Beïnvloedt VU-meter geluidskwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Hallo,
Ik wil voor mijn pc audio VU-meters maken, ik heb alle schema's enzo al uitgezocht. Maar ik vroeg me af of het de geluidskwaliteit beïnvloedt als je het circuit parallel zet aan de line-out van je geluidskaart. Zal dit verschil hoorbaar zijn?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lijkt me niet echt? Als je hem in serie zet, maar waarom zou je dat doen.
Waartussen wil je hem eigenlijk hangen? Voor de versterker?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Tha Ra
fsfikke schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:23:
Lijkt me niet echt? Als je hem in serie zet, maar waarom zou je dat doen.
Waartussen wil je hem eigenlijk hangen? Voor de versterker?
Nu nog een Creative setje :+ Maar ik ga ooit nog wel eens upgraden...

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
In principe word er van uit gegaan dat elk obstakel tussen de bron en versterker signaalverlies geeft. Of het hoorbaar is, daar ga ik niet van uit. Maar waarom gebruik je geen vu-meter op je computer?

• Tha Ra
heracles schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:26:
Maar waarom gebruik je geen vu-meter op je computer?
Dat doe ik. Aangesloten op de geluidskaart.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Softwarematig bedoelt heracles ;)
En dan mbv een seriële poort naar je print toe.
Zoiets dus: [HowTo] Ledbar met 64 leds
Deze heb ik zelf destijds ook gemaakt, de software was alleen nog in ontwikkeling, maar het werkte wel :)

• Tha Ra
fsfikke schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:29:
Softwarematig bedoelt heracles ;)
En dan mbv een seriële poort naar je print toe.
Zoiets dus: [HowTo] Ledbar met 64 leds
Deze heb ik zelf destijds ook gemaakt, de software was alleen nog in ontwikkeling, maar het werkte wel :)
Omdat het analoge worden.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Question stands.
Analoog kan ook op die manier.

Maar het zal in totaal wel allemaal wat ingewikkelder worden :P

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Zal er zeker ook een stuk mooier uit zien.

• Tha Ra
Flake schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 22:34:
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Zal er zeker ook een stuk mooier uit zien.
Ten eerste: veel te duur. Ten tweede: hoe wou je dat in een pc proppen? Het is gewoon voor de fun, ik ga niet opnemen ofzo.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je moet eens de impedantie opzoeken van de vu meters, als je een optische vu meter gaat gebruiken dan zal de kwaliteit niet achteruit gaan, als je een mechanische direct op de geluidskaart aansluit kan de geluidskwaliteit achteruit gaan, dan moet je ze gewoon bufferen met een lm137 als spanningsvolger bijvoorbeeld.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Tha Ra
bobo1on1 schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:50:
Je moet eens de impedantie opzoeken van de vu meters, als je een optische vu meter gaat gebruiken dan zal de kwaliteit niet achteruit gaan, als je een mechanische direct op de geluidskaart aansluit kan de geluidskwaliteit achteruit gaan, dan moet je ze gewoon bufferen met een lm137 als spanningsvolger bijvoorbeeld.
Ik zat zelf aan dit schema te denken, (A) is de VU-meter.
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000049.gif

• MAXed_out
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 16:25
Ik heb het schema van hierboven ook gemaakt maar bij werkte het niet :(
Ik heb nu gewoon een vu-meter van conrad direct aan de speaker-out van mn versterker geplaatst met een ledje ipv een diode voor de gelijk richting.
Ik merk geen geluidsverschil, alleen gaan de wijzertjes pas op bijna vol volume volledig uitslaan en ik heb een 4x50watt versterker! 8)7
bij lagere volumes doet hij eigelijk bijna helemaal niets.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MAXed_out schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:30:
Ik heb nu gewoon een vu-meter van conrad direct aan de speaker-out van mn versterker geplaatst met een ledje ipv een diode voor de gelijk richting.
Ik merk geen geluidsverschil, alleen gaan de wijzertjes pas op bijna vol volume volledig uitslaan en ik heb een 4x50watt versterker! 8)7
Dat zou je dan toch met wat potmetertjes in moeten kunnen stellen?

• Tha Ra
MAXed_out schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:30:
Dit schema is ook om aan de line-out te koppelen, niet de speakeruitgang.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:13

DJ Vincento

1422055

Analoge VU-Meters zaten vroeger ook op cassettedecks/ bandrecorders / mengtafels en nog meer apparaten. In die apparaten zullen ze het vast wel zo toegepast hebben dat ze geen invloed uitoefenen op het uitgangs signaal. Anders werden ze vast niet toegepast voor professionele doeleinden waar zo min mogelijk verlies geleden moet worden.

Dus het zal toch wel op één of andere manier mogelijk zijn om de vu-meter zo aan te sluiten zonder dat dat er verlies geleden wordt. Misschien moet je de print van een apparaat met vu-meter eens gaan bekijken hoe de boel aan gesloten zit.

• Tha Ra
DJ Vincento schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 20:13:
Misschien moet je de print van een apparaat met vu-meter eens gaan bekijken hoe de boel aan gesloten zit.
Mijn vu meters komen uit een oud Philips casettedeck, en ze zitten met een lange kabel op de orginele print. Alleen is de print veel te ingewikkeld om na te bouwen.

• MAXed_out
  • Laatst online: 13-02 16:25
Dit schema is ook om aan de line-out te koppelen, niet de speakeruitgang.
Nee dat heb ik ook gelezen uit de handleiding met dat schema ;)
Maar toen ik dit dat heb gemaakt met exzact dezelfde onderdelen ging gaf hij alleen een schok als ik er prik op zetten en daarna deed hij niets meer, hoe hard ik het volume van m'n mp3speler/pc ook zetten.
Nu sluit ik niet uit dat ik iets verkeerd heb aan gesloten( ik doe nu 1ste jaars HBO electrotechniek en bijna iedereen vergeet welleens iets aan te sluiten of draait + en - om met alle gevolgen vandien :P ), maar dan heb ik het na lang bestuderen niet gezien.

Zon VU meter werkt bij mij trouwens hyperbolisch dus bij volume 18 slaat hij 10% uit, bij volume 19 20%,bij volume 20 50%,.....en bij 22 al 100%.(25 is +-max), dus een pot-meter om te zorgen dat hij eerder iets doet heeft geen zin.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:13

DJ Vincento

1422055

MAXed_out schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 22:44:
[...]

Zon VU meter werkt bij mij trouwens hyperbolisch dus bij volume 18 slaat hij 10% uit, bij volume 19 20%,bij volume 20 50%,.....en bij 22 al 100%.(25 is +-max), dus een pot-meter om te zorgen dat hij eerder iets doet heeft geen zin.
Klinkt helemaal niet zo vreemd, de volumeregeling wordt vaak ingedeeld in stapjes van 3 dB. Bij elke 3 dB extra ben je twee keer zoveel vermogen nodig, dus dan lijkt het logisch dat de vu-meter zijn uitslag ook verdubbeld.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een VU-meter zou ik parallel aansluiten, niet seriëel, heb je ook geen interferentie-problemen. Vergewis jezelf ervan of je VU-meter logaritmisch of lineair is. dB is immers een logaritmische schaal.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Tha Ra schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:23:
[...]

Ik zat zelf aan dit schema te denken, (A) is de VU-meter.
[afbeelding]
De geluidskwaliteit gaat daar niet van omlaag, wel zou ik hem voeden met een laagdoorlaatfilter met een 100 ohm weerstandje en een 100 uF elco, anders kun je heel zachtjes de rimpel van de voeding door je geluid heen krijgen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1