[alg] Afhandeling updates

Pagina: 1
Acties:

• Wittev1
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 11:11
Mensen,

Ik doe redelijk wat aan web-programmeren en zo ben ik bij een klant terechtgekomen die mij om advies vroeg. Aangezien het een normaal software pakket betreft, ben ik ter zake verminderd kundig, dus ik dacht ik vraag het de experts. Graag jullie reactie op de volgende casus:

Er is een softwarepakket welke geinstalleerd staat bij diverse klanten. Bij nieuwe klanten kost de implementatie +/- 5 uur.

Nu heeft de producteigenaar een ongespecificeerde factuur gekregen van 112,5 uur van zijn software ontwikkelaar. Dit betreft de update van het softwarepakket bij drie bedrijven.
De "oude" versie had een erg slecht datamodel welke in de nieuwe versie behoorlijk is verbeterd. De verantwoordelijkheid van dit datamodel ligt bij de ontwikkelaar.

Heeft iemand een idee waar die uren vandaan zouden kunnen komen? Zelf begrijp ik er niets van namelijk.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wittev1 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:05:
Mensen,

Ik doe redelijk wat aan web-programmeren en zo ben ik bij een klant terechtgekomen die mij om advies vroeg. Aangezien het een normaal software pakket betreft, ben ik ter zake verminderd kundig, dus ik dacht ik vraag het de experts. Graag jullie reactie op de volgende casus:

Er is een softwarepakket welke geinstalleerd staat bij diverse klanten. Bij nieuwe klanten kost de implementatie +/- 5 uur.

Nu heeft de producteigenaar een ongespecificeerde factuur gekregen van 112,5 uur van zijn software ontwikkelaar. Dit betreft de update van het softwarepakket bij drie bedrijven.
De "oude" versie had een erg slecht datamodel welke in de nieuwe versie behoorlijk is verbeterd. De verantwoordelijkheid van dit datamodel ligt bij de ontwikkelaar.

Heeft iemand een idee waar die uren vandaan zouden kunnen komen? Zelf begrijp ik er niets van namelijk.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Vraag de ontwikkelaar om een specificatie en wat er verbeterd / veranderd is, want de hoeveelheid uren hoger dan wat je verwachtte :)
Oftewel: leg het de ontwikkelaar voor :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vraag om een specificatie van de uren? Ik kan niet bepalen hoe lang iemand anders over een update doet. Bovendien lees ik nergens of het bedrijf mee moest betalen aan de ontwikkeling van de nieuwe versie van de software of dat het puur en alleen installatie was. Daarnaast is het wijzigen van een datamodel doorgaans zo complex dat ik me best voor kan stellen dat er heel wat tijd in het omzetten en testen gaat zitten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

-NMe- schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:15:
Daarnaast is het wijzigen van een datamodel doorgaans zo complex dat ik me best voor kan stellen dat er heel wat tijd in het omzetten en testen gaat zitten.
Zeker, 100 uur is niks dan. De vraag is echter: als het eerst een slecht werkende app was die niet voldeed aan wat er voldaan zou moeten worden, moet de klant dan opdraaien voor de kosten van het initeele prutswerk :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Wittev1
Er is momenteel sprake van enigzins gespannen verhoudingen dus "even vragen" is niet zo eenvoudig. Ik probeer alleen wat inzicht te verkrijgen waarom zo'n update zoveel uur zou moeten kosten.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wittev1 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:31:
Er is momenteel sprake van enigzins gespannen verhoudingen dus "even vragen" is niet zo eenvoudig. Ik probeer alleen wat inzicht te verkrijgen waarom zo'n update zoveel uur zou moeten kosten.
Geen antwoord op vragen om specificatie = geen geld, dus het lijkt me dat ze gewoon moeten antwoorden? ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het installeren van het pakket bij een klant staat in geen enkele verhouding tot het aanpassen of toevoegen van programma functionaliteit. Deze twee dingen kun je dus absoluut niet met elkaar vergelijken. Het kan heel goed dat deze persoon 2,5 week bezig is geweest om het complete datamodel om te gooien. (Sterker nog, bij de meeste applicaties kost dat veel meer tijd. Een dergelijke refactor operatie vereist een complete test van de complete applicatie. Tot slot zijn het vaak erg 'ondankbare' uren omdat je bergen werk verzet met als uiteindelijke doel dat er zo min mogelijk aan het uiterlijk van de applicatie veranderd is.)

Grote vraag is echter, wie heeft de verantwoordelijkheid over het programma. Wie beslist wanneer wat gaat gebeuren. Wie is eigenaar van de applicatie, en wie is eigenaar van de sourcecode. Heeft de ontwikkelaar op eigen houtje besloten om deze grote aanpassing te doen, mag de ontwikkelaar dit ook op eigen houtje beslissen en wie zou voor deze kosten op moeten draaien.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Wittev1
Een geheimhouding beperkt me enigzins in de te verstrekken informatie, maar laten we stellen dat het pakket ondertussen een ander versienummer heeft gekregen en de ontwikkeling van de update al verrekend is.

Het gaat dus puur om het uitvoeren van een update.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Dan geldt toch nog steeds dat je een specificatie nodig hebt? Ik heb genoeg projecten gezien waar het uitvoeren van een update tien keer zoveel tijd kost ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Dus puur om de installatie van de update? Dus grofweg 22 machines installeren? Is dat daadwerkelijk gebeurd? Duurde het daadwerkelijk ongeveer 5 uur per machine?

Dannog, zoals al eerder gezegd: wie is verantwoordelijk voor die updates?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1