[XP] Settings ontregeld en applicaties kwijt na BSOD

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Tijdens het branden van een audio cd gisteren kreeg een van onze laptops plotseling een BSOD. Na het rebooten waren er ineens wat dingen veranderd in windows:
- desktop scheme gereset naar standaard layout
- desktop afbeelding weg
- achtergrond van desktop icoontjes is niet meer transparant

Toen ik de scheme en afbeelding had hersteld, begon de ellende:
- Internet Explorer 7 en windows explorer crashen kort na het openen
- taskbar (=explorer?) crasht
- Windows Live messenger is verdwenen

Ik heb de laatste paar windows updates verwijderd; die waren op 11 april geinstalleerd dus ik neem aan dat dat niet het probleem zal zijn (de laptop is dagelijks gebruikt).

In veilige modus crashen Internet explorer en windows explorer niet; het systeem werkt dan gewoon naar behoren. Opstarten in de laatst bekende goede configuratie zorgt er ook niet voor dat de crash weg gaat.

Vooral het feit dat Messenger compleet is verdwenen vind ik nogal eigenaardig. Het klinkt alsof dat niks met een crash te maken heeft; waarom zou een programma automatisch worden verwijderd na een crash?

Hoe kom ik er achter wat de oorzaak hiervan is?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:28

Standeman

Prutser 1e klasse

1) Wat stond er op het scherm tijdens de BSOD? Het is namelijk wel handig om te weten welk process de crash heeft veroorzaakt e.d.
2) Verder zou je nog kunnen kijken in de eventviewer of je nog gekke dingen ziet staan (eventvwr.exe).
3) ls laatste kan je jezelf nog afvragen welke drivers (updates) je de laatste tijd hebt geinstalleerd.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Mini-me
  • Niet online
1) Wat stond er op het scherm tijdens de BSOD? Het is namelijk wel handig om te weten welk process de crash heeft veroorzaakt e.d.
Dat kan ik niet meer reproduceren. Het gebeurde tijdens het branden van een CD met het programma "DigitalMedia Home" van Sonic.
2) Verder zou je nog kunnen kijken in de eventviewer of je nog gekke dingen ziet staan (eventvwr.exe).
Het probleem is opgetreden vlak rond het moment dat de Automatic LiveUpdate Scheduler (symantec anti virus) werd geactiveerd. Daarnaast vond ik in de eventviewer ook een waarschuwing:

Windows saved user <username>\<username> registry while an application or service was still using the registry during log off. The memory used by the user's registry has not been freed. The registry will be unloaded when it is no longer in use.

Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat de interface er ineens anders uit zag; misschien is het profiel op dat moment gereset of iets dergelijke?
3) ls laatste kan je jezelf nog afvragen welke drivers (updates) je de laatste tijd hebt geinstalleerd.
De laptop configuratie is ongewijzigd gebleven sinds de aankoop in december.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Probeer eens een System Restore (in veilige modus) indien je dit natuurlijk hebt aanstaan.

Verwijderd

Probeer inderdaad eens systeemherstel naar een tijd vóór de datum dat je laptop een BSOD kreeg. Probeer daarna handmatig alle Microsoft Updates, driver updates, en o.a. Symantec Antivirus te updaten.

• Mini-me
  • Niet online
Ik heb die windows updates van april verwijderd. Na een lange tijd niet te hebben gereageerd, kreeg ik ineens de melding dat er 11 nieuwe updates beschikbaar waren. Die heb ik geinstalleerd en nu werkt de laptop weer helemaal.

Toch vreemd; blijkbaar zijn die windows updates niet altijd even effectief.

• Mini-me
  • Niet online
Microsoft heeft laten weten wat het probleem is. Zie ook http://tweakers.net/nieuw...-nieuwe-problemen-op.html
Pagina: 1