Asus P5B-E start niet, biosmelding mbt video

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Mijn nieuwe computer heeft 2 maanden stabiel gedraaid, nadat ik in eerste instantie problemen had met opstarten. Daarvoor is het moederbord oa retour gegaan omdat ik hem niet aan de praat kreeg (na 1 dag stabiel draaien), maar de leverancier kon geen fouten ontdekken, dus mobo retour met kosten. Ik had ook een andere case+voeding besteld ivm. te krappe kast, en zowaar sinds ik de spullen toen in elkaar gezet had heeft mn computer stabiel gedraaid (Vele uren Oblivion etc).

Toen straks heb ik eens wat zitten pielen met de Asus Suite, en toen ik de NOS-functie aanzette (eens zien wat die deed) moest ik mn computer herstarten. Ik liep effe weg (koffie) en toen ik terugkwam zag ik dat de computer niet goed geherstart was (beeld zwart, computer liep wel, geen videosignaal op DVI blijkbaar), exact hetzelfde probleem als in het begin, alleen nu na 2 maanden ipv 1 dag.

Systeem:
Asus P5B-e
Core2 Duo 6300
Asus 7600GT PCI-E
2 Gb Ram
NEO-HE 500 watt

Ik heb inmiddels geprobeerd te starten zonder videokaart, zonder geheugen, met een ouwe AGP-videokaart (VGA), bios gereset met jumper/batterij, opgestart met HOME ingedrukt (ik meen een biosreset procedure op veel computers) maar hij wil weer niet starten... :(

Nu start de computer de ene keer zonder dat de CPU-fan even hard opspint (hij gaat wel draaien mar op lage snelheid), maar soms - meestal na een biosreset - begint ie te piepen en blijft dat doen tot ik m weer uitzet, de volgende code: lang-kort-kort

Op deze pagina staat dat bij een AMI-bios (die heb ik te zien aan de screenshots in de manual) dat dit error is met de volgende omschrijving:

An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace failure has been encountered

Er zit nu geen videokaart in, dus het kan niet de BIOSROM van de Asus 7600GT zijn.

Op deze pagina staan wat vermeldingen over checks die de computer uitvoert mbt retrace, maar het zegt me niks, en veel meer kan ik niet vinden (krijg allemaal pagina's waar de hierboven vermeldde foutmelding op staat)

Iemand die me hiermee kan helpen?

edit: nog iets gevonden
1 long & 2 short beeps: Video failure. This is caused by one of two possible hardware faults. 1) Video BIOS ROM failure, checksum error encountered. 2) The video adapter installed has a horizontal retrace failure.

Zou het aan de videokaart liggen? Het is een silentversie die op 50 graden draait....ruim onder de treshold van 110 graden of zoiets.

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 10-05-2007 21:04 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Vervang ook mobo en voeding eens, daar kan het probleem ook nog liggen (voeding is minder waarschijnlijk, maar je zult net zien dat die te weinig levert om fatsoenlijk door te kunnen booten).

En dat je zonder videokaart een error krijgt in de biosrom zou kunnen kloppen als deze gewoon totaal niet aanwezig is.

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:49
Die is ook nog zo lekker aktueel die faq :)

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

• Stefke
Allereerst bedankt voor je snelle reactie, maar ...

De voeding is een 500watt Neo HE van Antec en is al vervangen de vorige keer (toen had ik een ander merk), moet ruim voldoende zijn.
Het moederbord is het probleem niet (tenminste zou niet moeten zijn), want de vorige keer had ik exact hetzelfde probleem en nadat het moederbord bij de leverancier is geweest en weer ingebouwd werkte het gewoon (die hadden geen enkel probleem kunnen ontdekken, en sinds ik m weer terug heb ook 2 maanden geen probleem).
Daarbij, waar haal ik een ander moederbord vandaan ..

Is de Biosrom een onderdeel van het moederbord of van de videokaart?

HIer nog wat gevonden:

sounds like a video card fualt i THINK. try or borrow a videocard to test. try a pci one. resetting the cmos may have changed video boot from agp to pci. if you are using onboard graphics you are probbally screwed. the beeps may also mean bad ram. try some modules you know to be working. just HOPE it has not damaged your cpu. i think it is a ram error more than a bad video card. try both and post back if all is ok. i am only GUESSING. good luck!!

I doubt the CPU is damaged. There should be a high temperature cutoff.
AMI post codes indicate 1 long & 2 short is a failure in the video system. An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace failure has been encountered.
I interprete this to mean you MAY have damaged the integrated video chip. If you haven't tried clearing the CMOS the proper way you could try that. If you have an AGP graphics card you could put in there that MAY solve your problems.

Het moet toch echt wat met de videokaart te maken hebben. Strange dat het met een AGP-videokaart niet werkt (maar ja, kan met de biosinstelling te maken hebben, PCI/AGP video instellingen)
Er staat me ook vaag bij dat de vorige keer ook iets met de videokaart te maken leek te hebben...

edit: ik heb de beepcodes van een paar andere merken biossen bekeken, ze geven allemaal aan dat lang-kort-kort een video-error is.

Weer ergens anders deze omschrijving: Video system failure: Error in video card BIOS, or a horizontal retrace has failed, dat zou expliciet de bios op de videokaart zijn. Maybe moet ik die een updaten..als ie het weer gaat doen.

edit: ik zie wel dat ik niet de enige ben met een Asus mobo, Asus 7600GT en dit probleem...

link

[ Voor 68% gewijzigd door Stefke op 10-05-2007 21:04 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Salvatore.NL schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 20:41:
Die is ook nog zo lekker aktueel die faq :)
Er is totaal niets mis met die FAQ, wijs maar 1 punt aan waarop die FAQ niet meer bruikbaar is.
Weer ergens anders deze omschrijving: Video system failure: Error in video card BIOS, or a horizontal retrace has failed, dat zou expliciet de bios op de videokaart zijn. Maybe moet ik die een updaten..als ie het weer gaat doen.
Als je dit krijgt met meerdere videokaarten dan zou ik meer aan je bord gaan twijfelen. Het blijft een Asus en die dingen gaan altijd op de meest vage manieren dood.

• Stefke
Krijg m niet meer aan de praat, met welke videokaart dan ook of elke andere mogelijkheid. Dat had ik de vorige keer ook, toen mijn computer 1 dag in elkaar zat. Moederbord retour naar de leverancier, en die kon niks vinden met diverse hardware. Moederbord dus weer terug: computer start zonder problemen.

Ben er dus niet zo happig op om het moederbord terug te sturen, ik had toen al twijfels of ik het wel op moest sturen of niet (omdat de oorzaak onduidelijk was). "Gelukkig" heeft de leverancier een paar CPU-pinnetjes verbogen bij het testen zag ik toen het bord retour was (dat heb ik zeker niet gedaan) en dat heb ik ook gelijk gemeld met de afspraak dat ik bij problemen hier aanspraak op zou maken (omdat de computer op dat moment wel liep).
Wellicht kan ik dit gebruiken om alsnog het mobo te ruilen, maar sja...is dat moederbord de oorzaak?????

Ik ga eerst nog maar eens goed kijken wat er nu precies gebeurd bij verschillende opties (zonder videokrt, met AGP-kaart, zonder geheugen, etcetc)
Straks had ik m een tijdje zonder batterij zlaten staan, daarna opstarten kreeg ik een continue beep-beep-beep (kort kort kort etc) dat niet meer stopte. Daarvan heb ik geen uitleg kunnen vinden (of het moet zijn dat een enkele beep een geheugenprobleem zou zijn...lijkt me niet nu ineens).

Wat een gezeik zoiets.

Het is ook vreemd dat de computer na het inschakelen van dat NOS+reboot ineens in de stuip schiet (tenminste, het lijkt erop dat dat de aanleiding was)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 10-05-2007 23:03 ]

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Wat ik raar vind, is dat jij een P5B met een AGP videokaart kunt testen. Verder is de melding over het corrupte VideoROM ook erg vrremd als je geen videokaart in je systeem hebt. Die Biosrom is nl.een onderdeel van de grafische kaart.

Heb je al geprobeerd de oc-settings terug te zetten naar default??? Kom je wel in je BIOS config?? Al geprobeerd met een pci-videokaart?

• Stefke
Klopt, het moet ook PCI zijn. Ik had er eerst PCI staan, maar toen bedacht ik me dat de 7600GT een PCI-e kaart was en toen dacht ik effe dat dat andere kaartje dan AGP zou zijn, maar dat is een PCI-kaartje.

Ik kom niet in de bios, als ik de computer opstart dan gaan alle fans spinnen (de CPU gaat echter niet zoals normaal even op MAX draaien), verder blijft het beeld zwart. Nu heb ik er een PCI-kaartje inzitten, doet niks.

Ik weet nu effe niet meer of ik die lang-kort-kort melding kreeg toen er géén kaart in zat, dat zou dan misschien wel logisch zijn.

Dit weekend ga ik nog eens duidelijk alle situaties na en kijken wat er nou gebeurd. Morgen maar weer contact opnemen met de leverancier :(

En OC-settings heb ik er niet ingezet, dat NOS is toch geen standaard OC? Ik dacht dat ie juist de computer gaat OC-en naar behoefte (en dat ie dan in eerste instantie ONDERklokt aangezien de computer nog niet belast wordt)

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 10-05-2007 23:59 ]

• Stefke
Oke, met de PCI videokaart kreeg ik niks. Nu heb ik die eruit gehaald, nogmaals bios reset (batterij + jumper) en start ik zonder videokaart op:
De computer lijkt normaal op te starten, fan gaat naar max. Vóór dit probleem optradt (en dus ook voor ik NOS geactiveerd had) zakte hij terug naar minimale koeling, maar wellicht komt dit door gewijzigde biosinstellingen.
Ik krijg nu: lang-kort-kort-kort (3x kort dus), volgens de biossites betekent dit:

- op de ene site: 1 long & 3 short beeps: Video failure. This is caused by one of three possible hardware problems. 1) The video DAC has failed. 2) the monitor detection process has failed. 3) The video RAM has failed.
- op de andere site: 1 long, 3 short Memory test failure A fault has been detected in memory above 64KB

Kan ik dus niks mee...de videomelding lijkt normaal, want er is geen videokaart. De tweede melding heeft met geheugen te maken.

Nu nog weer eens proberen met de 7600GT, zou ik beeld moeten krijgen als ik zonder geheugen opstart?

edit: krijg nou wat....allebei de videokaarten erin, 1 geheugenreep in het 3e slot (A2) en nog niks, maar na een paar reboots had ik ineens het opstartscherm, daarna een cursor die vasthing. Nog een reboot, en ik kreeg de melding dat ik met F1 de setup inkon, of dat ik met F2 default kon laden.
Nu draait de computer weer in bios, nog niet naar windows gestart.

Zou het dan geheugen zijn? Ik had al eerder reepjes met elkaar uitgewisseld. Nog maar eens proberen dan. Wel vreemd dat ik 2 maanden zonder 1 crash intensief gecomputerd heb met allebei de reepjes.

hmm...bios 0601, inmiddels zijn er al 4 nieuwe, ik ga die eerst maar eens updaten..Wel spannend dan, want dat was de vorige keer (toen ik m net gekocht had) de aanleiding voor hetzelfde probleem (heb toen geprobeerd te updaten via asusupdate, maar blijkbaar is dat niet gelukt toen)

Eigenlijk heb ik nu 2x gehad dat ik vanuit XP de bios bijwerk en dat de boel daarop crasht. 1e keer bios proberen te updaten, 2e keer NOS.

Heb nu ook beide geheugenbanken er weer in: geen probleem

[ Voor 33% gewijzigd door Stefke op 11-05-2007 00:59 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je de bios gaat updaten, probeer het dan niet vanuit XP maar gewoon in DOS, dat is over het algemeen een stuk stabieler.

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 19:40
Terw_Dan schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 08:08:
Als je de bios gaat updaten, probeer het dan niet vanuit XP maar gewoon in DOS, dat is over het algemeen een stuk stabieler.
Of gewoon vanuit de BIOS vanaf je USB stick, als je die hebt. Dit is gewoon de beste manier.
Geen floppies, geen cd's om in dos te komen, gewoon via de bios zelf. Maar zorg in iedergeval dat je niet versie 0904 gebruikt, 1101 of 1202 werken goed.

Rob

• Stefke
Ik heb het gedaan vanuit de bios, maar vanaf een schijf. Ik had een USB-stick (één waar je losse geheugenkaartjes in kunt steken) maar die wilde ie niet laten zien.

Biosupdate gelukt, computer draait weer in dezelfde configuratie (ook al voor de biosupdate), kijken of dat nu wel stabiel werkt (maar dat kan maanden duren). Ik ga binnenkort dat NOS weer eens inschakelen, kijken of ie dan weer in de stuip gaat...

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 11-05-2007 13:59 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-05 16:42

Nessuno

io sono nessuno

Asus Nos is een overklock tool
nog al vrij logisch dat die je systeem over zn nek kan laten gaan
als het goed is kan je de volgende keer bij dit probleem 2 dingen doen
(heb min of meer de zelfde setup en spreek uit ervaring)
stroom er af (atx kabel op het bord los )bios batt er uit
en jumpertje om zetten ff paar minuten wachten en gaan met die banaan

stukje van de site over ai nos van asus
/quote Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1179/ai-nos.gif
AI NOS™
Boost performance when you need it the most!
Applications such as 3D games and video editing demand a huge chunk of system resource. Inject "nitrous oxide" into your CPU! The patented AI NOS™ (Non-delay Overclocking System) technology intelligently detects system load and automatically boosts performance for the most demanding tasks. Unlike other dynamic overclocking techniques, AI NOS™ reacts much faster to satisfy your unending need for speeds .
/quote

In het kort ipv dat je zelf gaat testen wat je systeem voor oc aan kan rost hij hem zelf naar een leuke oc toe geen idee hoe ze bij de waardes komen waar hij na toe clockt tis echter wel duidelijk dat jouw systeem het niet leuk vind en dus goed hangt door deze overclock

[ Voor 13% gewijzigd door Nessuno op 11-05-2007 16:16 ]

Na rose e cient spin

Verwijderd

Ik had exact dezelfde problemen!

Asus P5B-E + C2Duo 4300 + 2x 1GB Kingston 667MHz + X1950Pro 512MB

- In eerste instantie kreeg ik geen beeld en kreeg ik dezelfde biep-error, met een pci-kaart had ik de biepjes opgelost maar kon ik met geen mogelijkheid in het bios en kreeg ik een zwart scherm na het boot-logo

- Bord RMA gestuurd, teruggekregen en wederom kreeg ik geen beeld en weer dezelfde biep-error, met een pci-kaart verdwenen de biepjes en kon ik de bios, alles prima... maargoed hij moest het ook doen met mijn X1950Pro maar daar kreeg ik continu die biep-error.

Mijn oplossing... booten, wachten op de biep, ctrl+alt+del en hoppa! beeld en alles werkt. De pest is alleen dat ik dit iedere keer moet doen, gelukkig staat mijn pc bijna altijd aan :)

• Stefke
Ik heb een vaag idee dat dat bij mij ook het e.e.a. weer aan de praat kreeg. Vaag gedoe hoor. Ik moet nog een keer een HTPC maar daar komt geen P5B in wat mij betreft..

Wel balen dat ie bij jou continue zo doet, bij mij gelukkig nu weer alles normaal.
prodigy schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 16:13:
Asus Nos is een overklock tool
nog al vrij logisch dat die je systeem over zn nek kan laten gaan
als het goed is kan je de volgende keer bij dit probleem 2 dingen doen
(heb min of meer de zelfde setup en spreek uit ervaring)
stroom er af (atx kabel op het bord los )bios batt er uit
en jumpertje om zetten ff paar minuten wachten en gaan met die banaan

stukje van de site over ai nos van asus
/quote [afbeelding]
AI NOS™
Boost performance when you need it the most!
Applications such as 3D games and video editing demand a huge chunk of system resource. Inject "nitrous oxide" into your CPU! The patented AI NOS™ (Non-delay Overclocking System) technology intelligently detects system load and automatically boosts performance for the most demanding tasks. Unlike other dynamic overclocking techniques, AI NOS™ reacts much faster to satisfy your unending need for speeds .
/quote

In het kort ipv dat je zelf gaat testen wat je systeem voor oc aan kan rost hij hem zelf naar een leuke oc toe geen idee hoe ze bij de waardes komen waar hij na toe clockt tis echter wel duidelijk dat jouw systeem het niet leuk vind en dus goed hangt door deze overclock
I see... Ik was in de veronderstelling dat bij het inschakelen alles nog normaal zou staan, dus dat ie niet gelijk flink gaat overclocken. Het zou de oorzaak kunnen zijn, binnenkort nog maar eens een testje.

[ Voor 96% gewijzigd door Stefke op 13-05-2007 11:28 ]

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 19:40
Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2007 @ 17:09:
Ik had exact dezelfde problemen!

Asus P5B-E + C2Duo 4300 + 2x 1GB Kingston 667MHz + X1950Pro 512MB

- In eerste instantie kreeg ik geen beeld en kreeg ik dezelfde biep-error, met een pci-kaart had ik de biepjes opgelost maar kon ik met geen mogelijkheid in het bios en kreeg ik een zwart scherm na het boot-logo

- Bord RMA gestuurd, teruggekregen en wederom kreeg ik geen beeld en weer dezelfde biep-error, met een pci-kaart verdwenen de biepjes en kon ik de bios, alles prima... maargoed hij moest het ook doen met mijn X1950Pro maar daar kreeg ik continu die biep-error.

Mijn oplossing... booten, wachten op de biep, ctrl+alt+del en hoppa! beeld en alles werkt. De pest is alleen dat ik dit iedere keer moet doen, gelukkig staat mijn pc bijna altijd aan :)
Welke versie BIOS gebruik je nu?

Rob

• polo306
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
hallo.,ik heb ook een topic open staan maar dan met een p5vb-vm-do met een asus 7600 gt pci
en 2x1 gb kingston geheugen en een e6600.

is dit probleem al verholpen???

• Stefke
Ik had geheugenproblemen, inmiddels een ander mobo en ander geheugen. Sindsdien geen problemen meer.
Pagina: 1