Toon posts:

Logitech Z-5500 "klap geluid" bij opstarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een mod heeft mijn topic dicht gemaakt, dat weet ik, maar volgens mij is dit een heel ander probleem dan het bekende plopjes probleem, dus gelieve dit topic niet te sluiten.

oude start post;

Goede dag allemaal,

Ik heb sinds kort een Logitech Z-5500 speakerset, en ik heb gelezen dat oudere modellen plopgeluiden hadden, maar dat het in latere versies van de Z-5500 gefixt was. Nou heb ik mijn speakerset zo'n 2 dagen en krijg ik toch plop geluiden als ik mijn set aanzet (Via de decoder) Dit is overigens alleen als Effect op Stereo, of Stereo x2 staat. Als het volume helemaal omlaag staat, heb ik helemaal geen last van plopjes.

Nou is mijn vraag, zijn die ploppen schadelijk voor mijn speakerset? En komt dit bij andere mensen ook voor?

Ik denk niet dat de geluidskaart in mijn computer relevant is, maar ik zal het er toch bij vermelden, het is een Creative X-Fi Fatality Gamer Pro.

m/n S-0115b (staat achter op de woofer)

Alvast bedankt,

Theo

en een quote van albatross
Hmm, die "knallen" heb ik af en toe ook -- zou het niet eens "plopjes" willen noemen.

Ik zie dat alle plopjes topics inmiddels gesloten zijn. Jammer. Maar ik heb de set al 2 jaar, dus ik denk dat ik ook niet veel van Logitech hoef te verwachten.

EDIT: Ik heb er eigenlijk nooit iets achter gezocht, en ging er meer vanuit dat zo'n "spike" wel van de audio kaart kwam. Kennelijk niet, dus.

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01-2025

WoBaDijk

Aapje

Zet je eerst je decoder aan of eerst je speakerset?

Als je eerst je set aanzet dan kan het kloppen. De decoder geeft dan als hij aangaat waarschijnlijk eventjes een piekspanning. Bijna alle versterkers, etc doen dit ;)

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Verwijderd

Topicstarter
Nou achter op de woofer zit een schakelaar en op de decoder zit een stand-by.

Die schakelaar achter op de woofer zet ik nooit uit. Alleen de decoder zet ik 'uit/op stand-by'

Maar, dit is dus niet schadelijk voor m'n speakersetje?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 15:41 ]

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 21:44
Klap geluid heb ik ook. Alleen bij het aanzetten van de set en/of aanzetten van randarpparatuur die aangesloten is op Z5500.

Meestal de combinatie van de Z5500 en analoge aansluiting van LE40M71B samsung geeft een klap geluid bij het aanzetten, de pc niet.

Ik heb er niet zo'n probleem mee, zolang het alleen maar is bij het aan zetten.

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-02 20:56

DJ Vincento

1422055

Eigenlijk alles zonder inschakel vertraging geeft knallen, meestal komt dit omdat ze gewoon doodleuk gelijkstroom uitsturen, en dat vinden je speakers niet zo heel leuk. Het zou een goede gewoonte zijn om altijd eerst de bron aan te zetten voordat je de source-selector op dat kanaal zet, je weet namelijk nooit wat voor signaal ze uitsturen als je ze aan zet.

In jouw geval zou ik dus eerst je decoder aanzetten voordat je volume open gaat schroeven of je geluidsset aan zet.

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 11:13
Heeft imho niks met het plopjesprobleem te maken.

Kan me echter niet herinneren dat mijn Z-5500 bij het inschakelen een 'plopje' gaf. Heb zelf geen Z-5500 meer dus kan het niet meer testen voor je.

Wat is de PID van je set (onderkant speakers - wit stickertje -) ? Zolang deze hoger is dan R638 is het er een van de nieuwe revisie.

Wellicht Logitech even bellen en probleem voorleggen, maar ik denk niet dat het iets schadelijks is ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PID: 705, Ik zal Logitech bellen, of emailen, kijken of emailen gaat. Anders bel ik ze komende week, en zal ik hier posten wat er uitgekomen is.

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 22:52
Bijna elke versterker zonder inschakelvertraging geeft bij het aanzetten een piekspanninkje naar de luidssprekeruitgang, die op hun buert dan weer een plop geven. Die plop is schadelijk voor de luidsprekers, vandaar dat duurdere versterkers dus wel een inschakelvertraging hebben om de luidsprekers niet te beschadiggen. Maar zo'n inschakelvertraging zit dus op de meeste computer luidssprekersetjes niet.
Pagina: 1