Ik ben zo na een jaartje of 3 wel toe aan een nieuwe PC. Ik heb nu een Athlon64 2800+ (draait op 2 Ghz) met 1GB ram (pc3200) en een GeForce 6800XT. Ik begin nu wel te merken dat ik de nieuwste games niet meer heel fijn kan spelen. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om een nieuwe en betere PC te hebben
. Het budget ligt rond de 650-700 euro.
Een monitor heb ik al (Samsung SyncMaster 225BW, 22 inch widescreen) evenals een case (Chieftec).
De performance zal vooral nodig zijn voor nieuwe games en video/fotobewerking (niet professioneel). Ik heb menig topic doorgelezen en webshop doorgespit en heb vooralsnog het volgende lijstje. Ik hoor graag jullie meningen
Op- en aanmerkingen welkom!
Een monitor heb ik al (Samsung SyncMaster 225BW, 22 inch widescreen) evenals een case (Chieftec).
De performance zal vooral nodig zijn voor nieuwe games en video/fotobewerking (niet professioneel). Ik heb menig topic doorgelezen en webshop doorgespit en heb vooralsnog het volgende lijstje. Ik hoor graag jullie meningen
Processor : Intel C2D E4300
De E4300 is lekker goedkoop en goed overklokbaar. Dat laatste ben ik dan ook van plan. Stock draait hij op 1.8 Ghz maar als het even kan wil ik hem graag op 3 Ghz klokken. Er moet dus wel rekening worden gehouden met het soort geheugen.Geheugen : Kingston 1GB DDR2 PC6400 (x2)
Bij het geheugen ben ik een beetje aan het twijfelen geslagen. Dat ik 2GB wil staat buiten kijf. Met het oog op de toekomst lijkt het me verstandig om PC6400 te halen, mocht ik later een andere processor halen. Met dit geheugen kan ik een FSB van 400 halen wat mij voorlopig even genoeg lijkt. Het enige waar ik aan twijfel is de Cas Latency van 5. Geheugen op 800 Mhz met een latency van 4 is namelijk een stukje duurder. Is het verschil tussen 4 en 5 het geld waard?Harddisk: Seagate Barracuda 320GB SATA II 7200 RPM (x2)
Ik wil graag 2 harde schijven in raid 0 draaien, om performance winst te boeken. De grootte maakt me niet zo heel veel uit, ik download best wel veel maar 320GB zal ik wel meer dan genoeg aan hebben. Een vergelijkbare schijf van Samsung kost evenveel dus wat mij betreft maakt het bij de HD niet heel veel uit.Moederbord : Gigabyte GA-965P-DS3
De Gigabyte GA-965P-DS3 is een leuk bordje om mee over te klokken en niet duur. Ik heb geen behoefte aan extra's zoals wifi of iets dergelijks, vandaar dat ik bij bordje ben uitgekomen.CPU koeler : Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Deze koeler heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding en daarom wil ik deze dus ook. Ik denk niet dat de meerwaarde van een duurdere koeler de moeite waard is.Videokaart: ?
Grootste twijfelpunt, waarmee meer mensen volgens mij wel zitten. Nu halen of nog even wachten? Als ik hem nu zou halen zou ik een Sapphire Ati Radeon x1950 PRO halen (de 512mb versie omdat ik met mijn widescreen wel hogere resoluties wil gebruiken). Echter komt ATI binnenkort uit met hun DX10 serie. Op het moment moet ik zeggen dat de midrange DX10 kaarten van NVidia me niet echt aanspreken. Ik neig naar het wachten totdat ATI hun serie op de markt brengt. De videokaart wil ik 150-200 euro aan besteden.Prijslijst
Processor : Intel C2D E4300 | € 106 |
Geheugen : Kingston 1GB DDR2 PC6400 (x2) | € 114 |
Seagate Barracuda 320GB SATA II 7200 RPM (x2) | € 140 |
Moederbord : Gigabyte GA-965P-DS3 | € 97 |
CPU koeler : Arctic Cooling Freezer 7 Pro | € 19 |
Videokaart: ? | € 150-200 |
Totaal | € 626-676 |
Op- en aanmerkingen welkom!
Mother north, how can they sleep while their beds are burning?