Tijdens het branden van een audio cd gisteren kreeg een van onze laptops plotseling een BSOD. Na het rebooten waren er ineens wat dingen veranderd in windows:
- desktop scheme gereset naar standaard layout
- desktop afbeelding weg
- achtergrond van desktop icoontjes is niet meer transparant
Toen ik de scheme en afbeelding had hersteld, begon de ellende:
- Internet Explorer 7 en windows explorer crashen kort na het openen
- taskbar (=explorer?) crasht
- Windows Live messenger is verdwenen
Ik heb de laatste paar windows updates verwijderd; die waren op 11 april geinstalleerd dus ik neem aan dat dat niet het probleem zal zijn (de laptop is dagelijks gebruikt).
In veilige modus crashen Internet explorer en windows explorer niet; het systeem werkt dan gewoon naar behoren. Opstarten in de laatst bekende goede configuratie zorgt er ook niet voor dat de crash weg gaat.
Vooral het feit dat Messenger compleet is verdwenen vind ik nogal eigenaardig. Het klinkt alsof dat niks met een crash te maken heeft; waarom zou een programma automatisch worden verwijderd na een crash?
Hoe kom ik er achter wat de oorzaak hiervan is?
- desktop scheme gereset naar standaard layout
- desktop afbeelding weg
- achtergrond van desktop icoontjes is niet meer transparant
Toen ik de scheme en afbeelding had hersteld, begon de ellende:
- Internet Explorer 7 en windows explorer crashen kort na het openen
- taskbar (=explorer?) crasht
- Windows Live messenger is verdwenen
Ik heb de laatste paar windows updates verwijderd; die waren op 11 april geinstalleerd dus ik neem aan dat dat niet het probleem zal zijn (de laptop is dagelijks gebruikt).
In veilige modus crashen Internet explorer en windows explorer niet; het systeem werkt dan gewoon naar behoren. Opstarten in de laatst bekende goede configuratie zorgt er ook niet voor dat de crash weg gaat.
Vooral het feit dat Messenger compleet is verdwenen vind ik nogal eigenaardig. Het klinkt alsof dat niks met een crash te maken heeft; waarom zou een programma automatisch worden verwijderd na een crash?
Hoe kom ik er achter wat de oorzaak hiervan is?