHz. En een RAID setup lijkt me ook zonde van je geld.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 17:24
RAID is opzich denk ik geen must, maar wel bevorderlijk voor de snelheid van het systeem. Het is vaak zo dat de harde schijf het langzaamste onderdeel van het systeem is. Natuurlijk heb je daar niet altijd even veel last van, zoals met videobewerking e.d. Maar bijvoorbeeld bij het laden van een spel, het starten van windows en het kopieren van bestanden, ga je het wel merken.

Maar misschien dan met wat kleinere disks ofzo, om wat geld te besparen...

SRK35ZS-W

• Down
Point taken over de RAID 0, het wordt dus gewoon één harddisk, ik dacht dat de performance winst groter zou zijn. Het goedkoopste pc5300 geheugen is zo te zien alleen in bankjes van 2 x 512 te krijgen per 1GB. Nu zitten er 4 geheugen slots op het mobo, als ik ze alle 4 erin plemp zouden beide paren toch gewoon in dual channel moeten draaien? Zou dit veel verschil maken t.o.v. 2 dimms van 1GB?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Imodium schreef op zondag 13 mei 2007 @ 01:42:
Point taken over de RAID 0, het wordt dus gewoon één harddisk, ik dacht dat de performance winst groter zou zijn. Het goedkoopste pc5300 geheugen is zo te zien alleen in bankjes van 2 x 512 te krijgen per 1GB. Nu zitten er 4 geheugen slots op het mobo, als ik ze alle 4 erin plemp zouden beide paren toch gewoon in dual channel moeten draaien? Zou dit veel verschil maken t.o.v. 2 dimms van 1GB?
Met 4 dimms erin kun je amper nog overklocken in de praktijk. Ik zou je dit setje van 2GB aanraden.

pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)

Erg goedkoop en Kingston is een A-merk met lange garantie.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Even een opmerking over de X1950 Pro

ATI x1950 Pro - crash topic

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Down
Kutkip, bedankt voor de suggestie. Dat setje was me helemaal niet opgevallen en het is inderdaad hardstikke goedkoop.

Ik denk dat ik met het geld dat ik bespaar op het geheugen/harddisk wellicht een betere videokaart kan halen. Prijs/kwaliteits-gewijs denk ik dan misschien zelfs aan een 8800GTS. Ik denk dat daar de meeste performance winst valt te behalen. Enfin, ik wacht nog een weekje af en hoop dan dat ATI zijn nieuwe range uitbrengt.

• Coldcat

Coldcat

HODL

Imodium schreef op zondag 13 mei 2007 @ 17:02:
Kutkip, bedankt voor de suggestie. Dat setje was me helemaal niet opgevallen en het is inderdaad hardstikke goedkoop.

Ik denk dat ik met het geld dat ik bespaar op het geheugen/harddisk wellicht een betere videokaart kan halen. Prijs/kwaliteits-gewijs denk ik dan misschien zelfs aan een 8800GTS. Ik denk dat daar de meeste performance winst valt te behalen. Enfin, ik wacht nog een weekje af en hoop dan dat ATI zijn nieuwe range uitbrengt.
Misschien is het daarnaast nog aan te raden om er meteen x2 acher te zetten. Geheugen is momenteel spotgoedkoop. Het zal iig na de zomer weer duurder gaan worden, iig nu wordt het al iets duurder. Een miskoop zal het nooit worden maar je hebt er altijd iets aan.

• Down
Wellicht waar, maar aangezien ik geen 64 bit OS draai zou ik dat niet zo makkelijk kwijt kunnen. Even zien hoeveel geld ik binnenkort ga overhouden :)

• Down
Ik ga waarschijnlijk alles volgende week bestellen, dit is het geworden:

Afbeeldingslocatie: http://www.pigeonoverdrive.nl/cool-prices.JPG

Ik heb dus 1 harddisk en PC5300 geheugen gekozen. Ook is de Radeon 1950pro in prijs gedaald. Met het daarmee bespaarde geld ga ik dus een Antec Lifestyle Sonata II halen. Bedankt voor de feedback :)

[ Voor 6% gewijzigd door Down op 17-05-2007 19:49 ]

• Coldcat

Coldcat

HODL

Je hebt er nu een Samsung disk in staan terwijl je oorspronkelijk een Seagate wou hebben, foutje?

• Down
Nee geen foutje, maar heb er wat reviews op na geslagen en Samsung schijnt vrij stil te zijn. Mijn PC gaat straks op mijn kamer staan, dus vandaar :)

Pagina: 1