Toon posts:

Wireless router in statisch IP-netwerk hangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar vraagjes omdat ik mn netwerkje uit wil breiden, en de zaak niet wel verknallen door onwillige routers of wat dan ook.

Mijn huidige situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/netwerk%20nu.jpg
Waarbij internet via een (kabel) ethernetmodem naar een hub loopt van waaruit internet wordt gedeeld met twee pc's een dvd/hdd-recorder met allen hun eigen (vaste) IP nummer via de DHCP van de provider.

Nu wil ik mn netwerkje uitbreiden met een tweede dvd-speler, een laptop en mogelijk een externe HDD met ethernet toegang. Laptop wil ik (uiteraard) draadloos aanhaken, en tweede dvd-speler ook omdat me dat het leggen van vele meters ethernetkabel scheelt.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/temp/netwerk%20toekomstig.jpg

Gaat dit alles werken met een eenvoudige router (die eigenlijk alleen als accesspoint dient voor de twee draadloze apparaten), zodat nog steeds met alle apparaten toegang hebben tot elkaar en ze allemaal (uitzondering voor 2e dvd-speler en ext. hdd omdat dit slechts passieve netwerk onderdelen zullen zijn) nog steeds hun vaste IP via (externe) DHCP krijgen, zonder dat die router begint te janken?

Verwijderd

Je kan ook de router via een LAN poort verbinden met de switch. Dan functioneert ie gewoon als draadloze switch (AP).

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar het probleempje is dat het een oude 10mbit hub is, die natuurlijk het netwerk bij verdere uitbreiding nog erger tegen gaat houden dan dat ie dat nu al doet; er gaan regelmatig bestanden over van 1-10GB.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
"Passieve netwerkonderdelen"? _O-

Zodra je iets achter een simpele NAT-router voor thuisgebruik hangt (Sweex ofzo :+), dan krijgt díe router één extern IP-adres via DHCP (in jouw geval) van je ISP op de WAN-poort en krijgen alle interne apparaten een private IP-adres van de DHCPd van je routertje.

Echter zijn er wel routers te vinden die zowel een NAT-subnetje met private IP's (voor je laptop + 2e recorder bijv) uit kan delen én externe IP's van je ISP door kan laten. Mijn Draytek Vigor 2600WE kan dat iig wel, al heb ik er geen ervaring mee.

Wat je natuurlijk óók kunt doen is alles intact laten zoals je nu hebt en vervolgens in je switch een simpel routertje prikken, die, net zoals je PC's, een extern IP-adres krijgt. Vervolgens hang je dáár achter weer je laptop en je 2e recorder. Als je slechts 3 externe IP-adressen krijgt, zul je er wel eentje voor de router op moeten offeren als 't ware.

Oh en als je huidige hub (hubs? Bestaan die nog? _O-) te sloom is, koop dan voor minder dan twee tientjes een semi-fatsoenlijke switch :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 11-05-2007 01:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Osiris schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 01:04:
Zodra je iets achter een simpele NAT-router voor thuisgebruik hangt (Sweex ofzo :+), dan krijgt díe router één extern IP-adres via DHCP (in jouw geval) van je ISP op de WAN-poort en krijgen alle interne apparaten een private IP-adres van de DHCPd van je routertje.
En dat lijkt me niet zo'n strak plan omdat ik mn dvd/hdd-geval nu als soort fileservertje gebruik waarmee ik op externe locaties dat ding via zn IP kan benaderen. Daarom hou ik ook graag vaste IP's.
Wat je natuurlijk óók kunt doen is alles intact laten zoals je nu hebt en vervolgens in je switch een simpel routertje prikken, die, net zoals je PC's, een extern IP-adres krijgt. Vervolgens hang je dáár achter weer je laptop en je 2e recorder. Als je slechts 3 externe IP-adressen krijgt, zul je er wel eentje voor de router op moeten offeren als 't ware.
Ik heb 8 IP's, dus dat is verder niet de beperkende factor.
Oh en als je huidige hub (hubs? Bestaan die nog? _O-) te sloom is, koop dan voor minder dan twee tientjes een semi-fatsoenlijke switch :Y)
Als iets werkt, moet je er met je poten van af blijven vind ik een prima regel ;)
Hij doet prima zn werk (voor een apparaatje van 100 florijnen), maar het idee was om met één apparaatje het hele hub-gebeuren en wirelesshandel af te handelen.

• Osiris
  • Niet online
Dan moet je gewoon een accesspoint met ingebouwde switch kopen :+ Een router heb je iig niets aan als je toch IP's zat hebt.

Neem aan dat je DHCP-requests van je laptop probleemloos via zo'n AP en vervolgens via je modem bij de ISP aankomt, zie niet echt waarom niet.

Geen idee of er AP's bestaan met een fatsoenlijk aantal poorten, routertjes hebben er vaak maar 4, da's wel erg krap an.

Ennuh, dat "als iets werkt moet je d'r vanaf blijven" is natuurlijk een idiote stelling. Als die heilig zou zijn dan liepen we nog rond in dierenvellen en zaten we ons versgejaagde vleesch boven een boomstronk die door bliksem in de fik is geraakt te braden :+ Wiel? Nah, nergens voor nodig joh, gaat toch prima zo? :P

[ Voor 29% gewijzigd door Osiris op 11-05-2007 01:15 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 00:57:
Gaat dit alles werken met een eenvoudige router (die eigenlijk alleen als accesspoint dient voor de twee draadloze apparaten), zodat nog steeds met alle apparaten toegang hebben tot elkaar en ze allemaal (uitzondering voor 2e dvd-speler en ext. hdd omdat dit slechts passieve netwerk onderdelen zullen zijn) nog steeds hun vaste IP via (externe) DHCP krijgen, zonder dat die router begint te janken?
Ja, dat gaat prima werken zo. Gewoon de DHCP server op de nieuwe wireless router uitzetten, of zo instellen dat het adres bereik buiten dat van je statische IP adressen valt. Niet dat dit noodzakelijk is als je clients allemaal statische IP adressen hebben, maar het is wel zo netjes :)

• Osiris
  • Niet online
Blorgg schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 01:17:
[...]

Ja, dat gaat prima werken zo. Gewoon de DHCP server op de nieuwe wireless router uitzetten, of zo instellen dat het adres bereik buiten dat van je statische IP adressen valt. Niet dat dit noodzakelijk is als je clients allemaal statische IP adressen hebben, maar het is wel zo netjes :)
Vergeet niet te vermelden dat ie de WAN-poort van de router dan links moet laten liggen, al vind ik 't persoonlijk maar een ranzige oplossing :P

Oh en als je alle apparaten aan de LAN-poorten van die routert verbindt, dan kunnen ze dus wél allemaal met elkaar 'praten' als je ze ook allemaal een extern IP-tje laat krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Osiris op 11-05-2007 01:20 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 01:19:
[...]

Vergeet niet te vermelden dat ie de WAN-poort van de router dan links moet laten liggen, al vind ik 't persoonlijk maar een ranzige oplossing :P
Dat ben ik niet vergeten hoor. Hij moet die WAN poort juist wel gebruiken. Er zijn 4 apparaten met draad, en 2 draadloos. De meeste routers hebben slechts 4 LAN poorten dus die zijn dan allemaal in gebruik.

Dat je dan twee keer NAT doet boeit niet zo. Tis niet alsof je dat gaat merken in je download snelheid oid.

• Osiris
  • Niet online
Hmm, de 'uplink' vergeten, dan lukt 't niet met 4 poortjes nee.

Verder zal d'r nergens 2x NAT gebeuren, aangezien d'r slechts één NAT-router is, 't andere apparaatje is slechts een modem wat (meerdere) externe IP-adressen doorsluist.

Maar kzou toch een losse switch pakken. Routertjes hebben vaak geen echte dedicated switch (de el-cheapo niet iig), maar maken gebruik van de main CPU. Lijkt me niet echt supersnel gaan zodra je gigabytes over wil pompen, dan heb je liever een backplane wat de doorvoersnelheid wel perfect aan kan lijkt me.

[ Voor 39% gewijzigd door Osiris op 11-05-2007 01:34 ]

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Als alles zo goed werkt en je wilt het verder zo laten zou ik een accespoint halen. Deze kun je gewoon op je hub aansluiten. Je hebt verder niks met een router te doen dan.
Pagina: 1