[Vista]Installatie-DVD vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hadron
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Hallo Mede-tweakers,

Afgelopen zaterdag heb ik een nieuwe laptop gekocht, een Toshiba A100-819.
Bij deze laptop wordt standaard een setje van twee recovery-dvd's geleverd, zodat je Vista en alle andere bijgeleverde troep in een keer kunt installeren.
Maar ja, ik zou graag alleen vista installeren, want ik bepaal (zoals een goede tweaker) liever zelf wat voor troep er op mijn eigen PC komt.
Daarnaast, zeker met het oog op toekomstige service packs en het slipstreamen daarvan, is een installatie-cd wat mij betreft een stuk nuttiger dan een recovery-cd

Daarom wilde ik weten:
1. Is het mogelijk de vista installatie-cd uit de recovery cd uit te werken?
2. Als ik iemand ken die wel een vista oem installatie-cd heeft van bijvoorbeeld een Dell ofzo, kan ik die installatie-cd gebruiken met mijn serial key zonder gedonder te krijgen met microsoft en activatie enzovoorts?
3. In hoeverre is Toshiba verplicht mij die installatie-cd te geven (eventueel tegen verzend/administratie-kosten)?

Wat betreft 1: Ik heb de CD zitten doorsnuffelen, en het lijkt er heel erg op dat er archieven met bestanden op staan met een structuur die erg lijkt op wat er op mijn harde schijf staat. De extensie van de bestanden is in ieder geval .swm
Wat betreft 3: Ik heb met Toshiba gebeld, en die zeiden dat het ze speet maar dat ze niet op mijn verzoek in konden gaan. Nu ken ik wel meer verkopers en de praatjes die daarbij horen, dus vraag ik het liever alsnog hier.

P.S.: Ik heb deze post hier gemaakt en niet op CSL, omdat't vooral om vista gaat. Feel free to correct me if I'm wrong!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

[google=get windows vista setup from recovery cd]
http://www.howtohaven.com...atewindowssetupdisk.shtml

:)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hadron schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:25:

3. In hoeverre is Toshiba verplicht mij die installatie-cd te geven (eventueel tegen verzend/administratie-kosten)?
Niet :)
De enige 'verplichting' die ze in jouw belang hebben op basis van hun OEM contract met MS is dat ze herstelmedia mogen leveren om het systeem te herstellen naar de OutofBox status.
Dat hoeft ook nog niet gratis te zijn (zie andere leveranciers als Acer).

Dat heeft onder andere met preventie te maken, immers is het dan wel heel erg makkelijk om dan een volledige installeerbare XP/Vista versie ergens te uploaden.
Voor andere leveranciers gelden weer andere afspraken, Dell en HP/Compaq bijvoorbeeld leverden tot 2003/4 wel volledig installeerbare Windows XP CDs mee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hadron
CodeCaster:
Bij de google zoekopdracht komt niet echt iets nuttigs naar voren, en het andere topic gaat over windows XP, niet over Vista.
Overigens heb ik nog wel even mn harde schijf afgelopen naar een i386-directory, maar die is er niet. Er is ook geen folder die er kwa grootte echt duidelijk bovenuit steekt, dus lijkt een dood spoor :(

alt-92:
Bedankt voor de info..

Al voel ik me zo wel genaaid. Gezien ik windows vooral voor spelletjes gebruik, en ik er meestal niet echt netjes mee omga gaat windows er op z'n minst twee keer per jaar in het geheel af en opnieuw op. Met de recovery-cd moet ik dan meteen ook mn hele linux-installatie opnieuw installeren, alle troep uit mn windows halen en vanaf 0 beginnen |:(

In ieder geval alvast bedankt voor de vlotte replies, al ben ik nog wel benieuwd of optie twee mogelijk is...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Van Dell weet ik dat ze in het verleden een bios-check ingebouwd hadden in hun OEM restore/reinstall CDs zodat ze op een niet-Dell PC een melding gaven en niet verder startten.
De Dell optie valt dan al af ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hadron
Ah..
Is dan echt de enige optie om mn geld te verspillen aan een vista installatie-pakketje uit de winkel?
Da's toch te triest voor woorden of wat? |:( |:( |:(

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, dat is jouw keuze geweest tenslotte toen je de laptop kocht, eerlijk gezegd.
Dat had je van tevoren kunnen weten :)

Vergeet niet dat je nu voor (verhoudingsgewijs) een lage prijs Vista 'erbij' kreeg, terwijl je met een desktop die je zelf samenstelt meer kwijt bent aan je OS.
En afhankelijk van je gekozen versie valt dat verspillen van geld nog wel mee hoor ;)

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 08:18
ik weet niet of zulke tips gegeven mogen worden, maar kun je niet je serial uit je installatie uitlezen, zodat je die kunt gebruiken bij de vista-installatie die je van een andere bron hebt??? ;)

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..

Verwijderd

Je kan toch die meegeleverde software de-installeren. Dat doe ik ook op mijn Toshiba als die een frisse instal krijgt.

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
@Ali: daar gaat het niet, om, de recovery DVD's wissen de hele HD en dus ook de Linux installatie.
@Jackioo: Kan niet, er zit bij OEM leveranciers vaak Vendor locking op, oftewel, het werkt alleen maar op de BIOS van die ene PC. Daarnaast heeft Windows een Product ID (staat in systeemeigenschappen) die overeen moet komen met de PID die aan de productsleutel gelinkt is. Als deze niet bij elkaar horen dan gaat het niet werken. OEM versies hebben ook altijd de letters oem in de PID staan, retail versies niet.

Je zou eventueel kunnen kijken of je met vLite wat kunt uithalen, dat is de Vista versie van nLite. Zelf nooit geprobeerd maar nLite wel en daarmee kun je install disks maken. Wat mij echter zorgen baart is dat je 2 DVD's hebt, dus het is waarschijnlijk gewoon een image die teruggezet wordt, en daar kun je geen installatie uithalen. Wat je dan nog zou kunnen doen is na een schone Vista install met een progje als Ghost zelf een image maken, dat zou bij het terugzetten je Linux installatie met rust moeten laten.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Hadron
@alt-92: Wat de keuze van de laptop betreft: dit is de enige laptop die ik kon vinden die voldeed aan de (naar mijn mening) redelijke specificaties voor een laptop (15", redelijke processor, redelijke grafische kaart zonder shared memory). Alle andere laptops die ik heb gezien waren 17" (te groot), veel te duur(1600 euro en meer) of voldeden qua specificaties niet. Wat betreft hardware ben ik dan ook goed tevreden: Het beestje loopt (in linux in ieder geval) als een trein.
Het stelt me alleen zo teleur dat je zo'n berg met software erbij krijgt en niet de keuze krijgt wat je ervan wel wilt en wat niet. Al zou die software nu nog zonder al teveel moeite binnen een uur volledig eraf te krijgen zijn, was dat misschien ook nog acceptabel, maar ook dat is niet het geval.
Daarnaast vind ik het zonde om 2x geld aan microsoft uit te geven, zeker gezien hun geschiedenis met campagnes tegen allerhande dingen waar ik juist een voorstander van ben (linux, open standaarden, etc., etc.). Ik zie geen enkele reden om hen daarin financieel bij te staan, ondanks dat ik, zoals dat hoort, het belangrijk vind om mijn software niet te 'stelen', en een legale licentie belangrijk vind.

@Neko Koneko: Ik heb de dvd's doorgespit, er staan 8 .swm bestanden op. Na wat googlen kwam ik de WAIK (Windows Automated Installer Kit) tegen waarmee je die kunt mergen in Windows Installer Module files en ze zo kunt uitpakken. Hierbij stuit ik op een paar problemen:
  1. WIM Files zijn gewone disk-images. Eigenlijk gewoon archief-files met bestandjes erin.
  2. Voor zover ik kan zien zit in deze images de software die ik zo graag kwijt wil ingebakken
  3. Last but not least mekkert imagex.exe dat de .swm-files corrupt zijn omdat er bestanden missen
Zowiezo viel het me op dat er erg weinig te vinden is over .swm-files, en dat er nog geen 3rd-party tools zijn om ze mee te bekijken, laat staan ze uit te pakken. Misschien is dit iets dat nog moet komen.

Voorlopig zal ik denk ik maar eens gaan kijken wat ik voor vista home premium betaal, waar ik het kan krijgen, etc.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

.swm's zijn split .wim files, en imagex zou die ook aan moeten kunnen voor zover ik weet?

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 08:18
@Neko Koneko

Maar dat moet dat met XP ook het geval zijn of wat? Ik vermeldt er wel bij dat ik geen ervaring met Vista installaties heb, maar als dit overeenkomt met XP, dan kan dit wel. Bij mijn Toshiba laptop krijg ik ook een geldige windows-key voor de dag, waarmee ik een XP installatie kan uitvoeren.

Die installatie blijft dan op dezelfde PC / LT dus die bios is niet veranderd. Met XP werkt het, met Vista heb ik geen ervaring.....

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..

Pagina: 1