Toon posts:

Compleet nieuwe PC - bootproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe PC voor het werk en deze heb ik ook zelf gemonteerd met de volgende onderdelen:
  • Intel Core 2 Duo E6600 (niet overclockt)
  • Gigabyte GA-965P-DS3 rev: 3.3
  • Seagate Barracuda 7200.10 320GB
  • Kingston PC4200 2GB (2 x 1GB)
  • Club 3D 8500GT
  • Samsung DVD-speler en DVD-schrijver
  • Diskettedrive
  • 350 Watt voeding
Na dit gemonteerd te hebben, wat zonder problemen ging. Heb ik het systeem voor de eerste keer opgestart en Windows XP geïnstalleerd. Toen dat eenmaal gebeurd was, heb ik - zoals ik altijd doe - Intel Thermal Analysis Tool (TAT) gedowload en geïnstalleerd. Deze gaf een temperatuur van 80 graden in rust aan (@stock). Dit kan natuurlijk niet, dus heb het gedemonteerd en de koeler er opnieuw opgezet met Artec Silver ertussen.

Het opnieuw installeren van boxed koeler ging met een hoop problemen gepaard. Hij wilde erg moeilijk terug op de plaatsen in het moederbord. Uiteindelijk na veel gedoe is dit toch gelukt. De temperatuur in TAT was ook beduidend lager (30 in rust, ongeveer 45 stressed). Prima dus.

Echter omdat de fan regelmatig niet draaide heb ik in de bios Intel QST (Quiet System Technology). Vanaf hier ging het mis. Na een korte waarschuwing in de bios wat te snel weg ging om goed te lezen, was er een spontane reboot. Sindsdien boot de computer helemaal niet meer. De fans draaien wel ff en wordt wel voeding 'gepakt' maar naar ongeveer 5 seconden reboot ie opnieuw en dit blijft de computer doen totdat ik de stroomkabel uittrek.

Heb intussen de aansluiting van de stroom gecontroleerd, die zaten goed. Maar toch nog maar es stevig aangedrukt: geen resultaat. Ook het losmaken van de fans (CPU + Case) gaf geen verbetering. Ook heb ik de bios gereset mbv de jumper (Clear CMOS) en het losmaken van de batterij op het moederbord, naar mijn verwachting zou dit - want het probleem was immers begonnen met een biosinstelling - verhelpen. Helaas dit had ook geen resultaat. Als laatste heb ik ook nog de geheugensticks in verschillende slots gezet, ook hier geen effect.

Googlen naar dit probleem had trouwens geen effect, omdat ik geen bruikbare resultaten kan vinden.

Blijft nou een systeem dat keer op keer probeert te booten, maar niet doorstart. Dit blijft gebeuren (loop?) totdat de stroom wordt uitgetrokken.

Mijn vermoeden is het bios of moederbord, maar ik zou graag jullie suggesties hier over willen zien.

Bij voorbaat dank!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik deel simpelweg je vermoeden. Ik denk dat het een samenhang van omstandigheden is waardoor je bios iets niet lekker verwerkte. Daarbij springt er misschien een soort van checksum security in werking en reboot hij zonder het netjes te maken. Dit is niet gebaseerd op kennis, maar zoiets zie ik wel gebeuren.

Nadat je de cooler opnieuw had gemonteerd deed je CPU en TAT het nog gewoon, dus dat lijkt me in orde. Ik denk dat het een telefoontje naar Gigabyte wordt om heel eerlijk te zijn :/ .

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Cassius schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 15:21:
Ik deel simpelweg je vermoeden. Ik denk dat het een samenhang van omstandigheden is waardoor je bios iets niet lekker verwerkte. Daarbij springt er misschien een soort van checksum security in werking en reboot hij zonder het netjes te maken. Dit is niet gebaseerd op kennis, maar zoiets zie ik wel gebeuren.

Nadat je de cooler opnieuw had gemonteerd deed je CPU en TAT het nog gewoon, dus dat lijkt me in orde. Ik denk dat het een telefoontje naar Gigabyte wordt om heel eerlijk te zijn :/ .
Ja, ik ga het moederbord terugsturen naar de webshop waar ik het gekocht heb. Net onlangs het hele systeem ff opnieuw gemonteerd (wat zonder problemen ging deze keer :)) maar nog steeds geen verbetering. Het boot niet 'door'. Zelfs het eerste piepje dat ie standaard maakt nadat ie aanstond gebeurt niet.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Als je alles eruit trekt behalve de CPU, begint het bord wel te bleren dan? Want meestal als hij dat niet doet is het een goede indicatie dat hij niet lekker is; anders schreeuwde hij wel om geheugen.

Laat even weten hoe het afloopt :) !

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Topicstarter
Cassius schreef op dinsdag 15 mei 2007 @ 10:32:
Als je alles eruit trekt behalve de CPU, begint het bord wel te bleren dan? Want meestal als hij dat niet doet is het een goede indicatie dat hij niet lekker is; anders schreeuwde hij wel om geheugen.

Laat even weten hoe het afloopt :) !
Heb vandaag bericht gehad van de winkel waar ik het gekocht heb, zij hebben de bios gereset (vreemd... want dat had ik al al gedaan, maar goed :?) en toen werkte het moederbord weer als normaal. Krijg het morgen of overmorgen terug. Dus dan zien we wel weer verder. Heb nou goede hoop dat het probleem opgelost is. :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo, vandaag het moederbord teruggekregen en werd nou perfect! Probleem opgelost :)

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Misschien hebben ze je wel gewoon stiekem een nieuwe gegeven ;)

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Pagina: 1