Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Primeur België: GSM in beslag bij niet handsfree bellen

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Topicstarter
In het arrondissement Aarlen is men met een primeur gekomen in België.
Primeur: gsm onmiddellijk inleveren als u achter stuur belt

Iedereen die in het arrondissement Aarlen betrapt wordt voor mobiel bellen achter het stuur riskeert zijn gsm te moeten inleveren aan de politie. Dat is naar verluidt een Belgische primeur.

De inbeslagname is een maatregel van de nieuwe procureur des konings van Aarlen Serge Lipszyc. Hij heeft de politie eraan herinnerd dat het strafwetboek voorziet dat 'het voorwerp van de inbreuk' - in casu de gsm - in beslag kan genomen worden.

Politieagenten kunnen niet enkel het toestel van de overtreder maar ook de sim-kaart, met alle gegevens, in beslag nemen. "Al gaan we niet beginnen met het demonteren van alle toestellen", klinkt het in Aarlen. De bestuurder kan bij het parket een verzoek indienen om zijn toestel en kaart te recupereren. (belga/hln)
bron

Ik vind het zelf een geweldige regel. Voor veel mensen stelt zo'n boete (hier in België) niet zoveel voor. Een vertegenwoordiger ofzo zal het zo geen ramp vinden als ie 1 keer om de x tijd eens een lichte boete krijgt ervoor.

Maar als ze daar ineens je gsm uit je handen nemen en hem in beslag nemen piept zo iemand al anders lijkt me :)

Je hebt dan wel 2 punten:

- Privacy: telefoon nummers moet je normaal een pin coe voor in geven, maar meer en meer gsm's zijn halve pda's, inclusief storage. Daar kan je voor zover ik weet zo aan (gsm's met SD kaartje enzo). Dat zou mogelijk een inbreuk kunnen zijn op de privacy. Al gaat zo'n gsmdan rechtstreeks naar de griffie van de rechtbank.

- De straf is niet voor iedereen gelijk. je hebt GSM's van 40€, en je hebt er ook van 700€. Iemand met een erg dure gsm is dan ook harder gestraft. maarja, dat kan je weer verder doortrekken. Mensen met een laag inkomen lopen ook een maand krom als ze bvb een boete van 200€ in de bus krijgen terwijl iemand die het goed heeft dat ziet als extra verkeersbelasting.

Voor mijn part voeren ze dit landelijk in (België). Een carkit of headset heb je vanaf 30€ ofzo, het is nog net geen relatiegeschenk. Je weet dat het niet mag en het dan toch bewust doen ...

Mening van de rest hier ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Prima regel.
En als je hem kwijt bent kan je hem later weer opvragen.

Niets mis mee, en ik kan niet wachten tot ze dat in Nederland ook doen :)

En die straf lijkt mij wel voor iedereen gelijk. Wat maakt het nou uit of je een telefoon van 40 euro een dagje/weekje kwijt bent of eentje van 700 euro?

En dat van straffen naar inkomen, waar ik wel een voorstander van ben, dat is een compleet andere discussie, lijkt mij :)

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 11-05-2007 13:43 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
anandus schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:42:
Prima regel.
En als je hem kwijt bent kan je hem later weer opvragen.

Niets mis mee, en ik kan niet wachten tot ze dat in Nederland ook doen :)

En die straf lijkt mij wel voor iedereen gelijk. Wat maakt het nou uit of je een telefoon van 40 euro een dagje/weekje kwijt bent of eentje van 700 euro?

En dat van straffen naar inkomen, waar ik wel een voorstander van ben, dat is een compleet andere discussie, lijkt mij :)
Hmm, nu je het zegt, het is nietpermanent. Dat had ik zelfs verkeerd gelezen.
Dan is het wmb helemaal geen probleem. Dan zijn het hoogstens degenen die erg vaak degsm nodig hebben (vertegenwoordigers,...) die een probleem hebben. Maar als je weet dat je veel moet bellen is een headset/carkit een kleine moeite :)

en idd, andere discussie dat epr inkomen straffen
(
offtopic:
ben ik trouwens ook voorstander van

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 13:45 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 13:45:
[...]

Hmm, nu je het zegt, het is nietpermanent. Dat had ik zelfs verkeerd gelezen.
Dan is het wmb helemaal geen probleem. Dan zijn het hoogstens degenen die erg vaak degsm nodig hebben (vertegenwoordigers,...) die een probleem hebben. Maar als je weet dat je veel moet bellen is een headset/carkit een kleine moeite :)

en idd, andere discussie dat epr inkomen straffen
(
offtopic:
ben ik trouwens ook voorstander van
Ga je wel even voorbij aan het feit dat hier in België een inbeslagname de facto wél permanent is. De manier waarop de politie inbeslaggenomen zaken behandelt is zo verschrikkelijk dat je 30% kans hebt dat ze hem niet meer terugvinden, 40% dat ie kapot is, en 60% dat ie al lang niet meer nuttig is tegen de tijd dat je hem terugkrijgt (wegens traagheid van het gerecht). (ja, ik weet dat je boven de honderd zit, da's omdat je natuurlijk altijd kans hebt dat je hem na tien jaar kapot terugkrijgt).

De gegevens die op een simkaart staan zijn trouwens voor de meeste mensen wel verschrikkelijk waardevol. Het inbeslagnemen van de SIMkaart lijkt mij dan ook een onevenredige straf met het doel dat wordt beoogd. Daarenboven, de inbeslagname door de politie heeft een bepaald doel, en STRAFFEN is daar geen van. De politie stelt vast, een rechter straft. Dus inbeslagname door de politie moet in het onderzoek kaderen, of het gaat hier om afwending van hun bevoegdheden.

Vind wél dat een politierechter bij een geval van recidive ook de inbeslagname van de gsm moet kunnen uitspreken (in het kader van de straf die hij uitspreekt).

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Ik vind het een slechte zaak. Niet om een straf te omzeilen ofzo, maak dan de boete wat duurder. Een gsm in beslag nemen vind ik gewoon erg (nu moet ik ook al een reserve-gsm in de auto leggen ;)), als ze de SIM-kaart mee in beslag zouden nemen zou ik het pas helemaal erg vinden.

Op zich vind ik handenvrij bellen toch maar zever, je bent met je gedachten even goed afgeleid van het verkeer of als je je gsm tegen je oor houdt. Als je met een manuele auto rijdt kan ik het nog begrijpen, dan heb je 2 handen nodig om hem te besturen, of je moet soms 1 hand vh stuur halen. Met een automaat heb je met je rechterhand toch niets anders te doen dan aan de radio prutsen / nieuw cd'tje opleggen / de mp3-tags sorteren... Dan kan een telefoon opnemen er ook wel bij.

Ik heb zelf een toestel waar zo'n handenvrij kitje bij zit, en ik gebruik het nooit als ik bel in de wagen, simpelweg omdat het minder veilig is. Voor het aansluiten moet je nl 2 handen gebruiken, het moet nl in die connector aan de zijkant. Tegen dat ik dat erin gekregen heb kijk ik al een seconde of 3 NIET naar de baan, terwijl ik ook nog eens geen handen meer aan het stuur heb. Dan vraag ik me serieus af of ik niet veiliger ben door gewoon op te nemen.

De inbeslagname vind ik erg, nu ik het weet leg ik wel mijn oud toestel met een gedesactiveerde simkaart in het vakje onder de handrem, als ze me er eens op tegenhouden krijgen ze dat oud geval cadeau. Op zich zelfs goedkoper dan de boete te moeten betalen :D (nieuwe simkaarten krijg je bij mobistar toch gratis als je klaagt dat je oude defect is).

Kunnen ze binnekort hetzelfde doen, rij je met je wagen te rap is inbeslagname van je wagen.

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 13:18
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:14:
Ik heb zelf een toestel waar zo'n handenvrij kitje bij zit, en ik gebruik het nooit als ik bel in de wagen, simpelweg omdat het minder veilig is. Voor het aansluiten moet je nl 2 handen gebruiken, het moet nl in die connector aan de zijkant. Tegen dat ik dat erin gekregen heb kijk ik al een seconde of 3 NIET naar de baan, terwijl ik ook nog eens geen handen meer aan het stuur heb. Dan vraag ik me serieus af of ik niet veiliger ben door gewoon op te nemen.
Je kan natuurlijk ook altijd dat ding aansluiten vóórdat je gaat rijden ;)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Bij een gsm gaat het niet alleen omwille van een hand tekort hebben maar ook dat je de helft van je concentratie verliest ermee door het gesprek an sich. Was zelfs eens een keer op Mythbusters dacht ik. Adam moest al bellend een parcours rijden en Kari in dronken toestand (of omgekeerd, weet niet meer). Het verschilede eigenlijk niet zoveel.

Zo'n handsfree setje sluit je ook aan voordat je het gaat gebruiken en niet wanneer een telefoontje binnen komt (ik gok dat je een Nokia hebt met een oortje met kabel ?). Je gaat ook een bluetoth headsetje niet lopen pairen terwijl een telefoontje binnen komt.

Idem met een bluetooth headsetje. als je dat ding nog onder je zetel, in je handschoenenkastje,... moet gaan zoeken is het ook niet echt handig :p

En als je het headsetje er niet aan hebt, laat het gewoon bellen of druk het zelfs gewoon weg. Kan je je nog ergens aan de kant zetten als je denkt dat het wat dringends is en je headsetje aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 14:23 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-11 10:19

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:14:

[knip]

Op zich vind ik handenvrij bellen toch maar zever, je bent met je gedachten even goed afgeleid van het verkeer of als je je gsm tegen je oor houdt.

[knap]

Dan vraag ik me serieus af of ik niet veiliger ben door gewoon op te nemen.

[knop]
Of je neemt gewoon niet op? Of je zet je telefoon een keer uit?
Feit blijft dat het levensgevaarlijk is om te bellen in het verkeer, maar mensen vinden het inmiddels ondenkbaar dat je die telefoon een keer uitzet!

Eerlijk is eerlijk, ik maak me er soms ook wel eens schuldig aan, maar toch ben ik een voorstander!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:48
Ja wat is het volgende, auto in beslag worden genomen bij een snelheidsovertreding van 20 km/h, omdat als je eens in de zoveel tijd gepakt wordt het je niet zoveel uitmaakt als vertegenwoordiger?

Verwijderd

Dersan schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:22:
Ja wat is het volgende, auto in beslag worden genomen bij een snelheidsovertreding van 20 km/h, omdat als je eens in de zoveel tijd gepakt wordt het je niet zoveel uitmaakt als vertegenwoordiger?
Dan had je hier maar over moeten nadenken voordat je besloot om harder dan de maximumsnelheid te rijden.

Kijk als je op een weg ergens 10 kilometer per ongeluk te hard rijd.. Kan gebeuren.. Tegenwoordig zijn er wegen waar je 70 mag terwijl je er vroeger nog 80 mocht (in Nederland dan). Als je weet dat je op de snelheid maximaal 120 km/u mag rijden en daar dan 140 km/u gaat rijden dan ben je bewust bezig met te hard rijden..

Waarom zoeken naar medelij met degene die de verkeersregels overtreed? Ik snap dat niet echt, maar goed dat is natuurlijk menselijk. Te hard rijden is 'normaal' en een overtreden verdient niet een te hoge straf (aangezien je het zelf ook wel eens doet), totdat het jouw kind/buur/vriend/etc is die vanwege een snelheidsovertreding van een ander om het leven komt!

Serieus, waarom zou je medelijde met een ander moeten hebben vanwege zijn egoistische insteling? Door de verkeersregel te overtreden (met GSM in hand bellen) breng je andere mensen direct en indirect in gevaar. Daar verdien je straf voor, liever voorkomen dan later iemand in het ziekenhuis oplappen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:28 ]

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:22:
Of je neemt gewoon niet op? Of je zet je telefoon een keer uit?
Feit blijft dat het levensgevaarlijk is om te bellen in het verkeer, maar mensen vinden het inmiddels ondenkbaar dat je die telefoon een keer uitzet!

Eerlijk is eerlijk, ik maak me er soms ook wel eens schuldig aan, maar toch ben ik een voorstander!
Het hangt ervan af. Als het echt druk is en er zijn veel straatjes en ik ken mijn baan niet; kijk ik wie er belt, als het redelijk belangrijk is dan stop ik en neem ik op. Dat stoppen is ook letterlijk te nemen, ik zal gelijk waar stoppen. Is het op de snelweg dan zet ik me op de pechstrook, is het in het stad dan zet ik me wel ergens voor een garagepoort, je zit toch in je wagen dus als er iemand buiten moet verzet je je.
Als het niet druk is, dan vertraag ik gewoon en rijd ik traag verder terwijl ik bel. Sowieso bel ik niet graag tijdens het rijden, enkel als ik toch nog een lang stuk rechtdoor moet (en dan zal ik op hetzelfde vak blijven en gewoon mee versnellen/vertragen met het verkeer). Maar ik ben dan ook iemand die niet graag met andere dingen prutst en zijn blik volledig van de weg heeft, zelfs voor het wisselen van een CD ga ik de auto al aan de kant zetten (omdat ik weet wat er gebeurt als je aan het sms'en bent als je rijdt :X)

@Denniswerf: medelijden zoeken niet, maar wel iedereen op dezelfde manier straffen. Hoe reageer jij als je zoon (pas 18 geworden en een rijbewijs) om stoer te doen met jouw splinternieuwe 7 serie (waar jij jaren voor gespaard hebt) eventjes het gas intrapt en 160 gaat en je auto is weg. Waarschijnlijk niet tevreden. Dat kind kan je die auto nooit teruggeven (toch niet binnen de eerste paar jaar). foute redenering
Hoe reageer jij als jongeren dan gaan oordelen; ze nemen mijn auto in beslag? leuk, een goedkoop corsa'tje oppikken (400€) en we moeten er niet naar kijken, t is toch dat rammelkraam dat ze komen in beslag nemen, en jouw kind doodrijden?

Ze moeten gewoon de boete's verhogen (want momenteel zijn ze echt goed betaalbaar) en meer met voorlopig / effectief rijverbod zwaaien. Ik ken verschillende mensen die perfect weten waar de grens ligt van het rijverbod, en die daar juist onder blijven plakken. Nooit enige kans op intrekking als je telkens met de minnelijke schikking akkoord gaat

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:44 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

overigens snelheidsovertreding != bellen

als je hardrijd ben je bezig met het verkeer
bellen leid je AF van het verkeer, wat imho VEEl gevaarlijker is

*burp*

Verwijderd

Wat ik niet snap is dat als ik het goed begrijp, de helft van de mensen hun GSM / headset whatever, tijdens het rijden pas gaan voorbereiden op het gebruik in de auto? Ik zou al zogauw ik ingestapt ben het in orde maken, zodat ik dat er ook niet eens bij hoef te doen tijdens het rijden.

Verwijderd

@Denniswerf: medelijden zoeken niet, maar wel iedereen op dezelfde manier straffen. Hoe reageer jij als je zoon (pas 18 geworden en een rijbewijs) om stoer te doen met jouw splinternieuwe 7 serie (waar jij jaren voor gespaard hebt) eventjes het gas intrapt en 160 gaat en je auto is weg. Waarschijnlijk niet tevreden. Dat kind kan je die auto nooit teruggeven (toch niet binnen de eerste paar jaar).
Hoe reageer jij als jongeren dan gaan oordelen; ze nemen mijn auto in beslag? leuk, een goedkoop corsa'tje oppikken (400€) en we moeten er niet naar kijken, t is toch dat rammelkraam dat ze komen in beslag nemen, en jouw kind doodrijden?

Ze moeten gewoon de boete's verhogen (want momenteel zijn ze echt goed betaalbaar) en meer met voorlopig / effectief rijverbod zwaaien. Ik ken verschillende mensen die perfect weten waar de grens ligt van het rijverbod, en die daar juist onder blijven plakken. Nooit enige kans op intrekking als je telkens met de minnelijke schikking akkoord gaat
Dan zal ik me behoorlijk gaan schamen dat mijn kind zo is en dom dat ik mijn auto aan mijn zoon meegeef.. Maar aangezien die auto niet van mijn zoon is en dit ook bewezen kan worden, lijkt het mij een goede straf als de politie zijn rijbewijs inneemt en hem een half jaar rij ontzegging geeft. Dat zal hem beter leren dan een boete van 150 euro... Wat is geld nou in deze maatschappij? Paar uurtjes werken en je kan zo je boete afbetalen!

Ik vind het sowieso treurig dat er boetes en allerlei straffen moeten zijn, mensen zouden zich gewoon netjes aan de regels moeten houden voor hun eigen veiligheid en de veiligheid van anderen, niet omdat ze anders een boete krijgen

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:28:
[...]

Dat stoppen is ook letterlijk te nemen, ik zal gelijk waar stoppen. Is het op de snelweg dan zet ik me op de pechstrook,
Je maakt een grapje hoop ik ?
Daar kan je trouwens ook een zware boete voor krijgen. zonder grondige reden op de pechstrook staan op de snelweg.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:29:
Wat ik niet snap is dat als ik het goed begrijp, de helft van de mensen hun GSM / headset whatever, tijdens het rijden pas gaan voorbereiden op het gebruik in de auto? Ik zou al zogauw ik ingestapt ben het in orde maken, zodat ik dat er ook niet eens bij hoef te doen tijdens het rijden.
Haalde ik boven ook al aan. Ik heb in de wagen een losse carkit, het enige at ik moet doen is op die knop drukken als ik telefoon krijgt en hij neemt op, dat ding paired zodra m'n gsm in de buurt is. Idem als je er 1 met een kabeltje hebt. Steek dat ding in voor je vertrekt :?

[ Voor 5% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 14:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:29:
Hangt er vanaf welk type dat je hebt. Ik heb bij aanschaf van de auto er niet op gelet om een radio met bleutooth-handenvrij-systeem te kopen (en die is nu 4 maand, dus ik ga hem echt niet vervangen). Ik moet dus telkens die oortjes in mijn gsm pluggen en in mijn oren steken. Daardoor hoor je de helft minder, heb je die deftige radio er voor niets in gezet... allemaal niet handig.

Ik vraag me ook af of het effectief de vertegenwoordigers zijn die zo vaak niet handsfree bellen. Die gasten hebben toch allemaal een lease, en vaak zitten daar de handsfree kitjes in of je kan ze er voor amper wat geld op zetten. Aangezien die mensen vaak bellen vormt het een extra comfort.

Ikzelf rij zo'n 3000km / jaar, en qua "niet te missen oproepen" heb ik misschien 2 minuten per dag een telefoontje. De kans dat ik zo'n oproep in de wagen krijg is dus al héél klein. Daarvoor doe ik echt geen 200€ kosten voor een deftige handsfree kit. De boete is niet al te hoog, en als ik een oude gsm meegeef verlies ik er nog steeds niet veel aan. Verder is de kans om daarop betrapt te worden haast onbestaande. Opletten op snelheid / rode lichten / alcohol, de rest wordt je hier toch allemaal niet op gecontroleerd. Je kàn dus een boete krijgen voor stilstaan op de pechstrook, er is geen enkele agent die zal stoppen om te kijken wat je daar staat te doen, en anders hang je maar een verhaaltje op dat je motor sputterde.

@Denniswerf; boete van 150€, in België ken(d)en ze de superboete's waar ze bij jongeren toch wel eens mee rond durven zwaaien. Mijn eerste was direct goed voor 2750€ + 3 maand rijverbod... ik kan je verzekeren dat dat als 19jarige veel zou zijn (mijn ouders hebben ze gelukkig betaald)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:40 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:28:
[...]
@Denniswerf: medelijden zoeken niet, maar wel iedereen op dezelfde manier straffen. Hoe reageer jij als je zoon (pas 18 geworden en een rijbewijs) om stoer te doen met jouw splinternieuwe 7 serie (waar jij jaren voor gespaard hebt) eventjes het gas intrapt en 160 gaat en je auto is weg. Waarschijnlijk niet tevreden. Dat kind kan je die auto nooit teruggeven (toch niet binnen de eerste paar jaar).
Dan wordt je auto echt niet in beslag genomen hoor om de simpele reden dat jij de eigenaar niet bent!
Zou wat zijn zeg >:) Rijd je 'n rondje met de nieuwe auto van de nieuwe vriend van je ex (begrijp je 't nog) ga je even 200km/uur rijden, zodat die dude z'n auto kwijt is... Nou zo werkt 't niet natuurlijk!

Terugkomend over de inbeslagname van mobiele telefoons: Simpelweg belachelijk :X
Ten eerste vind ik het nog steeds 'n non-reden dat je geen mobiele telefoons mag vasthouden tijdens het rijden. Je mag wel gameboyen, Nintendo DS'en of Playstation Portablen, maar bellen nee :|
Ten tweede komt het privacy-aspect om de hoek zetten --> namen/ afspraken/persoonlijke gegevens
Ten derde zal het 'n kostenpost zijn voor de mensen die zodoende niet meer bereikbaar zijn voor klanten, ze komen niet op afspraken opdagen, omdat ze achter hun mobieltje aan moeten gaan...
Op wie gaan ze die schade verhalen!? Komen er natuurlijk mensen die zeggen: 'Ja pech, hebben ze toch zelf voor gezorgd' nou ik vind van niet! Ten eerste is hun mobieltje weg twv 400,- en ten tweede hebben ze dus 'n kostenpost voor het niet te woord staan van klanten/ het nakomen van afspraken
Ten vierde: Ik geef m'n appel toch ook niet aan Meneer de Politie-agent, omdat ik dat in m'n hand heb

@ Athmozz: Allef*cking hell 7(8)7 Rijkeluis-zoontje? :9

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:37:
[...]

Hangt er vanaf welk type dat je hebt. Ik heb bij aanschaf van de auto er niet op gelet om een radio met bleutooth-handenvrij-systeem te kopen (en die is nu 4 maand, dus ik ga hem echt niet vervangen). Ik moet dus telkens die oortjes in mijn gsm pluggen en in mijn oren steken. Daardoor hoor je de helft minder, heb je die deftige radio er voor niets in gezet... allemaal niet handig.

Ik vraag me ook af of het effectief de vertegenwoordigers zijn die zo vaak niet handsfree bellen. Die gasten hebben toch allemaal een lease, en vaak zitten daar de handsfree kitjes in of je kan ze er voor amper wat geld op zetten. Aangezien die mensen vaak bellen vormt het een extra comfort.

Ikzelf rij zo'n 3000km / jaar, en qua "niet te missen oproepen" heb ik misschien 2 minuten per dag een telefoontje. De kans dat ik zo'n oproep in de wagen krijg is dus al héél klein. Daarvoor doe ik echt geen 200€ kosten voor een deftige handsfree kit. De boete is niet al te hoog, en als ik een oude gsm meegeef verlies ik er nog steeds niet veel aan. Verder is de kans om daarop betrapt te worden haast onbestaande. Opletten op snelheid / rode lichten / alcohol, de rest wordt je hier toch allemaal niet op gecontroleerd. Je kàn dus een boete krijgen voor stilstaan op de pechstrook, er is geen enkele agent die zal stoppen om te kijken wat je daar staat te doen, en anders hang je maar een verhaaltje op dat je motor sputterde.

@Denniswerf; boete van 150€, in België ken(d)en ze de superboete's waar ze bij jongeren toch wel eens mee rond durven zwaaien. Mijn eerste was direct goed voor 2750€ + 3 maand rijverbod... ik kan je verzekeren dat dat als 19jarige veel zou zijn (mijn ouders hebben ze gelukkig betaald)
men neme een goedkoop bleutooth headsetje, dat zal je een 50 euro kosten voor een universeel ding, voor vijftig euro ga je toch niet het risico lopen om ooit een keer betrapt te worden :o
CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:43:
[...]

Terugkomend over de inbeslagname van mobiele telefoons: Simpelweg belachelijk :X
Ten eerste vind ik het nog steeds 'n non-reden dat je geen mobiele telefoons mag vasthouden tijdens het rijden. Je mag wel gameboyen, Nintendo DS'en of Playstation Portablen, maar bellen nee :|

Ten vierde: Ik geef m'n appel toch ook niet aan Meneer de Politie-agent, omdat ik dat in m'n hand heb
daar is hier in nl het kapstopartikel oor, art. 5 het opzettelijk in gevaar brengen van de verkeersveiligheid
Ten tweede komt het privacy-aspect om de hoek zetten --> namen/ afspraken/persoonlijke gegevens
Ten derde zal het 'n kostenpost zijn voor de mensen die zodoende niet meer bereikbaar zijn voor klanten, ze komen niet op afspraken opdagen, omdat ze achter hun mobieltje aan moeten gaan...
Op wie gaan ze die schade verhalen!? Komen er natuurlijk mensen die zeggen: 'Ja pech, hebben ze toch zelf voor gezorgd' nou ik vind van niet! Ten eerste is hun mobieltje weg twv 400,- en ten tweede hebben ze dus 'n kostenpost voor het niet te woord staan van klanten/ het nakomen van afspraken
dit is eigenlijk een non-argument, in de nederlandse wetgeving staat hier in ieder geval een vergelijkbaar argument voor bij het innemen van een rijbewijs, deze kosten van het "niet naar het werk kunnen" zijn niet te verhalen op de regering of anderen dat is her risico van een regel overtreden waar sancties opstaan

dat bijvoorbeeld het retourneren van rijbewijzen/telefontoestellen asociaal lang duurt en/of extra ongemak met zich meebrengt is imho niet de bedoelling maar dat zal wel verbeterd worden in de loop der tijd (hoop ik :X)

[ Voor 30% gewijzigd door rimpeldinky op 11-05-2007 14:50 ]

*burp*

Verwijderd

rimpeldinky schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:44:
men neme een goedkoop bleutooth headsetje, dat zal je een 50 euro kosten voor een universeel ding, voor vijftig euro ga je toch niet het risico lopen om ooit een keer betrapt te worden :o
Dan heb je zo'n oortje dat je moet aandoen, dat belemmert het confort. Een handsfree set is in mijn geval een autoradio met bluetooth, wat (met ietwat kwaliteit) rap 3à400€ zal zijn. Verder ken ik mezelf genoeg om te weten dat die batterij toch altijd plat zal zijn op het moment dat ik hem nodig heb. De boete bedraagt momenteel maar 100€ (heb het juist even nagekeken), en de wagen waar ik mee rijdt staat op naam van mijn vader. Probleem opgelost

De kans dat ze me daarvoor een boete geven is echt zodanig klein dat ik daarvoor geen 50€ kosten doe. Als ze een boete geven, tjah dan heb ik verkeerd gegokt (lees trouwens ff hierboven, ik bel bijna nooit al rijdend en ik rijd niet). Op het moment dat ik een eigen auto ga aanschaffen (en dus ook een nieuwe radio) ga ik er uiteraard wel op letten een bleutooth geval te kopen.

edit: ik zie trouwens juist dat op de pechstrook rijden niet eens een zware boete is, het is zowat het lichtste dat je kan krijgen. 50€ (http://www.autogids.be/pa...elect=InfosServices_Taxes)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:51 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

CLB moet ook zeggen dat hij weleens belt tijdens het rijden... Is nu 2 a 3 x voorgekomen.
Okee okee het is fout, dat is waar. Ik kijk wel waar ik rijd als ik word gebeld ivm drukte en dergelijke.
En als ik word gebeld, neem ik snel op en zet m'n telefoon op speakerfunctie en leg 'm op m'n schoot.

Het is gewoon niet te bekostigen om 'n gehele BT-set in te bouwen voor de keren dat ik word gebeld.
Ten tweede heeft m'n moeder (we delen de auto) weer 'n hele andere telefoon (zonder BT) dus ja..

Dat is 'rijden' op de pechstrook, stilstaan is heel wat anders :)

[ Voor 6% gewijzigd door CLB op 11-05-2007 14:52 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Kende? Dat is jammer, ziet er uit als een geweldige boete! Ik zou het op mijn 19e wel betaald kunnen hebben maar dan zou ik een hoop van mijn spaarcenten kwijt zijn. Wel is dat natuurlijk een erg goede manier om alleen al te voorkomen dat mensen overtredingen begaan. Nu weet ik natuurlijk niet voor welke overtredingen dat werd ingesteld (10 km te hard kan ook te maken hebben met de snelheidswijzer of de weg waar je op rijdt.
Ten eerste vind ik het nog steeds 'n non-reden dat je geen mobiele telefoons mag vasthouden tijdens het rijden. Je mag wel gameboyen, Nintendo DS'en of Playstation Portablen, maar bellen nee
Waar haal je vandaan dat je wel die dingen mag doen achter het stuur tijdens het rijden? Ik dacht dat de regel gewoon was dat je met 2 handen je stuur moet (kunnen)vasthouden en alleen rij ingrepen hier de uitzonderingen op zijn (schakelen, etc).
Ten tweede; privacy? Politie gaat de mobiel niet inkijken maar neemt hem gewoon in beslag. Is geen inbreuk op privacy
Ten derde: Tja, als een klant naar een mobiel belt die uit staat krijgt die de voicemail (welke je van andere telefoons kan bellen geloof ik? er zijn in ieder geval manieren voor).

Voor je redenen is wat te zeggen maar mensen horen nou enemaal niet tijdens het rijden een telefoon in hun handen te hebben! Ze zijn zowel afgeleid als dat ze minder snel kunnen ingrijpen! Ik heb er verder totaal geen medelijde mee als iemand zijn/haar telefoon moet inleveren. En de klant die dit later te horen krijgt zal waarschijnlijk ook alleen maar schande spreken over deze werknemer die door zijn stomme schuld niet bereikbaar was vor de klant!

Nee hoor, ik vind het in beslag nemen van de mobiel wel een goede regel, gewoon invoeren! Het is alleen jammer dat mensen het pas begrijpen als ze zelf iets meemaken waarbij iemand gewond raakt/om het leven komt omdat er iemand in zijn auto aan het bellen was..

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:48:
[...]

Dan heb je zo'n oortje dat je moet aandoen, dat belemmert het confort. Een handsfree set is in mijn geval een autoradio met bluetooth, wat (met ietwat kwaliteit) rap 3à400€ zal zijn. Verder ken ik mezelf genoeg om te weten dat die batterij toch altijd plat zal zijn op het moment dat ik hem nodig heb. De boete bedraagt momenteel maar 100€ (heb het juist even nagekeken), en de wagen waar ik mee rijdt staat op naam van mijn vader. Probleem opgelost

De kans dat ze me daarvoor een boete geven is echt zodanig klein dat ik daarvoor geen 50€ kosten doe. Als ze een boete geven, tjah dan heb ik verkeerd gegokt (lees trouwens ff hierboven, ik bel bijna nooit al rijdend en ik rijd niet). Op het moment dat ik een eigen auto ga aanschaffen (en dus ook een nieuwe radio) ga ik er uiteraard wel op letten een bleutooth geval te kopen.
het setje wat ik bedoel steekt in de sigarettenaansluiting op het dashboard met luidspreker en micro op een ventilatierooster (zit hier in de bedrijfswagen, zal wel eens een foto maken)

was ook niet direct als reactie op jou bedoeld maar in het algemeen, voor 50 euro loop je nagenoeg geen enkel risico op een boete van 100 euro!

*burp*

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
[...]
Dat mag nu ook al niet. Je mag in principe niks doen wat je aandacht afleidt van het sturen. Dus je mag nu ook al niet eten, drinken,... noem maar op in de wagen
heb je een punt
Dat is geen punt. als ze iemand staandehouden en z'n rijbewijs innemen kan die ook niet naar z'n klanten toe enzo. Nu is ie enkel z'n mobiel kwijt.
Dat kunnen ze volgens de wet wel. als je door die appel te eten een overtreding begaat kunnen ze die appel in beslag nemen (zie artikel).
rimpeldinky schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:53:
[...]

het setje wat ik bedoel steekt in de sigarettenaansluiting op het dashboard met luidspreker en micro op een ventilatierooster (zit hier in de bedrijfswagen, zal wel eens een foto maken)

was ook niet direct als reactie op jou bedoeld maar in het algemeen, voor 50 euro loop je nagenoeg geen enkel risico op een boete van 100 euro!
Met dom. De gooedkoopste setjes zijn die van 20€ in de bouwmarkt waar je je gsm tegen duwt.

[ Voor 15% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 14:55 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Per direct invoeren in Nederland. Te vaak en teveel zie ik ze nog steeds langrijden, handsfree heeft bijna elke telefoon als functie of handfree kits zijn voor elke telefoon wel te krijgen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hele goede zaak, wat mij betreft mag het in Nederland ook per direct worden ingevoerd. Liever gisteren dan vandaag.

Je treft er geen onschuldigen mee, alleen de aso's die zich niets van verboden (belverbod in dit geval) aantrekken en maar doen waar ze zin in hebben, dus dat bezwaar kan er ook al niet zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

rimpeldinky schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:53:
als zoiets voor 50€ verkrijgbaar is dan is het een andere zaak, dat zou er wel in mogen komen (stoort toch niet en vraagt geen "onderhoud"). Ga er even op googlen
Maar als de kans superklein is dat je die boete krijgt, dan betaal je geen 50€. Ik ben zo vaak zonder gordel / al bellend/sms'end gepasseerd aan de school van een vriendin waar altijd 2 agenten het verkeer regelen, ik ben er nooit over aangesproken geweest. Zélfs niet als je je gewoon in 2de file met 4 pinkertjes aan naast de rest zet en je auto verlaat zonder parkeerticket te betalen... Dààr zouden ze wat aan moeten doen, want de manier waarop agenten nu omgaan met dergelijke overtredingen vind ik véél te laks. Maar dit gaat echt wel OT.

edit; qua privacy enzo kan ik daar best mee leven, een gsm heeft een pincode, dus je kan toch niet snel aan de data. Wat mij stoort is dat de straf dan niet voor iedereen hetzelfde is (waarde vh toestel scheelt), dus volgens mij is dat zelfs in strijd met de grondwet. Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:57 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:56:
[...]

edit; qua privacy enzo kan ik daar best mee leven, een gsm heeft een pincode, dus je kan toch niet snel aan de data. Wat mij stoort is dat de straf dan niet voor iedereen hetzelfde is (waarde vh toestel scheelt), dus volgens mij is dat zelfs in strijd met de grondwet. Of zie ik dat verkeerd?
Mwa, iemand die zich een gsm van 700€ kan permitteren zal het wel iets breder hebben.
En dan kom je weer op wat we boven al aanhaalden en wat een andere discussie is, boetes naar gelang het inkomen;

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 14:58 ]

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Vertel, waar staat dat dat allemaal mag? Dat mag even zo min niet. Kaart lezen terwijl je rijd ook niet, om maar eens een voorbeeld te geven.
Dat lijkt me met het justitiele apparaat niet zo'n probleem te zijn. Als het goed is, heb je 't apparaat (als ie wat meer kan dan alleen telefoon zijn) wel beveiligd, immers, je zou 'm ook kunnen verliezen of hij wordt uit je binnenzak gegrist... Kan ie beter bij justitie liggen.
Inderdaad vooraf bedenken waar je mee bezig bent. Hetzelfde geld (in nederland) toch wanneer je meer dan 50km/u te hard rijd. Dan ben je je rijbewijs kwijt... Ook eigen schuld, dat je je werk dan niet kan uitoefenen had je je van te voren maar moeten bedenken.

Daarnaast, als je veel onderweg bent en met regelmaat onderweg belt is een simpele carkit geen overbodige luxe. Zeker omdat het op termijn zichzelf toch terug zal verdienen.
Men mag toch aannemen dat je capabel genoeg bent om blindelings, zonder erbij na te denken je appel richting je mond kan brengen om er vervolgens een hap van te nemen. Dat is iets anders dan bellen, op dat moment moet je je aandacht aanzienlijk meer verdelen.

Zelf heb ik zolang als dat ik m'n rijbewijs heb, een carkit in de auto. Ik bel met enige regelmaat als ik onderweg ben en vind beide handen vrij een uitkomst, zeker wanneer ik zoekende ben onderweg even een straat indraaien, terug schakelen enz. enz. enz.

BMW 535D

• CLB
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:51:
[...]
Waar haal je vandaan dat je wel die dingen mag doen achter het stuur tijdens het rijden? Ik dacht dat de regel gewoon was dat je met 2 handen je stuur moet (kunnen)vasthouden en alleen rij ingrepen hier de uitzonderingen op zijn (schakelen, etc).
Ik lees nergens dat daar verboden voor zijn, zodoende interpreteerde ik het een beetje erg vrij door al die handhelds op te noemen O-) Je poetst toch ook je bril onder het rijden, eet 'n appel onder het rijden of maakt even 'n zak pepermuntjes open, je pakt even je cd-case en propt er 'n andere cd in of neemt nog even wat documenten door voor 'n belangrijke meeting.. Allemaal dingen die wel mogen,
maar bellen mag niet, want dat is gevaarlijk achter het stuur! Vind ik 'n beetje erg erg krom hoor 8)7
[...]

Ten tweede; privacy? Politie gaat de mobiel niet inkijken maar neemt hem gewoon in beslag. Is geen inbreuk op privacy
Zeg jij ;) Een vriend van onze familie werkt op z'n inbeslagname-afdeling! Als jij eens weet hoeveel beambten naar huis gaan met leuke mobieltjes, sieraden en andere gadgets... Zodoende kunnen ze ook makkelijk je gehele privacy-shizzle doornemen/ tegen je gebruiken of uiteraard gewoon alles wissen.
Ten derde: Tja, als een klant naar een mobiel belt die uit staat krijgt die de voicemail (welke je van andere telefoons kan bellen geloof ik? er zijn in ieder geval manieren voor).
Uiteraard uiteraard! Ik ben niet zo belangrijk dat ik om de minuut wordt gebeld, maar moet jij eens weten hoeveel persoonlijke conctacten er zijn tussen personen die elkaar elk kwartier op de hoogte houden van de stand van zaken.. Is toch erg vervelend als dat contact opeens weg zou vallen is 't niet?!
Voor je redenen is wat te zeggen maar mensen horen nou enemaal niet tijdens het rijden een telefoon in hun handen te hebben!
Dat is inderdaad gewoon waar.. maar waarom mag je dan wel al die andere dingen doen?
Ze zijn zowel afgeleid als dat ze minder snel kunnen ingrijpen!
Is uiteraard ook helemaal waar
Ik heb er verder totaal geen medelijde mee als iemand zijn/haar telefoon moet inleveren.
Medelijden is 'n groot woord, ik vind het pure onzin :)
Je mag niet te hard rijden, want je auto is weg! Je mag geen armen naar buiten steken of je electrische raam wordt ingenomen. Je mag op de fiets geen ketting om, want je kan blijven haken aan 'n autospiegel dus je ketting wordt ingenomen... Als dit er doorheen wordt gedrukt blijf je aan de gang.
Nee hoor, ik vind het in beslag nemen van de mobiel wel een goede regel, gewoon invoeren! [/quote]
Deze regel vind je misschien goed (ik zie er ook wel 'iets' in hoor maar..) maar de regels die dan zullen volgen en zullen volgen en zullen volgen.. We gaan steeds meer in 'n politiestaat wonen waar straks niks meer mag, omdat zulke regels er doorheen worden gedrukt! Echt waar hoor (denk ik dan :9 )
Het is alleen jammer dat mensen het pas begrijpen als ze zelf iets meemaken waarbij iemand gewond raakt/om het leven komt omdat er iemand in zijn auto aan het bellen was..
Hoeft dus niet alleen met bellen te zijn :) Een vader van 'n vriend van me heeft 'n keer 'n meisje van der scooter afgereden, omdat hij 'n appel aan 't eten was. Die appel viel uit z'n hand, kwam onder z'n rempedaal, zodat hij niet kon remmen en hij reed pats boem in op de achterkant van der scooter...
DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:54:
[...]

Dat mag nu ook al niet. Je mag in principe niks doen wat je aandacht afleidt van het sturen. Dus je mag nu ook al niet eten, drinken,... noem maar op in de wagen
Mag in 'principe' niet nee, maar wordt gewoon getolereerd. Niks geen boete of wat!
Dat is geen punt. als ze iemand staandehouden en z'n rijbewijs innemen kan die ook niet naar z'n klanten toe enzo. Nu is ie enkel z'n mobiel kwijt.
Dat is wel 'n punt! Ze nemen z'n vrijheid af qua contact, waardoor er kosten bij komen die toch door iemand vergoed zullen moeten gaan worden.. en wie dat is!? Juist de 'verkoper' & 'consument'
Dat kunnen ze volgens de wet wel. als je door die appel te eten een overtreding begaat kunnen ze die appel in beslag nemen (zie artikel).
Wist ik niet! Dat is wel vage onzin zeg :?
[...]
edit; qua privacy enzo kan ik daar best mee leven, een gsm heeft een pincode, dus je kan toch niet snel aan de data.
Net of je pincode je gegevens beschermd :X Dat zijn echt naieve gedachten :)

[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 11-05-2007 15:08 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Ze hebben wel weer extra geld nodig voor een opslag magazijn voor al die mobieltjes.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

[...]

als zoiets voor 50€ verkrijgbaar is dan is het een andere zaak, dat zou er wel in mogen komen (stoort toch niet en vraagt geen "onderhoud"). Ga er even op googlen

[...]

Maar als de kans superklein is dat je die boete krijgt, dan betaal je geen 50€. Ik ben zo vaak zonder gordel / al bellend/sms'end gepasseerd aan de school van een vriendin waar altijd 2 agenten het verkeer regelen, ik ben er nooit over aangesproken geweest. Zélfs niet als je je gewoon in 2de file met 4 pinkertjes aan naast de rest zet en je auto verlaat zonder parkeerticket te betalen... Dààr zouden ze wat aan moeten doen, want de manier waarop agenten nu omgaan met dergelijke overtredingen vind ik véél te laks. Maar dit gaat echt wel OT.

heb even snel geken in de auto, lijkt hierop maar heb de factuur zien liggen (stuk of 20 eenheden, daar stond 50 euro op (kan ook wel, ex btw misschien, dollar vs euro en 20 tegelijk kopen)

http://www.parrotshopping.com/us/p_parrot_item.aspx?i=138092

totaal geen idee waar deze verder in nederland te halen zijn, maar iedereen hier is er iig tevreden mee zover ik weet

*burp*

Verwijderd

DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:58:
Mwa, iemand die zich een gsm van 700€ kan permitteren zal het wel iets breder hebben.
En dan kom je weer op wat we boven al aanhaalden en wat een andere discussie is, boetes naar gelang het inkomen;
Waarschijnlijk wel, of een gsm is gewoon belangrijk voor die mens. Boete's naar inkomen vind ik gewoon not done, waarom zou iemand die 3000€/maand binnenhaalt meer moeten betalen voor dezelfde overtreding dan een ander? Waar trek je dan de grens? Enkel bij verkeersovertredingen of ook bij belastingsfraude, of bij alles waar financiën aan te pas komen... Als ze dergelijke systemen toepassen moet iemand die van de bijstand leeft niet eens opletten voor boete's, ze zullen toch amper iets zijn. Iedereen evenveel, en als je vind dat je het je kan permiteren om veel boetes te betalen dan bega je maar veel overtredingen.
Alle serieuzere overtredingen (lees gevaarlijk voor je medeweggebruiker) ga je toch last mee krijgen onder de vorm van rijverbod, en als iemand nu 30 maand zich laat flitsen aan 150 op de snelweg, dan is het maar aan hem om een paar duizend euro te betalen.

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:02:
[...]

En wat gaat dat topic asociaal hard zeg. Eer dat ik gereageerd heb zijn er al tig reacties bij
Mja, veel wetten zijn ter inerpretatie vatbaar hè, zoals jij al aanhaalde.

Een tijd terug was er toch ook iemand die een boete heeft gekregen omdat ieeen TomTom onder z'n achteruitkijkspiegel had hangen. volgens de wet mag dat niet, er mag namelijk niks in je gezichtsveld vallen wat mogelijk een slechter overzicht op de weg geeft.
De officiële tekst: “de voorruit is voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht belemmeren”, een overtreding uit categorie 1, nummer N420. Dit artikel werd in het verleden met name gebruikt om automobilisten te bekeuren die de voorruit met zogenaamde folie hadden getint.

De bekeuring bedraagt een stevige € 95,-, toch een vervelend bedrag om te moeten aftikken. De agenten schijnen het er nogal druk mee te hebben, want veel mensen bleken dezelfde overtreding te maken…
Dus als ze de wet volgens de letter toepassen kunnenze iedereen op de bon slingeren die iets onder z'n achteruitkijkspiegel heeft bengelen, tegen de ruit heeft plakken,...

Zo is het ook in Aarlen mbt deze regel nu. Die bestond er blijkbaar al langer. Namelijk dat ze het voorwerp dat onderwerp is van de overtreding kunnen in beslag nemen. alleen werd zoiets nooit gedaan. Ik denk dat je zou schrikken hoe heter zou uit zien als ze alleregelsen wetten volgens de letter zouden volgen.

[ Voor 18% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 15:11 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:02:
Tot er een bekende van je wordt aangereden door een persoon die vrolijk zat te bellen..

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• CLB
  • Niet online

CLB

@ rimpeldinky : Achja die dingen doen hun ding, dat is waar.. Maar is 't mooi..? De meesten vind van niet. Die willen er zo'n BT-radio in en omdat nou even 1 2 3 aan te schaffen a 400,-, gaat vaak te ver!
SinergyX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:09:
[...]
Tot er een bekende van je wordt aangereden door een persoon die vrolijk zat te bellen..
Dat is met 'n 'telefoon' ! Dat is begrijpelijk dat die wordt ingenomen (vind ikzelf) maar 'n 'appel' :?

[ Voor 46% gewijzigd door CLB op 11-05-2007 15:11 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Dan wordt je auto echt niet in beslag genomen hoor om de simpele reden dat jij de eigenaar niet bent!
Hier in Nederland hebben we de Wet Mulder. Die wet (art. 28b Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften) staat het de overheid toe om een auto van iemand anders dan de eigenaar gewoon in beslag te leggen en te veilen indien de bestuurder nog een grote vordering open heeft staan.

Voorbeeld:
Jantje heeft voor 10000,- aan boetes openstaan. Jantje wordt aangehouden in de Porsche Cayenne Turbo van zijn baas. Die Porsche kan dan in beslag genomen worden en geveild. Uiteraard gebeurd dit pas nadat de baas of Jantje geweigerd heeft om de boetes te voldoen.

Punt is dat ik niet daar niet al te zeker van zou zijn als ik jou was :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:09:
@ rimpeldinky : Achja die dingen doen hun ding, dat is waar.. Maar is 't mooi..? De meesten vind van niet. Die willen er zo'n BT-radio in en omdat nou even 1 2 3 aan te schaffen a 400,-, gaat vaak te ver!
"De meeste" ? Ik heb nog niet vaak auto's gezien met zo'n radio eerlijk gezegd. Ikdoe 600km snelweg per week in de spits, ik rij tijdens de file een massa auto's voorbij, en het meeste wat ik zie zijn lui die een oortje om hebben of zo'n losse carkit.

• CLB
  • Niet online

CLB

Glashelder schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:10:
[...]
Punt is dat ik niet daar niet al te zeker van zou zijn als ik jou was :)
Jezemineetje wat 'n 'crap' is dat zeg :| In wat voor land wonen wij wel niet!
Wat heeft de baas van Jantje in godsnaam met Jantjes schulden te maken zeg :?
DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:13:
[...]
"De meesten" ? Ik heb nog niet vaak auto's gezien met zo'n radio eerlijk gezegd. Ikdoe 600km snelweg per week in de spits, ik rij tijdens de file een massa auto's voorbij, en het meeste wat ik zie zijn lui die een oortje om hebben of zo'n losse carkit.
Omdat het te duur is om zo'n BT-radio in te laten bouwen :) Net of al die mensen massaal voor 't gene hebben gekozen wat ze nu hebben..!? Gaat gewoon om het aanschafbedrag, niet om de netheid!

[ Voor 44% gewijzigd door CLB op 11-05-2007 15:15 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Ik denk dat veel mensen ook graag een bmw / mercedes / audi / posche / ... noem maar op willen. Dat je het niet kunt betalen betekent niet dat je het daaro mmaar zonder moet doen omdat het lelijk zou zijn.
Ik geef m'n geld wel aan andere zaken uit, maar heb wel een carkit die enigzins uit het zicht zit :)

[ Voor 20% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 15:17 ]

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:09:
kijk vanaf DAAR is het de eigen "schuld" er IS een oplossing, wellicht niet de mooiste, maar wel
-effectief
-geldig
-relatief goedkoop (goedkoper als de boete dat in ieder geval)
-mobiel (in je tas doen, meenemen naar andere auto, klik klik en je hebt weer handsfree)

Dat mensen een dergelijke radio te duur vinden sta ik geheel niet van te kijken, maar als er nu totaal geen alternatief voor was zou ik er begrip voor hebben dat sommige zeggen ja voor een dergelijke radio kan ik 4x gepakt worden, dat risico neem ik wel...

*burp*

Verwijderd

Soulfly schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:01:
Zelf heb ik zolang als dat ik m'n rijbewijs heb, een carkit in de auto. Ik bel met enige regelmaat als ik onderweg ben en vind beide handen vrij een uitkomst, zeker wanneer ik zoekende ben onderweg even een straat indraaien, terug schakelen enz. enz. enz.
Mag iemand met een automaat dat dan wel? Ik kan perfect mijn stuur ronddraaien met 1 hand (draait toch niet ver, kan het denk ik nogeen 360° draaien van helemaal links naar helemaal rechts), en mijn rechterhand gebruik ik dus enkel om op het stuur mee te trommelen met de muziek. Dat is dus volledig vrij / in de zomer is het ruitje open en ligt je linkerarm maar wat op je deur te rusten, met het rechter houd ik dan het stuur vast...

Waar het hem niet om gaat is het vasthouden van het toestel en het missen van 1 hand (voor het autorijden dan, het hangt er uiteraard nog aan), het is het gesprek zelf voeren. Je gaat je zodanig veel concentreren op het gesprek zelf dat je aandacht voor het verkeer verdwijnt. In het beste geval zit je dan op een snelweg waar je met gewoon de voorligger volgen geen problemen hebt, in het slechtste geval zit je in de stad en vergeet je te kijken of er nog fietsers je inhalen terwijl je afslaat.

@Rimpeldinky; als je mij 10€ geef om van hier naar de andere kant van gent te rijden al doende alsof ik gsm (dus gsm aan oor, en niet bellen), dan durf ik dat perfect te doen. Ik weet echt hoe hier gecontroleerd wordt, in België is de kans dat je op dergelijke dingen gepakt wordt 0.0 (tenzij je opvalt door een andere overtreding en ze iets zoeken). Dus 50€ voor die minime kans is inderdaad veel. (maar aangezien ik in een kia rijdt maakt het mindere design van dat ding niet zo heel veel uit ;))

Die parrot kost trouwens 90€ in België, dat vind ik te veel voor het beetje dat ik er gebruik van ga maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 15:27 ]

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:20:
[...]

Mag iemand met een automaat dat dan wel? Ik kan perfect mijn stuur ronddraaien met 1 hand (draait toch niet ver, kan het denk ik nogeen 360° draaien van helemaal links naar helemaal rechts), en mijn rechterhand gebruik ik dus enkel om op het stuur mee te trommelen met de muziek. Dat is dus volledig vrij / in de zomer is het ruitje open en ligt je linkerarm maar wat op je deur te rusten, met het rechter houd ik dan het stuur vast...

Waar het hem niet om gaat is het vasthouden van het toestel en het missen van 1 hand (voor het autorijden dan, het hangt er uiteraard nog aan), het is het gesprek zelf voeren. Je gaat je zodanig veel concentreren op het gesprek zelf dat je aandacht voor het verkeer verdwijnt. In het beste geval zit je dan op een snelweg waar je met gewoon de voorligger volgen geen problemen hebt, in het slechtste geval zit je in de stad en vergeet je te kijken of er nog fietsers je inhalen terwijl je afslaat.
de REGEL is gezet op het vasthouden van een telefoon, maar de intentie is het gebruik maken van een telefoon waarbij gevaar kan optreden voor jezelf of overig verkeer.. maar aangezien dit niet te controleren is, is hier de wet van gemaakt tot het vasthouden van (anders zou je snel je telefoon uitzetten en zeggen dat je hem alleen vasthad bijvoorbeeld)

nu zit er rek in bepaalde regels en voorschriften natuurlijk
Een appeltje eten is in princiepe een autonome bezigheid waarbij geen concentratie is benodigd (totdat hij vies smaakt, je em laat vallen etc..)
Een telefoon heb je ECHT actief je gedachten bij nodig wat ten koste gaat van de verkeersveiligheid

@ hierboven does niet zo snel weer reageren haha, ben nog bezig met het tikken van reply 1 kan ik alweer gaan editen 8)7

weet je dit herken ik, "overkomt mij toch niet" "pff pakkans is gewoon 0" "rijden zonder beschermende kleding? nergens voor nodig, ik val toch niet" (deze laatste van een populair forum voor motorrijders)
2 maanden later gebeurt puur toevallig het onmogelijke, meneer/mevrouw word gepakt of gaat heel lullig met een gangetje van 30 onderuit. het HOEFT niet, maar de kans bestaat.. dan kijken mensen daar plots anders tegenaan, wil niet zeggen dat ze meteen bekeerd zijn.. maar het ongrijpbare gevoel verminderd zeker

[ Voor 15% gewijzigd door rimpeldinky op 11-05-2007 15:30 ]

*burp*

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
Het is heelde combinatie die het lastig maakt bij niet handsfree bellen.

1: Je hebt een hand minder, en ja, dat scheelt ook met een automaat als je ineens een fatsoenlijk uitwijkmanouvre moet maken. Dan kom je niet toe met eventjes een beetje aan je stuur draaien, dan wil je 2 handen aan het stuur. Je kan dan natuurlijk je mobiel laten vallen, dat wel.

2: Een telefoongesprek voeren vergt ongelooflijk veel aandacht. was eens een docu van op tv ooit over handsfree bellen, en daar liet m'n het met van die hersenactiviteit metngen zien. Dat botst compleet met de aandachtdie je nodig hebt voor het rijden. Ze deden dat trouwens ook mbv rekensommetjes maken enzo. Dat gaf hetzelfde resultaat op dat grafiekje van activiteit als een telefoongesprek voeren.

Meng die 2 en je hebt een geweldige situatie. Je bent minder geconcentreerd, je hersenen draaien op volle toeren (audio-visuele prikkels everywhere), je hebt maar 1 hand aan het stuur,...
Doordat je minder geconcentreerd bent heb je al meer kans op een ongeval, wat je ook weer minder goed kan ontwijken (of minder snel) doordat je maar 1 hand aan het stuur hebt/had.

[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 15:27 ]

• CLB
  • Niet online

CLB

DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:16:
Ik denk dat veel mensen ook graag een bmw / mercedes / audi / posche / ... noem maar op willen. Dat je het niet kunt betalen betekent niet dat je het daaro mmaar zonder moet doen omdat het lelijk zou zijn.
Huh? Dus jij zegt eigenlijk: Die kun je niet betalen maar wel 'n andere auto: renault clio..?
Ik geef m'n geld wel aan andere zaken uit, maar heb wel een carkit die enigzins uit het zicht zit :)
En waarom uit 't zicht..? Omdat je 't gewoon niet mooi vind om zo'n ding op je dashboard te hebben!

@ rimpeldinky: Toch blijf je met het feit bezig: 1 hand aan je stuur.

@ DinX: Je hebt helemaal gelijk. Want tests bewijzen veel. Maar kan net zo goed 'kaart lezen' zijn of 'de weg zoeken' 'bezig zijn met je navigatie-systeem' Wat rimpeldinky zegt over 'n appel eten vergt minder inspanning / hersenactiviteit. Dat is heus wel waar.. maar 't is imho even gevaarlijk :)

[ Voor 23% gewijzigd door CLB op 11-05-2007 15:30 ]

• DinX

DinX

Motormuis

Topicstarter
CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:26:
[...]

Huh? Dus jij zegt eigenlijk: Die kun je niet betalen maar wel 'n andere auto: renault clio..?

[...]
En waarom uit 't zicht..? Omdat je 't gewoon niet mooi vind om zo'n ding op je dashboard te hebben!
Ik heb nergens gezegd dat ik dat ding mooi vind of niet. Maar ik heb het wel om te bellen. Het is een non argument om maar gewoon te gaan bellen omdat je een headsetje of carkit lelijk vindt.

Net zoals ik m'n Punto ook niet echt een geweldig mooie wagen vind maar em enkel heb omdat ik een koekblik voor erbij nodig heb waar ik niet veel geld aan wou geven.

Ik doel gewoon op het feit dat iets niet kunnen betalen geen reden is om een overtreding te maken. Zal ik een andervoorbeeld nemen als motard zijnde.

Jantje heeft geen geld voor een motor en ditto rijbewijs, dus gaat maar metz'n scooter over de auto/snelweg.

[ Voor 11% gewijzigd door DinX op 11-05-2007 15:33 ]

Verwijderd

CLB schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:26:
Dat begrijp ik echt héél goed, als ik later een auto kies met een mooi interieur (ik vind buitenkanten van auto's niet belangrijk, wel de binnenkant) dan moet daar echt geen lelijk ding met een draadje hangen voor mijn telefoon. Die moet dan ook wel wegzitten.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Alleen een beetje jammer dat onderzoek heeft aangetoond dat het geen zak uitmaakt of je handsfree zit te bellen of met die phone in je klauwen voor de mate waarin je nog oplet op de weg....

Verder maakt t me niet uit, maar ik gok dat vooral een hoop luxemburgers dit niet leuk gaan vinden, want afaik is mobiel bellen met een telefoon in je handen hier nog niet verboden (ik heb hier uberhaupt nog niemand gezien met een carkit iig....). En aangezien Arlon ongeveer 15 KM vanaf Luxemburg is...tel uit hoeveel luxo's daar rondrijden elke dag ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• CLB
  • Niet online

CLB

DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:29:
[...]
ik heb nergens gezegd dat ik dat ding mooi vind of niet. Maar ik heb het wel om te bellen. Het is een non argument om maar gewoon te gaan bellen omdat je een headsetje of carkit lelijk vindt.
Dat zijn mijn woorden niet heh! Als ik voor mn werk een oplossing zou moeten hebben om handsfree te bellen en ik heb geen hoog budget, dan kies ik toch echt wel voor zo'n lelijk paupersetje hoor! Zeker!
Ik doel gewoon op het feit dat iets niet kunnen betalen geen reden is om een overtreding te maken.
Heb je helemaal gelijk in natuurlijk!
Zal ik een andervoorbeeld nemen als motard zijnde.
Jantje heeft geen geld voor een motor en ditto rijbewijs, dus gaat maar metz'n scooter over de auto/snelweg.
Haha tsjaa :9

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

kamstra schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:30:
Alleen een beetje jammer dat onderzoek heeft aangetoond dat het geen zak uitmaakt of je handsfree zit te bellen of met die phone in je klauwen voor de mate waarin je nog oplet op de weg....

Verder maakt t me niet uit, maar ik gok dat vooral een hoop luxemburgers dit niet leuk gaan vinden, want afaik is mobiel bellen met een telefoon in je handen hier nog niet verboden (ik heb hier uberhaupt nog niemand gezien met een carkit iig....). En aangezien Arlon ongeveer 15 KM vanaf Luxemburg is...tel uit hoeveel luxo's daar rondrijden elke dag ;)
ik kan mij daar behoorlijk in vinden dat het geen verschil maakt of het wel of neit handsfree is, helaas de regering van beide landen (zowel NL als BE) is nog niet op de hoogte van de 3 typen leugens, gewone leugens, zware leugens en statistieken... :+

daarom hebben deze beide een wet gevormd welke het (in ieder geval) verbied om de handen te gebruiken bij het telefoneren..(deze wet kan altijd nog aangepast/uitgebreid worden) nu blijkt dat mensen de wet negeren zetten ze er een zwaardere consecuentie op

*burp*

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

DinX schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 14:35:
[...]

Je maakt een grapje hoop ik ?
Daar kan je trouwens ook een zware boete voor krijgen. zonder grondige reden op de pechstrook staan op de snelweg.
Ik vrees het niet, in eerdere topics is al gebleken dat hij nogal een gevaar op de weg is en geen raad wil aannemen en het altijd de schuld van een ander is |:(

"Met een automaat heb je met je rechterhand toch niets anders te doen dan aan de radio prutsen / nieuw cd'tje opleggen / de mp3-tags sorteren... Dan kan een telefoon opnemen er ook wel bij."
een automaat rij je dus met 1 hand??? 8)7 nooit geleerd hou je moet sturen?
En MP3 tags sorteren tijdens het rijden |:( |:(

moraal van verhaal is mobiel bellen moet je voorkomen in de auto en als je het doet dan mobiel.
Die je dat niet verlies je je telefoon privileges... telefoon innemen is dubbel effectief: straf en voorkoming in 1 klap. Geweldig idee dus..
En qua privacy. de telefoons worden ingenomen daarna mag de politie er niet in kijken, dus dat is geen probleem.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

kamstra schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:30:
Hebben ze in het onderzoek ook opgenomen hoe het zit met je reactievermogen en de tijd die het kost om een ingreep te doen? Want daar zit wel een verschil in lijkt mij... Alles is afleiding, een bord aan de zijkant van de weg waar je naar kijkt is al afleiding. Het verschil is alleen dat je iets in je handen hebt, wat je snel uit je handen zal moeten loslaten (waarbij je onbewust misschien toch de mobiel in je handen zal houden uit 'angst') en waarbij je moet hopen dat het dan niet onder je rempedaal komt te zitten :*)

Verwijderd

ToolkiT schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:50:
Ik vrees het niet, in eerdere topics is al gebleken dat hij nogal een gevaar op de weg is en geen raad wil aannemen en het altijd de schuld van een ander is |:(
De vraag is wat er het beste is. Bellen terwijl je rijdt en dus met je gedachten niet bij het verkeer zitten, of even (ik ga echt geen gesprekken van langer dan 5 minuten voeren daar) op die pechstrook staan en niemand hinderen (buiten eventueel een agent die persé een bonnetje wil schrijven, dan doet hij dat maar).
Verder moet je niet afgaan op hoe ik reed; ik heb een nieuwe auto gehad van mijn ouders en ze betalen de verzekering nog, maar als deze wéér ergens tegen terechtkomt en ik ben in fout, dan is het gedaan met rijden. Ik heb nu zelfs al de opmerking gehad te rijden als "nen ouwen bompa". Alles wat een beetje bochtig is / waar je geen zicht over hebt afremmen. Het inhalen in blinde bochten doe ik echt niet meer.
een automaat rij je dus met 1 hand??? 8)7 nooit geleerd hou je moet sturen?
En MP3 tags sorteren tijdens het rijden |:( |:(
Ik vertel enkel wat ik bij anderen gezien heb, ik heb hierboven al gepost dat ik normaal zelfs niet bel tijdens het rijden en zelfs geen cd's wissel als ik rijd. Laat staan dat ik mp3tags ga zitten in playlists gooien. Dingen zoals lipgloss/eyeliner/mascare opdoen juist hetzelfde, even het spiegeltje verzetten en je daarop concentreren... Je wil gewoon niet weten wat sommigen allemaal achter het stuur doen ipv naar de baan kijken. (ik heb met mijn zus nog gehad dat ze in haar handtas aan het zoeken was op een rond punt terwijl ik vanaf de passagierkant stuurde...) Geleerd hoe je moet sturen? een stuur hou je vast zoals je zelf wil, wil ik dat met een hand boven en een hand onder doen dan is dat mijn zaak. Het belangrijkste blijft dat je snel kan uitwijken, dat lukt met 1 hand volgens mij even goed of met 2 handen.
telefoon innemen is dubbel effectief: straf en voorkoming in 1 klap. Geweldig idee dus
Straf ja, voorkoming neen. Het enige wat je dan doet is eens vloeken en naar winkel rijden en je een nieuwe gsm halen. Veel voorkoming is er dan niet bij (zeker aangezien je bij abonnementen 2 simmetjes kan vragen, dan is het zelfs niet eens erg als ze gsm + sim in beslag nemen, je hebt nog steeds een 2de)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 18:36 ]

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
In principe vind ik het wel een goede regel, je ziet ook vaak dat sommige mensen wat vreemd rijden als ze bellen. Ikzelf doe het ook wel, maar ik probeer het te beperken. Meestal neem ik op (als ik geen politie zie) om te zeggen dat ik aan het rijden ben, en leg dan toe. Zoveel bel ik niet in de auto, dus zzn handsfree kit enzo, daar steek ik geen geld in.

Maar er is iets anders in de kwestie dat ik vreemd vind. Een gsmgesprek leidt je af van het autorijden, niet zozeer door de handeling (telefoon vasthouden), maar het gesprek. Waarom mag je dan wel een gesprek voeren met je passagier? In se is dat toch hetzelfde? De handeling doet er toch niet toe. Ik rij nagenoeg altijd met 1 hand, en geen enkele flik die je zal tegenhouden omdat je met 1 hand rijdt en een gesprek voert met je passagier.

En dan nog iets over de boetes die evenredig moeten zijn met inkomen of niet. Ik vind dat dat bijna essentieel is dat dat wel zo is. Een boete moet je even hard raken. Verdien je weinig, dan is een boete van 100€ veel, voor een rijkeluis is dat niks, en die zal er dan ook niet minder om slapen. Dat is fout, want eigenlijk heeft de boete niet evenveel effect.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 18:27:
De vraag is wat er het beste is. Bellen terwijl je rijdt en dus met je gedachten niet bij het verkeer zitten, of even (ik ga echt geen gesprekken van langer dan 5 minuten voeren daar) op die pechstrook staan en niemand hinderen (buiten eventueel een agent die persé een bonnetje wil schrijven, dan doet hij dat maar).
Wel eens die filmpjes gezien van agenten die bijna dood werden gereden aan de kant van de snelweg omdat er een trucker niet op zat te letten?? op de vluchtstrook sta je niet veilig en als er iets met 120 op je klapt ben je goed zuur...
Gewoon telefoon negeren en ergens veilig stoppen en terugbellen is de enige veilige oplossing. En ik ga er vanuit dat je niet bij de brandweer of ambulance werkt dus er zal niemand sterven als je de telefoon niet opneemt..
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 18:27:
Verder moet je niet afgaan op hoe ik reed; ik heb een nieuwe auto gehad van mijn ouders en ze betalen de verzekering nog, maar als deze wéér ergens tegen terechtkomt en ik ben in fout, dan is het gedaan met rijden. Ik heb nu zelfs al de opmerking gehad te rijden als "nen ouwen bompa". Alles wat een beetje bochtig is / waar je geen zicht over hebt afremmen. Het inhalen in blinde bochten doe ik echt niet meer.
Inmiddels wel goede voertuigbeheersing? ik kan me herinneren dat je niet kon schakelen bij het invoegen etc..
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 18:27:Geleerd hoe je moet sturen? een stuur hou je vast zoals je zelf wil, wil ik dat met een hand boven en een hand onder doen dan is dat mijn zaak. Het belangrijkste blijft dat je snel kan uitwijken, dat lukt met 1 hand volgens mij even goed of met 2 handen.
dit bedoel ik dus, een slip hou je dus gewoon niet met 1 hand de krachten zijn te groot.. rij voor de grap maar eens met 1 kant door een diepe plas (met 2 handen aan het stuur op '10 voor 2') dan zul je voelen wat voor een ruk je aan het stuur krijgt.
Of rij eens iets te hard een bocht door dan voel je de krachten op het stuur ook.
Let maar eens op bij autoprogramma's de testrijders hebben daar altijd 2 handen aan het stuur.
Zelf maar ik me er ook wel schuldig aan (met name op snelweg) maar zodra er risico dreigt gaat mijn 2e hand direct weer aan het stuur.. (en zelfs dan loop ik nog risico)

4x4 rijders rijden ook nooit met hun duim in het stuur omdat de krachten op je stuur zo enorm kunnen zijn dat je je duim kan breken bij een flinke kuil/hobbel etc..
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 18:27:Straf ja, voorkoming neen. Het enige wat je dan doet is eens vloeken en naar winkel rijden en je een nieuwe gsm halen. Veel voorkoming is er dan niet bij (zeker aangezien je bij abonnementen 2 simmetjes kan vragen, dan is het zelfs niet eens erg als ze gsm + sim in beslag nemen, je hebt nog steeds een 2de)
iig worden ze dan niet op hun oude nummer gebeld en beperkt het het telefoon verkeer.
Buiten dat als je je telefoon na 2 weken weer terug krijgt dan moet je wel behoorlijk telefoon verslaafd zijn om meteen een nieuw toestel te kopen imho..

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik bel ook soms in de auto, waarom niet? Bellen op een weg zonder opstakels met een constante snelheid is echt geen gevaar hoor. Als er een stoplicht of whatever aankomt zet ik hem even op handsfree van me gsm zelf, en derna weer aan het oor.

Ik werk zelf in een telefoonwinkel en verkoop aanzienlijk meer bluetooth handfreesetjes als ik zeg hoeveel een boete kost voor het bellen in het verkeer.

Uiteindelijk krijg ik toch spijt ervan dat ik geen oortje koop voor in de auto als het zover is als ik de boete mag gaan betalen. Zie het als koppigheid.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
darkdesign schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:24:
Ik bel ook soms in de auto, waarom niet? Bellen op een weg zonder opstakels met een constante snelheid is echt geen gevaar hoor. Als er een stoplicht of whatever aankomt zet ik hem even op handsfree van me gsm zelf, en derna weer aan het oor.
Het gaat ook om plotseling moeten uitwijken ofzo. Dan kun jij echt minder snel anticiperen ipv. als je beide handen vrij hebt. En verder weet ik niet of je wel es achter iemand hebt gereden met een gsm aan zn oor. Dat is soms erg irritant. Aldoor heel langzaam rijden en dan ineens weer snel. Geen richting aangeven etc. Natuurlijk rijdt misschien niet iedereen zo met als ze bellen, maar veel mensen wel.

Verder zie ik in je profiel dat je nog maar 19 jaar bent en dus pas je rijbewijs hebt. Vind het wel erg stoere praat van je. Leer eerst maar es rijden :X

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

MMach schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 18:54:

En dan nog iets over de boetes die evenredig moeten zijn met inkomen of niet. Ik vind dat dat bijna essentieel is dat dat wel zo is. Een boete moet je even hard raken. Verdien je weinig, dan is een boete van 100€ veel, voor een rijkeluis is dat niks, en die zal er dan ook niet minder om slapen. Dat is fout, want eigenlijk heeft de boete niet evenveel effect.
in Noorwegen hebben ze zo'n systeem. Hoe hoger je salaris, hoe hoger de boetes uit kunnen vallen.
En over het evenredige van de straf. Als je telefoon zo ontzettend belangrijk is voor je, dan is een handsfree kit een kleine investering.
Je gaat toch altijd voorzichtig om met dingen die waardevol voor je zijn? Waarom hierbij dan niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 13:04
@Athmozz: Was jij niet die gozer die laatst opmerkte dat hij na het instappen in een auto met stuurbekrachtiging bij de eerste bocht zo hard aan het stuur trok dat hij met de gloednieuwe velgen over de stoep heen vloog? En jij wilt beweren dat jij met 1 hand kunt sturen en met de andere hand kunt bellen?

(Ik laat de andere opmerkingen die jij over je eigen rijstijl hebt gepost in het verleden nog maar even rusten voorlopig....)

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Palomar schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 19:31:
[...]

Het gaat ook om plotseling moeten uitwijken ofzo. Dan kun jij echt minder snel anticiperen ipv. als je beide handen vrij hebt. En verder weet ik niet of je wel es achter iemand hebt gereden met een gsm aan zn oor. Dat is soms erg irritant. Aldoor heel langzaam rijden en dan ineens weer snel. Geen richting aangeven etc. Natuurlijk rijdt misschien niet iedereen zo met als ze bellen, maar veel mensen wel.
Sterker nog ik werd laatst bijna onderuit gereden (was op de motor) door een meneer met telefoon aan het oor, toen ik tuterde om aan tegeven dat ik daar reed was er 0,0 reactie, helemaal in zijn eigen wereldje.. als ik het niet aan had zien komen en dus anticipeerde en flink in de ankers ging hadden de gevolgen minder prettig geweest zullen we maar zeggen..

Wat mij betreft kunnen ze niet handsfree bellen niet hard genoeg straffen..

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Ik irriteer me mateloos aan mensen die hele gesprekken aan het stuur voeren. Ik neem dat ding ook wel op als ik aan het rijden ben, maar elk gesprek duurt maximum 1min.

Ik heb wel ee mooi truukje ontwikkeld voor retards die op de weg slingeren terwijl ze bellen(degene die nog redelijk rijden laat ik met rust!) Ik ga er gewoon naast of voor rijden en wat irritant doen met men lichten of met men rem tot ze naar mij kijken en dan maak ik lekkere gebaren tot ze neerleggen. Kijken ze daarna kwaad of boos, dan doe ik nog wat meer irritant. Laten we duidelijk zijn: ik breng mezelf of anderen (de bellende chauffeur inbegrepen) niet in gevaar

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:17

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Maar je speelt imo wel de moraalridder.

Anderzijds heb je dan weer gelijk, ik zou liever hebben dat ze tegen een boom knallen inplaats van tegen iemand anders.

Ik bel ook best wel geregeld in de wagen.
Maar als ik moet schakelen, of een maneuver doen, dan gaat de telefoon even richting de passagierszetel of tussen mijn benen.
Ik zie genoeg mensen een maneuver doen en schakelen en bellen tesamen, dat is om problemen vragen.

ontopic:
Het is goed en niet goed dat ze hem afnemen.

Als ze nu enkel je gsm afnemen, ok, goede deal.
Maar je simkaart...

Ik heb een 18maanden contract bij mijn provider.
Ik betaal elke maand 75€ ookal bel ik niet.
Als ze mijn sim mee in beslag nemen, ben ik wel lekker gezien.
Betaal ik elke maand 75€ voor niets, want contractbreuk vinden ze meestal niet erg grappig.

De Nederbelg !

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Jellabie schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:49:

Anderzijds heb je dan weer gelijk, ik zou liever hebben dat ze tegen een boom knallen inplaats van tegen iemand anders.

Ik bel ook best wel geregeld in de wagen.
Maar als ik moet schakelen, of een maneuver doen, dan gaat de telefoon even richting de passagierszetel of tussen mijn benen.
Ik zie genoeg mensen een maneuver doen en schakelen en bellen tesamen, dat is om problemen vragen.

ontopic:
Het is goed en niet goed dat ze hem afnemen.

Als ze nu enkel je gsm afnemen, ok, goede deal.
Maar je simkaart...

Ik heb een 18maanden contract bij mijn provider.
Ik betaal elke maand 75€ ookal bel ik niet.
Als ze mijn sim mee in beslag nemen, ben ik wel lekker gezien.
Betaal ik elke maand 75€ voor niets, want contractbreuk vinden ze meestal niet erg grappig.
Bij elke Belgisch provider heb je in 5min een nieuwe sim. Ik ben al aan mijn 3de sim bij Proximus. Je stapt binnen, geef je gsm-nummer, je paspoort, de Belgacom-miep typt iets in in haar comuter, haalt een nieuwe sim, typt nog wat random nummers in haar computer en je hebt een nieuwe sim! 2 uur later is die geactiveerd en kan je weer bellen.

Wel moet je dan ergens je nummers backuppen (wat na 3x een nieuwe sim een lichte automatisme is geworden bij mij :) )

Verwijderd

ToolkiT schreef op maandag 14 mei 2007 @ 11:35:
Wel eens die filmpjes gezien van agenten die bijna dood werden gereden aan de kant van de snelweg omdat er een trucker niet op zat te letten?? op de vluchtstrook sta je niet veilig en als er iets met 120 op je klapt ben je goed zuur...
Gewoon telefoon negeren en ergens veilig stoppen en terugbellen is de enige veilige oplossing. En ik ga er vanuit dat je niet bij de brandweer of ambulance werkt dus er zal niemand sterven als je de telefoon niet opneemt..
Als die trucker niet goed oplet knalt die ook wel op mij als ik op het 1ste vak zit, daar hou ik geen rekening mee aangezien het factoren zijn die je niet in de hand hebt. Stoppen en terugbellen is inderdaad veilig, maar het kan enorm beu zijn. Ik moest onlangs voor een project naar Brussel, ik zit nog niet in aalst (halverwege dus) en ik krijg telefoon, neem hem niet op en rij door. Ik sta dan in brussel, kijk wie gebeld heeft, en het was die vertegenwoordiger die meldt dat hij naar de werkplaats in Merelbeke kwam, omdat toch in de buurt was. Ik ben nog op tijd op die afspraak geraakt, maar toen heb ik een pak sneller moeten rijden dan mag, dus dat was gevaarlijker dan opnemen in de auto.
Binnen enkele jaren kan ik die mens terugbellen om te zeggen dat ik er niet raak, als student kan je dat niet direct, dan moet je je aanpassen aan die gasten ipv omgekeerd.
Inmiddels wel goede voertuigbeheersing? ik kan me herinneren dat je niet kon schakelen bij het invoegen etc..
Probleemoplossend werken, ik rijd met een automaat ondertussen. Schakelen kan ik dus op gelijk welk moment :)
dit bedoel ik dus, een slip hou je dus gewoon niet met 1 hand de krachten zijn te groot.. rij voor de grap maar eens met 1 kant door een diepe plas (met 2 handen aan het stuur op '10 voor 2') dan zul je voelen wat voor een ruk je aan het stuur krijgt.
Of rij eens iets te hard een bocht door dan voel je de krachten op het stuur ook.
Let maar eens op bij autoprogramma's de testrijders hebben daar altijd 2 handen aan het stuur.
Zelf maar ik me er ook wel schuldig aan (met name op snelweg) maar zodra er risico dreigt gaat mijn 2e hand direct weer aan het stuur.. (en zelfs dan loop ik nog risico)
Te hard door een bocht en bellen kom ik niet tegen, gezien ik enkel op de snelweg zal bellen. Buiten de snelweg ga ik aan de kant van de baan staan, of rijd ik iemands oprit op als er geen parkeerplaats is.
iig worden ze dan niet op hun oude nummer gebeld en beperkt het het telefoon verkeer.
Buiten dat als je je telefoon na 2 weken weer terug krijgt dan moet je wel behoorlijk telefoon verslaafd zijn om meteen een nieuw toestel te kopen imho..
Sim is geen probleem, ik heb sowieso 2 geactiveerde sim's liggen (mijn moeder belt soms op mijn kaart als de hare leeg is), dus pak er 1tje af en ik neem gewoon de andere. 2 weken zonder GSM? Dat overleef ik niet. Het is zelfs zo erg dat ik mijn vorige gsm die nog in garantie zat (11 maand oud) bij een defect niet eens meer in garantie binnen gedaan heb, maar gewoon ingeruild (hier krijg je nog 20€ voor een oude gsm) en een nieuw toestel gekocht. 2 dagen is echt al het maximum. Ik gebruik hem dan ook nogal veel, ik raak probleemloos aan 40u/maand.

Hoe dan ook, ik heb dit topic aan mijn vader laten zien en heb nu een bluetooth oortje op zijn kosten gaan halen. Ik moet er enkel nog een autolader bij, en dan steek ik dat oortje gewoon in als ik gebeld wordt. Het blijkt nl dat de verzekering niet moet uitbetalen als je al bellend een ongeluk krijgt, en dat is wel een pak erger dan een boete.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 12:46

Dido

heforshe

Ik blijf het grappig vinden: elke verkeersregel roept reacties op van mensen die vinden dat ze zich er niet aan hoeven te houden, omdat ze het alleen verantwoord doen :)

Ja, ik rij ook wel eens te hard, maar alleen daar waar het kan.
(Maar die aso's die op de verkeerde plaats/tijd te hard rijden moeten ze pakken!)

Ja, ik bel handsfree, maar ik let wel goed op.
(Maar die idioten die lange gesprekken voeren en gaan zwalken moeten ze pakken!)

Ja, ik rij wel eens met een biertje op, maar ik weet precies hoeveel ik kan hebben.

Die laatste is tegenwoordig eindelijk zo fout dat je hem niet zoveel meer hoort, maar ik kan meherinneren dat het een standaard opmerking was.

Wat betekent mijn avatar?

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jellabie schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:49:
Wat is dat toch tegenwoordig? het lijkt wel of je niet meer mensen op slecht gedrag mag wijzen..
Als jij iemand ziet die op het punt iemand staat te vermoorden mag je dan ook niks doen omdat je een moraalridder bent?
Is in principe hetzelfde alleen is het laatste voorbeeld wat dringender, maar zoals ik al zei als ik niet gezien had dat die pipo aan de telefoon was en wel eens gekke dingen kon gaan doen was de kans groot dat ik dit niet meer na kon vertellen...
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 09:17:
Als die trucker niet goed oplet knalt die ook wel op mij als ik op het 1ste vak zit, daar hou ik geen rekening mee aangezien het factoren zijn die je niet in de hand hebt.
drogredenatie 1e klasse! Je hebt zeker ook geen gordel om?
Parkeren op de vluchtstrook is niet veilig punt.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2007 @ 09:17:Stoppen en terugbellen is inderdaad veilig, maar het kan enorm beu zijn. Ik moest onlangs voor een project naar Brussel, ik zit nog niet in aalst (halverwege dus) en ik krijg telefoon, neem hem niet op en rij door. Ik sta dan in brussel, kijk wie gebeld heeft, en het was die vertegenwoordiger die meldt dat hij naar de werkplaats in Merelbeke kwam, omdat toch in de buurt was. Ik ben nog op tijd op die afspraak geraakt, maar toen heb ik een pak sneller moeten rijden dan mag, dus dat was gevaarlijker dan opnemen in de auto.
En met een handsfree kit was het nog beter geweest.. had je beide voorkomen..
Probleemoplossend werken, ik rijd met een automaat ondertussen. Schakelen kan ik dus op gelijk welk moment :)
goede rijles zou in jouw geval een betere oplossing zijn omdat schakelen maar 1 van je problemen is.. maar goed het is een begin..
Hoe dan ook, ik heb dit topic aan mijn vader laten zien en heb nu een bluetooth oortje op zijn kosten gaan halen. Ik moet er enkel nog een autolader bij, en dan steek ik dat oortje gewoon in als ik gebeld wordt. Het blijkt nl dat de verzekering niet moet uitbetalen als je al bellend een ongeluk krijgt, en dat is wel een pak erger dan een boete.
Blij dat je actie onderneemt, maar ik begin het wel eens te zijn met die poster die graptje dat je een verwent jochie bent..
Hoe oud ben je eigenlijk? je komt over als een jongen van 16/17 die geen verantwoordelijkheden wil nemen..
Ben iig blij dat je pa we verstandiger is..

Pagina: 1