Toon posts:

[Transparantie] Kleuren op print zijn niet consistent

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een poster ontworpen en wou deze nu laten afdrukken op A1-formaat. Hier thuis alles ontworpen in Indesign CS2 en omgezet naar PDF. Een proefdruk gemaakt en alles zag er OK uit.

Stuur ik het vanmorgen naar de persoon die de posters print, en dan begonnen de problemen. Eerst had hij al een probleem met de transparency. De printers die hij gebruikt worden Postscript gestuurd, en ondersteunen de live transparency van de PDF file niet.
OK, geen probleem. Transparency flattener laten lopen en meteen ook de 2 spotkleuren expliciet naar sRGB omgezet (ze willen per sé het bestand in sRGB profiel ook al is de printer CMYK)/

Hier nogmaals afgedrukt, nog steeds geen probleem te merken. Blijkt dat hij ook nu weer problemen had op zijn testprinter (Xerox). Op plaatsen waar transparency aanwezig is verlopen de kleuren (wat blauw moet zijn wordt plots lichter blauw). Dat maakt dat de poster op niets trekt (de achtergrond moest egaal blauw zijn, maar door die problemen zijn er lichtere gebieden waar transparency is). Bovendien is er geen "regelmaat" in de fout. De fout treedt wel altijd op op plaatsen waar transparency gebruikt is, maar niet overal (zelf niet overal binnen 1 afbeelding met transparency, gewoon een paar random vlakken in die afbeelding)

De transparency is bekomen met een Photoshop-file waar ik eerst een cut-out heb gemaakt met een layer mask en nadien de maks geapplied.

Ik zit met de handen in het haar, want deze poster moet in principe morgenmiddag ten laatste binnen zijn (maandagochtend in het allerextreemste geval). Kan iemand me wat gidsen in hoe ik de oplossing kan vinden?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het eenvoudigst is om de hele PDF met Photoshop in te lezen (op een redelijk verwerkbare resolutie, voor een A1 bv 200dpi), en dan te bewaren als een 'platte' JPEG of TIFF-LZW. Dan ben je in één keer van alle gekke dingen af, je hebt een simpel, voorspelbaar en eenvoudig controleerbaar sRGB-bestand.

Voor de vreemde verschijnselen met de transparantie verdenk ik de raster image processor (een brakke implementatie op Ghostscript-basis wellicht) die niet goed omgaat met de colorimetrische omzettingen.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

De transparency is bekomen met een Photoshop-file waar ik eerst een cut-out heb gemaakt met een layer mask en nadien de maks geapplied.
Ik ben het over het algemeen met Benoni eens hoor. Ik weet het, je hele vector-werk omzetten naar keiharde pixels klinkt als om te huilen, maar het wordt vaak nog niet eens zo lelijk. Het kan in één keer de oplossing zijn. Bovendien kijkt men vanaf minstens een meter naar de poster. Alleen een pixelneuker gaat dan kijken of je vieze randjes aan zo'n ding ziet. Dat is dan hooguit een blur, jpeg-artifacts krijg je amper.

Waarom ik je eigenlijk quote is omdat je zegt dat je een 'Photoshop file' hebt gebruikt. Wat mag dat inhouden? Is het een TIFF, een EPS, een PSD? Misschien moet je eens switchen in het formaat daarvan, er valt via Google best wel wat te vinden over die extensies + postscript printen.

Ik heb zelf ook vaak problemen met transparency wanneer ik uit InDesign exporteer. Ik ben er nu achter gekomen dat mijn transparency, die meestal in InDesign zelf gecreëerd is, het niet lekker doet wanneer ik exporteer in PDF 5. De transparency + dropshadow en effecten wordt dan namelijk berekend; in PDF 4.0 wordt die er gewoon keihard ingezet als bitmap. Zo zie ik het als ik super inzoom op mijn PDF. Feit is dat als het daarna uit de printer rolt, het 9 van de 10 keer goed gaat en ik geen rare vlakken krijg. Maar ik vermoed dat jouw probleem in je type Photoshop file zit...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Snap dat het nogal achteraf is, maar als je print vanuit Acrobat (maar ook veel RIP's) treden er zeer vaak dergelijke problemen op met transparency.
Simpele oplossing is om in Acrobat in de Advanced settings in 't print window 'Print As Image' aan te vinken. Dan is er niks meer aan de hand.