Toon posts:

Grub boot vernaggeld na verkleinen windows parititie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren iets gedaan wat niet zo slim bleek te zijn. Ik heb met partition magic mijn Windows XP paritie verkleind zodat ik een extra datapartitie kon aanmaken. Nu wil de boel alleen niet meer opstarten.

Voor situatie (ik weet niet of ik de naamgevingen van linux helemaal netjes heb overgenomen het gaat echter even om de volgorde)

C: FAT Oude presario herstel parititie van paar GB. (niks aan veranderd)
D: NTFS Windows XP (85GB)
/ (ubuntu 7.04 root)
Swap (ubuntu 7.04 swap)
E: NTFS Data partitie (van een 2e hd)

Actie in parition magic 8
Ik heb dus de D: verkleind naar 20GB
Vervolgens heb ik aangegeven dat ik van de vrijgekomen ruimte een nieuwe paritie wil aanmaken die voor de E partitie komt.

Na situatie
C: Oude presario herstel parititie van paar GB. (niks aan veranderd)
D: Windows XP (85GB)
/ (ubuntu 7.04 root)
Swap (ubuntu 7.04 swap)
L: Nieuw Data partitie
E: Data partitie (van een 2e hd)

Alleen toen ik reboot uitvoerde bleef het systeem hangen bij:
loading stage 1.5
GRUB loading:
Error: 17

Als ik met een live cd kijk zie ik nog gewoon 2 NTFS schijven ipv 3. Ook de formaten lijken nog het zelfde..

Hoe kan ik dit het beste oplossen?
Ik heb wel dit gevonden, maar daar zijn ze blijkbaar al bij stage2 en ik twijfel ook of dit wel de oplossing is. Ik heb echter geen windows over mij GRUB heen geinstalleerd.
http://ubuntuguide.org/wi...fter_Windows_installation

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 10:58 ]

• Raposa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik had laatst hetzelfde 'probleem'. Door een extra partitie in te voegen is de partitie nummering veranderd, waardoor GRUB nu op de verkeerde partitie gaat zoeken naar boot data. De door jou reeds gevonden oplossing werkte prima voor mij en zou ook voor jou moeten werken. Nu nog even uitzoeken (bv. met de live-cd) wat nu het juiste partitie nummer van / (root) is.

Verwijderd

Topicstarter
Ow oke, ik zal straks thuis eens even kijken.. Wel raar dat die de volgorde van de boot partitie ook heeft aangepast terwijl ik de partitie pas voor E: en NA de linux partities wou hebben. Had niet verwacht dat die daar problemen mee zou krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 11:13 ]

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 09:57
fdisk /mbr

[ Voor 174% gewijzigd door TheDiver op 11-05-2007 11:15 ]

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een windows commando toch? Ik kom niet bij windows dus dan gaat dat niet werken vrees is, en ben ik dan mijn linux verwijzingen niet kwijt?

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 09:57
een bootflop met DOS zou kunnen werken

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 12:23

DinX

Motormuis

Draai even een knoppix cd en daar grub-install eens draaien.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Raposa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 11:12:
Ow oke, ik zal straks thuis eens even kijken.. Wel raar dat die de volgorde van de boot partitie ook heeft aangepast terwijl ik de partitie pas voor E: en NA de linux partities wou hebben. Had niet verwacht dat die daar problemen mee zou krijgen.
Dat snap ik niet helemaal, want E: staat op een andere harde schijf als ik je verhaal goed heb begrepen. Ik zou persoonlijk ook niet naar stationsletters (windows thingy) kijken voor volgorde. Als je echt D: (WindowsXP) hebt verkleind, dan staat de nieuwe partitie uiteraard vóór root. Dus géén fdisk /mbr, want dan moet je GRUB later weer opnieuw installeren als je Ubuntu wilt booten. Gewoon de stappen volgen van de oplossing die je al had gevonden en dan werkt alles weer als vanouds, 5 min. werk ;)

Verwijderd

Ik had een beetje vergelijkbaar probleem. Je kunt dat vrij eenvoudig oplossen door grub opnieuw in de MBR te zetten.
Dat doe je door met een linux livecd op te starten. (ik heb het met een ubuntu cd gedaan, maar knoppix zou ook prima moeten werken). Dan ga je naar de terminal. Zorg dat je root bent
code:
1
sudo bash

Vervolgens start je grub met
code:
1
grub /dev/hda

evt /dev/hda vervangen door iets anders als je schijf anders heet.
Je komt dat in de commandprompt van linux.
Typ daarin
code:
1
root (hd0,2)

Daarmee geef je aan dat grub daar je /boot moet zoeken. (In mijn geval stond /boot op een andere partitie en moest ik dus die partitie opgeven.) Die 2 is een beetje wilde gok. Het kan met jouw partitieindeling ook best iets anders zijn, maar dan krijg je vanzelf een foutmelding.
Typ in
code:
1
setup (hd0)

Daarmee wordt grub vanuit de aangegeven rootpartitie geinstalleerd in de MBR van de opgeven schijf. Dit geeft de melding 'Cannot mount partition' of iets dergelijks als de partitie die je als root opgegeven hebt, dat bij nader inzien toch niet is :D.
Dan geef je gewoon het root commando nog een keer met het goede nummer en probeer je setup nog een keer. Gewoon trial en error. Omdat je maar 1 linux installatie hebt staan is er maar 1 nummer goed en werkt de rest gewoon niet dus kan dat weinig tot geen kwaad.

Good luck.

EDIT: Alle eer voor deze info is aan ProFox. Hij heeft mij geholpen mijn probleem op te lossen en misschien werkt het voor jou ook. [Dualboot Ubuntu GNU/Linux & MS Windows XP Prof] Bootloader

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. Inderdaad ongeveer 1 minuutje werk (zodra de livecd eenmaal helemaal is geboot)
Nu nog even voor elkaar krijgen dat Partition Magic ook gaat werken want hij wil nu mijn D schijf niet kleiner maken (error 1529) zal mijn bevinding nog even posten zodra ik dat heb opgelost.
Iedereen bedankt voor de effort! :*)

edit: de error moet op te lossen zijn door deframenteren en schijfcontrole. /me Is nu bezig met defragmenten...

edit2: heeft niet geholpen, maar controle was ook binnen 1 seconde klaar dus dat vertrouw ik niet. + krijg nu weer error 17, cant mount partition. Dus wordt weer grub herstellen vrees ik. Denk dat ik Partition magic 8.0 maar in de prullenbak ga gooien..
Vervolgens start je grub met
code:
1
grub /dev/hda

evt /dev/hda vervangen door iets anders als je schijf anders heet.
Je komt dat in de commandprompt van linux.
Alleen grub is voldoende ;-)
Typ daarin
code:
1
root (hd0,2)

Daarmee geef je aan dat grub daar je /boot moet zoeken. (In mijn geval stond /boot op een andere partitie en moest ik dus die partitie opgeven.) Die 2 is een beetje wilde gok. Het kan met jouw partitieindeling ook best iets anders zijn, maar dan krijg je vanzelf een foutmelding.
Handig tip in de howto is om
code:
1
 find /boot/grub/stage2
te doen dan geeft die weer welke je moet hebben (hd0,5 bij mij)
Typ in
code:
1
setup (hd0)

Daarmee wordt grub vanuit de aangegeven rootpartitie geinstalleerd in de MBR van de opgeven schijf. Dit geeft de melding 'Cannot mount partition' of iets dergelijks als de partitie die je als root opgegeven hebt, dat bij nader inzien toch niet is :D.
Dan geef je gewoon het root commando nog een keer met het goede nummer en probeer je setup nog een keer. Gewoon trial en error. Omdat je maar 1 linux installatie hebt staan is er maar 1 nummer goed en werkt de rest gewoon niet dus kan dat weinig tot geen kwaad.
Bij mij hoefde ik dus geen trial and error toe te passen doordat ik eerst de goede lokatie had opgezocht met
code:
1
 find /boot/grub/stage2

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 21:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:38:

edit2: heeft niet geholpen, maar controle was ook binnen 1 seconde klaar dus dat vertrouw ik niet. + krijg nu weer error 17, cant mount partition. Dus wordt weer grub herstellen vrees ik. Denk dat ik Partition magic 8.0 maar in de prullenbak ga gooien..
Dat probleempje is al weer verholpen. Gewoon op de ubuntu keuze gaan staan, 2 keer e kiezen en dan in de commando eerst root (hd0,5) en daarna setup grub (hd0) gedaan..
Hoe heet die alternatief voor PM ook al weer? gparted ofzo toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 22:12 ]

Verwijderd

O ja, da's waar ook. Die heb ik ook nog liggen: Mandriva One Linux LiveCD.

Die gebruik ik in noodgevallen en dat werkt altijd.

Gebruik anders:
Man 'commando'

*Niet Gtparted?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2007 22:21 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

GParted / QtParted (GTK+ , Qt)

[ Voor 25% gewijzigd door Jungian op 11-05-2007 22:27 ]

0.0

Verwijderd

Daarmee gaat Grub niet beter werken. Sterker nog, daarmee verdwijnt de verwijzing naar Grub uit de MBR, en wordt die vervangen door een verwijzing naar de Windows bootloader.

Verwijderd

Topicstarter
voor de duidelijkheid ik wil er graag mijn NTFS schijf mee verkleinen.. Ik lees dat gparted voor linux partities is?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

1) Google eens goed. Toch niet alles hoeft voorgekauwd te worden ? -> of kijk gewoon eens op de webste van GParted en dan vooral dit deel
2) Kijk gewoon of dat kan (en ja dat kan).

Je kunt hem terugvinden als Gnome Partition Editor in het Gnome menu (mits geïnstalleerd).

[ Voor 40% gewijzigd door Jungian op 12-05-2007 09:23 ]

0.0

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:38:
Handig tip in de howto is om
code:
1
 find /boot/grub/stage2
te doen dan geeft die weer welke je moet hebben (hd0,5 bij mij)
Werkt in jouw geval wel idd. Bij mij werkt het niet omdat ik voor /boot een aparte partitie had. Dan is er geen directory /boot op de partitie omdat die in /boot gemount wordt.
Pagina: 1