[VBA] Hoe krijg ik snel fout bij geen odbc/adodb connection?

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Al heel lang loop ik te kloten met het aanleggen van remote verbindingen in Access. Het probleem is dat wanneer de connectie met een externe database aangemaakt kan worden, dan heb je direct een connectie en dan gaat dat ook heel snel.

Wanneer ik bijvoorbeeld mijn netwerkkabel niet in mijn pc heb zitten, dan loopt Access een minuut lang te emmeren om te zoeken naar een server om die verbinding tot stand te kunnen brengen. Dat wil ik niet, ik wil gewoon dat hij het 2 seconden probeert en als hij niet meteen connectie kan krijgen dan gaat het hoe dan ook niet werken >

maw: na 2 seconden stoppen, error geven. Heeft iemand dat wel eens voor elkaar gekregen in Access? Ik kan er geen timer op zetten omdat heel Access hangt als hij aan het zoeken is.

[ Voor 10% gewijzigd door Toink op 11-05-2007 07:21 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

ADP?
File -> Connection -> Advanced, en daar de timeout instellen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 17:06
ConnectionTimeout instellen op 2 seconden voordat je de connectie maakt??

Hail to the king baby!

• Toink
  • Niet online
Bedankt voor de ideeen. De timeout property heb ik al geprobeerd maar die werkt gewoon niet. Da's alleen bij heavy server usage maar gaat er wel vanuit dat er een server is. En dat is nou net het probleem want die is soms gewoon niet beschikbaar.

Het betreft een .mdb bestand en helaas zit ik hier echt aan vast. Het is een nogal lang en situatiespecifiek verhaal dus dat ik wil ik jullie besparen.

[ Voor 22% gewijzigd door Toink op 11-05-2007 09:25 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 21:02
Kun je niet een socket openen op de hostnaam en poort, met je zelfgespecificeerde timeout? Dan weet je nog niet of de server leeft, maar wel of er iets luistert.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 17:06
Wat je ook nog zou kunnen proberen om een ping te doen naar de server, als dat lukt dan de verbinding opzetten en anders een fout geven.

Zie deze link:

http://forums.devshed.com...ping-from-vba-328706.html

Hail to the king baby!

• Toink
  • Niet online
Beetje ranzig via shell, maar daar heb je ook leuke moduletjes voor die dat oplossen. Het is niet dé oplossing maar wel een oplossing. Bedankt!
Pagina: 1